handdator

Visa fullständig version : Träningsmyter eller ej?


der_rickard
2009-04-22, 21:28
Hamnade idag i en liten diskussion med en kamrat på gymmet, det gällde lite påståenden kring träning och om de är sanna eller inte. Vad säger ni om dessa saker:

-Stora, bulkiga muskler får man när man kör "lågreps" och längre och slankare muskler får man med "högreps"

-Nedre delen av magmusklerna går att träna specifikt

-Punktförbränna av fett på magen med hjälp av situps

Fordon
2009-04-22, 21:38
du får störra muskler av att träna tungt ja, men det går inte direkt att forma dem, förutom själva volymen.

du aktiverar alltid hela muskeln när du tränar magen

Det går inte att punktförbränna i någon betydande grad alls. kroppen "bestämmer själv vart den vill hämta den lagrade energin".

Guddi
2009-04-22, 21:51
fel
fel
fel

Din vän behöver läsa på

Martin Löwgren
2009-04-22, 22:03
fel
fel
fel

Din vän behöver läsa på+1

Och det ordentligt :thumbup:

JohnRick
2009-04-22, 22:41
fel
fel
fel

Din vän behöver läsa på

Om vi nu förutsätter att det var hans vän som lobbade för ovanstående punkter ja och inte TS själv.

Guddi
2009-04-22, 23:00
Om vi nu förutsätter att det var hans vän som lobbade för ovanstående punkter ja och inte TS själv.Hehe :) Det missade jag helt.

Martin Löwgren
2009-04-22, 23:12
Om vi nu förutsätter att det var hans vän som lobbade för ovanstående punkter ja och inte TS själv.

:eek: de tänkte jag inte ens på, men de tror jag inte.

Andy.da.wohoo
2009-04-24, 07:18
Jag är lite nyfiken på var "nedre delen av magmusklerna" sitter. Är det den sista rutan på denna bilden eller är det någon annanstans?
http://www.exrx.net/Graphics/RectusAbdominisWaist.gif

Morty
2009-04-24, 08:49
Ja, det är ju den rutan som är så svår att få fram! Därför måste man göra benlyft!

Ondskapelsen
2009-04-24, 09:46
Ja, det är ju den rutan som är så svår att få fram! Därför måste man göra benlyft!

Här måste vi ingenting.

mattilainen
2009-04-24, 09:57
Det går att få en liten extra aktivering av de nedre magmusklerna men frågan är om det är så mycket % mer än vad man får av vanlig magträning? Har du någonsin träffat någon med stora nedre magmuskler tillexempel? Träna på som vanligt och dom växer ändå.

Du kan göra muskler större och mindre, du kan alltså inte gör muskler slankare.

Punktförbränna fett går inte.

spoonchest
2009-04-24, 09:59
Ja, det är ju den rutan som är så svår att få fram! Därför måste man göra benlyft!

Nej! Man måste dansa hiphop!

http://alotaboutnothing.com/wordpress/wp-content/uploads/2008/04/hiphopabs.jpg

King Grub
2009-04-24, 10:17
Punktförbränna fett går inte.

Jodå, men effekten är inte speciellt praktiskt relevant. Men mätbar är den.

Diggler
2009-04-24, 10:25
om man räknar illiopsoas (knäa folk i skrevet muskeln) som nedre magmuskel går det absolut.

King Grub
2009-04-24, 10:30
J Orthop Sports Phys Ther. 2006 Feb;36(2):45-57. An electromyographic analysis of commercial and common abdominal exercises: implications for rehabilitation and training.

der_rickard
2009-05-15, 18:37
Vi fortsätter att avverka myterna(?)...

"Man kan träna inre och yttre delen av bröstmuskeln och därför komma åt "klyftan" via specifika övningar"

Scratch89
2009-05-15, 18:38
Vi fortsätter att avverka myterna(?)...

"Man kan träna inre och yttre delen av bröstmuskeln och därför komma åt "klyftan" via specifika övningar"

Nope. Möjligen övre och undre, men det är fortfarande så att hela muskeln kommer att aktiveras.

BobaFett
2009-05-15, 20:00
-Punktförbränna av fett på magen med hjälp av situps

Fettet försvinner alltid i en viss ordning, t.ex. om du först fick kula på magen sen röv och sist sidfläsk så kommer det att försvinna i omvänd ordning. D.v.s. först sidfläsk, sen röv och sist kulan på magen. Så är det på mig i alla fall.

Altec
2009-05-15, 20:21
En kompis till mig hörde idag en kille i skolkorridoren som berättade för sina kompisar hur de ska träna:

"Om du lyfter tungt och snabbt så blir du grov och bulkig. Om du vill bli rippad ska du lyfta tungt men sakta"

ak3r
2009-05-15, 21:05
Styrketräning känns som en sport som alla tror att dom kan:D

När man läst i snart 2 år(hade en annan användare) på kolozzeum, så märker man hur fel man hade i början OCH hur mycket fel många jämnåriga har i skolan när det ska "lära" ut hur man ska göra.. sen så blir man idiotförklarad när man berättar hur det är, som tex att det inte går att träna peaken och liknande.

Scratch89
2009-05-15, 22:56
En kompis till mig hörde idag en kille i skolkorridoren som berättade för sina kompisar hur de ska träna:

"Om du lyfter tungt och snabbt så blir du grov och bulkig. Om du vill bli rippad ska du lyfta tungt men sakta"
Om du menar att det är en myt som ska dödas, kan jag berätta att den aldrig ens levt. ;)

Styrketräning känns som en sport som alla tror att dom kan:D

När man läst i snart 2 år(hade en annan användare) på kolozzeum, så märker man hur fel man hade i början OCH hur mycket fel många jämnåriga har i skolan när det ska "lära" ut hur man ska göra.. sen så blir man idiotförklarad när man berättar hur det är, som tex att det inte går att träna peaken och liknande.
Visst är det så. Men man ska inte nånsin få för sig att man faktiskt kan allt nu, för det här är en idrott och sysselsättning där nya rön kommer och år.

Eliass
2009-05-16, 08:49
Hamnade idag i en liten diskussion med en kamrat på gymmet, det gällde lite påståenden kring träning och om de är sanna eller inte. Vad säger ni om dessa saker:

-Stora, bulkiga muskler får man när man kör "lågreps" och längre och slankare muskler får man med "högreps"

-Nedre delen av magmusklerna går att träna specifikt

-Punktförbränna av fett på magen med hjälp av situps

Även fast dom här påståendena är felaktiga så kan man ju undra vad som skapat dessa myter? Kan det ligga nånting litet bakom, men som blivit feltolkat och förstorats upp. Eller är allt bara önsketänkande alltihop?:smash:

vicarious
2009-05-16, 08:53
Även fast dom här påståendena är felaktiga så kan man ju undra vad som skapat dessa myter? Kan det ligga nånting litet bakom, men som blivit feltolkat och förstorats upp. Eller är allt bara önsketänkande alltihop?:smash:

Missuppfattningar och önsketänkande grundade på brist av kunskap.

Allan
2009-05-16, 09:01
Även fast dom här påståendena är felaktiga så kan man ju undra vad som skapat dessa myter? Kan det ligga nånting litet bakom, men som blivit feltolkat och förstorats upp. Eller är allt bara önsketänkande alltihop?:smash:

Eftersom styrketräning i västvärlden alldeles för länge bedrivits efter metoden "testa-om-det-funkar" så är det naturligtvis så att en del personer fått vara tongivande utan att ha så stor faktisk kunskap. Man har enbart sett till deras resultat, utan att väga in andra faktorer, som anlag eller varför inte droger, utan att ta in att även felaktig träning kan ge bra resultat på personer som har just rätt förutsättningar.
Av typen - han tävlar, alltså måste allt han gör vara rätt.
Och eftersom styrketräning myket länge var en exklusiv sysselsättning för en liten krets har deras resultat fått vara tongivande, utan att det funnits någon substans bakom.
Gudarna ska veta att man får kämpa en hel del för att få få folk att begripa att man inte kan specifikt begripa att man inte kan träna peaken på biceps, när de samtidigt får höra av en annan att det visst går. Och har då denne annan en jättearm, så är det hans ord som gäller.
I alldeles för stor utsträckning har det varit så - störst vet mest. Utan att man ens funderar på anlagen eller "tillskott". Det är jättebra om vi kommer från det

ak3r
2009-05-16, 10:54
Visst är det så. Men man ska inte nånsin få för sig att man faktiskt kan allt nu, för det här är en idrott och sysselsättning där nya rön kommer och år.

självklart så kommer man nog aldrig bli fullärd!
Det jag tänkte på är mycket basic saker, som att det inte går att träna biceps i 50 olika vinklar för form(för det tror vissa) och andra liknande saker!

Eliass
2009-05-16, 11:51
Eftersom styrketräning i västvärlden alldeles för länge bedrivits efter metoden "testa-om-det-funkar" så är det naturligtvis så att en del personer fått vara tongivande utan att ha så stor faktisk kunskap. Man har enbart sett till deras resultat, utan att väga in andra faktorer, som anlag eller varför inte droger, utan att ta in att även felaktig träning kan ge bra resultat på personer som har just rätt förutsättningar.
Av typen - han tävlar, alltså måste allt han gör vara rätt.
Och eftersom styrketräning myket länge var en exklusiv sysselsättning för en liten krets har deras resultat fått vara tongivande, utan att det funnits någon substans bakom.
Gudarna ska veta att man får kämpa en hel del för att få få folk att begripa att man inte kan specifikt begripa att man inte kan träna peaken på biceps, när de samtidigt får höra av en annan att det visst går. Och har då denne annan en jättearm, så är det hans ord som gäller.
I alldeles för stor utsträckning har det varit så - störst vet mest. Utan att man ens funderar på anlagen eller "tillskott". Det är jättebra om vi kommer från det


Tack för bra svar. Lite läskigt med tanke på utsträckningen det där, men men . Tur man har folk här på kolozzeum som vet :)

Cmile
2009-05-16, 15:34
Tur man har folk här på kolozzeum som vet :)

Eller? No offence till Allan och alla andra men hur mycket har det egentligen forskats på allt det här? Jag menar att varför kan inte Kolozzeum vara den där nya träningssekten som vet allt?
Nu kommer jag säkert att bli tokhatad men det kan väl vara så, nån börjar och låter smart så då börjar alla andra att lära ut hans "visdomar" ;)

LoTiX
2009-05-16, 15:43
Eller? No offence till Allan och alla andra men hur mycket har det egentligen forskats på allt det här? Jag menar att varför kan inte Kolozzeum vara den där nya träningssekten som vet allt?
Nu kommer jag säkert att bli tokhatad men det kan väl vara så, nån börjar och låter smart så då börjar alla andra att lära ut hans "visdomar" ;)

"Kolozzeum" är ingen sekt. Det är ett forum där olika personer med kunskaper inom olika områden som anatomi, kost etc. kan ventilera sina åsikter och lära ut sina kunskaper. Frågan känns rätt konstig.

Cmile
2009-05-16, 15:55
"Kolozzeum" är ingen sekt. Det är ett forum där olika personer med kunskaper inom olika områden som anatomi, kost etc. kan ventilera sina åsikter och lära ut sina kunskaper. Frågan känns rätt konstig.

Vet, men överdrev lite för att det låter lite som: Det är fel, gör som jag säger för det är rätt ;). Sen brukar det bli så på forum att det finns väl ca: 10-20 st som kan mycket sedan tidigare och de lär ut till alla okunniga (jag med) som i sin tur lär ut till resten av de okunniga som lär ut till fler o.s.v, så egentligen kan allt vara BS (även om det självklart inte är så på kolozzeum ;) )

LoTiX
2009-05-16, 16:07
Vet, men överdrev lite för att det låter lite som: Det är fel, gör som jag säger för det är rätt ;). Sen brukar det bli så på forum att det finns väl ca: 10-20 st som kan mycket sedan tidigare och de lär ut till alla okunniga (jag med) som i sin tur lär ut till resten av de okunniga som lär ut till fler o.s.v, så egentligen kan allt vara BS (även om det självklart inte är så på kolozzeum ;) )

Fördelen med ett forum jämfört med ett gym är att den stora massan kritiskt kan granska det andra påstår. Sådant förekommer inte på ett gym. Och vid de tillfällen då skilda åsikter ändå uppstår på ett gym kan man varken referera till artiklar eller backa upp påståenden om man har mindre muskler än personen med en annan åsikt.

dupper
2009-05-16, 17:00
Man ska aldrig ta något som någon skriver här som en fullständig sanning, det gäller att vara källkritisk. Spelar ingen roll vem det är som säger det.

Cmile
2009-05-16, 17:12
Man ska aldrig ta något som någon skriver här som en fullständig sanning, det gäller att vara källkritisk. Spelar ingen roll vem det är som säger det.
:thumbup:
Precis vad jag menar :)

Dreas
2009-05-16, 17:28
Man ska aldrig ta något som någon skriver här som en fullständig sanning, det gäller att vara källkritisk. Spelar ingen roll vem det är som säger det.Du är ny här, King Grubs ord är lag :D Har faktiskt inte sett han ha fel någon gång, dock så har jag inte läst vartenda inlägg han gjort heller, 50 000 + :smash:

bear.flowertwig
2009-05-16, 17:29
"Kolozzeum" är ingen sekt. Det är ett forum där olika personer med kunskaper inom olika områden som anatomi, kost etc. kan ventilera sina åsikter och lära ut sina kunskaper. Frågan känns rätt konstig.

Förvisso inte men nog går det att hitta drag av masspsykos då och då. Vare sig det gäller magiska träningsprogram eller intag av skumbananer. Helt plötsligt ska hela den stora massan också ta av sig sandalen bara för att mästaren gjort det, samt uppmanar ivrigt alla andra att göra det:
http://www.geocities.com/TelevisionCity/4766/film/lob/sandal.jpg

Fördelen med ett forum jämfört med ett gym är att den stora massan kritiskt kan granska det andra påstår. Sådant förekommer inte på ett gym. Och vid de tillfällen då skilda åsikter ändå uppstår på ett gym kan man varken referera till artiklar eller backa upp påståenden om man har mindre muskler än personen med en annan åsikt.

Ett exempel på motsatsen är när det publiceras kortfattade studier som trots att det är sammanfattningar så verkar den stora massan inte orka läsa pga att de är på engelska så jag undrar hur pass kritisk den granskningen egentligen är...

;)

dupper
2009-05-16, 17:43
Du är ny här, King Grubs ord är lag :D Har faktiskt inte sett han ha fel någon gång, dock så har jag inte läst vartenda inlägg han gjort heller, 50 000 + :smash:

Surfat runt ett litet tag, några månader kanske, tror jag börjar förstå hur det ligger till iaf... :)

Anyways, självklart finns det ju undantag, men man ska inte tänka så, utan granska alla källkritiskt iaf.

Bluesparv
2009-05-16, 18:09
Anyways, självklart finns det ju undantag, men man ska inte tänka så, utan granska alla källkritiskt iaf.

Det gäller ju iofs allt som man vill ha belägg för, källkritik är trots allt det som gör en bildad (nåja) :p

Samtidigt är träning/anatomi/näringslära oerhört komplext, det är så extremt individberoende. Du kan aldrig säga att "det" är det bästa sättet att bygga muskler för mig, eftersom "det" funkar för tre biffar. Folk verkar dock i allmänhet tro på sånt, jag har varit med om skräckexempel :)

Eliass
2009-05-19, 14:46
fördelen med ett forum jämfört med ett gym är att den stora massan kritiskt kan granska det andra påstår. Sådant förekommer inte på ett gym. Och vid de tillfällen då skilda åsikter ändå uppstår på ett gym kan man varken referera till artiklar eller backa upp påståenden om man har mindre muskler än personen med en annan åsikt.

+20

BobaFett
2009-05-19, 17:51
Man kanske ska skicka en bild på gunsen när nån är källkritisk då :D

Spirit
2009-05-19, 20:40
Eller? No offence till Allan och alla andra men hur mycket har det egentligen forskats på allt det här? Jag menar att varför kan inte Kolozzeum vara den där nya träningssekten som vet allt?
Nu kommer jag säkert att bli tokhatad men det kan väl vara så, nån börjar och låter smart så då börjar alla andra att lära ut hans "visdomar" ;)

Det som händer på forum är att någon eller några personer blir "tongivande" och den stora massan "hänger på" deras argument i de fall någon (oftast nykomling som inte hunnit rätta in sig i ledet) törs ifrågasätta och argumentera trots att massan egentligen inte har någon insikt i frågan.

Man ser det inte speciellt ofta här men läser man hälso.info ett tag så blir det smått komiskt när man väl identifierat dessa tongivande personer.