handdator

Visa fullständig version : Tränar hjulet magen?


Lamewolf
2009-04-24, 12:08
Tja!


Jag har läst en del om att skaffa magmuskler här på forumet men visste redan det mesta att man måste förlora BF% för att dom ska synas bättre men för att dom ska bli större så är visst crunches med tyngder ett bra sätt? Men hur bra är då hjulet egentligen?

Vid vilka tillfällen ska man använda hjulet? (t.e.x för att behålla sin form, för att gå ner i vikt? etc)

Hur ofta och hur länge?

Ja jag är väldigt intresserad av att använda den istället för massa crunches och sit-ups men vet ej vilka delar den tränar och om den är såpass effektiv som jag hört att den är.


Tacksam för svar.

Slartibartfast
2009-04-24, 12:29
Har testat hjulet några gånger, men gillar det inte. Känns bara jävligt i resten av överkroppen (inte på ett bra sätt) om knappt i magen.

Dragonflags däremot är nog det som tränar magen bäst i mitt tycke. Klarar du inte riktiga dragons, så kör Gimpflags (eget ord, så googla inte) som är samma sak, men med benen krökta.

u0FJauqN9v8

Scratch89
2009-04-24, 14:14
Det där är ju helt omöjligt, Slarti. ;)

Lamewolf
2009-04-24, 14:30
testade dragonflags var helt okej kände hur det spändes i magen men behöver man inte vara orolig för ryggskador ser ju inte hälsosamt ut iaf =P och hur ofta ska man göra dom? varje dag? och hur många reps/set kör du?

aelgen
2009-04-24, 14:31
Asså fy fan, den övningen är helt galen. Sugen på att testa, men kan bli lite pinsamt på gymmet när man brakar i marken eller inte orkar en enda. Kan ju testa gimpflags iofs. Men den måste ju träna magen något djävulskt, eller hela bålen för del delen (väll?).

Ja hjulet tränar magen samt övriga bålen riktigt bra. När du kan köra många reps "vanligt" med hjulet så kan du stegra träningen på rätt många sätt. Sök på forumet på "hjulet" så får du se :D

Du ska inte köra dragonflags varje dag, på samma sätt som man inte ska träna någon muskel varje dag. Set/reps har jag inget tips mer än att gör så många du orkar och om det är fler än 20 så får du göra övningen tyngre på något sätt!

Morty
2009-04-24, 14:32
testade dragonflags var helt okej kände hur det spändes i magen men behöver man inte vara orolig för ryggskador ser ju inte hälsosamt ut iaf =P och hur ofta ska man göra dom? varje dag? och hur många reps/set kör du?


Läs råd för nybörjare.

kaer
2009-04-24, 14:35
Jag tycker hjulet tar bra på maget, däremot så tycker jag också att det sliter/tar mer på axlarna än jag egentligen vill.

Lamewolf
2009-04-24, 15:06
hehe ty för råden men #aelgen kan redan köra en hel del med hjulet, dock efter 10 min så börjar svettet att droppa som bara den men kan fortfarande köra =P så sökte på forumet hitta inget angående hjulet bara massa annat så om det inte är till för mkt besvär så förklara gärna vad du mena med "vanligt" och stegra träningen =)

Lamewolf
2009-04-24, 15:11
aah och btw för mer hemma träning så går det väl att träna varje dag, som typ med hjulet några min om dagen? =) förmodligen fel men när man köpte en sån där "ab-glider" på tv så föreslog dom 3 min om dagen och det körde jag då i 6 månader vilket gav väldigt nice resultat men kanske hade gått fortare t.o.m om man kört annorlunda? =)

z_bumbi
2009-04-24, 15:23
hehe ty för råden men #aelgen kan redan köra en hel del med hjulet, dock efter 10 min så börjar svettet att droppa som bara den men kan fortfarande köra =P så sökte på forumet hitta inget angående hjulet bara massa annat så om det inte är till för mkt besvär så förklara gärna vad du mena med "vanligt" och stegra träningen =)

Kör du hjulet från att du har hjulet framför fötterna med hällarna i marken tills rakt utsträckt med tåspetsarna i marken och tillbaka i 10 minuter är du ganska uthållig i magen och det kanske inte behövs så mycket annan magträning.

Morty
2009-04-24, 15:34
Jag tycker att hjulet är en magdödare. Dock ska man ju inte svanka, tror att många gör det.

Gorilla
2009-04-24, 15:42
Det där är ju helt omöjligt, Slarti. ;)
Nejdå, det är inga problem. Jag piskar upp en 8 med bra form och samtliga jag har försökt visa den för har klarat den förr eller senare, och då är det inga dundertränade människor vi pratar om.

BB1942
2009-04-24, 16:05
När jag gör dragonflags så tar mina armar/axlar precis efter att magen fått jobba dvs armarna tar nästan allt och magen får inte jobba alls.

JohnRick
2009-04-24, 16:24
Hjulet är jävligt bra för magen (ej dynamiskt) men många överskattar nog sin förmåga i övningen och tar till svank, undlåter att låta armarna gå ända ut etc. Själv kör jag bara några set från knästående med spänd röv, bål, inskjuten haka och raka armar ända ut. Det blir inte många reps av den och värken sitter i några dagar.

Guddi
2009-04-24, 18:31
Hjulet är en väldigt bra magövning. Stegring gör man genom att ställa sig på fötterna eller ta på sig en viktväst. Även en liten nedförsbacke fungera bra.

aelgen
2009-04-24, 20:25
kan redan köra en hel del med hjulet, dock efter 10 min så börjar svettet att droppa som bara den men kan fortfarande köra =P

Ehh, kan vara så att jag är klen i magen, men om du kan köra hjulet nonstop i 10 minuter då tror jag du gör något fel. Jag kan iallafall inte köra mer än 15-20 reps utan att tappa form och svanka för mycket. Men som sagt, jag kanske bara är klen :D

Matsa
2009-04-25, 01:38
Jag tycker att hjulet tar mycket bra på magen, kör det ganska regelbundet. Dragonflags blev jag riktigt sugen på att testa nu, blir nog att göra ett försök nästa gång jag tränar mage.

Asså fy fan, den övningen är helt galen. Sugen på att testa, men kan bli lite pinsamt på gymmet när man brakar i marken eller inte orkar en enda. Kan ju testa gimpflags iofs. Men den måste ju träna magen något djävulskt, eller hela bålen för del delen (väll?).

Hehehe, en av fördelarna med att träna mitt i natten. Det är oftast folktomt så jag kan prova hur mycket flummigt jag vill utan att bry mig! :D

nyman87
2009-04-25, 16:56
Vad är hjulet?

Morty
2009-04-25, 18:40
Vad är hjulet?
http://www.speedtheory.ca/blog/wp-content/uploads/ab_roller_exercise_wheel.jpg

Lamewolf
2009-04-26, 14:10
tack för alla svar men angående detta att träna lite oftare typ 3-4 ggr i veckan? hört att man ska köra en gång i veckan med tyngder för att få massa, men om man kör små pass då med bara sin kroppstyngd som hjulet blir det då överträning om man kör det några min om dagen? 3-4 ggr i veckan?

Sheogorath
2009-04-26, 16:35
tack för alla svar men angående detta att träna lite oftare typ 3-4 ggr i veckan? hört att man ska köra en gång i veckan med tyngder för att få massa, men om man kör små pass då med bara sin kroppstyngd som hjulet blir det då överträning om man kör det några min om dagen? 3-4 ggr i veckan?

Jag tror faktiskt att det är axlarna som är i riskzonen. Magen kan du säkert köra med lätt belastning 3-4 ggr / vecka om du nu vill det (sen om det är bättre än 1-2 ggr är en annan femma), men att köra "hjulet" så ofta, samt på det tung träning för bröst, lats och triceps på styrkedagarna är nog att tänja på gränserna (och muskelfästena). ;)