handdator

Visa fullständig version : Tillräckligt mycket Kcal?


darin
2009-04-24, 10:07
Tjena!

Har aldrig orkat väga mat, hålla mig till strikta dieter osv och kommer antagligen aldrig göra det heller.

Jag tränar ca 8 pass i veckan 5 i gymmet och sedan 2 pass fotboll samt 1-2 matcher.


En typisk dag kan se ut enligt följande.

06:15 Esa Pro

07:00 Styrketräning 45 min

08:10 HydraPro

09:10 Proteindrink. 1-2 frukter

12.00 Lunch. kyckling, nöt lr fisk. Sallad samt fullkornskolhydrater.
En rejäl portion alltid minst 200gr "kött".

15:30 Proteindrink 1-2 frukter

17:30 Middag, som lunch fast mindre portioner. Ev gröt m proteindrink.

19:00 Fotbollsträning ca 1.5 tim.

21:00 Antingen överbliven mat från middag, bananer + protein eller
gainomax. Kan även slinka ner lite onyttigheter framför tv'n.

23:00 proteindrink. Godnatt

Dem dagarna jag inte kör fotboll äter jag endast 1 middag mellan 15:30 och proteindrinken vid 23:00

Under helger alltid alkohol, pizza, chips osv och som sagt det förekommer även vissa vardagar.

Längd: 181 cm
Vikt: Pendlar mellan 76-77 kg
Äter minst 2gr protein per kg kroppsvikt.


Målet är att lägga på mig lite mer muskler, har i stort sett inget underhudsfett och vill att det skall förbli så.


Dels pga av fotbollen men även för den kommande beach säsongen :)

Frågorna lyder alltså:

Äter jag tillräckligt på morgonen? Får inte i mig "riktig" mat innan 12:00.

Hur ökar jag bäst muskelmassa med mitt upplägg, måste träna på morgonen?

mjeuuu
2009-04-24, 10:25
Det är i princip omöjligt att svara på om du äter tillräckligt, men det ser väl bra ut tycker jag. Äter man sig mätt (men inte äckelmätt) på sån mat som du äter så brukar man ligga runt +/- 0 kalorimässigt.

Det är väl bara att tänka på om du bränner eller lägger på dig fett och anpassa därefter. Angående sista frågan om du måste träna på morgonen; nej, de dagar du inte har fotbollsträning är det antagligen bättre att styrketräna senare. Någon gång mellan lunch och middag är nog bäst. Att träna på morgonen på tom mage är väl inte direkt optimalt, men inte heller slöseri med tid i ditt fall.

Turbo Rico
2009-04-24, 10:26
Under helgerna alltid alkohol: :thumbup:

thompaboy
2009-04-24, 11:30
Finns inget som säger att du "ska" äta riktig mat före kl 12. Trivs du med nuvarande upplägg och du får i dig tillräckligt med kalorier sett över hela dygnet så spelar det ingen större roll om du äter 3 eller 6 mål.

darin
2009-04-24, 12:22
Angående sista frågan om du måste träna på morgonen; nej, de dagar du inte har fotbollsträning är det antagligen bättre att styrketräna senare. Någon gång mellan lunch och middag är nog bäst. Att träna på morgonen på tom mage är väl inte direkt optimalt, men inte heller slöseri med tid i ditt fall.

Formulerade den frågan konstigt! Jag menar att jag enbart kör styrketräning på morgonen. Eftersom fotbollen tar upp 3-4 kvällar i veckan.

Kör alltså enligt följande:
Dag 1. Bröst/Mage
Dag 2. Ben
Dag 3. Rygg/Mage
Dag 4. Armar
Dag 5. Axlar/Mage

Frågan är alltså om jag behöver äta annorlunda (framförallt innan passet)
för att öka ett par kg muskler.

Uppskattar min lunch till ca 100-200 gr grönt, minst 200gr "kött", och ca 100-200 gr Kolhydrater.

Middagen kan man halvera intaget förutom "köttet" som oftast ligger runt 200gr.

Har ett kontorsjobb så sitter stilla i arbetet från 9-16 sedan är man inte särskilt aktiv dem timmarna man inte tränar!

Granström
2009-04-24, 12:31
mage varannan dag, jag har hört att man ska träna mage som alla andra muskler alltså stenhårt en dag i veckan typ. kanske bara är om man vill bygga ?

thompaboy
2009-04-24, 16:01
Formulerade den frågan konstigt! Jag menar att jag enbart kör styrketräning på morgonen. Eftersom fotbollen tar upp 3-4 kvällar i veckan.

Kör alltså enligt följande:
Dag 1. Bröst/Mage
Dag 2. Ben
Dag 3. Rygg/Mage
Dag 4. Armar
Dag 5. Axlar/Mage

Frågan är alltså om jag behöver äta annorlunda (framförallt innan passet)
för att öka ett par kg muskler.

Uppskattar min lunch till ca 100-200 gr grönt, minst 200gr "kött", och ca 100-200 gr Kolhydrater.

Middagen kan man halvera intaget förutom "köttet" som oftast ligger runt 200gr.

Har ett kontorsjobb så sitter stilla i arbetet från 9-16 sedan är man inte särskilt aktiv dem timmarna man inte tränar!

Hur man presterar med eller utan mat i magen vid morgonträning brukar vara individuellt. Mat nån timme innan träning kommer bara ligga och skvalpa i magen och inte hinna ge så mycket energi annat än att man slipper vara hungrig.