handdator

Visa fullständig version : frukost före morgon gym!?


Sly!
2009-04-24, 10:03
Tjo!

Om man ska iväg till gymmet på förmiddan och köra tungt eller vilken intensitet man nu väljer. Vad är en lämplig frukost då? En skål med havregrynsgröt + 3/4 stekta ägg mackor, vad för sorts bröd är att rekomendera mm..mm..? Minst en timme innan gymmet?

J.V
2009-04-24, 10:42
Det är väldigt individuellt vad och hur mycket du ska äta.
Men tidigare måste du äta det, om du ska tillgodogöra dig energi und näring från måltiden. Om du nu inte är ute efter att bara känna dig mätt under passet.

King Grub
2009-04-24, 10:49
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61473&highlight=glukospolymerer

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1929837&postcount=2

Sly!
2009-04-24, 12:03
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61473&highlight=glukospolymerer

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1929837&postcount=2

Tack! Men det kommer att ta tid innan jag får in allt de infot i huvet och bli helt införstådd. Har marginella kunskaper gällande kost ihop med träning. Jag har ingen våg för tillfället. Finns det inget annat vis att mäta upp kolhydrat intaget i förhållande till min kroppsvikt under de 4 timmarna innan ett pass? och kroppsvikt förresten, är det den totala vikten med fett och muskler ihop?

btw så är de grymt svårt att hitta balansen i övrigt. Jag har tyvär ökat i vikt(fett) sen drygt ett halvår/år sen då jag va normal smal, då var de mest kondition o följde Fredrik Pauluns tallriks modell och då rasa jag ned i vikt och kännde mig mycke nöjd över mig själv, men ja de va före jag började gymma och har förstått att då gäller det att mata i sig kalorier vilket jag gjort men har tyvär blivit fetare om magen vilket känns mycke tråkigt, Men ja jag har ökat i musklemassa vilket glädjer mig men ja, jag misstänker att jag har överätit helt enkelt plus att jag kanske hadde lite för långa pauser (kanske en vecka då och då på sin höjd mer eller mindre under de senaste årets gång) Men i vilket fall, låter som jag får sätta mig på skolbänken nästan och plugga på om hur mcyket kroppen ska inta i förhållande till träning, du ser ut att ge väldans bra info men jag fattar bara hälften av det, lite för hög skola för mig i nuet.
Känns verkligen som man skulle ha en personlig couch så mnan inte går i fällan att antingen överäta eller äta för lite. Snurrar konstant i huvet gällande det.:(

Sly!
2009-04-24, 12:11
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=61473&highlight=glukospolymerer

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1929837&postcount=2

Det jag menar som kommer att ta tid för mig att plugga in är då alla termer, jag vet inte vad glukospolymerer , glykemisk, maltodextrin osv... osv... all de infot ger mig en rejäl huvudverk hehe...

mikaelj
2009-04-24, 12:14
Det är individuellt hur man trivs bäst med träning. Jag äter nästan inget alls innan tidig träning:

07.00: 1 dl mjölk
11.15: 15g mjölkprotein (doublepro)
12-13: Träning
13.00: 30g mjölkprotein + 3 dl mjölk, och kort därefter stor lunch. T.ex. en tallrik ostgratinerad broccoli och omelett med tillbehör.

Men, det gäller inte att mata i sig drivvis med mat bara för att. Se http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Sly!
2009-04-24, 12:31
Det är individuellt hur man trivs bäst med träning. Jag äter nästan inget alls innan tidig träning:

07.00: 1 dl mjölk
11.15: 15g mjölkprotein (doublepro)
12-13: Träning
13.00: 30g mjölkprotein + 3 dl mjölk, och kort därefter stor lunch. T.ex. en tallrik ostgratinerad broccoli och omelett med tillbehör.

Men, det gäller inte att mata i sig drivvis med mat bara för att. Se http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Tack! Mm Jag har nog missupfatta Bulken! Stön:eating::(

Sly!
2009-04-24, 12:38
Det är individuellt hur man trivs bäst med träning. Jag äter nästan inget alls innan tidig träning:

07.00: 1 dl mjölk
11.15: 15g mjölkprotein (doublepro)
12-13: Träning
13.00: 30g mjölkprotein + 3 dl mjölk, och kort därefter stor lunch. T.ex. en tallrik ostgratinerad broccoli och omelett med tillbehör.

Men, det gäller inte att mata i sig drivvis med mat bara för att. Se http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/

Men lite förvånad ändå, alla säger att frukost är de viktigaste målet/starten på dagen och av de du beskrev, hur kan de morgon intaget som verka så lite ge energi till träningen senare?

Eddie Vedder
2009-04-24, 12:49
Men lite förvånad ändå, alla säger att frukost är de viktigaste målet/starten på dagen och av de du beskrev, hur kan de morgon intaget som verka så lite ge energi till träningen senare?

Du skriver ofta förvirrade inlägg med påståenden som "alla säger ju att..." och så utgår du från saker du läst i Aftonbladet och sett i "Du är vad du äter".

Och varje tråd slutar på samma vis, dvs att du erkänner att du varit för okritisk till dina källor och bör ta det lite lugnare. Det är kanske dags att du gör det också?

Det där med frukosten är ytterligare ett exempel. Det finns mycket som tyder på att regelbundna frukostvanor är fördelaktigt ur hälsosynpunkt men givetvis kan inte EN måltid pekas ut som "den bästa".

Jag är glad att du verkade gilla min text om bulk för övrigt.:) Jag har skrivit om frukost också, om fördelarna men även den något överdrivna hypen om frukost som "dagens viktigaste mål".

http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/

mikaelj
2009-04-24, 12:59
Men lite förvånad ändå, alla säger att frukost är de viktigaste målet/starten på dagen och av de du beskrev, hur kan de morgon intaget som verka så lite ge energi till träningen senare?

Mjölken (i té/kaffe) dricker jag bara för att ha något i magen. Sedan är jag nöjd. Det snabba proteinet innan är bara för att höja nivån aminosyror i blodet under själva passet, för att vara lite "opti".

Men det ger ingen energi till träningen. Den kommer från mina fettceller, nedbrutet muskelprotein m.fl. energikällor, och räcker till utan problem.

Hade jag ätit kolhydrater skulle energin räckt till av lagrat muskelglykogen sedan tidigare (plus ovanstående), även utan frukost.

Sly!
2009-04-24, 13:14
Du skriver ofta förvirrade inlägg med påståenden som "alla säger ju att..." och så utgår du från saker du läst i Aftonbladet och sett i "Du är vad du äter".

Och varje tråd slutar på samma vis, dvs att du erkänner att du varit för okritisk till dina källor och bör ta det lite lugnare. Det är kanske dags att du gör det också?

Det där med frukosten är ytterligare ett exempel. Det finns mycket som tyder på att regelbundna frukostvanor är fördelaktigt ur hälsosynpunkt men givetvis kan inte EN måltid pekas ut som "den bästa".

Jag är glad att du verkade gilla min text om bulk för övrigt.:) Jag har skrivit om frukost också, om fördelarna men även den något överdrivna hypen om frukost som "dagens viktigaste mål".

http://traningslara.se/blogg/frukostens-betydelse-i-kosten/

*asg* Jag är väldans snurrig då det gäller all träning och näringsfakta samt så är jag sån som person. Eftersom jag saknar grundutbildning så jag tar ifrån källor som verka vettiga vilket känns oerhört svårt i och med det varierar, samt att jag måste ju hämta fakta från någonstans eftersom jag inte kan det. Aftonbladet läser jag aldrig och har förstått att det verka vara en rena sagoblaska, sen var de länge sedan jag släppte "du är vad du äter" efter flera hänvisningar att de verka vara ett bluffprogram. Men Fredrik Paulun däremot tror jag starkt på, har också kostat på mig hans bok som har varit en ledsaga, men däremot att hans metod är mera för vanliga bantare och stavgångsmotionärer.

Ok, antar du menar att frukost är bara en del utav helheten, det vill säga frukost lunch kvällsmiddag. Javisst.:) Har aldrig förstått vad termen Bulk menas tills jag läst din text samt kom en aha upplevelsen varför jag tjocka till mig.

Sly!
2009-04-24, 13:20
Men jisses va irriterande att så fort man vill ändra fel i texten så måste man kontakta admin. Ville bara säga extra till Eddie vedder att jag läser din frukost blogg. Kunnde ej skriva in detta men skrev det nu!:)

Rackham
2009-04-24, 13:24
Mjölken (i té/kaffe) dricker jag bara för att ha något i magen. Sedan är jag nöjd. Det snabba proteinet innan är bara för att höja nivån aminosyror i blodet under själva passet, för att vara lite "opti".


Inte för att märka ord, men DoublePro är väl inte att anses som snabbt protein, om det är det du menar?

mikaelj
2009-04-24, 13:28
Inte för att märka ord, men DoublePro är väl inte att anses som snabbt protein, om det är det du menar?

Vassle följt av kasein är de snabbaste proteinsorterna du kan äta. Sedan kommer fisk och ägg följt av kött som är långsammast. Åtminstone om man kan gå efter insulinindex.

Rackham
2009-04-24, 13:48
Vassle följt av kasein är de snabbaste proteinsorterna du kan äta. Sedan kommer fisk och ägg följt av kött som är långsammast. Åtminstone om man kan gå efter insulinindex.

Tänkte mer jämfört med andra proteinpulver så borde DP med sina 80% (är det väl?) kasein vara relativt långsamt, eller iaf inte snabbt. Kasein innan träning ger väl inte något speciellt då det är för långsamt (men bättre än inget givetvis).

Men ser man bredare på hastighetsfrågan så är jag mer med på vad du menar.

Varför kör du inte EAA förresten, borde vara opti med så lite i magen? Bara nyfiken.

King Grub
2009-04-24, 13:56
Vassle följt av kasein är de snabbaste proteinsorterna du kan äta. Sedan kommer fisk och ägg följt av kött som är långsammast. Åtminstone om man kan gå efter insulinindex.

Kasein är långsammast, med undantag av rå äggvita. Rött kött är snabbt, inte långsamt. Insulinfrisättningen är inte direkt kopplad till snabbheten, åtminstone långt från enbart.

mikaelj
2009-04-24, 14:03
Tänkte mer jämfört med andra proteinpulver så borde DP med sina 80% (är det väl?) kasein vara relativt långsamt, eller iaf inte snabbt. Kasein innan träning ger väl inte något speciellt då det är för långsamt (men bättre än inget givetvis).

Jag tar det 45-60 minuter innan jag kommit igång med passet ordentligt, och vad jag har läst mig till är det lagom tid för kaseinet att tas upp, dvs hamna i blodet.

Varför kör du inte EAA förresten, borde vara opti med så lite i magen? Bara nyfiken.

Jag tror inte att skillnaden mellan kasein<->EAA är så stor att det gör någon skillnad för mig. Då blir det bara ännu en sak att få i sig och hålla koll på.

mikaelj
2009-04-24, 14:06
Kasein är långsammast, med undantag av rå äggvita. Rött kött är snabbt, inte långsamt. Insulinfrisättningen är inte direkt kopplad till snabbheten, åtminstone långt från enbart.

Åfan. Det visste jag inte. Tack för upplysningen.

Onigiri
2009-04-24, 14:25
Tjo!

Om man ska iväg till gymmet på förmiddan och köra tungt eller vilken intensitet man nu väljer. Vad är en lämplig frukost då? En skål med havregrynsgröt + 3/4 stekta ägg mackor, vad för sorts bröd är att rekomendera mm..mm..? Minst en timme innan gymmet?Vad anser du lämpligt för dig?

Tänk om tex; Scratch rekomenderar ett bröd och en sorts gröt som du tycker smakar strumpa. Kommer du äta det då för att det är lämpligt eller väljer du något som du föredrar istället?

Sly!
2009-04-24, 15:03
Vad anser du lämpligt för dig?

Tänk om tex; Scratch rekomenderar ett bröd och en sorts gröt som du tycker smakar strumpa. Kommer du äta det då för att det är lämpligt eller väljer du något som du föredrar istället?

Jag har käkat, tvingat i mig en del kost som jag tyckte smaka torrt och tråkigt men de va bara för att komma åt den energikälla som de ger, Jag tycker igentligen inte att de grövsta brödet är speciellt gott men tusan vad nyttigt det är. hehe som man säger "vill min bli fin får man lida pin". Tycker att mycke sådan hälsa mat smakar tråkigt.

mikaelj
2009-04-24, 15:06
Jag har käkat, tvingat i mig en del kost som jag tyckte smaka torrt och tråkigt men de va bara för att komma åt den energikälla som de ger, Jag tycker igentligen inte att de grövsta brödet är speciellt gott men tusan vad nyttigt det är. hehe som man säger "vill min bli fin får man lida pin". Tycker att mycke sådan hälsa mat smakar tråkigt.

Det är ju inte bra. Du måste ju må bra och leva. Annars kommer du aldrig att orka hålla kost- och träningsschemat -- det skall vara roligt!

Eddie Vedder
2009-04-24, 15:18
hehe som man säger "vill min bli fin får man lida pin". Tycker att mycke sådan hälsa mat smakar tråkigt.

Nej det säger "man" inte. DU säger det och den inställningen är enbart DIN inbillning. Men visst, föredrar du att må dåligt så ska jag inte hindra dig.

Vad tror du är värst för kroppen, stress och oro eller vitt bröd?

Mourten
2009-04-24, 15:42
För att återgå till trådtiteln, du kan göra som mig och träna ännu tidigare och äta efter.
Jag går upp 05.30 trycker i mig rage + aminorush.
Träna sen protein + vitargo + kreatin.
Sen frukost, text gröt + äggvita (så äter jag nu eftersom jag semi-deffar)
Å sen iväg till jobb/skola. Funkar gudomligt.

Scratch89
2009-04-24, 17:01
Vad anser du lämpligt för dig?

Tänk om tex; Scratch rekomenderar ett bröd och en sorts gröt som du tycker smakar strumpa. Kommer du äta det då för att det är lämpligt eller väljer du något som du föredrar istället?

Som om jag skulle rekommendera strumpbröd. Mitt hembakta är riktigt gott. *drool*

Sly!
2009-04-24, 18:11
För att återgå till trådtiteln, du kan göra som mig och träna ännu tidigare och äta efter.
Jag går upp 05.30 trycker i mig rage + aminorush.
Träna sen protein + vitargo + kreatin.
Sen frukost, text gröt + äggvita (så äter jag nu eftersom jag semi-deffar)
Å sen iväg till jobb/skola. Funkar gudomligt.

Tack!:)

Sly!
2009-04-24, 18:22
Nej det säger "man" inte. DU säger det och den inställningen är enbart DIN inbillning. Men visst, föredrar du att må dåligt så ska jag inte hindra dig.

Vad tror du är värst för kroppen, stress och oro eller vitt bröd?

Alltså vadå JAG inbilling? Då är alltså all avråden till vitbröd bara humbugg som delvis läkare har rekomenderat mig min mor som har läst i många år sen 70 talet om näringslära och jag vet inte från hur många källor jag har snappat upp att vitbröd innehåller nästan ingenting och grovt fullkornsbröd är att föredra.

Eddie Vedder
2009-04-24, 18:24
Alltså vadå JAG inbilling? Då är alltså all avråden till vitbröd bara humbugg som delvis läkare har rekomenderat mig min mor som har läst i många år sen 70 talet om näringslära och jag vet inte från hur många källor jag har snappat upp att vitbröd innehåller nästan ingenting och grovt fullkornsbröd är att föredra.

Du förstår väl att jag inte menade brödet som inbillningen? Skärp dig. Det jag menar är inbillning är hela din tro på vad som är "bäst" bara för att du läst det någonstans eller hört någon berätta om att det är ett bättre val för någon annan.

Jag frågar igen, tror du att en ständig nojja och oro över att "göra rätt" påverkar kroppen mindre negativt en vitt bröd?

King Grub
2009-04-24, 18:27
En "nyttig" kost måste inte innehålla enbart livsmedel som anses "nyttiga". Tvärtom kan det vara direkt negativt för en högenergiförbrukare (t ex en tränande). För mycket fiber, för mycket att äta, osv. En högenergiförbrukare tjänar ofta på en bas med s k "nyttiga", oraffinerade livsmedel, men kan fylla ut med mer lättätna, mindre näringsrika och ofta godare matvaror.

Om man redan har täckt sitt behov av kostfiber och mikronäringsämnen, vad tjänar man då på att plåga i sig mer råris och segaste surdegsbrödet, "bara för att"? Ingenting. Då kan man precis lika gärna, kanske hellre, fylla ut med Skogaholmslimpa, om man behöver mer kolhydrat.

Har jag ätit 3000 kcal och täckt alla mina behov, men behöver 500 kcal till för att nå upp till vad jag behöver, äter jag ju mycket hellre 500 kcal chokladglass än 500 kcal torsk och broccoli. Och det är inte ett sämre val för träningen.

mikaelj
2009-04-24, 18:29
Som om jag skulle rekommendera strumpbröd. Mitt hembakta är riktigt gott. *drool*

Det här är också mums.

http://media.jansson.be/file/15972-2/08-P1050021.JPG

Recept & tillverkning: http://mikael.jansson.be/log/the-perfect-bread

Fredrik_S
2009-04-24, 20:58
Alltså vadå JAG inbilling? Då är alltså all avråden till vitbröd bara humbugg som delvis läkare har rekomenderat mig min mor som har läst i många år sen 70 talet om näringslära och jag vet inte från hur många källor jag har snappat upp att vitbröd innehåller nästan ingenting och grovt fullkornsbröd är att föredra.

Grovt fullkornsbröd är bara att föredra om man inte fått i sig tillräckligt med fibrer och näring från sin övriga kost.

Jag som är högenergiförbrukare skulle få sitta på toan hela dagen om jag åt grovt fullkornsbröd istället för vitt bröd. Jag täcker med lätthet både fiberintaget och övriga näringsämnen från andra livsmedel och äter därför uteslutande vitt bröd när jag äter bröd, och för mig är vitt bröd därmed nyttigare.

Vitt bröd innehåller förövrigt betydligt mer än ingenting
Och orkar du kolla på detaljerna så kan du läsa exakt innehåll av
Vetefralla mot mörkt fullkornsbröd i tabellerna i länkarna
Vetefralla http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1309&lang=sv
Fullkornsbröd http://www.fineli.fi/food.php?foodid=1342&lang=sv

Scratch89
2009-04-24, 21:36
Det här är också mums.

Det ser gott ut, men mitt tar en timma att göra. Orka hålla på i flera dagar.

spoonchest
2009-04-25, 05:11
För att återgå till trådtiteln, du kan göra som mig och träna ännu tidigare och äta efter.
Jag går upp 05.30 trycker i mig rage + aminorush.
Träna sen protein + vitargo + kreatin.
Sen frukost, text gröt + äggvita (så äter jag nu eftersom jag semi-deffar)
Å sen iväg till jobb/skola. Funkar gudomligt.

+1:ar mourten.

mikaelj
2009-04-25, 08:37
Det ser gott ut, men mitt tar en timma att göra. Orka hålla på i flera dagar.

Äsch då. Man sätter satsen på torsdag eller fredag kväll och börjar baka ut på lördag/söndag kväll och håller på till onsdag. Sedan har man helt plötsligt fyllt en fullhöjdsfrys med bröd. :-) Det räckte hela våren...