handdator

Visa fullständig version : E jag ute och cycklar eller??


theden
2009-04-22, 15:55
hejsan allihopa...har precis läst deff guiden här och vill bara veta om jag gör rätt nu.

enligt Harris&Benedict-ekvationen från 1919:så har jag kommit fram till jag ungefär ska ligga på ungefär 2700 kalorier per dag.... Är det den totala summan för att jag bara ska hålla min vikt??

och så läste jag att det var optimalt att lägga sig 500 kalorier underskott för att inte förlora för mycket muskelmassa...

låt oss säga att jag förbränner runt 350 kalorier under morgonpromenaden på 60 min och 200 kalorier under träningspasset på kvällen...det skulle ju täcka dom 500 kalorierna jag behöver ligga i underskott för att förlora fett...( och jo jag vet vilka livsmedel jag sa avstå och vilka jag ska äta)


måste ju oxå tänka på att 2700 kalorier är det jag ligger på under en jobbdag.

jag ska väll även göra om ekvationen för helger som brukar bli lite mer slappa där jag kanske inte kommer förbränna lika mycket energi eller?

e jag ute och cyklar eller har jag fattat vad deff guiden går ut på??

kimpaa88
2009-04-22, 16:23
Det är bara att räkna på och lägga dig på ett underskott av ca 500kcal dagligen så ska det gå fint. De dagar du inte tränar så bör du äta mindre om du nu inte har någon ätardag inplanerad eller nått liknande. Har du ett totalt behov med träning och allt på 2700kcal så ska du ligga på ca 2200kcal i kaloriintag för att gå ner i vikt.

theden
2009-04-22, 16:31
nej räknade inte träning och morgonpromenad i ekvationen...

om 1,2 var stillasittande jobb och 2,0 elitidrottares, så lade jag mig på 1,5 (jobbar som betongare) och kom då fram till 2700

2200 känns litre väl lite..kommer tappa alltför mycket muskelmassa..

är det inte så att jag ska ligga på 2700 och sedan lägga in morgonpromenad och
träningspass utöver det...då hamnar jag ju på minus 500 kalorier ju?

och efter ett antal veckor oxå lägga in lite cardio efter träningspassen för att ytterligare stimulera fettförbränningen ...

Nån erfaren som kan ge svar??

Flexipop
2009-04-22, 16:46
Förutsatt att du har räknat rätt och att du bränner så mycket på din träning/promenad så borde du gå ned i vikt ja.

kimpaa88
2009-04-22, 16:53
nej räknade inte träning och morgonpromenad i ekvationen...

om 1,2 var stillasittande jobb och 2,0 elitidrottares, så lade jag mig på 1,5 (jobbar som betongare) och kom då fram till 2700

2200 känns litre väl lite..kommer tappa alltför mycket muskelmassa..

är det inte så att jag ska ligga på 2700 och sedan lägga in morgonpromenad och
träningspass utöver det...då hamnar jag ju på minus 500 kalorier ju?

och efter ett antal veckor oxå lägga in lite cardio efter träningspassen för att ytterligare stimulera fettförbränningen ...

Nån erfaren som kan ge svar??


Det spelar ingen roll om du drar ner på maten eller tränar mer, sålänge du ligger på kaloriminus så går du ner. Du får helt enkelt välja själv hur du vill göra. Du kan ligga på 2700kcal i intag och sedan förbränna 500kcal extra genom någon sorts träning, eller så kan du äta 2200kcal och vara mindre aktiv. Viktnedgången lär bli densamma.

NCoE
2009-04-22, 17:18
hejsan allihopa...har precis läst deff guiden här och vill bara veta om jag gör rätt nu.

enligt Harris&Benedict-ekvationen från 1919:så har jag kommit fram till jag ungefär ska ligga på ungefär 2700 kalorier per dag.... Är det den totala summan för att jag bara ska hålla min vikt??

och så läste jag att det var optimalt att lägga sig 500 kalorier underskott för att inte förlora för mycket muskelmassa...

låt oss säga att jag förbränner runt 350 kalorier under morgonpromenaden på 60 min och 200 kalorier under träningspasset på kvällen...det skulle ju täcka dom 500 kalorierna jag behöver ligga i underskott för att förlora fett...( och jo jag vet vilka livsmedel jag sa avstå och vilka jag ska äta)


måste ju oxå tänka på att 2700 kalorier är det jag ligger på under en jobbdag.

jag ska väll även göra om ekvationen för helger som brukar bli lite mer slappa där jag kanske inte kommer förbränna lika mycket energi eller?

e jag ute och cyklar eller har jag fattat vad deff guiden går ut på??

Ja du har tänkt rätt. Det enda är att de 500 kalorierna som du bränner under träningen till viss del består av kalorier du hade brännt ändå, så det blir inte riktigt 500 kalorier minus.
Har du fått ut ett värde på 2700 med en aktivitetsfaktor på 1.5 så bränner du utan aktivitet 1800 kcal/dag, vilket blir 75kcal/h i snitt.¨
Så under morgonpromenaden tillför du endast en underskott på 350 - 75 = 275 kcal. Egentligen blir det än mindre eftersom att man förbränner mindre när man sover och därmed mer när man är vaken.