handdator

Visa fullständig version : Elorgel


PowPow
2009-04-23, 22:31
Jag råkade köpa en elorgel tidigare i veckan, och nu får jag väl lära mig spela på den.

Någon som spelat?
Hittar inte några bra tutorials på nätet direkt. Bara för piano. Tänkte köpa någon bok istället. Någon som har tips?

Sen är där några tangenter på ena tangentsatsen (så heter det väl inte) som verkar lite kajk. Ljudet är mycket tystare på dem, och det brusar lite. Vad kan man tänkas göra åt det? Känns som om signalen störs på vägen på något sätt. Kanske dåliga kontaktytor?

Lellan
2009-04-23, 23:19
Jössesamalia.

Det är ur elorgelspelande alla mina egenheten stammar ur, beware! ;)

Nejdå. Men du kan lätt hamna i prekära situationer, så som att spela på en stor kyrkorgel så småningom, och få infall att köra ngn dödsmetallåt, vråla rakt ut och testa akustiken när alla sitter andäktiga eller helt enkelt - om du spelar på elorgel på scen utbrista "va fan glor du på" på publiken.

Nej, har inte gjort ovanstående men HATADE att spela elorgel med hade väl ngn fallenhet och ville inte göra mina föräldrar besvikna så spelade på i 4½ år innan jag sa att jag ville sluta. "Jaha, det gör du väl som du vill.. " blev det luttrade svaret. "Blir ni inte besvikna???" frågade jag. "Nä, vadådå? Du kan ju spela här hemma ibland om du får lust?" Sen berättade jag att jag gråtit flera nätter innan framträdanden, HATADE jävla orgeljäveln och då berättade mina föräldrar att de tyckte att jag va lite korkad som spelat helt i onödan när jag hade "kunnat lägga tiden på roligare saker".

Men åÅÅÅåå liksom.

Det kanske var vääääldigt överflödig info, och jag kan tyvärr inte svara på frågan om kontaktytor. Däremot kan du få köpa mina gamla läroböcker om jag hämtar nästa vända upp till dalom?

Sniggel
2009-04-24, 04:38
Haha (på Lellan) :D

Rolig historia. Känner igen mig lite från när jag spelade tvärflöjt fast var inte lika dramatiskt, fortsatte spela fast jag var less på det (ville egentligen spela elgitarr men det kunde man inte välja, bara akustisk gitarr så då fick det bli tvärflöjt, mitt andrahandsval...)

PowPow
2009-04-24, 16:50
Haha, Lellan.

Om du springer förbi dina böcker så hör av dig! Jag kommer väl jaga lite böcker här också, men om jag inte hunnit få tag på något så är jag såklart intresserad.

PowPow
2009-12-08, 22:11
Orgeln åkte upp på vinden när jag renoverade, men har tagit ner den igen. Var tvungen att måla om den, så det är det nuvarande projektet. Stod inte ut med utseendet längre, haha.

Har väl mest lekt med tutorials till poplåtar på youtube. Pianoversioner alltså. Allt med elorgel verkar så överväldigande för en noob som en själv. Borde väl egentligen köpa en keyboard istället. Men elorgel känns fetare..

U_3lRpEt_oI

pbiddy
2009-12-08, 22:43
Jag råkade köpa en elorgel tidigare i veckan

Haha!

PowPow
2009-12-08, 22:48
Haha!

Lätt hänt sånt där.

Har spelat gitarr en massa år och var sugen på att försöka lära mig något annat. Så jag gjorde en sökning på blocket och sa att jag skulle köpa första instrumentet som kostade under 5k och som inte var gitarr, trummor eller trumpet. Första träffen var en elorgel för 100 kr /=

Degpekka
2009-12-08, 22:51
Råkar också ut för det ibland... hatar när det händer!