handdator

Visa fullständig version : Vilket?


CiCoro
2009-04-23, 10:45
Har tills nu kört med rage/NO-xplode innan passen och en gainer efteråt men vill ändra på det lite nu för jag tycker att jag får i mig för lite protein allmänt och det med maten är svårt för mig.

Vill fortsätta med rage/NO-xplode innan och efteråt funderar jag på att byta gainer (67g kol 23något g protein) till whey-80/100, vet inte riktigt skillnaden där. Såg i en annan tråd att någon nämnde Star Fx eller något som ett bättre protein än whey. Vilken tycker ni är bästa för mig som sakta vill gå upp i vikt och fortsätta träna hårt 4 ggr / veckan ? Är EAA något att ha också, ser att väldigt många kör med det innan och efter passen, kan man kombinera allt som jag nämnt eller ?

/ CiCoro

CVN
2009-04-23, 10:54
Förstår inte direkt varför du vill byta från en gainer till proteinpulver? Många kör på EAA eftersom det stimulerar proteinsyntesen mer än vanligt vassle. Om jag hade varit du hade jag antingen kört på Kombo 1 eller Kombo 2.

Kombo 1.
Rage/No Explode innan träning, Gainer efter och Whey-100 som mellanmål

Kombo 2.
Rage/No Explode och EAA innan träning, Gainer efter träning och kanske en EAA till senare på dan eller till mellanmål.

CiCoro
2009-04-23, 11:06
Okej, nästan likadana kombos men vilken är då "bäst"? Whey-100 som mellanmål eller EAA. EAA stimulerar proteinsyntesen säger du men jag får väl ändå inte i mig tillräckligt med protein av det, om du förstår :)? Därför jag frågade er vad som verkar bäst? Ska fortsätta med gainers då och pre-workout medlen med protein är frågan för mig.

C.E.J.
2009-04-23, 11:28
Vilken tycker ni är bästa för mig som sakta vill gå upp i vikt och fortsätta träna hårt 4 ggr / veckan ?

Ptja det spelar ju ingen större roll för viktuppgången om du tar gainer eller bara protein efter träningen. Har du ett stort kaloriöverskott kommer du gå upp fort i vikt, och har du ett litet kaloriöverskott kommer du gå upp sakta i vikt.

Sen om du faktiskt behöver extra protein är ju en bra fråga, du skriver ju inget om hur du äter.

CiCoro
2009-04-23, 11:36
Ptja det spelar ju ingen större roll för viktuppgången om du tar gainer eller bara protein efter träningen. Har du ett stort kaloriöverskott kommer du gå upp fort i vikt, och har du ett litet kaloriöverskott kommer du gå upp sakta i vikt.

Sen om du faktiskt behöver extra protein är ju en bra fråga, du skriver ju inget om hur du äter.

Viktuppgång är inget jag är så inne i just, har märkt att när jag under 1 månads tid har pressat in 1 gainer extra per dag så har jag gått upp något/några kilo så det är inte problemet.

Jo, behöver inte skriva upp det exakt men vet att jag måste få i mig mer. Ett exempel är frukosten idag (vid 12) och jag har varit uppe sen 9, men övningskörde och kom hem vid 11.30. En halvtimme sen, och då blev det 3 mackor med salami och äppeljuice, jag kan inte göra så mycket mer liksom :). Blir något litet vid 14 (det lilla skiftar ofta, ibland mackor igen, ibland några ägg, kåldolmar, någon youghurt), middag vid 17-18 (som kan bestå av vad som helst, något kött med potatis/pasta/ris, ja ni förstår)..sen träning, gainer och kvällsmaten är väl en kopia av resten av dagen (mackor/rester av middagen/yoghurt)..Är inte bästa kocken direkt och hade velat ha lite mer protein, kollar ofta upp näringsinnehållet och ligger för lågt där tycker jag, när jag jämför med kolhydrater och fett..Så tror whey-100 är bättre men undrar ändå hur pass bra EAA är, funkar det endast om man har en bra kost annars ?

C.E.J.
2009-04-23, 11:42
Så tror whey-100 är bättre men undrar ändå hur pass bra EAA är, funkar det endast om man har en bra kost annars ?

Mhm. Ja hursom är det nog onödigt att du köper whey-100, whey-80 duger gott, om du nu inte är laktosintolerant vill säga.

CiCoro
2009-04-23, 12:04
Okej, skillnaden? Är det bara laktosintoleransen som avgör om man kör med 80 eller 100? .. Men det med whey som mellanmål eller att köra med EAA innan och efter passen. Om jag känner ett behov av att öka på protein allmänt är det bättre att köra med whey då?

C.E.J.
2009-04-23, 12:16
Skillnaden är att Whey-80 innehåller mer kolhydrater (typ ett par gram) än Whey-100. Whey-100 är dyrare.

Dreas
2009-04-23, 14:43
Skulle varken tagit Whey 80 eller 100, ta Pro FX istället, billigare och godare. Mellanmålsprotein hade jag tagit vassle till, kesella eller keso duger! NO och Pro FX före passet, Pro FX och carbo FX efter passet :) Eller ifall du vill köra på Eaa så funkar ju det, byt ut Pro fx före och efter passet mot det.