handdator

Visa fullständig version : Kroppens förmåga att balansera upp skador?


Erik__
2009-04-23, 22:53
Var och kollade knät hos sjukgymnast (börje H förövrigt) i annat ärende, Har ett slappt korsband sen 5år tillbaka, det hände precis innan jag börja växa förövrigt. Det gör att knät vid avslappning glappar lite. Men börje H påpekade att senorna och hamstrings fäste var kraftigare bakom det skadade knät. Kan det vara kroppens anpassning till knäskadan. Hamstring kan väl ta över en viss del av främre korsbandets uppgift? Roligt isåfall :D

eegg
2009-04-25, 22:05
Enligt min sjukgymnast så kan man genom att starka upp hamstring kompensera för ett uttänjt främre korsband så att man hindrar överbenet att åka framåt.

Martin Löwgren
2009-04-27, 07:54
Var och kollade knät hos sjukgymnast (börje H förövrigt) i annat ärende, Har ett slappt korsband sen 5år tillbaka, det hände precis innan jag börja växa förövrigt. Det gör att knät vid avslappning glappar lite. Men börje H påpekade att senorna och hamstrings fäste var kraftigare bakom det skadade knät. Kan det vara kroppens anpassning till knäskadan. Hamstring kan väl ta över en viss del av främre korsbandets uppgift? Roligt isåfall :DHamstrings är en synergist till främmre korsbandet och är enormt viktigt att stärka efter en skada/operation.

Jag läste även nyligen att man numera mer sällan väljer senan från m. semitendinosus (en del av hamstrings) som graft vid korsbandrekonstruktion då detta påverkan kraften i just hamstrings och att man hellre använder patellersenan.

obesogen
2009-04-27, 08:58
Hamstrings är en synergist till främmre korsbandet och är enormt viktigt att stärka efter en skada/operation.

Jag läste även nyligen att man numera mer sällan väljer senan från m. semitendinosus (en del av hamstrings) som graft vid korsbandrekonstruktion då detta påverkan kraften i just hamstrings och att man hellre använder patellersenan.

Njae det där stämmer inte riktigt. Det råder i dagsläget ingen konsensus gällande graft från hamstrings eller patellarsenan. Forskningen är inte entydig men i stort verkar det ge samma resultat. På många ställen har man därför börjat se till hur det påverkar individen. På tex en golvläggare väljer man hellre hamstrings än patella

Martin Löwgren
2009-04-27, 10:23
Njae det där stämmer inte riktigt. Det råder i dagsläget ingen konsensus gällande graft från hamstrings eller patellarsenan. Forskningen är inte entydig men i stort verkar det ge samma resultat. På många ställen har man därför börjat se till hur det påverkar individen. På tex en golvläggare väljer man hellre hamstrings än patella

Jag vet om att det är 50/50 vad man väljer men enligt en studie i näst senaste Fysio tog man upp att Hamstringsgraften ställer till med större problematik p.g.a. dess effekt på hamstringsmuskulaturen.

I USA vet jag att man använder senor från lik och därmed undviker såväl hamstingsproblematik samt de biverkningar som finns från patellarsenan.

Erik__
2009-04-27, 16:39
Hamstrings är en synergist till främmre korsbandet och är enormt viktigt att stärka efter en skada/operation.

Jag läste även nyligen att man numera mer sällan väljer senan från m. semitendinosus (en del av hamstrings) som graft vid korsbandrekonstruktion då detta påverkan kraften i just hamstrings och att man hellre använder patellersenan.

Jag skulle säga att jag är väldigt stark i hamstring, även om jag inte fick den träningsinstruktionen under pågående rehab. Jag tyckte bara det var intressant att senor och muskelfäste bakom det skadade knät var kraftigare än motsvarande på andra sidan. Jag har aldrig tränat ojämnt och styrkan är faktiskt aningen bättre i det andra benet.

obesogen
2009-04-27, 21:24
Jag vet om att det är 50/50 vad man väljer men enligt en studie i näst senaste Fysio tog man upp att Hamstringsgraften ställer till med större problematik p.g.a. dess effekt på hamstringsmuskulaturen.

I USA vet jag att man använder senor från lik och därmed undviker såväl hamstingsproblematik samt de biverkningar som finns från patellarsenan.

Det finns massor med studier som visar på att graft från hamstrings är bättre än grafts från patella, det finns också massor med studier som visar det motsatta. Därmed råder ingen konsensus, vilket jag skrev i min tidigare kommentar.

Att använda senor från lik är inget att rekommendera till en aktiv individ. Finns många studier som visat att allografts (även om de blir bättre och bättre bättre) inte alls tål lika mycket Newton som autograft (egen kroppsvävnad). Allografts används därför nästan uteslutande på äldre patienter med låga aktivitetsnivåer...

Martin Löwgren
2009-04-27, 22:26
Det finns massor med studier som visar på att graft från hamstrings är bättre än grafts från patella, det finns också massor med studier som visar det motsatta. Därmed råder ingen konsensus, vilket jag skrev i min tidigare kommentar.

Att använda senor från lik är inget att rekommendera till en aktiv individ. Finns många studier som visat att allografts (även om de blir bättre och bättre bättre) inte alls tål lika mycket Newton som autograft (egen kroppsvävnad). Allografts används därför nästan uteslutande på äldre patienter med låga aktivitetsnivåer...Jag vet men de senaste studierna som publicerats i Fysio antyder att det ska ha negativ effekt på hamstingsmuskulaturen och det är väl det nyaste som ska följas tills motsatsen är bevisad eller?

illitch77
2009-04-28, 07:36
Jag vet men de senaste studierna som publicerats i Fysio antyder att det ska ha negativ effekt på hamstingsmuskulaturen och det är väl det nyaste som ska följas tills motsatsen är bevisad eller?

Bara om det nyaste är överlägset kvalitetsmässigt. När en studie görs är mindre intressant än hur den görs.

Martin Löwgren
2009-04-28, 09:56
Bara om det nyaste är överlägset kvalitetsmässigt. När en studie görs är mindre intressant än hur den görs.

Uppfattat