handdator

Visa fullständig version : Myter?


Jecro213
2009-04-22, 17:42
Jag har lite myter som jag fick höra om idag som jag undrar om ni andra mer kunniga här kanske har några kommentarer på.

1. Ketchup är faktiskt inte alls så pass onyttigt som många verkas tro, faktum är att det till och med kan vara nyttigt om det används i till exempel köttfärssås alltså vid upphettning då de viktiga delarna från tomaterna kommer mer till sin rätt än att äta tomater rakt av.

2. Koka potatis med skal på är även det en myt, allt som går att skala, ska skalas eftersom man vill få bort alla de beskämpningsmedel och annan skit som kan tänkas finnas på dem.

3. Man ska absolut inte steka mat i olja utan i hederligt svenskt smör. För att undvika alla de transfetter som uppstår vid upphettning av t.ex. olivolja.

4. Mjölk är inte alls så dåligt som man tidigare trott för personer över 20 utan någonting riktigt bra.

Vad säger ni om det här? Själv blev jag mest förvånad över punkt 1 och 3, främst för att jag sen barnsben fått höra att ketchup är i princip som att slänga på kolasås på maten och steka i olja trodde jag var bästa alternativet men där verkar man ha gått bet med.

Mvh

Toby Asp
2009-04-22, 19:06
Jag har lite myter som jag fick höra om idag som jag undrar om ni andra mer kunniga här kanske har några kommentarer på.

1. Ketchup är faktiskt inte alls så pass onyttigt som många verkas tro, faktum är att det till och med kan vara nyttigt om det används i till exempel köttfärssås alltså vid upphettning då de viktiga delarna från tomaterna kommer mer till sin rätt än att äta tomater rakt av.


Ketchup innehåller tex högre halter av lykopen än tomater iom att det är koncentrerat. Men vanligtvis använder man väl inte så mkt ketchup så att varken kolhydraterna eller nåt annat blir viktigt? Nu finns det ju ketchup med förhållandevis lite kolhydrater i också.

Scratch89
2009-04-22, 19:09
1. Läs innehållsförteckningen. Ketchup är tomat, vatten och socker. Huruvida det är onyttigt eller ej beror på hur din kost och din träning ser ut.

2. Nu är det inte så mycket bekämpningsmedel på just potatis, så den växer under jord. Om man skalar den eller ej är mer en smaksak än en näringsfråga.

3. Du får steka rätt så ordentligt om du ska få olivolja till transfett. Smör har många positiva stekegenskaper som olja inte har, som att man ser temperaturen (genom färgen), ger god smak, osv. Sen kan man alltid dividera om fettsyror hit och dit, men smör är oftast stabilare än oljor.

4. Har någon sagt att mjölk är dåligt för vuxna?

Toby Asp
2009-04-22, 19:24
4. Har någon sagt att mjölk är dåligt för vuxna?

Kanske tänks det på att det finns viss evidens för att mjölk/kalcium skulle kunna öka risken för prostatacancer. Men skyddar antagligen också mot vissa cancerformer.

King Grub
2009-04-22, 19:33
Ketchup innehåller mer antioxidanter än färska tomater, men det gör inte sockret nyttigare.

ceejay
2009-04-22, 19:40
1. Onyttigt o onyttigt, man använder ju inte direkt stora mängder ;) Lite socker skadar ej.


2. Jag har hört att mkt bra grejer sitter i skalet på potatisen?

130kg finsk sisu
2009-04-22, 19:42
Kan du Scratch eller nån utveckla kring det här med att steka oljor.
Är det som du säger scratch att det inte är farligt?

Eddie Vedder
2009-04-22, 19:43
1. Onyttigt o onyttigt, man använder ju inte direkt stora mängder ;) Lite socker skadar ej.

Läs vad King Grub och Toby Asp skrev, ketchup är mer lykopenrikt än rå tomat.

2. Jag har hört att mkt bra grejer sitter i skalet på potatisen?

Nej det handlar främst om att mer näringsämnen lakas ur om inte skalat är kvar och skyddar. Visst innehåller skalet en del näring men inte direkt mer än potatisen.

Men en potatis kokt med skal kommer bibehålla mer näring än en skalad potatis.

Scratch89
2009-04-22, 19:49
Kan du Scratch eller nån utveckla kring det här med att steka oljor.
Är det som du säger scratch att det inte är farligt?

Oljor har mycket lättare för att oxidera än smör, då oljor har så pass stor mängd omättade fettsyror. Håller man förpackningen tätt försluten och inte steker på högsta värme (eller i flera timmar) är det inga problem. Pommes friteras i oljor, som kan bilda transfetter, men då pratar vi om flera hundra grader i timmar.

Jag kan leta rätt på referenser om du är intresserad. Jag har en hel bok med sånt här matnörderi (Livsmedelsvetenskap av Lena Jonsson). :D

130kg finsk sisu
2009-04-22, 19:54
Så vad skulle du rekommendera att jag steker i.
Olja eller smör?
Hettar alltid upp med max värme för att när jag lägger i t.ex köttet sänker jag till hälften ungefär.

Eddie Vedder
2009-04-22, 19:56
Så vad skulle du rekommendera att jag steker i.
Olja eller smör?
Hettar alltid upp med max värme för att när jag lägger i t.ex köttet sänker jag till hälften ungefär.

Välj det godaste förstås. Oljan är som sagt mer känslig men innan dess att skadliga halter av oxidationsprodukter bildats smakar det antagligen illa. Men kött i olivolja = *spy* och allt i smör = *drool*

Scratch89
2009-04-22, 19:58
Smör är det godaste att steka i. Och ha på mackan. Och baka med. Jag håller med Eddie här.

EDIT: Margarin däremot, både den man bakar/steker i, och det man har på mackan. Usch. De extrasaltade varianterna går bra dock.

Sverker
2009-04-22, 20:09
Det är alltid svårare att steka i ren olja. Det skvätter och stänker.

Smör är bättre att steka i. Samtidigt är det lättare att INTE steka för hårt eftersom smöret ger en tydlig brunfärgning när det blir varmt.


Själv steker jag i flytande margarin bvaserat på rapsolja, fast det är en annan sak.


Det bildas inga transfetter vid stekning i pannan. Det finns inga kemiska eller fysiska förutsättningar för det.
Vid hög temperatur faller oljan i sönder i mindre bitar och det börjar att ryka. Då är det VARMT ! Nu tål olivolja hög värme. En jungfruolja är mindre lämplig att värma för dem som gillar smaken på olivolja. Vill man steka i olivolja kan det gå utmärkt att använda billigare olivolja med mindre smak.

konstans
2009-04-22, 20:09
2. Nu är det inte så mycket bekämpningsmedel på just potatis, så den växer under jord. Om man skalar den eller ej är mer en smaksak än en näringsfråga.


Har hört exakta motsatsen från naturkunskapsläraren för inte så länge sen, vad har du som stödjer det du säger? hur vet du att bekämpningsmedlet inte kan nå potatisen ändå? :)

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_jordbruk_potatisbekampningsmedel.pdf

Scratch89
2009-04-22, 20:14
Har hört exakta motsatsen från naturkunskapsläraren för inte så länge sen, vad har du som stödjer det du säger? hur vet du att bekämpningsmedlet inte kan nå potatisen ändå? :)

http://www.naturskyddsforeningen.se/upload/Foreningsdokument/Rapporter/rapport_jordbruk_potatisbekampningsmedel.pdf

Det där handlar ju mest om det jag redan pratade om, alltså att de besprutar blasten och inte potatisarna. Artikeln behandlar främst miljön, och inte hälsopåverkan. Jag får min information från boken jag nämnde i ett inlägg längre upp. Dessutom är det skillnad på potatis och potatis, precis som det står i din text. Svensk potatis är mindre besprutad än utländsk, och den ekologiska är inte besprutad alls.

mikaelj
2009-04-22, 20:24
Så vad skulle du rekommendera att jag steker i.
Olja eller smör?
Hettar alltid upp med max värme för att när jag lägger i t.ex köttet sänker jag till hälften ungefär.

Ju mindre fleromättat fett, desto stabilare. Undvik alltså solrosolja och majsolja. Raps och oliv innehåller mycket enkelomättat fett och lite fleromättat, olivolja minst (7g/100g). Smör innehåller minst fleromättat av dem alla. Däremot har både smör och olivolja smak.

Men, allt jag kommer på man kan tänkas vilja steka smakar bättre om det är stekt i smör. Lite kolasmak av laktosen. Mums.

Jecro213
2009-04-22, 22:57
1. Läs innehållsförteckningen. Ketchup är tomat, vatten och socker. Huruvida det är onyttigt eller ej beror på hur din kost och din träning ser ut.

2. Nu är det inte så mycket bekämpningsmedel på just potatis, så den växer under jord. Om man skalar den eller ej är mer en smaksak än en näringsfråga.

3. Du får steka rätt så ordentligt om du ska få olivolja till transfett. Smör har många positiva stekegenskaper som olja inte har, som att man ser temperaturen (genom färgen), ger god smak, osv. Sen kan man alltid dividera om fettsyror hit och dit, men smör är oftast stabilare än oljor.

4. Har någon sagt att mjölk är dåligt för vuxna?

1. Nej det förstod jag också men jag blev ilurad som barn att ketchup skulle man undvika in i döden, så jag har en liten följdfråga, vilken ketchup skulle alla här rekomendera att man köper?

2. Det var också en myt jag fick höra som barn att stek med skalet på för då fick man i sig mycket nyttiga fibrer och näringsämnen, skönt att denna myt också spräcktes :)

3. Jag kommer i alla fall byta till smör igen och hoppas på det bästa :)

4. Dessvärre så har flera sagt detta till mig, jag valde dock att inte lyssna eftersom det är fruktansvärt gott och jag vägrade tro att mjölk var så pass farligt som det påstods, glad att jag inte följde deras råd :)

Eddie Vedder
2009-04-23, 05:09
vilken ketchup skulle alla här rekomendera att man köper?

Den du tycker smakar bäst förstås. Själv föredrar jag faktiskt tomatpuré till de rätterna där jag vill tillsätta tomatsmaken.

Men det smakar ju inte alls som ketchup och är det just KETCHUP man tycker om är det inget smakmässigt likvärdigt substitut.