handdator

Visa fullständig version : Orkar min kropp ta upp allt protein?


tsp
2009-04-23, 13:06
Tjena! Ibland äter jag tonfiskröra på smörgås till lunch/middag. Proteinkällorna i den måltiden är:

500g kvarg
150g tonfisk
150g bröd

Alltså sammantaget cirka 100-115g protein i en enda måltid. Klarar kroppen av att ta upp i princip allt protein i den måltiden och hur lång tid tar i så fall näringsupptaget - när bör nästa måltid intas för att kroppen alltid ska ha protein?

Rahf
2009-04-23, 13:40
Kroppen behöver inte alltid "ha" protein om du nu tänker på mat i magen som långsamt utsöndrar proteinmolekyler. När det gäller en så enorm måltid så kan jag inte tänka mig att du slänger i dig den på kort tid heller. Proteinabsorptionen kommer att ta många timmar, frågan är om inte en hel del kommer att oxidera också.

tsp
2009-04-23, 13:46
Kroppen behöver inte alltid "ha" protein om du nu tänker på mat i magen som långsamt utsöndrar proteinmolekyler. När det gäller en så enorm måltid så kan jag inte tänka mig att du slänger i dig den på kort tid heller. Proteinabsorptionen kommer att ta många timmar, frågan är om inte en hel del kommer att oxidera också.

15min ungefär. :D

Pompere
2009-04-23, 14:20
Men det är väl inte "waste" att käka en sådan stor proteinrik måltid?
Gör väl ingen skillnad om man käkar 2 eller 8 måltider per dag..

Tar bara längre tid för kroppen att ta upp proteinet väl?

rätta mig om jag har fel.

Eddie Vedder
2009-04-23, 16:11
frågan är om inte en hel del kommer att oxidera också.

Jo majoriteten av proteinet t.o.m. Så som det alltid är och ska vara.

Black Star Abyss
2009-04-23, 16:21
Proteinet ligger ju och utsöndras i magen en längre tid... så just det är väl ingenting att oroa sig för. Eller hur?