handdator

Visa fullständig version : En fråga till de som tävlar i chins:


Matsa
2009-04-23, 03:33
När ni tränar, drar ni er upp tills hakan är över stången eller tills ni nuddar den med bröstet? Jag kan tänka mig att man vill hålla sin träning så lik tävling som möjligt, och då räcker det ju med hakan över stången. Å andra sidan så kanske det finns fördelar med att dunka pattarna i stången som väger över.

Är lite nyfiken bara, så hur gör ni och varför?

Alone_in_the_dark
2009-04-23, 09:07
När ni tränar, drar ni er upp tills hakan är över stången eller tills ni nuddar den med bröstet? Jag kan tänka mig att man vill hålla sin träning så lik tävling som möjligt, och då räcker det ju med hakan över stången. Å andra sidan så kanske det finns fördelar med att dunka pattarna i stången som väger över.

Är lite nyfiken bara, så hur gör ni och varför?

Finns en del bra svar här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=88341&highlight=chinsguide;)

Matsa
2009-04-24, 00:51
Yep, läst den tråden. Det är en jäkligt bra guide och även resten av tråden är klart läsvärd. Däremot så svarar den inte på min fråga.

Bump. Kom igen nu, någon som tävlar i chins borde det väl finnas här?

major Pectoralis
2009-04-24, 13:18
Jag kör inte till bröstet i chins och de jag känner som tävlar i chins gör det inte heller (inte vad jag sett eller hört iaf), om det är ett svar på din fråga.

Anledning (för mig): när jag under vissa träningsperioder kört chins till bröstet så har jag inte blivit bättre, möjligen snarare sämre.

Jag tror att de få centimeter ROM man vinner på att köra till bröstet (trots allt är det inte så många cm om man gör en adduktionsrörelse) kostar mer än det ger. Dessa cm gör helt enkelt att den totala belastningen blir mindre eftersom man inte orkar lika många repetitioner med den tekniken. Om du gör 25 RM till hakan så har du helt enkelt flyttat kroppen fler cm än om du gör 15 RM till bröstet, enkelt sagt. Man skulle kanske kunna göra en jämförelse med att köra knäböj ATG jämfört med att köra SL-djup eller att köra bänkpress med och utan "brygga".

Matsa
2009-04-24, 23:10
Tack MP för ett bra svar och en bra motivering till varför. :thumbup:

Det som väckte min nyfikenhet var en artikel på T-Nation där de hävdade att det var överlägset att gå ända till bröstet. Det fick mig att undra hur de personer som verkligen tränar för att bli duktiga på chins resonerar, särskillt med tanke på att man inte behöver gå till bröstet enligt tävlingsreglerna. Kanske borde ha skrivit detta i min första post men aja...

Personligen så kör jag pronerade chins med brett grepp tills hakan är strax över stången. Drar jag mig upp längre än så tycker jag att det mest blir en framåtrotation av axlarna och det känns inte så givande. Vid chins med smalt supinerat grepp drar jag mig upp aningen längre än vid vanliga chins.

Degpekka
2009-04-25, 00:35
Känns ju lite som att fråga en SL-are om han går atg när han tränar... Förmodligen individuellt men dem flesta gör det säkert ibland, men ett tips är ju att träna det man vill bli bra på, och är det många chins så får man ju träna på det och på det sättet där man orkar flest.

Erik__
2009-04-25, 01:06
Tack MP för ett bra svar och en bra motivering till varför. :thumbup:

Det som väckte min nyfikenhet var en artikel på T-Nation där de hävdade att det var överlägset att gå ända till bröstet. Det fick mig att undra hur de personer som verkligen tränar för att bli duktiga på chins resonerar, särskillt med tanke på att man inte behöver gå till bröstet enligt tävlingsreglerna. Kanske borde ha skrivit detta i min första post men aja...

Personligen så kör jag pronerade chins med brett grepp tills hakan är strax över stången. Drar jag mig upp längre än så tycker jag att det mest blir en framåtrotation av axlarna och det känns inte så givande. Vid chins med smalt supinerat grepp drar jag mig upp aningen längre än vid vanliga chins.

Det beror ju lite på vad du menar med det där, klart det lönar sig att träna kortare rom om du har som mål att göra många chins. Men som MP sa, 15reps till bröstet och 25 reps till hakan, vem är bäst på chins dock?

Matsa
2009-04-25, 01:23
Det beror ju lite på vad du menar med det där, klart det lönar sig att träna kortare rom om du har som mål att göra många chins. Men som MP sa, 15reps till bröstet och 25 reps till hakan, vem är bäst på chins dock?

Det känns som en definitionsfråga, om tävlingsreglerna säger att man bara behöver gå till hakan så är det väl han som gjorde 25 reps?

major Pectoralis
2009-04-27, 09:33
Tack MP för ett bra svar och en bra motivering till varför. :thumbup:

Det som väckte min nyfikenhet var en artikel på T-Nation där de hävdade att det var överlägset att gå ända till bröstet. Det fick mig att undra hur de personer som verkligen tränar för att bli duktiga på chins resonerar, särskillt med tanke på att man inte behöver gå till bröstet enligt tävlingsreglerna. Kanske borde ha skrivit detta i min första post men aja...

Personligen så kör jag pronerade chins med brett grepp tills hakan är strax över stången. Drar jag mig upp längre än så tycker jag att det mest blir en framåtrotation av axlarna och det känns inte så givande. Vid chins med smalt supinerat grepp drar jag mig upp aningen längre än vid vanliga chins.

T-nation är väl amerikaner.....:)