handdator

Visa fullständig version : Bönor och linser


Anton Fräs
2009-04-23, 00:47
Det är så att jag har köpt hem en ansenlig mängd bönor och linser av olika slag. Detta med någon slags miljötänk i bakhuvudet. Tänkte även det kan vara kul att pröva på nya saker. Jag ber helt enkelt om recept, och om så är möjligt, bilder på era maträtter. Hitills har jag mest gjort div. grytor med bönor, köttfärs lök m.m. Även kokat upp linser med grönsaksbuljong m.m. vilket lät sig väl smaka.

Tack på förhand!

Mvh. Anton

Juliette
2009-04-23, 05:10
Jag brukar blanda det i det mesta :)

En kanske otippad favorit är att blanda linser i biff- eller korvstroganoff. Köttfärssås är gott med bönor och kikärter, ibland låter jag dem vara hela men ofta mixar jag dem och kör hälften mixade kikärter/bönor och hälften köttfärs.
Även olika soppor, och grytor (som du själv var inne på) blir perfekta att blanda upp med bönor och linser. Egentligen funkar det med det mesta, så det är bara att ha fantasi.

Om du kokar upp mycket kan du ha det i plastburkar i kylen och blanda i lite i det mesta, det går fort och är enkelt. Det brukar hålla sig bra också. Annars kan du ju förstås köpa på burk, bara att öppna o blanda i så är det klart :)

miapia
2009-04-23, 08:17
Hacka upp en gul lök och så mycket vitlök du känner för. Stek i smör eller olja tills det mjuknar lite, häll i lite hackad spenat (såna i bitar på påse funkar finfint) och värm upp, häll i en skvätt grädde och blanda sen ner en burk stora vita bönor (naturella alltså, inte såna med tomatsås!) och låt allt bli varmt. Suuuupergott till stark korv, t ex de där med kluriga namn :)

http://www.risenta.se/sv/Recept/
Här finns massor!

Anton Fräs
2009-04-23, 08:21
Tack för svaren och för den fantastiska länken!

Gabbus
2009-04-23, 09:21
Nu har jag inte orkat läsa igenom svaren,
men något som jag tycker är gott och som
jag brukar göra som tillbehör är bönsallad.

1 Burk bönor (Valfri sort,men stora vita bönor och kikärtor är gott)
Röda Linser (Kokta).
Kallpressad Rapsolja
Vitlök
Rödlök
Skivade tomater (Valfri sort)
Valfria Kryddor(jag brukar ha Örtagård,Havssalt,även lite vit och svart peppar)

Detta är bara att dra ner i en skål.röra om med lite rapsolja och peppara.KLART!

Och snuskigt gott om man får till det på rätt sätt ;).

wintersnowdrift
2009-04-23, 13:05
Biffar är jättegott också!

Jag gjorde sojabönsbiffar för ett tag sedan. Utgick från det här receptet (för fyra portioner):

2 burkar (à 400 g) kikärter eller sojabönor (jag hade kokat mina själv, så jag har ingen riktig koll på exakt hur många gram jag använde)
1 bit rotselleri, ca 150 g
1-2 vitlöksklyftor
1 msk citronsaft
1-2 tsk rivet citronskal
1 tsk salt
1/2 krm kajennpeppar
1 ägg
ca 1 msk potatismjöl

Riv rotsellerin, hacka vitlöken, riv citronskal och blanda detta med bönorna+kryddorna. Mixa. Stek i smör.

Voilà! (Här serverat med broccoli, ugnsrostade grönsaker och en yoghurtsås).
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mat/Sojabnsbiffar.jpg

Igår blev det en bönröra med quinoa. Enklare mat kan man nästan inte göra: Stek purjolök och palsternacka, tillsätt krossade tomater och kryddor (chili, salt, peppar, citronsaft, lite honung och timjan), därefter i med ärtor och soja+kidenybönor. Koka quinoa. Ät.
http://i3.photobucket.com/albums/y82/wintersnowdrift/Mat/Bnrra.jpg

//Kristin

Shakemynuts
2009-04-23, 13:10
Linssoppa!!!! *drool*

Valfria linser (jag kör på röda), krossad tomat, vitlök, salt, peppar, grönsaksbuljong, lite matlagningsgrädde.

Det är basen, sen kan man blanda i kött och grejer, men jag tycker det är överflödigt. Brukar bara äta med bröd till.

Du kan ju göra chili con carne. Jättegott att blanda kidney/vitabönor i.

Biffar av olika slag har du redan fått tips om så det behövs väl inte. Jag kan rekommendera vegetariska färsjärpar. Ojoj.

Eller den personliga favoriten biffväg, gör vanliga biffar, krydda dom med jalapenos och rosmarin, in i ugnen.
:eating:

z_bumbi
2009-04-23, 13:27
Nu har jag inte orkat läsa igenom svaren,
men något som jag tycker är gott och som
jag brukar göra som tillbehör är bönsallad.

1 Burk bönor (Valfri sort,men stora vita bönor och kikärtor är gott)
Röda Linser (Kokta).
Kallpressad Rapsolja
Vitlök
Rödlök
Skivade tomater (Valfri sort)
Valfria Kryddor(jag brukar ha Örtagård,Havssalt,även lite vit och svart peppar)

Detta är bara att dra ner i en skål.röra om med lite rapsolja och peppara.KLART!

Och snuskigt gott om man får till det på rätt sätt ;).

Jag använder samma grund (med eller utan tomater) men har i en skvätt vinäger. Att ha i lite senap och servera till "senaps"rätter t ex korv och skinka funkar också.
Senap leder in på potatissallad och gör man en vinigrettvariant så funkar det utmärkt att ha i bönor även där.

cuore
2009-04-23, 14:10
Bönor och linser tillhör basfödan hos mig (är vegetarian).
En personlig favorit är att göra smörgåspålägg av bönor. Bönröran är även prima till ugnsrostade rotsaker, grillat m.m.

Jag brukar höfta med ingredienserna när jag gör rörorna.:)

Det kan exempelvis se ut på följande sätt:
1 burk Stora vita bönor
1 burk Kikärter
1 vitlök
1 matsked ajvar

Skicka ner ingredienserna i en matberedare tillsammans med salt, peppar, chilipulver och lite vatten och mixa tills du fått en slät massa. Konsistensen bestämmer du med antingen vatten eller olja.
Ibland så har jag även i färska örter eller spenat… Bara fantasin sätter gränserna!

En annan favorit är ”linsröra” på röda linser.
Koka röda linser tills dom nästan är klara. Ha i lök, vitlök och krossade tomater.
Låt puttra på låg värme tills linserna börjar gå sönder. Smaksätt med valfria kryddor…

Denna ”linsröra” är perfekt att ha som fyllning när man gör paj! *cupid*
När jag gör linspaj så har jag i fetaost kuber och oliver. Till pajen brukar jag servera kikärter smaksatta med vitlök persilja, citron och lite olivolja!

Lycka till!

Eddie Vedder
2009-04-23, 16:41
Hittade du verkligen inget bra alls här?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=102545&highlight=Vegetariska

norpx
2009-04-23, 17:06
Dagliga lunchen

1dl råris
1dl röda linser
1 matsked linfröolja
2 Matskedar Bjäst
Örtkrydda