handdator

Visa fullständig version : Ska tjocka träna?


Lellan
2009-04-24, 08:34
Dum rubrik kanske, men som tjockis får man faktiskt inte det intrycket..

Går man in i en sportbutik så kommer ingen expedit fram (el i ngn annan affär heller men nu fokuserar vi på sportkläder), kanske för att de inte har träningskläder för stora. Först nu, när jag är mitt i gränslandet mellan normalvikt och överviktig enl bmi kan jag ha XL och L i sportbutikerna. Ska det vara så?*screwy*

Är ju ffa när man är stor som funktionskläder (leder ut värme etc) vore extra bra, istället får man leta i de stora varuhusens "stora" avdelningar, där finns träningskläder i bomull av dålig kvalitet. De största träningsbrallorna jag har fanns bara i tjock bomull, i dimgrönt. Dimgrönt är som ljusgrått, och alla vet hur det blir när man svettas.. *gah!* Killar har väl kanske inte det problemet pga att det finns bbkläder antar jag?

Antar att "coola" märken inte vill bli förknippade med feta, eller vad beror det på?

Dessutom skulle det nog inte sitta helt fel med folk med bra kunskap om hur feta bör träna, fanns på gymen. Vet inte om det ingår i PT utbildningar? Fick ett gratis grundprogram av pt när jag började träna på nytt, där ingick flera övningar som jag rent fysiskt inte kunde klara öht (armhävningar, tricepsarmhävningar, löpband mm. Lite nedslående när man är peppad.) ska nog föreslå gymet ett program anpassat till helt otränade..

Hursomhelst; fram för större stl i träningskläder och anpassade träningsprogram för tjockisar på gymen - om vi nu vill att stora ska ha lika lätt som andra att få träna och må bra.

Sådär. Dagens tjockisroid avklarad. ;)

14K
2009-04-24, 08:49
Håller med om själva storleken på kläder. Men besöker man typ Intersport, Stadium, Sportex osv så har alla ganska samma kläder/storlekar, men sen har du gym baserade butiker som säljer extra extra stora kläder för de med stora muskler oså, tror "tjocka" hade kunnat ta del av det. Jag brukar gå in till BUDO-Fintness och där har du XXXXXX-L tröjor/jackor/byxor osv.

Antar att det gäller och leta och inte stirra sig blind på de "vanliga" butiker.

coxie
2009-04-24, 08:52
Jag tror den enkla anledningen till att det inte finns vettiga sortiment för överviktiga är att marknaden är för liten. Det är helt enkelt en för liten marknad för att företag ska chansa och lägga ner pengar på att designa och tillverka kläder som kan bli liggande.

Sedan tror jag säkert att trendiga märken helst förknippas med vältränade människor, det är trots allt deras målgrupp.

Lellan
2009-04-24, 08:57
Håller med om själva storleken på kläder. Men besöker man typ Intersport, Stadium, Sportex osv så har alla ganska samma kläder/storlekar, men sen har du gym baserade butiker som säljer extra extra stora kläder för de med stora muskler oså, tror "tjocka" hade kunnat ta del av det. Jag brukar gå in till BUDO-Fintness och där har du XXXXXX-L tröjor/jackor/byxor osv.

Antar att det gäller och leta och inte stirra sig blind på de "vanliga" butiker.

Så stora tjejer får bära killkläder antar jag? Verkar så.. mig veterligen har inga gym baserade butiker kläder för stora tjejer iaf.

Jag tror den enkla anledningen till att det inte finns vettiga sortiment för överviktiga är att marknaden är för liten. Det är helt enkelt en för liten marknad för att företag ska chansa och lägga ner pengar på att designa och tillverka kläder som kan bli liggande.

Sedan tror jag säkert att trendiga märken helst förknippas med vältränade människor, det är trots allt deras målgrupp.

Självklart, men ngn nishad internetbutik då? Att det inte finns NÅGOT är rätt dåligt.. och varför är XL inte normal XL när det gäller träningskläder? (för tjejer).

Vissa klänningar osv jag provat är medium, men i en sportbutik så är det XL som gäller. Antagligen pga det du skriver, att de vill förknippas med vältränade. Men det är ändå synd, inte särskilt uppmuntrande när man är stor.

Tolkia
2009-04-24, 08:58
Jag förstår synpunkten att diverse märken kanske helst inte vill förknippas med tjockisar - dock är det i viss mån inte sant, eftersom flera märken har betydligt fler storlekar än vad som tas in i butikerna. Sedan tycker jag att storleksgränsen ofta sätts väldigt långt ned - att marknaden för funktionskläder i storlek 56 inte är jättestörst kan jag förstå, men när man sätter storleksgränsen vid 42 tycker jag inte längre att den motiveringen håller.

coxie
2009-04-24, 09:01
Så stora tjejer får bära killkläder antar jag? Verkar så.. mig veterligen har inga gym baserade butiker kläder för stora tjejer iaf.



Självklart, men ngn nishad internetbutik då? Att det inte finns NÅGOT är rätt dåligt.. och varför är XL inte normal XL när det gäller träningskläder? (för tjejer).

Vissa klänningar osv jag provat är medium, men i en sportbutik så är det XL som gäller. Antagligen pga det du skriver, att de vill förknippas med vältränade. Men det är ändå synd, inte särskilt uppmuntrande när man är stor.

Jo pojkar har det mycket bättre, även när jag vägde runt 130kg på 196cm så hade jag inga problem med att hitta kläder oavsett typ.

Piranha
2009-04-24, 09:04
Ifrån butikernas perspektiv så lär de bara ta in storlekar som de kan sälja, att plocka hem storlek XXXXL av plaggen och sen inte få dem sålda är helt enkelt dåliga affärer.

Nitrometan
2009-04-24, 09:11
Ifrån butikernas perspektiv så lär de bara ta in storlekar som de kan sälja, att plocka hem storlek XXXXL av plaggen och sen inte få dem sålda är helt enkelt dåliga affärer.

Å andra sidan vet jag klädbutiker som säljer mest av sina stora storlekar.

Jag undrar om sportbutikerna ens har vågat prova?

Det intressanta är som sagt att få grejerna sålda så fort som möjligt.

Grahn
2009-04-24, 09:13
Kanske bara jag som tänkt fel men många överviktiga tjejer på gym(vi killar tror allt är muskler så vi har inte samma problem) brukar ju ikläda sig ett mindre militärtält och sedan försöka undvika att synas på sin träningscykel.

Senaste träningsmodet i supertight, supertunn spandex känns kanske inte riktigt som ngt de skulle köpa?

Kanske missupfattat ngt men marknaden känns försvinnande liten.

Lellan
2009-04-24, 09:20
Jag förstår synpunkten att diverse märken kanske helst inte vill förknippas med tjockisar - dock är det i viss mån inte sant, eftersom flera märken har betydligt fler storlekar än vad som tas in i butikerna. Sedan tycker jag att storleksgränsen ofta sätts väldigt långt ned - att marknaden för funktionskläder i storlek 56 inte är jättestörst kan jag förstå, men när man sätter storleksgränsen vid 42 tycker jag inte längre att den motiveringen håller.

Ja, det är lite det jag fiskar efter - nu när jag postat bilder i journalen och fått höra att jag ser smal ut (*screwy*) hur ska man få det att överensstämma med att jag tränar i uteslutande XL? Att jag äntligen passar i de största kläderna i gymkedjorna?

Kanske bara jag som tänkt fel men många överviktiga tjejer på gym(vi killar tror allt är muskler så vi har inte samma problem) brukar ju ikläda sig ett mindre militärtält och sedan försöka undvika att synas på sin träningscykel.

Senaste träningsmodet i supertight, supertunn spandex känns kanske inte riktigt som ngt de skulle köpa?

Kanske missupfattat ngt men marknaden känns försvinnande liten.

Sant, men senast köpte jag ett par vida stora långbenta bralls i funktionsmaterial (supertajt supertunn spandex är inte min grej). Syftar på material som inte stänger in värmen, som andas och som inte blir tunga blöta saker vid svettning.

14K
2009-04-24, 09:21
Så stora tjejer får bära killkläder antar jag? Verkar så.. mig veterligen har inga gym baserade butiker kläder för stora tjejer iaf.

Man får göra det bästa utav situationen, om man ändå planerar på gå ner/träna tills sig en bättre kropps så ser jag ingen anledning till och klaga på kläder som inte passar mig, tyvärr men så ser världen ut idag. O sen bor man inte i USA där de feta har sina egna "fat store".

Lellan
2009-04-24, 09:22
Ifrån butikernas perspektiv så lär de bara ta in storlekar som de kan sälja, att plocka hem storlek XXXXL av plaggen och sen inte få dem sålda är helt enkelt dåliga affärer.

Många plagg i träningsbutiker på tjejsidan sträcker sig till stl 42 el en liten XL, ibland bara L. Ett el två X före L:et vore trevligt om det fanns ngt plagg av faktiskt! :)

14K
2009-04-24, 09:24
Många plagg i träningsbutiker på tjejsidan sträcker sig till stl 42 el en liten XL, ibland bara L. Ett el två X före L:et vore trevligt om det fanns ngt plagg av faktiskt! :)

Har du kollat upp butiker som har större kläder i samband med träning, som jag nämnde förr?

Lellan
2009-04-24, 09:27
Man får göra det bästa utav situationen, om man ändå planerar på gå ner/träna tills sig en bättre kropps så ser jag ingen anledning till och klaga på kläder som inte passar mig, tyvärr men så ser världen ut idag. O sen bor man inte i USA där de feta har sina egna "fat store".

Idag verkar världen se ut som så att många är överviktiga el feta faktiskt. Oavsett om planen är viktnedgång eller bara att röra på sig och må bra vore det lite roligt om det fanns sköna kläder att göra det i också.

Klart man gör det bästa av situationen, men tror att det finns en marknad för träningskläder i stl 44 och XL tex.

Grahn
2009-04-24, 09:28
Kanske blir en hit som nätshop! :) lite motsägelsefullt kanske då många tjejer tränar för att komma i de där fina kläderna i små storlekar.

Sen att storleksmärkningar är konstiga det håller jag med om, fast är det inte så generellt?

Lellan
2009-04-24, 09:31
Har du kollat upp butiker som har större kläder i samband med träning, som jag nämnde förr?

Dagens uppgift till dig blir att gå in i en träningsbutik och hitta träningsbyxor samt tröja för tjejer i stl 44 el XL. :) Jag vet inte hur många tjejer som skulle känna sig bekväma i ett plagg med XXXXL tryckt i stora bokstäver på ryggen... ;)

Ja, jag letade runt när jag drog större och hittade inget annat än bomulsbrallor på H&M som jag tidigare skrev. Kanske hade jag under lång lång tid bara väldigt oflyt när jag letade runt? Tolkia säger ju att hon också sett samma sak, hur högt stl sträcker sig för tjejer.

14K
2009-04-24, 09:45
Dagens uppgift till dig blir att gå in i en träningsbutik och hitta träningsbyxor samt tröja för tjejer i stl 44 el XL. :) Jag vet inte hur många tjejer som skulle känna sig bekväma i ett plagg med XXXXL tryckt i stora bokstäver på ryggen... ;)

Ja, jag letade runt när jag drog större och hittade inget annat än bomulsbrallor på H&M som jag tidigare skrev. Kanske hade jag under lång lång tid bara väldigt oflyt när jag letade runt? Tolkia säger ju att hon också sett samma sak, hur högt stl sträcker sig för tjejer.

U got mail :)

Edit. Har dock vatt i butiken, och de har MYCKET mer än på hemsidan.

Lellan
2009-04-24, 09:47
U got mail :)

Edit. Har dock vatt i butiken, och de har MYCKET mer än på hemsidan.

Precis som jag skrev i pm:svaret går jag först nu (nära normalvikt) i deras största kläder. 5 kg tidigare gjorde jag inte det, men jag tränade ändå.. ;)

Alone_in_the_dark
2009-04-24, 09:48
Lellan, om du beskriver dig som "tjock" (håller inte med) måste jag vara gigantiskt:D, kan säga att jag har ungefär samma problem som kille. Bara för jag är några storlekar större (ok, midjemåttet har gått från 114 till 99 cm) så finns det inga bra träningskläder utan man måste jaga runt hela stan för hitta XL som passar. Nu kör jag GASP kläder för de passar bra och andas bra, men då får många konstiga blickar istället, va o kika på en NIKE tröja (typ Spandex) fråga den söta expediten hur sjutton jag får av den efter ett tungt armpass...? För den satt som ett ålskinn:naughty:

Lellan
2009-04-24, 09:53
Lellan, om du beskriver dig som "tjock" (håller inte med) måste jag vara gigantiskt:D, kan säga att jag har ungefär samma problem som kille. Bara för jag är några storlekar större (ok, midjemåttet har gått från 114 till 99 cm) så finns det inga bra träningskläder utan man måste jaga runt hela stan för hitta XL som passar. Nu kör jag GASP kläder för de passar bra och andas bra, men då får många konstiga blickar istället, va o kika på en NIKE tröja (typ Spandex) fråga den söta expediten hur sjutton jag får av den efter ett tungt armpass...? För den satt som ett ålskinn:naughty:

Tänker inte kalla mig varken tjock eller smal, dock har jag sedan iaf en vikt på 110 kg varit "tränande" och då är det ju lite märkligt att man inte får på sig sk träningskläder.

Bra sak dock, springa runt hela stan å leta kläder är väl träning det med.. ;) Kul att midjemåttet minskat också, de säger ju att man får många hälsovinster med mindre mått där.. :thumbup:

14K
2009-04-24, 09:59
Svar på mail.

Bra fråga, tyvärr får man ta de alternativ som finns, mjukis byxor, stretch byxor*stavning* och liknande. Sett massa där jag tränar som är lite överviktiga använder mycket cykel byxor liknande och mjukis byxor, man får helt enkelt bita ihop o ha något o sträva fram emot. För är det FÖR stora kläder att välja mellan så kan man lätt stirra sig blind på det och inte märka när man väl går upp (förrutom vågen).

Tycker du har nått sjukt långt, o du är LÅNGT ifrån "tjock"... Vet inte om du är, men stolt är en av sakerna du borde vara över dig själv. Du har gjort nåt många drömmer om o göra.

Lellan
2009-04-24, 10:09
Svar på mail.

Bra fråga, tyvärr får man ta de alternativ som finns, mjukis byxor, stretch byxor*stavning* och liknande. Sett massa där jag tränar som är lite överviktiga använder mycket cykel byxor liknande och mjukis byxor, man får helt enkelt bita ihop o ha något o sträva fram emot. För är det FÖR stora kläder att välja mellan så kan man lätt stirra sig blind på det och inte märka när man väl går upp (förrutom vågen).

Tycker du har nått sjukt långt, o du är LÅNGT ifrån "tjock"... Vet inte om du är, men stolt är en av sakerna du borde vara över dig själv. Du har gjort nåt många drömmer om o göra.

Tack! Dock tycker jag fortfarande att man borde underlägga inte skambelägga träning för stora.

Jag drömde också om att gå ner i vikt. Känner mig nästan lite lurad över hur lätt det känns, tänk alla dagar jag önskat mig det och lindat in ångesten i choklad och smörgåsar.

Är stolt över att jag hittade tron på mig själv iaf, är väl ffa den som gör att man tar sig någonstans (vilket säkert du också vet, eftersom det går fint för dig med! :)).

Vet inte vilken träningsjournal det är, men den heter iaf "achieving starts with believing" och så tror jag det är för många, oavsett mål.

Nordenator
2009-04-24, 10:28
Lär väl finnas mycket liknande i landet där allt är stort. Googla på butiker som skeppar från USA och det finns säkerligen ett flertal butiker att välja mellan. Om den största delen av befolkningen tar sig in i =< Large finns ju inte någon större ekonomisk mening att gå in på större kläder, förutsatt att det inte betyder att alla över det skulle handla just mitt märke. Så tror jag inte det är dock, så då får man väl handla ifrån en nation som har en större andel som hamnar i det facket.

hot_tuna
2009-04-24, 10:36
Jag kom hem från en USA-resa i förrgår och hade givetvis passat på att handla lite träningsgrejer. En sak jag märkte var att storlekar i USA kan vara 1 upp från Sverige, så att en tröja i M där satt ungefär som en i L i Sverige skulle göra.
Om man inte har möjligheten att handla på plats så tror jag att nätbutiker som skeppar worldwide är ett alternativ.
Sen kan jag nog tycka att vi killar har samma problem också - om man nu inte är en SL som uteslutande går i baggy pants och urtvättade XL t-shirts :Virro

Jag provade lite Nike-kläder fö och ärligt, wtf är grejen med deras storlekar? Deras brallor i large gick knappt över rumpan medans jag inte har några problem med mina adidasbrallor som är medium...

coxie
2009-04-24, 10:44
Sen kan jag nog tycka att vi killar har samma problem också - om man nu inte är en SL som uteslutande går i baggy pants och urtvättade XL t-shirts :Virro


Det håller jag inte med om. Nu vet inte hur stor du är men om du provar medium så har du inga problem att hitta både trendiga och klassiska kläder. Även om man kommer upp i Pirres storlek så går det fortfarande att hitta vettiga jeans, chinos tröjor, skjortor osv som sitter bra.

saab900
2009-04-24, 10:46
Klart överviktiga ska träna, det är jätteviktigt både för samhället och deras egen hälsa att de går ned i vikt!

Angående träningskläder har en kompis, storlek vet jag tyvärr inte, men hon är ganska stor, köpt de vanliga träningskläderna man ser men i stora storlekar att träna i. Var ifrån? Det stora landet i väster förstås, landet där marknaden för små storlekar blir mindre och mindre ;).

Det är nog så att butikerna inte kan få lönsamhet i att ta in större storlekar helt enkelt. De har de kläder de har bra kundunderlag för. Kläderna finns dock i större storlekar, men då får man leta på nätet.

Jag tror att självförtroendet är den springande punkten. Är man överviktig måste det nog kännas väldigt jobbigt att plocka på sig lite tajtare kläder och ställa sig och springa på ett löpband inför allas åsyn i gymmet. Tyvärr har det hänt att jag hört snorungar i femtonårsåldern göra sig lustiga över överviktiga på gymmet. Det måste kännas som ett slag i magen, och jag tycker det är rent ut sagt förjävligt. Och det mest hjärndöda i det hela är att när jag frågade varför de håller på så fick jag svaret: - Varför ska man sätta sin fot på ett gym när man ser ut sådär? Ja, varför? Det är väl den bästa anledningen man kan ha? *gah!*

Tyvärr tror jag utan att ha statistik att många överviktiga tänker så själva. Varför ska jag visa mig i elljusspåret eller på ett gym när jag ser ut som jag gör? Det finns ju bara massa smala människor där. Alla har inte bra självförtroende och jag tror att övervikt är en sådan sak som kan sänka det ännu mer.

hot_tuna
2009-04-24, 10:49
Det håller jag inte med om. Nu vet inte hur stor du är men om du provar medium så har du inga problem att hitta både trendiga och klassiska kläder. Även om man kommer upp i Pirres storlek så går det fortfarande att hitta vettiga jeans, chinos tröjor, skjortor osv som sitter bra.

Ah jo, tillåt mig omformulera mig lite.
Jag menade träningskläder för "större" killar, jag var i XL-storlek för några år sen (95 kg och 105 runt midjan), och då var det inte direkt något stort utbud. Nu ligger jag på under 80 kg och ca 88 cm i midjan (*stolt*) och det jag mest har problem med nu är att jag ligger mellan M och L.
Vanliga kläder som du skriver fungerar bra, jag kan äntligen komma i jeans i 34" igen också.

Osten80
2009-04-24, 10:53
Det bästa de kan göra är väl att, förutom beställa från USA, faktiskt påpeka saken för butiker här som saknar större storlekar. Många muttrar nog lite för sig själv, för att sedan lämna stället. Ju mer folk som faktiskt frågar, och klagar, desto större chans att de tar in det i sortimentet.

Madame
2009-04-24, 10:57
Men orka springa runt över hela stan när man ändå vet att kläderna är för små. köp via internet :thumbup: en snabb googling och jag hittade ullapopken.se, de har massor av tjejkläder i stl. 38-62, även träningskläder.

hultman
2009-04-24, 11:25
Jaaaaa! Butikerna gör miljardförluster varje år för att de helt enkelt glömt bort tjockisarna. Hoppas det finns någon här inne som arbetar med inköp så att dennes kedja uppmärksammar det enorma behovet. Det är ju knappast någon som gjort en produktkalkyl liksom...

Vinter
2009-04-24, 13:48
Jag har själv problem med att hitta kläder pga att jag är bredaxlad och kompakt byggd(genetiskt, jag är inte super vältränad). Många t-shirts och jackor funkar helt enkelt inte eftersom de är anpassade efter nått generiskt mått. Vilket betyder att vissa kläder ser för långa och sladriga ut när jag testar min vanliga storlek medans de sitter tajt vid armar/axlar.

Dvs, leta runt lite och försök hitta ett märke som gör kläder som sitter bra, sitter en modell bra brukar det finnas mer från samma tillverkare. Träningskläder från företag med fokus på gym etc brukar funka bättre än kläder från sportbutikerna.

Borde väll finnas någon BB tjej på brädan som känner igen sig i ditt problem och kan ge råd, kanske testa ett PM?

Eddie Vedder
2009-04-24, 14:59
Ifrån butikernas perspektiv så lär de bara ta in storlekar som de kan sälja

+1

Svårt för mig att hitta tillräckligt små tights t.ex. Vill ju inte handla på barnavdelningen men all typ av löparklädsel behöver jag XS på och det är svårt att hitta ibland.

mikaelj
2009-04-24, 15:08
+1

Svårt för mig att hitta tillräckligt små tights t.ex. Vill ju inte handla på barnavdelningen men all typ av löparklädsel behöver jag XS på och det är svårt att hitta ibland.

+1. Jag vill ofta ha snäppet mindre än S, men det finns ju inte.

Har storlekarna blivit större på sistone?

Mourten
2009-04-24, 15:32
Problem med kläder finns åt alla håll.
För att gnälla på mina problem, jag har en häck som en svartkvinna skulle bli avis på vilket leder att jag oftast köper tjejjeans för kill jeans som passar min häck är 3 meter för stora i midjan.
Problem 2 är att man inte kan hitta vettiga skjortor om man inte form syr då dom är för små i nacken och som tältdukar över resten av kroppen.

Puh, dagens gnäll :)

tano
2009-04-24, 16:26
Har också ganska stor rumpa(som Mourten) så jeans är inte det lättaste att hitta. I helgen när vi var i stockholm var jag på uppåt 10 jeans butiker. Tillslut hittade jag ett par snygga och sköna jeans som inte gled ner under rumpan när jag satte mig ner. Allvarligt så dem flesta jeansen visade mer än halva rumpan när jag satt ner.

Som någon sa det finns problem med kläder åt alla håll. Säkert går det att hitta i dem flesta fallen om man har litet tålamod, om det gäller angående träningskläder för stora tjejer vet jag dock inte.

ceejay
2009-04-24, 16:31
Problem med kläder finns åt alla håll.
För att gnälla på mina problem, jag har en häck som en svartkvinna skulle bli avis på vilket leder att jag oftast köper tjejjeans för kill jeans som passar min häck är 3 meter för stora i midjan.
Problem 2 är att man inte kan hitta vettiga skjortor om man inte form syr då dom är för små i nacken och som tältdukar över resten av kroppen.

Puh, dagens gnäll :)

Word på det där med röven, ibland är det helt jävla omöjligt att hitta jeans pga gluteus:E Sitter astajt runt den som sagt medan det är alledes för stort i midjan typ(även fast man kör med lite haeng)

Lellan
2009-04-24, 18:36
Gick till stadium idag och bad att få prata med butikschefen. Trevlig prick!

Han tyckte mina idéer var jättebra, särskilt den om en "kom igång hörna" med lite större storlekar och gåstavar osv. Jag nämnde även att jag hade hört att itrim (gåneriviktkedja) skulle starta ungdomsgrupper, och föreslog rabatterade priser för dem. Han sa att de faktiskt varit inne på det, att de som började där fick rabatt på träningsskor.

Nämde att jag själv bara hittat kläder på H&M när jag var stor, och därför av vana och trevligt bemötande fortsatt handla träningskläder där, eftersom jag inte hittat när jag letat på stadium. Tog upp att om man som överviktig/fet fick bra bemötande när man kom igång med träning hos en butikskedja så skulle de ju tjäna på att den trogna kunden fortsatte sina inköp där när formen förbättrades.

Jag fick även veta att de ALLTID beställer in flest antal i de största storlekarna - eftersom de går bäst. Tex t-shirtar, alla XXL ryker först. Dessutom hade de nyligen utökat sitt eget märke SOC till att innefatta upp till stl 46 på damsidan, men att iom att det var franchise så kunde de inte nisha sig utan skulle hålla stadiums koncept. Men eftersom han tände till på "komiformhörnan"/"komigånghörna" så skulle han vidarebefordra det till sina chefer, och då kunde det hända saker snabbt sa han. Hade han haft butik i egen regi hade det inte varit snack om saken. Han sa (och verkade bli) väldigt glad över att jag kom å babblade iaf! :)

När det gällde de stora märkerna (nike, adidas, etc) så hade de inte så stor kraft att påverka eftersom de bara tillverkar ett visst antal i varje stl, men att de vet att de de tar in säljer slut.

Lellan
2009-04-24, 18:40
Jaaaaa! Butikerna gör miljardförluster varje år för att de helt enkelt glömt bort tjockisarna. Hoppas det finns någon här inne som arbetar med inköp så att dennes kedja uppmärksammar det enorma behovet. Det är ju knappast någon som gjort en produktkalkyl liksom...

Men, orka vara dryg..? Tydligen var jag ngt på spåret eftersom de börjat tillverka sitt eget märke i större stl och de största stl går först.

En kedja behöver ju inte vråla ut till alla att de säljer kläder till tjockisar om det nu är så himla "otrendigt", men en liten hörna med funktionskläder för folk som vill komma igång skadar väl inte någon.