handdator

Visa fullständig version : Era erfarenheter av Alanya (Turkiet)


The Swedish Oak
2009-04-24, 17:36
Tjenna!

Ska iväg en sväng till Alanya till sommaren, undrar bara lite om någon här varit där nere och kan säga några ord om stället?

Vad man måste se, vad man ska undvika osv.

Exhale_
2009-04-24, 17:40
Du ska bada på Kleopatra-stranden eftersom det är den finaste stranden. Annars vet jag inte om det är så mycket att se. God mat gör ju turkarna dock. Kebab är deras specialitet har jag för mig.

Pecto
2009-04-24, 17:44
jag var där för 2 årsedan ska dit nu igen vecka 30 =P

Vädret är kanon, vi hade 45 grader i skuggan,, kläderna var skit billiga.. men alla som äger butiker förväntar att man ska köpa något när man bara är in och tittar så dom köper massa öl och bjuder en osv!

Zakath
2009-04-24, 18:08
Åk en weekend trip till ayia napa om du gillar att festa, alldeles för mycket sliskturkar i alanyas nattklubbar :D

coxie
2009-04-24, 18:15
Rejält med sliskturkar men om man bortser från det så är det ett prisvärt resemål.

redbrigade
2009-04-24, 18:37
Problemet med Turkiet är att det kommer turkar från hela Turkiet till dessa semester orter för att ragga på turisterna, tror inte att någon är speciellt sugen på en massa svettiga turkar på dansgolven och barerna. Dock finns det klubbar som inte släpper in dom tror att The Doors är en sådan.

Frillan
2009-04-24, 18:55
Helt okej vad det gäller väder och mat! Men vattnet var inget specielt. Var i Tunisien förra året, där va vattnet underbart och jag tyckte om det bra mycket mer. Var i sousse.

Pecto
2009-04-24, 18:57
Ja Tunisen kan jag hålla med om att vattnet var klockrent =P

The Swedish Oak
2009-04-24, 19:01
Klubbar med klängiga Turkar tror jag är rätt lungt då vi mest ska dit för att sola/bada se nya miljöer o komma bort från Sverige. Festa är inte det som står högst på listan, och gör vi de blir vi nog dom folk stör sig på :)

Ganymedes
2009-04-24, 19:33
Sol och bad är helt ok. Inget jättespeännande kulturellt att se dock. Hyfsat god mat iaf! Lite väl kladdiga turkar (reste med ett gäng grabbs och kvinns).

oath5
2009-04-24, 20:12
Har varit i Alanya 7 gånger. Tycker du ska bada på östra stranden! Kleopatrastranden är en stenstrand medan östra är en sandstrand. Som en annan sa är varken vattnet eller stränderna något att hurra för om man jämför med andra turistmål.

Maten är KANON. Vädret likaså. Shoppingen är bra om man gillar att handla mycket billiga kläder (kopior), smycken osv. Deras inhemska öl Efes är jävligt god *drool*

Finns inte så mycket att se dock. Borgen uppe på berget brukar vara ett säkert kort. Kan rekommendera att åka med på en av de många båtturerna som finns!

Det du ska undvika är alla inkastare till resturanger och affärer. Är du inte intresserad så nonchalera dem bara genom att titta rakt fram när du går. Ser dem att du kollar in deras grejer så blir du aldrig av med dem :D

Kimball
2009-04-24, 20:29
De flesta verkar hylla Turkiet..
Var själv där med flickvännen i slutsäsongen förra året, klart behagligt väder osv. Men sedan då? Maten var inget ordinärt imho. Visst var en del kläder billigt men fyfan så mycket skitkläder rent ut sagt. Maten något billigare än hemma såklart, men ändå mellan 100-200:-/huvudmål på lite finare ställen.

Jag kan bara tala för mig själv men det lilla jag såg av turkiet fick mig att inse att;

Det är ett minithailand utan:
Riktigt god mat (kebaben är ju godare hemma?), billig mat, stort utbud på bra kläder som var rysligt mkt billigare än hemma, mycket finare stränder och vatten, mer chanser för trevliga utflykter och dykning, överlag mycket trevligare folk bortsett från inkastarna och det var sjukt billigt att sy upp ett par justa kavajer och skjortor.

Nu gav vi förmodligen överpris till Turkiet (ca 4.5-5k för flyg inkl hotell i 7-8 dagar) när vi gav ~6k för endast flygstol till Thailand där leverne och bostad var mycket billigare så slutsumman blev ungefär densamma för oss. Enda som talar emot Thailand är väl ~12h flighten.

Just my 2 cent ^^

andnel
2009-04-25, 00:33
j

Vädret är kanon, vi hade 45 grader i skuggan,,

Det anser jag vara "dåligt" väder ;) alldeles för varmt.

Carolinew
2009-04-25, 00:55
Det första jag tänker på när jag hör Alanya :D

Ed1ZSATnTG4

userfriendly
2009-04-25, 08:05
Om du, mot all förmodan, har ett kvinnligt kön och hår någon nyans ljusare en svart så ta med en bra bok och boka ett bra hotell.. jag läste ut Stephen Kings "Det" på en vecka där (1200 sidor). Och peka inte finger eller börja bråka med dem som utsätter dig för grova sexuella trakasserier. Det blir bara värre. Håll dig inomhus.

Nordenator
2009-04-25, 08:13
Tycker Alanya var allmänt skabbigt. Inte något ort jag kommer åka till igen. Och sen minaretjävlarna...

tja88
2009-04-25, 10:31
Som det nämnts ovan är det rätt schysst bortsett från inkastarna. Inte ens en strandpromenad fick man gå ifred. :@

Baan
2009-04-25, 10:49
Tycker Alanya var allmänt skabbigt. Inte något ort jag kommer åka till igen. Och sen minaretjävlarna...

Ja, runda former på byggnader, man flippar ju för mindre.

The Swedish Oak
2009-04-25, 12:04
Om du, mot all förmodan, har ett kvinnligt kön och hår någon nyans ljusare en svart så ta med en bra bok och boka ett bra hotell.. jag läste ut Stephen Kings "Det" på en vecka där (1200 sidor). Och peka inte finger eller börja bråka med dem som utsätter dig för grova sexuella trakasserier. Det blir bara värre. Håll dig inomhus.

Låter ju inte allt för underhållande, men nu gäller det ett grabbgäng på 4-6 pers i 20 års åldern. Så det är kanske inget och vara orolig för?

grisbil3n
2009-04-25, 12:46
Låter ju inte allt för underhållande, men nu gäller det ett grabbgäng på 4-6 pers i 20 års åldern. Så det är kanske inget och vara orolig för?

Dom turkiska bögarna kanske är ännu värre!

jakerbest
2009-04-25, 13:47
Alanya är verkligen helgrymt tycker jag. Bra väder och god mat. Även riktigt billigt.
Festandet är toppklass. En gata med våningsdisco och barer. Tycker inte turkarna är så sliskiga. Ofta riktigt schyssta och inte så jobbiga. Som sagt Alanya är ett toppställe om man är ute efter att festa och leva gott.

Jan
2009-04-25, 14:32
Fina stränder och solsäkert. I övrigt var det helt kasst. Turkar är jobbiga. Dåligt festställe i jämförelse med andra ställen runt medelhavet. Alkoholen kostade som i sverige. Maten ska tydligen vara bra, men jag åt mest på burger king, det var iaf gott.
Enda anledningen att resan var lyckad var att vi var över 40 pers på studentresa.

Åk inte dit.

Wao
2009-04-25, 14:43
Jag var där förra sommaren och det var väl helt okej. Som Jan säger är turkarna jobbiga som fan, det räcker med att man tittar in i deras affär och de tjatar på en att komma in och köpa något. Klubbarna är heller inte så bra, och priset på alkohol är som i sverige. Maten är bra om man hittar en schysst restaurang och då går väl en rätt okej portion för runt 25 lira.

Två saker jag tycker ni ska göra om ni väljer att åker är att åka med festbåten. Man är ute en hel dag och åker till olika stränder och badar och i slutet får man hoppa från en klippa, det fick vi dock inte göra för någon hade ramlat där tidigare. Fortet är också rätt häftigt att besöka och det kostar bara 5 lira att komma in.

Nordenator
2009-04-25, 15:54
Ja, runda former på byggnader, man flippar ju för mindre.

Tycker inte om att vakna klockan fem på morgonen varje dag av något som låter som någon med svår magvärk :P

Alone_in_the_dark
2009-04-25, 19:45
-1 minareter (inte kul o ha Iman skrikandes utanför fönstret)
-1 på maten, jag hatar brittisk skräpföda och när man frågar efter typiskt turkiskt mat, nej det har vi inte. Inte ens en baklava, eller turkiskt kaffe fanns det.
-1 Menyer på Svenska?:smash: Va sjutton, kändes som man va på utekrog på Söder
+1 Som ensamresande pappa kan få märkliga erbjudande, höll på att åka hem med en fru*cupid*, mycket trevliga tjejer

När jag var nere så var det överlag tjejer i åldern 14-16 år på discona. Jag skulle nog satsa på Marmaris istället, bra uteställen och mycket trevlig folk. Bo billigt gör du i Ichmeler, 7 km norr om Marmaris.