handdator

Visa fullständig version : Albion fortsätter neråt


Albion
2009-04-22, 14:14
Hej, efter att ha hängt här på Kolozzeum och läst olika träningsdagböcker ett bra tag bestämde jag mig för att återuppta min träning igen.

Bakgrund
När jag var runt 17 gick jag till doktorn för hälsoundersökning och fick reda på att jag låg på 125kg och var enligt läkarna nära att få diabetes också. Jag fick gå på massa undersökningar där dom kollade hjärtat och lite andra saker. När jag insåg hur mycket mitt liv hade gått åt helvete bestämde jag mig för att ta tag i det tillslut, det var dock lättare sagt än gjort när man mer eller mindre suttit vid datorn sen man var 14 år. Men med en stötande familj så gick det vägen och efter 1 år hade jag gått ner till 100kg genom att ändra på kosten och gå till skolan istället för att tag bussen. Där stannade det sen upp och motivationen försvann och sen dess har jag legat på 100kg +/- 1.

Mål/syfte
Jag har haft en liten dröm om att börja med mma eller någon typ av kampsport. Jag vill ner till 90 alternativt 85kg men med tanke på att jag är rätt så lång så har jag inte riktigt bestämt mig än. Som det ser ut nu så verkar det luta åt 4 träningsdagar i veckan med väldigt mycket kondition.

Stats
Ålder: 19
Vikt: 100kg
Längd: 192(inte helt säker här)
Måtten kommer lite senare idag då jag inte har haft tillgång till måttband.

Övrigt
Jag har alltid haft det svårt att få motivation till att träna men jag hoppas att kunna få tillbaka lite av den här genom Kolozzeum. Eftersom jag är lite osäker på hur mycket kalorier etc jag ska ligga på så vänder jag mig till folket här på Kolozzeum och undrar hur man räknar ut det. Ni får mer än gärna komma med tips på god deffmat etc.

Over and out Albion!

Albion
2009-04-27, 13:35
Första passet idag då, vägde in på 100 kg "imorse".

Kör med Jay Cutler's träningschema för nybörjare som är uppdelat så här;
Day 1: Chest & Triceps
Day 2: Back & Biceps
Day 3: Legs
Day 4: Shoulders, Traps, Abs & Calves
Day 5: Off
Day 6: Repeat cycle


Chest & Triceps idag då;

Barbell Bench Press 3 x 10 40kg

Flat Bench Dumbbell Flyes, fick köra maskin istället för dom höll på att flytta runt i hantelrummet. 3 x 10 55kg

Close-Grip Bench Presses 3 x 10 20kg

Lying Cambered Bar Extensions 3 x 10 15kg

Straight Bar Cable Pushdowns 3 x 10 45kg

15min på löpbandet och 30min powerwalk hem.

Frukost; äpple(vaknade sent)
Lunch; Kyckling med ångkokta grönsaker och kessella på det.
Kvällsmat; Kyckling med bulgur och ångkokta grönsaker samt kessella


Är det något ni undrar så är det bara att fråga.:hbang:

rockafellah
2009-04-27, 15:24
Eftersom du är nybörjare kanske lite mer vila skulle vara bra?:)

Mourten
2009-04-27, 15:29
Eftersom du är nybörjare kanske lite mer vila skulle vara bra?:)

+1. Ser hårt ut med 6pass/vecka som rookie, du ska orka fortsätta stryrketräna i många, många år, inte bara till sommaren.

Albion
2009-04-27, 23:41
Ja, skulle nog vara en bra idé att sänka det till 4 dagar i veckan. Har ni någon idé om hur jag kan flytta runt för det inte ska bli för mycket grupper/pass? Har inte så mycket erfarenhet så lite svårt att veta vad jag ska ändra.

rockafellah
2009-04-28, 18:30
Ja, skulle nog vara en bra idé att sänka det till 4 dagar i veckan. Har ni någon idé om hur jag kan flytta runt för det inte ska bli för mycket grupper/pass? Har inte så mycket erfarenhet så lite svårt att veta vad jag ska ändra.

Själv tycker jag du ska köra z_bumbis 3-split och lägga till minst 1 kondition i veckan. Då blir det ju 4 dagars träning:) Mer behövs faktiskt inte, själv gymmar jag 3 gånger i veckan och har ökat ordentligt i alla övningar sen jag började i Januari;)
Tex.
Måndag: Pass 1
Tisdag: Kondition
Onsdag: Pass 2
Torsdag: Vila
Fredag: Pass 3
Lördag/Söndag: Vila

Eller nåt:)

Albion
2009-05-02, 14:03
Blir nog att köra på den rockafellah. Har inte blivit någon träning på valborg eller igår men får nog bli ett pass på cykeln idag. Vågen visade förövrigt 98.6 imorse vilket får se som ett helt ok resultat med tanke på mängderna alkohol som man hade i sig under valborg.

rockafellah
2009-05-02, 14:32
Blir nog att köra på den rockafellah. Har inte blivit någon träning på valborg eller igår men får nog bli ett pass på cykeln idag. Vågen visade förövrigt 98.6 imorse vilket får se som ett helt ok resultat med tanke på mängderna alkohol som man hade i sig under valborg.

De e nice;)
Var bor du förresten? Jag ska börja med MMA i höst, vi kanske kan börja tillsammans;)

Albion
2009-05-02, 21:23
De e nice;)
Var bor du förresten? Jag ska börja med MMA i höst, vi kanske kan börja tillsammans;)

Skåne, så en bit i från varandra;)

rockafellah
2009-05-02, 22:38
Skåne, så en bit i från varandra;)

Faan:( :P