handdator

Visa fullständig version : Nytt schema - känns bra


Rasko
2009-04-23, 17:22
Normal vecka

Mån - Bröst/Rygg
Tis - Ben/Mage
Ons - Vila
Tor - Axlar/Biceps/Triceps
Fre - Vila
Lör - Vila
Sön - Bröst/Rygg

Supervecka

Mån - Bröst/Rygg
Tis - Ben/Mage
Ons - Axlar/Biceps/Triceps
Tor - Vila
Fre - Bröst/Rygg
Lör - Ben/Mage
Sön - Axlar/Biceps/Triceps

Vad tror ni om ett sånt här upplägg, det är helt nytt för mig att inte köra Rygg/Biceps och Bröst/Triceps-kombon och det känns av någon anledning roligare så här. Då och då har jag tänkt ha 3-dagars vila och sen köra en månad old school - om man kan kalla det så och alltså köra:

Mån - Rygg/Biceps
Tis - Ben/Mage
Ons - Bröst/Axlar/Triceps
Tor - Vila
Fre - Rygg/Biceps
Lör - Ben/Mage
Sön - Bröst/Axlar/Triceps

Efter nån månad där går jag tillbaka till det förra. Någon mer som kör liknande? Egentligen hade jag helst kört enligt den först modellen jämt men jag har förstått att variation förnöjer, vad tror ni?

aelgen
2009-04-23, 19:06
Ser väl bra ut, men hur tänkte du när du la ett bröst/rygg pass på söndag och båda dina veckor börjar på måndag med ett bröst/rygg pass?
Sen ser det lite fjuttigt ut med ben träningen men det avgör du ju själv. Över det så ser det ut som en ganska "klassisk" agonist/antagonist split och det funkar ju bra för många så kör på :D

Mr.Sarkastisk
2009-04-23, 19:28
Motivation slår det mesta. Träna så om du tycker att det är roligare. Du lär och borde prestera bättre också!!

Rasko
2009-04-23, 20:09
Det är ett rullande schema, så det där är bara hur det börjar. Alltså, tränar jag Bröst/Rygg på en söndag så hamnar nästa Bröst/Rygg-pass på fredagen eller lördagen veckan därpå. Benpassen är inte så fjuttiga som det kanske ser ut där. Ett benpass för mig består t ex av 6*8 knäböj/utfall, 3*8 benspark, 3*8 lårcurl. :)

Scratch89
2009-04-23, 20:26
Den där splitten körde jag i somras, fast med rätt så hög frekvens (alltså, 3-1-3). Funkar bra, så länge du klarar av att bröstpressa med bröstet och inte axlar eller triceps, samt dra roddar/chins med ryggen och inte biceps.

EDIT: Och en hel del mat.

Rasko
2009-04-23, 20:48
Menar du att det blir för lite vila med 3-1-3 om man kopplar in lite för mycket av hjälpmusklerna? Men men, 3-1-3 blir det nog rätt sällan för min del.

Scratch89
2009-04-23, 21:02
Ja. Om du inte kan träna bänk/hantelpress utan att det känns väldigt mycket i axlarna, kan det vara svårt att få med en så hög frekvens, för då blir det axelträning fyra dagar i veckan. Om man klarar det eller ej är väl individuellt, och såklart lite beroende på hur hög volym man har, men det är nog bra om man kan koppla ur synergister så mycket som möjligt.