handdator

Visa fullständig version : Behövs kolhydrater i kosten?


Sjander
2009-04-22, 20:21
Som jag skrev i överskriften undrar jag om det verkligen behövs kolhydrater i den vardagliga kosten för en "normal" människa som inte tränar med går någon promenad någon gång i veckan / månaden?

Sen om denna persons kost, så är den väl balanserad på protein samt fett. Så den ligger inte på något kcal under/överskott.


Jag är 100% på att man kan leva ett normalt liv utan kolhydrater då jag lever på ~30 kolhydrater på dagarna utan träning och ~80 dom dagar jag tränar. Men mina kompisar säger nej, så nu hoppas jag att ni kan hjälpa oss! :)

omnibus
2009-04-22, 20:26
Nej.

mikaelj
2009-04-22, 20:27
Det gör jag med. Jag äter <20g (närmare 10, troligtvis) på icke-träningsdagar, och för närvarande 40-60g på träningsdagar. Har gjort så i åtta månader nu. Tränar och cyklar och har mig. Kroppen fixar ju näringstillförsel via glukoneogenes och ketoner.

Men det bästa beviset är väl att helt enkelt leva utan större mängder kolhydrater och ta med dina kompisar som säger att det inte går. Så kan de se själva.

Se även tråden LCHF - hur är det egentligen? (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124727)

King Grub
2009-04-22, 20:28
Kolhydrat är en icke-essentiell makronutrient. Fett och protein behövs, inte kolhydrat.

För en tränande är det däremot "nödvändigt" med kolhydrat för högintensiv prestation. Submaximal ansträngning går bra utan kolhydrat, men inte maximal.

Lellan
2009-04-22, 20:31
Tycker ni inte att kolhydrater smakar gott? Man ska väl leva också, inte bara överleva. :)

omnibus
2009-04-22, 20:35
Tycker ni inte att kolhydrater smakar gott? Man ska väl leva också, inte bara överleva. :)

Fast frågan var ju just om man behövde kolhydrater, alltså för att överleva. Personligen älskar jag kolhydrater :)

mikaelj
2009-04-22, 20:40
Tycker ni inte att kolhydrater smakar gott? Man ska väl leva också, inte bara överleva. :)

Jodå, bröd är mums. Jag har ägnat löjligt många timmar åt att baka. Har bl.a. Jan Hedhs bok och en riktig ugnssten i marmor.
Men den goda smaken är inte värd all hunger, för mig. (vaddå "man kan väl äta med måtta"? världen är antingen svart eller vit!)

bollio
2009-04-22, 21:19
Kolhydrat är en icke-essentiell makronutrient. Fett och protein behövs, inte kolhydrat.

För en tränande är det däremot "nödvändigt" med kolhydrat för högintensiv prestation. Submaximal ansträngning går bra utan kolhydrat, men inte maximal.

Kolhydratladdning efter avslutat träningspass och 10-20% kh överlag så blir det nog bra för dem flesta tror jag.

stafh
2009-04-22, 21:23
Det går, men det är svårt och tråkigt. Gäller att man gillar lever. :)

mikaelj
2009-04-22, 21:31
Det går, men det är svårt och tråkigt. Gäller att man gillar lever. :)

Va? Om du pratar om C-vitamin får han ju lätt i sig det i sin kolhydratbudget genom broccoli, paprika m.fl. grönsaker.

Vilka andra fantastiska mikronutrienter hittar du i kolhydratkällor?

stafh
2009-04-22, 21:42
Va? Om du pratar om C-vitamin får han ju lätt i sig det i sin kolhydratbudget genom broccoli, paprika m.fl. grönsaker.

Vilka andra fantastiska mikronutrienter hittar du i kolhydratkällor?

Frågan var väl om det gick att vara helt kolhydratfri?

mikaelj
2009-04-22, 21:46
Frågan var väl om det gick att vara helt kolhydratfri?

Det var två frågor. Jag svarade på den sista, där han tillåter sig 30g kh.

Angående den första: vet inte hur mycket lever det faktiskt behövs. C-vitamin hittar du i kött som inte är stekt för hårt. Se Villhjalmur Stefansson.

Rahf
2009-04-22, 22:08
Nog kan man leva utan kolhydrat. För mig är det ungefär som Lellan beskrev, jag älskar smaken av diverse kolhydratskällor, så att det känns obefogat om jag skulle kapa bort det.

bollio
2009-04-22, 22:21
Va? Om du pratar om C-vitamin får han ju lätt i sig det i sin kolhydratbudget genom broccoli, paprika m.fl. grönsaker.

Vilka andra fantastiska mikronutrienter hittar du i kolhydratkällor?

Det är väl vissa antioxidanter men finns ju inget som hindrar en från att äta grönsaker om man följer LCHF.

Sverker
2009-04-23, 06:10
Fast frågan var ju just om man behövde kolhydrater, alltså för att överleva. Personligen älskar jag kolhydrater :)

Man kan vända på tanken. Glukos är så viktigt för hjärnan att kroppen utvecklat massor av system för att bilda och återskapa glukos.
Jag ser mer ketonkropparna som den absolut sista utvägen för att inte dö.



Det finns vissa ställen i kroppen där glukos är essentiellt och inget annat fungerar. De röda blodkropparna som saknar mitokondrier behöver glukos del för natrium/kalium-pumpen och dels för att bilda den reducerande kraften NADPH. NADPH reducerar tillbaka oxiderade ämnen.

Det var faktiskt på Kolozzeum jag lärde mig att blodsockret aldrig går ned till noll. Vilket i slutändan betyder att det alltid kommer att ryka protein för att bilda den nödvändiga glukosen.

Eddie Vedder
2009-04-23, 15:54
Vilket i slutändan betyder att det alltid kommer att ryka protein för att bilda den nödvändiga glukosen.

Och därmed är kolhydrater inget måste.

stridis
2009-04-23, 16:11
Jodå, bröd är mums. Jag har ägnat löjligt många timmar åt att baka. Har bl.a. Jan Hedhs bok och en riktig ugnssten i marmor.
Men den goda smaken är inte värd all hunger, för mig. (vaddå "man kan väl äta med måtta"? världen är antingen svart eller vit!)

Coolt det med ugnsstenen.

Vadå hunger? Jag börjar bli mer och mer övertygad att vi har helt olika personliga erfarenheter om hungerskänslor/mättnadskänslor.

Tolkia
2009-04-23, 17:45
Och därmed är kolhydrater inget måste.
Det är ju en definitionsfråga, där du och Sverker kan ägna er åt att klyva hår till döddagar (vilket ni båda iofs vet). Måste man ha dem - ja, måste man äta dem - nej, bör man äta dem - take your pick.

Sverker
2009-04-23, 17:57
Jag har fler kort i rockärmen. Jag sitter och klurar på att starta en tråd om maten och miljön.

Det finns massor av uppslag där.
- Verkningsgrad på protein i kosten. Hur mycket kväve sprids på åkrarna för att odla foder till djuren. Hur mycket kväve släpper vi själv ut till våra vattendrag med en högproteindiet ?
- Är det förnuftigt att odla oljeväxter i Sverige när korn och potatis ger bättre avkastning räknat i kcal / hektar ?
- Ska vi odla växter eller ska vi låta mulbeta våra marker ?
- Är det förnuftigt att importera grönsaker när vi själva kan odla kål och morötter hemma med gott utbyte. Potatisen en undervärderad källa till näring ?
- Skjut alla rovdjur och odla rådjur och älg i våra skogar. Modernt skogsbruk är en köttindustri i stor skal
...osv:D

bollio
2009-04-23, 18:27
Det idealiska är nog att kroppen får makronutrienterna som den behöver utan att någon "konvertering" behöver äga rum.

Mycket därför jag gillar Dr. Jan Kwasniewski The Optimal Diet.
http://homodiet.netfirms.com/

Han är en lowcarbare som ogillar ketos. Jag undrar dock om det inte behövs lite mer kolhydrater än så för att undvika ketos?

Sverker
2009-04-23, 18:40
Där fanns en del.
Sidan tvekar inte att rekomendera någon form av insulinfri behandling av diabetes typ 1 :

The immune system, which protects you from disease by killing invading germs, mistakes the body's own cells for germs and destroys them. In the case of diabetes type 1, the immune system kills the beta cells in the pancreas that produce insulin, along with that person's ability to synthesis insulin.
If the consumption of carbohydrates is reduced, then request for insulin is also reduced and the surviving cells can produce enough insulin require by your body.
In case that diabetes is "treated" with insulin, the organism defends itself against both sugar and the injected insulin. Because all diabetes diet recommend large quantities of carbohydrates, diabetic person is destined to be sick and insulin is required to the end of their live.


Jag är tveksam. Det finns massor av studier på råttor som behandlas med STZ ( Streptozotocin ). Minns jag inte helt fel så får råttorna neuropati och andra typiska diabetsskador:(
Jag tror att blodsockret smyger upp till farligt höga nivåer så länge det inte finns något insulin i kroppen.

mikaelj
2009-04-23, 18:46
Coolt det med ugnsstenen.

Japp! Det är det enda sättet att få till en rejäl hetta som håller. En hyfsad approximering är att alltid ha en plåt i ugnen och köra på maxvärme när man gör pizza. För bröd ger ugnsstenen mer en okej värme, eftersom plåten svalnar för snabbt. Man får en helt annan yta och textur i brödet.

Vadå hunger? Jag börjar bli mer och mer övertygad att vi har helt olika personliga erfarenheter om hungerskänslor/mättnadskänslor.

Äter jag gröt till frukost vid 7 blir jag småhungrig/sötsugen (svårt att avgöra) vid 10 trots att magen är full. Ibland gör det nästan lite ont i magen. Det är då de flesta normalt brukar ta en frukt som mellanmål. Numera har jag aldrig såna akuta hungerskänslor. Även när jag blir hungrig kan jag lätt hålla mig.

Det var ett exempel. Ett annat exempel är bröd och pasta. Består huvuddelen av min måltid av något stärkelserikt som just pasta/bröd kan magen bli full men jag blir ändå aldrig nöjd. Det är lite svårt att förklara känslan, men jag vet att många upplever samma sak som jag.

mikaelj
2009-04-23, 18:50
Jag är tveksam. Det finns massor av studier på råttor som behandlas med STZ ( Streptozotocin ). Minns jag inte helt fel så får råttorna neuropati och andra typiska diabetsskador:(
Jag tror att blodsockret smyger upp till farligt höga nivåer så länge det inte finns något insulin i kroppen.

Vad jag förstår tar injicerat insulin andra vägar (för långa/indirekta, som jag förstår) än det som insöndras naturligt av bukspottskörteln, vilket ger biverkningar. Mycket insulin ger ju problem som Alzheimers (både insulin och det där Alzheimers-ämnet, A-någonting, konkurrerar om samma enzym).

Men även om det inte är så, kan det ändå inte vara bra att minimimera insulinmängderna som behövs? Om inte annat borde det bli bra mycket enklare att dosera insulinet utan att träna som en tok. Kompisen tar 2E/måltid (20 bas? minns inte) men måste då träna tio timmar i veckan för att hålla glykogenlagrena tomma.

MrBulk
2009-04-23, 18:51
Jag har fler kort i rockärmen. Jag sitter och klurar på att starta en tråd om maten och miljön.

Det finns massor av uppslag där.
- Verkningsgrad på protein i kosten. Hur mycket kväve sprids på åkrarna för att odla foder till djuren. Hur mycket kväve släpper vi själv ut till våra vattendrag med en högproteindiet ?
- Är det förnuftigt att odla oljeväxter i Sverige när korn och potatis ger bättre avkastning räknat i kcal / hektar ?
- Ska vi odla växter eller ska vi låta mulbeta våra marker ?
- Är det förnuftigt att importera grönsaker när vi själva kan odla kål och morötter hemma med gott utbyte. Potatisen en undervärderad källa till näring ?
- Skjut alla rovdjur och odla rådjur och älg i våra skogar. Modernt skogsbruk är en köttindustri i stor skal
...osv:D

Det har jag oxå funderat på, vad skulle hända om bara 20% av Sveriges befolkning skulle börja köra med LCHF?
Nån som har teorier angående miljön och matpriser mm?

mikaelj
2009-04-23, 18:52
Det har jag oxå funderat på, vad skulle hända om bara 20% av Sveriges befolkning skulle börja köra med LCHF?
Nån som har teorier angående miljön och matpriser mm?

Det skulle väl framförallt smör och ägg (LCHF är verkligen inte högprotein).

Eddie Vedder
2009-04-23, 19:00
Det har jag oxå funderat på, vad skulle hända om bara 20% av Sveriges befolkning skulle börja köra med LCHF?
Nån som har teorier angående miljön och matpriser mm?

Jag kan tänka mig att det vore en större katastrof för miljön om större andel av befolkningen gick över till "typisk Kolomat";)

Det är ju inte så mycket protein i en LCHF-kost precis som MikaelJ påpekar. Jag tror man kan vrida och vända på det i all oändlighet. Fett är ju så energirikt och jag vet inte hur pass stort svinn det är på fett från slakterier idag.

Och om t.ex. ägg jämförs med grönsallad, gurka m.m. är det ju enorma skillnader i näring m.m. LCHF-fanatiker är ju lika fanatiska i hetsen mot tillsatser och industri överhuvudtaget, jag har inga som helst siffror men det är ju inte otänkbart att konsumtionen av ekologiskt är vanligare där.

Men jag spånar bara fritt nu och försöker se det rån olika vinklar.:)

Sverker
2009-04-23, 19:03
Men korna och hönorna måste också äta. De får spanmål och då drivs mjöl och brödpriset upp.

OskarD
2009-04-23, 19:08
Vill man inte äta kolhydrater blir man ganska begränsad till att få sitt protein från djur, med de miljömässiga nackdelar det har. Vegetariskt protein blir svårt. Linser/bönor/kikärtor mm är proteinrika, men de innehåller ju mer kolhydrater än protein.

mikaelj
2009-04-23, 19:19
Men korna och hönorna måste också äta. De får spanmål och då drivs mjöl och brödpriset upp.

Är spannmål verkligen optimalt ur energi- och miljösynpunkt? Ganska mycket yta i Sverige lämpar sig för gräsbete. Spannmål måste oftast konstgödslas och -bevattnas.

Dessutom, som Eddie skriver ovan, borde det vara en del svinn vad gäller fettet på djuren. Förutsatt att de blir feta, om jag förstått det rätt matas djur ofta med protein och fett för att bli så magra som möjligt (oh, the irony). Då går man verkligen över ån efter vatten!

Sverker
2009-04-23, 19:32
Jag kan inte tro att det skulle vara speciellt stora förluster av fett på slakterierna. Jag vet inte. Det jag sett är att hela djuret utnyttjas, svål och allt.

mikaelj
2009-04-23, 19:56
Äter jag gröt till frukost vid 7 blir jag småhungrig/sötsugen (svårt att avgöra) vid 10 trots att magen är full. Ibland gör det nästan lite ont i magen. Det är då de flesta normalt brukar ta en frukt som mellanmål. Numera har jag aldrig såna akuta hungerskänslor. Även när jag blir hungrig kan jag lätt hålla mig.

Hittade just precis samma frågeställning, http://www.marksdailyapple.com/curb-your-appetite-high-fat-diet/

Dear Mark,

Since eating more fat and protein (while cutting down on the carbs), I seem to get fuller faster. Sometimes I won’t even finish my plate, which basically never happened before! I’m guessing it has something to do with eating more primal foods, and it makes sense from an anthropological standpoint (getting full on less food is advantageous in a survival sense)… but are there any science or lab studies that have actually examined this phenomenon?

Thanks,
Paul

(början på Marks svar nedan)

Does a diet rich in fat and protein actually sate hunger more effectively? Funny you should ask, Paul. Your experience is more common than you might think.

In addition to receiving numerous reader comments just like yours that corroborate the fat-protein-satiety idea, I also have my own personal experience. As some of you may know, I used to be a professional long-distance (marathon-long) runner. I was “fit,” but I was fueling my activities with massive amounts of carbohydrates. To put it into perspective, a typical evening snack was a half gallon of ice cream. How typical? Every night. Despite the amount of food I was taking in, I was always hungry… even when I wasn’t training. Eventually, the joint pain, respiratory infections, and general unhappiness with the toll my lifestyle was taking on my body prompted me to shed the carbs and rethink my entire food/fitness/life philosophy. The path was long and winding, but I eventually began upping my fat and protein until I arrived at the Primal Blueprint.

The first thing I noticed upon dropping carbs and upping fats/protein was the immediate change in appetite. Simply put, I didn’t have much of one anymore.
...
<längre svar i texten i länken>

RandomC
2009-04-23, 20:08
Hittade just precis samma frågeställning, http://www.marksdailyapple.com/curb-your-appetite-high-fat-diet/

Jag tycker det här är intressant då jag tvärtom upplever större mättnad av potatis, ris och pasta än av smör, sås och annan fet mat.

Har du nåt tips på ett par rätter utan kolhydrater och mycket fett? Tänkte pröva och leva kolhydratsnålt en kort period och då måste jag ju självklart testa något recept av brädans egna fettsultan.

Ostknäcket
2009-04-23, 20:10
Jag tycker det här är intressant då jag tvärtom upplever större mättnad av potatis, ris och pasta än av smör, sås och annan fet mat.
Har du nåt tips på ett par rätter utan kolhydrater och mycket fett? Tänkte pröva och leva kolhydratsnålt en kort period och då måste jag ju självklart testa något recept av brädans egna fettsultan.

Samma här. :)

thompaboy
2009-04-23, 20:30
Den psykologiska biten kan också spela in. Kan dra en högst ovetenskaplig personlig anekdot. När jag körde LCHF upplevde jag att jag höll mig mättare och när jag sedan övergick till "vanlig" kost tyckte jag att den mättade bättre. Kanske har att göra med att man har tilltro till den kosthållning man har och upplever att den mättar bättre just för att man är van och vet vad man får.

Scratch89
2009-04-23, 20:36
Ägg och bacon är väl det klassiska exemplet på mat som mättar riktigt ordentligt. Om man vill göra en omelett eller koka och steka för sig är väl en smaksak.

Eddie Vedder
2009-04-23, 20:38
En bit ost och ett kokt ägg tycker jag ger en behaglig mättnad. Samma mängd ost på en brödskiva som motsvarar äggets kaloriinnehåll gör mig mer hungrig än innan.

Ostknäcket
2009-04-23, 20:38
Ägg och bacon är väl det klassiska exemplet på mat som mättar riktigt ordentligt. Om man vill göra en omelett eller koka och steka för sig är väl en smaksak.

Jag kan nästan äta hur många ägg som helst (kan ju vara för att dom är så underbart goda iofs) utan att bli särskilt mätt.

mikaelj
2009-04-23, 20:40
Jag tycker det här är intressant då jag tvärtom upplever större mättnad av potatis, ris och pasta än av smör, sås och annan fet mat.

Den direkta mättnaden är mycket riktigt större av potatis och ris. Men det intressanta är hur lång tid det tar innan du blir hungrig igen...

Har du nåt tips på ett par rätter utan kolhydrater och mycket fett? Tänkte pröva och leva kolhydratsnålt en kort period och då måste jag ju självklart testa något recept av brädans egna fettsultan.

Oh, fettsultan! Det klingar mycket bättre än fettaliban!

En dag i min värld kan se ut såhär:

* "Frukost": 1 dl mjölk
* (Träningsdag: (innan) 15g mjölkprotein, (efter) 3 dl mjölk & 30g mjölkprotein)
* Lunch: 4-5 medelstora broccolihuvuden och 100g smält ost och lite majonnäs ovanpå, och en omelett på 3-4 ägg stekt i en klick smör, med sås på ½ dl creme fraiche och lite senap och chili.
* Mellanmål: några mandlar
* Middag (alt. a): 3-4 broccolihuvuden, en burk makrill i tomatsås & ½ dl creme fraiche ihoprört. Några ägg som omelett eller kokta. En liten skål stark kesoröra på 1 dl keso och någon matsked creme fraiche
* Middag (alt. b): hamburgare på 150-200g köttfärs, någon matsked creme fraiche, tacosås, ost, inuti salladsblad.
* Kvällsmål (om jag verkligen är hungrig -- oftast inte): 20-30g mjölkprotein i vatten.

Notera att jag äter mitt första riktiga mål vid 12-13 och mitt andra kring 19-20.

... men jag är nog inte representativ för den genomsnittlige LCHF-talibanen eftersom ordet "enformigt" inte existrerar i min värld:-)

Släng ett getöga på KiF: Vad har ni ätit idag? (http://kolhydrater.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=0c259929-a912-4fda-b842-afac19d5612e) för ett större urval.

mikaelj
2009-04-23, 20:41
Jag kan nästan äta hur många ägg som helst (kan ju vara för att dom är så underbart goda iofs) utan att bli särskilt mätt.

Japp, man är som kolhydratätare vad vid att volymen skall mätta. Jag åt som en häst i början av min lågkolhydratkarriär.

Sedan blir man egentligen inte mätt på samma sätt (= volym), utan snarare "inte hungrig" och "nöjd".

Scratch89
2009-04-23, 20:45
Jag måste säga att du äter jävligt vettigt, om man jämför med andra LCHF-are jag har sett. Där är det grädde och stekflott för hela slanten.

Ostknäcket
2009-04-23, 20:47
Japp, man är som kolhydratätare vad vid att volymen skall mätta. Jag åt som en häst i början av min lågkolhydratkarriär.

Jag äter ju inte fruktansvärt mycket kolisar dock ;), det är det jag drar ner på under deffen. Kanske inte till lika låga nivåer som du men ändå. Det som mättar bäst för mig brukar vara kombinationen fett+protein+kolhydrater faktiskt. Enbart t.ex. ägg eller kött/fisk mättar inte särskilt bra. Enbart mackor med random kolhydratrikt pålägg (t.ex. sylt) mättar iheller inte särskilt bra, utan det är för det mesta en kombination, t.ex. äggmackor.

mikaelj
2009-04-23, 21:10
Jag måste säga att du äter jävligt vettigt, om man jämför med andra LCHF-are jag har sett. Där är det grädde och stekflott för hela slanten.

Spank you!

OT:

Stekflott är väl inte helt illa, om man är en högenergiförbrukare. Proteinnivån behöver man inte hålla sådär jättehögt, särskilt om man inte tränar, och då är ju resten av energin fett.. Så, ptja. Fast för stillasittande GI-damer behövs kanske inte några fantasimängder extra fett. Sedan är det förstås frågan hur bra det är för kroppen att dra i sig förkolnat stekflott...

När jag steker bacon är det alltid lättstekt. Vilket inte händer särskilt ofta, eftersom jag egentligen inte tror på bacon.

Jag äter ju inte fruktansvärt mycket kolisar dock ;), det är det jag drar ner på under deffen. Kanske inte till lika låga nivåer som du men ändå. Det som mättar bäst för mig brukar vara kombinationen fett+protein+kolhydrater faktiskt. Enbart t.ex. ägg eller kött/fisk mättar inte särskilt bra. Enbart mackor med random kolhydratrikt pålägg (t.ex. sylt) mättar iheller inte särskilt bra, utan det är för det mesta en kombination, t.ex. äggmackor.

Japp, kolhydrater direkt, protein kort därefter, fett på sikt. Men märker du ingen skillnad i hur lång tid det tar innan du blir hungrig igen? Om du nu testat en strikt lågkolhydratkost. Det är just det som är skillnaden.

Ostknäcket
2009-04-23, 21:17
Spank you!

OT:

Stekflott är väl inte helt illa, om man är en högenergiförbrukare. Proteinnivån behöver man inte hålla sådär jättehögt, särskilt om man inte tränar, och då är ju resten av energin fett.. Så, ptja. Fast för stillasittande GI-damer behövs kanske inte några fantasimängder extra fett. Sedan är det förstås frågan hur bra det är för kroppen att dra i sig förkolnat stekflott...

När jag steker bacon är det alltid lättstekt. Vilket inte händer särskilt ofta, eftersom jag egentligen inte tror på bacon.



Japp, kolhydrater direkt, protein kort därefter, fett på sikt. Men märker du ingen skillnad i hur lång tid det tar innan du blir hungrig igen? Om du nu testat en strikt lågkolhydratkost. Det är just det som är skillnaden.

Nja, men under deff handlar det inte riktigt om att bli "mätt" för mig, det handlar om att nöja psyket. Eller åtminstone så handlar det till stor del om det... och det är nog där som det blir lite fel för mig, för jag kan vara hungrig men ändå nöjd och på så sätt ändå se mig som mätt. Lite konstigt förklarat. Men t.ex. om jag sitter och spelar trummor (håller tankarna på annat) så blir jag inte hungrig alls lika snabbt även om jag ätit mindre. Alltså är jag mätt om psyket är nöjt/distraherat.

mikaelj
2009-04-23, 21:22
Nja, men under deff handlar det inte riktigt om att bli "mätt" för mig, det handlar om att nöja psyket. <snip>

Aight. Då är det lite andra förutsättningar. Jag började i energibalans och fortsätter där. Nu verkar det i och för sig som att jag får i mig mindre energi (utan att gå hungrig, säkert mina monstermåltider) sedan jag begränsade min ätruta, Grandmaster-style.

Men hursomhelst, när man äter så man varken går upp eller ner (omg, varken bulk eller deff!?) så verkar mättnad och hunger fungera helt annorlunda på lågkolhydratkost jämfört med (relativ) högkolhydrat.

tipton
2009-04-23, 22:39
När jag steker bacon är det alltid lättstekt. Vilket inte händer särskilt ofta, eftersom jag egentligen inte tror på bacon
Undrar varför du inte tror på Bacon??

Jag testade en frukost bestående av 100g lättstekt Bacom + ett par lökar och 30/70 av grädde(28%)/tomatsås. Blev sjukt mätt typ hela dagen kändes det som hehe.. Grejen var att just då jag drog i mig kändes inte mättnaden så påtaglig utan typ en timme efter kunde jag känna - "jäklar vad den där frukosten satt" nästan som magen var överfull. Någon varit med om något liknande?

mikaelj
2009-04-24, 07:18
Undrar varför du inte tror på Bacon??

Jag är inte helt övertygad om nitritets förträfflighet.

Jag testade en frukost bestående av 100g lättstekt Bacom + ett par lökar och 30/70 av grädde(28%)/tomatsås. Blev sjukt mätt typ hela dagen kändes det som hehe.. Grejen var att just då jag drog i mig kändes inte mättnaden så påtaglig utan typ en timme efter kunde jag känna - "jäklar vad den där frukosten satt" nästan som magen var överfull. Någon varit med om något liknande?

Ja, det är precis så det fungerar. Fett har ingen direkt påverkan på mättnad, utan den kommer senare. Jag gissar på att det är för att kroppen vill ha i sig lite energi som kan användas till bra saker, som protein och/eller kolhydrater.

Det är också det man får lära om när man går över till en lågkolhydrat/högfettkost. Men det är en trevlig lärdom, eftersom mättnaden är mycket mer behaglig. I min mening.

Morty
2009-04-24, 08:35
Jag känner mig inte mättare på en LCHF-kost. Iofs bara prövat enstaka mål, mestadels hos flickan, eftersom hennes föräldrar åt så förr (dom kör ISO nu tror jag). Jag skämdes nästan när jag bara tog mer och mer :P

Dock blir känslan efter annorlunda. Inte samma mättnad. Vet inte om jag gillar någon del bättre. Dock fortsätter jag med mina kolhydrater eftersom det är gott och jag alltid blir så sugen på dom när jag har ätit för lite.

pia
2009-04-24, 08:56
När ni diskuterar mättnad och hunger så måste man faktiskt även ta hänsyn till att människor äter av olika anledningar och inte bara av hunger och mättnad. Om man bara tror det och att man ska lösa överviktsproblem så är man ute och cyklar. Under alla år jag arbetat med folk som har överviktsproblem så finns det ett antal olika varianter av varför de äter för mycket och väldigt få äter för att de inte är mätta.

Idag är vi väldigt upplysta om kosten och träningens nytta men ändå gör vi inget åt det.

Till frågan om kolhydrater i kosten så är ju svaret det som Sverker skrev. Glukos är nödvändigt men vi behöver inte äta det eftersom kroppen kan omvandla andra ämnen till glukos men min personliga åsikt är att det är smartare att ge kroppen vad den vill ha direkt istället för att den ska behöva omvandla andra ämnen för att överleva. Det borde ju vara mer naturligt att ge kroppen det den vill ha utan att behöva ta till överlevnadsknep.

För er som inte är för ris och andra såkallade "onaturliga produkter" så skulle en stor del av jordens befolkning dö om vi inte hade det eftersom för en del så är det den enda maten de kan äta. Om vi ska gå till naturligt och tillbaka i tiden så är ju många mediciner väldigt onaturliga och då borde vi ju inte tillverka dem utan låta folk dö istället som de gjorde förr i tiden då vi levde i snitt tills vi var 50 år.

Jag är för att äta råvaror men spannmål odlar vi också och är det inte då naturligt att faktiskt äta? Vi kan ta hand om kolhydrater i kroppen utan problem så är det då inte naturligt att äta? Att kunna odla spannmål anser jag är en positiv utveckling.

Idrotten har utvecklats och man har sett kostens betydelse för prestationen i idrotten. Vi har andra resultat idag vilket beror såklart på andra saker också men man kan ju fundera över vilka resultat vi skulle ha om vi tog bort spannmål från deras kost. Finns många funderingar kring kolhydraternas betydelse för olika människor.

Sedan ska maten vara god tycker jag och många tycker kolhydrater är gott och ger en variation och en större positiv upplevelse. Äter man kolhydrater i balanserad mängd så finns det inga bevis på att det skulle vara negativt på hälsan än så länge för en frisk person.

Att folk väljer att vara vegetarianer eller äta enligt olika dieter ser jag inte som fel utan det är deras val men att säga att alla ska göra samma sak för att det är det rätta tycker jag är fel.