handdator

Visa fullständig version : En gång för alla: vikten av skor?


Lellan
2009-04-22, 22:05
Hur viktigt är det med bra skor när man promenerar/joggar? Skäms lite (ok, mkt) att skriva det men jag varvar med lite olika par skor (löpskor olika reebok, walkingskor salomon och ibland är jag sugen på "stumma" skor och tar aerobicsskor, på sommaren flipflops eller så kör jag slut på ngra tygskor) - vissa förjäkla gamla (tvättar i maskin).

Går ofta mkt, minst en rask timma om dan har jag i princip alltid gått. I perioder ngra timmar mer. Har aldrig ont ngnstans, sällan skavsår (när jag gick timtal för några år sedan tejpade jag pga mkt skavsår). Rygg, höfter, knän, vader, fötter klagar aldrig. Aldrig träningsvärk heller (om jag inte kört udda styrkeövning på gymet).

Vad skulle jag vinna på att prova ut skor på typ löplabb el liknande? (förutom hål i plånboken, ja jag är snål atm)

Rahf
2009-04-22, 22:09
Om ingenting klagar så är det väl lugnt? Däremot kan det vara bra i förebyggande syfte för att kolla vilken isättning du har på fötterna. Jag själv behöver löparskor med stöd i hålfoten (pronerar rätt kraftigt).

Spriteblender
2009-04-22, 22:11
Om du inte har bra skor nu som ung, kommer du kanske att behöva göra operation i foten/benet.

Skor som nu säljs i butikerna ger så dålig stöd och därför kommer fotkirurger att få en massa jobb i framtiden

Lellan
2009-04-22, 22:14
Om du inte har bra skor nu som ung, kommer du kanske att behöva göra operation i foten/benet.

Skor som nu säljs i butikerna ger så dålig stöd och därför kommer fotkirurger att få en massa jobb i framtiden

Källa på det? :MrT:

Min pappa klagar högljutt, jag får typ göra allt annat, supa leva om men mina skor är hans sorg. De har alltid köpt svindyra ergonomiska åt mig när jag var yngre och tja, ibland är det knappt så att jag vågar hälsa på dem.

Har fått för mig att bekväma skor ofta är fula dessutom, iaf är mina bekvämaste (löpskor från reebook) grymt fula, samma om jag provar i butik, då är det stora blaffor som är sköna.

"Testet" min pappa använder när han vill bevisa för mig att jag kommer få lida över mina skoval är att jag inte kan nudda huvudet med knät när jag står på alla fyra (fattas väl 15-20 cm) samt att jag har riktigt stela höftböjare (de är det enda jag stretchar - dock ytterst sällan).

Han tycker jag borde stretcha om kvällarna och köpa vettiga skor. För bövelen. ;) Har farsgubben rätt?

coxie
2009-04-22, 22:23
När jag var stor och tjock behövde jag rejält med dämpning ibörjan för att inte få galet ont i fötter/knän (jag var även löjligt otränad). Numer väger jag strax över 90 på 196cm och kan gå i vilka skor som helt utan att känna av det. Däremot måste jag ha precis som Rahf ha pronationsstöd när jag joggar, men vid vanliga promenader/powerwalks spelar skorna ingen större roll.

Samtidigt så vill jag inte ge mig själv några onödiga förslitningsskador så jag håller mig till dämpade skor även när jag är ute och promenerar. Jag har ingen koll på om man faktiskt kan få förslitningsskador av att gå i dåliga skor, men känns rätt dumsnålt att chansa.

hahavaffan
2009-04-22, 22:24
Om du inte har bra skor nu som ung, kommer du kanske att behöva göra operation i foten/benet.

Skor som nu säljs i butikerna ger så dålig stöd och därför kommer fotkirurger att få en massa jobb i framtidenÄr detta nåt du vet och kan styrka eller har du kokat ihop det själv?

Hobbes
2009-04-22, 22:31
Angående skoteknologin:
http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFitAgainFaster_BMac_ShoeTechnology.mov

Väldigt sant sagt, Brian MacKenzie är rätt hyfsat duktig löpare kan vi väl säga han kan backa upp sina uttalande!

Den smärtsamma sanningen om skor:
http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers-Are-expensive-running-shoes-waste-money.html

Yes
2009-04-22, 22:32
Källa på det? :MrT:

Min pappa klagar högljutt, jag får typ göra allt annat, supa leva om men mina skor är hans sorg. De har alltid köpt svindyra ergonomiska åt mig när jag var yngre och tja, ibland är det knappt så att jag vågar hälsa på dem.

Har fått för mig att bekväma skor ofta är fula dessutom, iaf är mina bekvämaste (löpskor från reebook) grymt fula, samma om jag provar i butik, då är det stora blaffor som är sköna.

"Testet" min pappa använder när han vill bevisa för mig att jag kommer få lida över mina skoval är att jag inte kan nudda huvudet med knät när jag står på alla fyra (fattas väl 15-20 cm) samt att jag har riktigt stela höftböjare (de är det enda jag stretchar - dock ytterst sällan).

Han tycker jag borde stretcha om kvällarna och köpa vettiga skor. För bövelen. ;) Har farsgubben rätt?
Kan du inte fråga honom vad detta skulle bero på? Utan att veta vad han har för förklaring kan det vara svårt att avgöra ifall han har rätt eller fel.

Själv vet jag inte hur stora riskerna är och jag brukar vara dålig på att ha lämpliga skor när jag är ute och går. Har aldrig märkt några problem, men kanske kommer i framtiden om man inte skärper sig.

coxie
2009-04-22, 22:36
Angående skoteknologin:
http://media.crossfit.com/cf-video/CrossFitAgainFaster_BMac_ShoeTechnology.mov

Väldigt sant sagt, Brian MacKenzie är rätt hyfsat duktig löpare kan vi väl säga han kan backa upp sina uttalande!

Den smärtsamma sanningen om skor:
http://www.dailymail.co.uk/home/moslive/article-1170253/The-painful-truth-trainers-Are-expensive-running-shoes-waste-money.html

Hm det där hade jag totalt missat, gav mig en rejäl funderare.

Hobbes
2009-04-22, 22:42
Hm det där hade jag totalt missat, gav mig en rejäl funderare.

Jag oxå kan jag ju tillskriva!

Nu menar jag inte att alla skall springa barfota! Men ibland ser vi förbi "the big picture" - jag har alltid haft problem med mina vrister, knän och benhinnor när jag sprungit! Men har nu börjat med POSE running ett liknande löpsteg som du finner hos urinvånare och barfota löpare i allmänhet, att springa såsom vi är konstruerade!

Jag är inte ortopediskt utbildad eller medicinskt för den delen! Dock behöver du bara be mig springa barfota för att upptäcka att jag springer på framfoten och inte hälen!

Ja, skor spelar roll ibland - men lita inte blint på dem! Pronation går att träna bort för att nämna några av de vanliga fel vi litar på att skorna skall göra åt oss!

Drast
2009-05-17, 20:22
Jag oxå kan jag ju tillskriva!

Nu menar jag inte att alla skall springa barfota! Men ibland ser vi förbi "the big picture" - jag har alltid haft problem med mina vrister, knän och benhinnor när jag sprungit! Men har nu börjat med POSE running ett liknande löpsteg som du finner hos urinvånare och barfota löpare i allmänhet, att springa såsom vi är konstruerade!

Jag är inte ortopediskt utbildad eller medicinskt för den delen! Dock behöver du bara be mig springa barfota för att upptäcka att jag springer på framfoten och inte hälen!

Ja, skor spelar roll ibland - men lita inte blint på dem! Pronation går att träna bort för att nämna några av de vanliga fel vi litar på att skorna skall göra åt oss!
Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det där lite? :)

Hobbes
2009-05-17, 23:12
Du skulle inte kunna tänka dig att utveckla det där lite? :)

Lutar mig tillbaka emot mitt tidigare inlägg - jag är INTE medicinskt utbildad eller ortopediskt utbildad! Jag menar nog efter att studerat en del fall där människor genom träning gjort åt sin pronation - Brian MacKenzie berättar i en intervju om en klient som stod inför operation för att åtgärda sin pronation, men genom att genomföra enkla övningar för att bygga upp styrkan i foten!

Jag ville väl egentligen få sagt att jag själv blint trott på hela skoindustrin att vi MÅSTE ha sko för olika steg, när vi egentligen bara undviker att göra något åt dem!