handdator

Visa fullständig version : Hur snabt kan det gå att förlora fettet?


GustavT08
2009-04-22, 10:27
Jag har några frågor som jag skulle vara tacksam ifall några experter kan besvara!

Jag ligger nu på ca 83 kg (187cm) och de som känner mig tycker att jag är "deffad".
Självklart tycker inte jag det, jag är verkligen inte det och jag har en sund syn =).
Jag bedömer att jag ligger på ca 10-15 % underhudsfett.
Nu har jag trappat upp morgonpromenaderna och dragit ner på porttionerna i syfte att deffa bort det där sista kg, framför allt på magen så att alla rutor kommer fram, plus att ådror och muskler syns.
Min ambition är att komma ner till typ 5% om det är möjligt.

Rimlig tid för detta mål, förutsatt att man håller mat&träning?

Jag undrar hur lång tid det kan ta att gå ner typ 1kg i fett. Jag vet att det motsvarar typ 7000 kcal underskott. Men "Händer det i ögonblicket man går att fettet faktiskt försvinner eller tar det någon vecka innan man kan se att fett försvunnit från magen?" Jag kan ju se till att ha ett underskott på 3000 kcal om dagen om jag så vill pressa mig men det är ju antagligen dåligt för mig. Jag vill ju inte att kroppen skall bryta ner muskler i onödan som man kämpat för att få.

Kan jag på ca 10 dagar förlora ett par kilo fett men samtidigt bevara musklerna och inte "bryta ner dem" genom att jag "hårddeffar" ??

Tacksam för svar!

/Gustav

King Grub
2009-04-22, 10:32
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Det är balansen mellan förbränning och inlagring som är intressant. Dock kommer inlagringen av fett vara större än förbränningen av fett vissa tidpunkter på dygnet (efter måltider), och tvärtom. Det går i berg och dalar över dygnet eller veckan.

Äter du mer än du gör av med, kommer bergen (tillfällena då fettinlagringen är större än fettförbränningen) att vara större och mer varaktiga än dalarna. Tvärtom om du äter mindre än du gör av med.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.

Gunfire
2009-04-22, 10:39
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Det är balansen mellan förbränning och inlagring som är intressant. Dock kommer inlagringen av fett vara större än förbränningen av fett vissa tidpunkter på dygnet (efter måltider), och tvärtom. Det går i berg och dalar över dygnet eller veckan.

Äter du mer än du gör av med, kommer bergen (tillfällena då fettinlagringen är större än fettförbränningen) att vara större och mer varaktiga än dalarna. Tvärtom om du äter mindre än du gör av med.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.

Grub, Mr king, jag passar på att frågan en fråga, min kompis är 172 cm och ca 90 kg, (han har en del muskler), han ska påbörja en deff, kan han börja på ett väldigt lågt kalorieunderskott ca 1800 kcal totalt, och inte riskera att förlora muskelmassa, och sen kanske höja kalorieintaget när det inte finns så mkt fett kvar?

King Grub
2009-04-22, 10:45
I syfte att minimera muskelförlust är det bra att planera dieten så man har tid att börja med ett större energiunderskott då man har en större mängd kroppsfett, ja. Man kan förlora muskelmassa ändå, förstås; energiunderskottets storlek är bara en påverkande faktor bland många.

Tyvärr, om man har ett bestämt datum då man skall vara "färdig", finner man ofta som ovan "deffare" att man inte alls är så hård som man trodde man skulle vara när den tidpunkten närmar sig, så man tvingas till ett större energiunderskott och tappar fettfri massa samtidigt.

GustavT08
2009-04-22, 12:24
Både fettförbränning och fettinlagring pågår konstant. Fettförbränning pågår dygnet runt även om du ligger still hemma framför TV:n och överäter konstant.

Mängden energi varje kilo kroppsfett kan frisätta per dygn är begränsad (kanske 70 kcal per dygn), så ju mer fett du har, desto större energiunderskott kan du ligga på och därmed förlora mer fettvikt, utan att riskera muskelförlust, i alla fall inte av just den anledningen.

Ett kilos fettförlust på en vecka är ingen omöjlighet, om man inte har alltför lite kroppsfett till att börja med.

Tack för fina råd och din expertis!
Menar du att man endast kan "frigöra" dvs förlora(?) 70 kcal fett per dygn?

Vad jag förstårr så är -7000kcal = -1kg kroppsmassa/fett(?), -700kcal 100g, -70 kcal=10g. I så fall kan man ju på 7 dagar endast förlora 7*70kcal=490kcal ca 80g fett på en vecka?

Jag har hört att pulsen bör ligga på typ 120-130 när man fettbränner på morgonen. Jag har även hört att man skall gå typ en timma minst och kanske äta en halv banan innan för att "sätta igång förbränningen". Stämmer detta?
Kan man gå mer och därmed fettförbränna mer om man nu har fett dvs eller bryter man ner musklerna om man knallar typ 2h på morgonen?

Kischen
2009-04-22, 12:28
70 kcal per kilo kroppsfett och dygn.

10 kilo fett = - 700 kcal tex.

King Grub
2009-04-22, 12:30
Menar du att man endast kan "frigöra" dvs förlora(?) 70 kcal fett per dygn?


Per kilo kroppsfett, som jag skrev.

Jag har hört att pulsen bör ligga på typ 120-130 när man fettbränner på morgonen. Jag har även hört att man skall gå typ en timma minst och kanske äta en halv banan innan för att "sätta igång förbränningen". Stämmer detta?

Träning är bara ett sätt att öka energiförbrukningen. Träning i sig ökar inte dygnets fettförbränning.

Största fettförbränning under aktivitet (vilket inte automatiskt innebär större fettförbränning över dygnet) nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga. Det motsvarar runt 75-78% av maxpuls.

Kolhydrat före aktivitet minskar fettförbränningen under aktiviteten, inte tvärtom.

GustavT08
2009-04-22, 12:54
Per kilo kroppsfett, som jag skrev.

Största fettförbränning under aktivitet (vilket inte automatiskt innebär större fettförbränning över dygnet) nås vid en intensitet av 60-65% av maximal syreupptagningsförmåga. Det motsvarar runt 75-78% av maxpuls.

Kolhydrat före aktivitet minskar fettförbränningen under aktiviteten, inte tvärtom.

Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...
Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?

Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?

omnibus
2009-04-22, 12:55
Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...
Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?

Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?

Du har garanterat mer än 3kg fett, lägg gärna upp en bild om du tror att du har 3kg fett på kroppen.
Om du har 15% BF har du ju typ 14,5kg fett på din vikt.

mikaelj
2009-04-22, 12:56
Men om jag har typ 3 kg fett betyder det att jag kan bränna 70kcal*3kg=210kcal fett per dygn. Med andra ord bara några ram fett...

Du har mer än 3 kg fett.... Eller har du under 4% kroppsfett på 80kg?

Hur många kcal underskott motsvarar ett gram fett?

7000 kcal.

Hur är det med fettförbränningsträningen, "överanstränger" jag mig om jag kör morgonpromenad 2h istället för 1h varje morgon? Gör det skillnad? Negativt för musklerna?

Troligtvis inte negativt eftersom det är så lågintensiv belastning. Det du gör är att förbruka mer energi. Du påverkar alltså balansen energi ut mot energi in. Alternativet är att äta mindre.

Kischen
2009-04-22, 12:59
Kan kroppfett översättas direkt från hur mycket ett kilo är (7500) så borde ett gram vara 7.5 kcal väl?

omnibus
2009-04-22, 13:00
7000 kcal.

Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram :(

Kischen
2009-04-22, 13:02
Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram :(

Life's a bitch :(

- Gustav, Mikaelj trodde nog du skrev kilo istället för gram

mikaelj
2009-04-22, 13:02
Deffa är hårt, -7000kcal för ett gram :(

Oops. Där får man för att man läser med röven och inte ögonen.

7000 kcal för ett kg verkar lite mer rimligt.

GustavT08
2009-04-22, 13:11
Du har garanterat mer än 3kg fett, lägg gärna upp en bild om du tror att du har 3kg fett på kroppen.
Om du har 15% BF har du ju typ 14,5kg fett på din vikt.

Självklart har jag mer än 3kg underhudsfett! Jag bara menade som ett exempel, "hade jag fattat det hela rätt"...
Jag har bara skapat två trådar, den ena innehåller bilder på mig som var för typ två månader sen. kanske är lite tightare nu, men vore kul att få en uppskattning från någon ang bf.

omnibus
2009-04-22, 13:12
Om du har 15% BF har du ju typ 14,5kg fett på din vikt.

12,5kg är det självklart om du väger 83kg. :smash:

roosm
2009-04-22, 13:23
På bilden i den andra tråden skulle jag tippa att du har ca 12% BF.
Har du nu 11% då (du sa att du var något hårdare) så betyder ju det 9.13 Kg fett.
På det skulle jag säga att du teoretiskt kan gå ner 623 kcal fett per dygn.
Jag räknar enligt 31 kcal per lb istället. Men det e ganska nära 70 kcal per kilo.
Om ett kilo fett då kräver frisättning av 7000 kcal så kan du teoretiskt bli av med 0.9% av ditt totala fett varje dag. Eller eftersom du ligger nära 10% BF ung att det krävs 11 dagar för att sänka din BF med 1 %. Vill du ned på 5 % BF krävs uppskattningsvis 2.5 månader av strikt diet. Men däremot är ju 5 % helt absurt lågt. Det är väl ett stadie som är svårt att hålla mer än ett par dagar utan att få allvarliga medicinska problem?
Rimligare att vara bodybuilder-deffad på ca 7 %?
Isf bör 1.5-2 månader av strikt diet vara vad som krävs.

GustavT08
2009-04-22, 13:31
På bilden i den andra tråden skulle jag tippa att du har ca 12% BF.
Har du nu 11% då (du sa att du var något hårdare) så betyder ju det 9.13 Kg fett.
På det skulle jag säga att du teoretiskt kan gå ner 623 kcal fett per dygn.
Jag räknar enligt 31 kcal per lb istället. Men det e ganska nära 70 kcal per kilo.
Om ett kilo fett då kräver frisättning av 7000 kcal så kan du teoretiskt bli av med 0.9% av ditt totala fett varje dag. Eller eftersom du ligger nära 10% BF ung att det krävs 11 dagar för att sänka din BF med 1 %. Vill du ned på 5 % BF krävs uppskattningsvis 2.5 månader av strikt diet. Men däremot är ju 5 % helt absurt lågt. Det är väl ett stadie som är svårt att hålla mer än ett par dagar utan att få allvarliga medicinska problem?
Rimligare att vara bodybuilder-deffad på ca 7 %?
Isf bör 1.5-2 månader av strikt diet vara vad som krävs.


Tack för detta tips och bedömningen sjukt bra inlägg!
När jag pratar om 5% vet jag inte vad jag snackar om egentligen jag häncvisar till en kille som säger sig ha typ 4,7% (?) se: http://www.mensworkoutguide.com/before-after.html

Shit, om jag skulle landa på 7% underhudsfett, skulle det innebära att jag ska ner typ 4 kg? Då kanske jag skulle se spinkig ut?

agazza
2009-04-22, 13:40
Tack för detta tips och bedömningen sjukt bra inlägg!
När jag pratar om 5% vet jag inte vad jag snackar om egentligen jag häncvisar till en kille som säger sig ha typ 4,7% (?) se: http://www.mensworkoutguide.com/before-after.html

Shit, om jag skulle landa på 7% underhudsfett, skulle det innebära att jag ska ner typ 4 kg? Då kanske jag skulle se spinkig ut?

Den där killen har nog ~ 7% på sista bilden. Han var inte särskilt "ripped"

Detta tycker jag stämmer lite bättre

http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144

GustavT08
2009-04-22, 14:20
Den där killen har nog ~ 7% på sista bilden. Han var inte särskilt "ripped"

Detta tycker jag stämmer lite bättre

http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144

Du ser ju jävligt bitig ut på bilderna. Har du något bra tips/kosttillskott för att bli större? Har testat de mesta tribulus, androbolix och prottepulver, gainer. tycker inte att det funkar någe bra. Jag äter sjukt mycket mat under bulk. känns inte som jag kan bli 95 kg och deff utan att köka aas men det vill man ju INTE göra. Har du ngt annat tips?

agazza
2009-04-22, 14:33
Du ser ju jävligt bitig ut på bilderna. Har du något bra tips/kosttillskott för att bli större? Har testat de mesta tribulus, androbolix och prottepulver, gainer. tycker inte att det funkar någe bra. Jag äter sjukt mycket mat under bulk. känns inte som jag kan bli 95 kg och deff utan att köka aas men det vill man ju INTE göra. Har du ngt annat tips?

Inse att det tar tid, jag har tränat i 7 år och väger inte ens 80. Så mina fuskbilder är inget att tänka på. Anledningen till mina uteblivna resultat är
brist på kunskap då det gäller näring.
Vill du ha resultat fort är det tung träning som gäller och mycket mat, och viljan att bli stor.
Vill du va "deffad" under din "bulk" blir det svårare, och tar mycket längre tid.

Vad gäller kosttillskott rekommenderar jag EAA och kanske ett kaseinprotein, typ sloow. Har du svårt att pressa dig själv på träning så är en uppiggande produkt såsom rage X2 bra.

agazza
2009-04-22, 14:36
EDIT: börja i en tyngdlyftningsklubb. Då har du folk som pressar dig till att pressa dig själv till det yttersta. Där lär du växa fortast.

Sniggel
2009-04-22, 15:11
Den där killen har nog ~ 7% på sista bilden. Han var inte särskilt "ripped"

Detta tycker jag stämmer lite bättre

http://www.naturalphysiques.com/cms/index.php?itemid=144

Håller nog med. 5% lät lite överdrivet.


gustav:
Jag skulle inte rekommendera dig att försöka både bli deffad samtidigt som du vill bli bitig/större. Det är svårt i praktiken att genomföra och dessutom extra svårt om man inte har någon längre erfarenhet om hur ens kropp fungerar (räcker inte med teori här).

Du kan bli mer deffad, självklart och att gå ner till 7% är säkert inte omöjligt första gången du provar om du verkligen vill och lyssnar på din kropp (tänker mest på att undvika överträning och/eller för stort kaloriunderskott) och följer vettiga råd.

Om du hellre vill satsa (nu) på att bli större bör du släppa tankarna på att bli deffad. Menar inte att du behöver äta dig tjock, men att äta ordentligt (med mat) och att träna och pressa dig själv till att lyfta tyngre och tyngre vikter. Detta är svårt att kombinera tillsammans med deff och om man skulle lyckas så är det en långsam metod att bygga muskler på.

edit: I princip samma sak som agazza sa. Det är de principerna som gäller för de allra flesta.

GustavT08
2009-04-22, 15:38
Håller nog med. 5% lät lite överdrivet.


gustav:
Jag skulle inte rekommendera dig att försöka både bli deffad samtidigt som du vill bli bitig/större. Det är svårt i praktiken att genomföra och dessutom extra svårt om man inte har någon längre erfarenhet om hur ens kropp fungerar (räcker inte med teori här).

Du kan bli mer deffad, självklart och att gå ner till 7% är säkert inte omöjligt första gången du provar om du verkligen vill och lyssnar på din kropp (tänker mest på att undvika överträning och/eller för stort kaloriunderskott) och följer vettiga råd.

Om du hellre vill satsa (nu) på att bli större bör du släppa tankarna på att bli deffad. Menar inte att du behöver äta dig tjock, men att äta ordentligt (med mat) och att träna och pressa dig själv till att lyfta tyngre och tyngre vikter. Detta är svårt att kombinera tillsammans med deff och om man skulle lyckas så är det en långsam metod att bygga muskler på.

edit: I princip samma sak som agazza sa. Det är de principerna som gäller för de allra flesta.

Tack för kanonbra tips! Jag försöker inte, just nu, både deffa och bygga. Nu försöker jag bara deffa. Har käkat som ett lejon senaste året. Till hösten rycker jag in, då kommer jag bulka som ett as :D

Vill få bort det där sista på magen framför allt så man ser ripped ut....
Det inte att punkta eller hur? Träna aaas mycket sit-ups.?
(Shit va hungrig jag är nu, har ätit fyra gånger idag, men fan inte stora mångder och typ bara protein och sallad av olika slag :P)

mikaelj
2009-04-22, 15:39
Ät lite fett. Det håller dig mätt så du inte behöver äta så ofta.

GustavT08
2009-04-22, 16:06
Ät lite fett. Det håller dig mätt så du inte behöver äta så ofta.

Är livrädd för att min deff skall ha för stor negativ inverkan på mina muskler :(
Jag äter ganska lite nu till frukost 2st ägg, lite socker och fettfri yoggi med sockerfri musli. EN köttfärsbiff /alt laxbit med spenat till lunch och typ 2st knäckemackor med fettsnål leverpastej till middag + halvt kycklingbröst...

Tränar på morgonen med en rask promenad 1h. Kör cykel på lunchen 45 min 130 puls. löper Kungsholmen runt ca 40min på kvällen 5 dagar i veckan.

Riskerar jag att torska muskler, behöver jag öka matintaget?

agazza
2009-04-22, 16:10
Det finns alldeles för stor överdriven rädsla för att tappa muskler, äter du tillräckligt med protein, försöker vara optimal, med EAA och kasein tex, och tränar hårt, kan du deffa ganska hårt utan att förlora nämnvärt med muskelmassa.

Men när du nu börjar komma ner i lägre BF% är det smartare att deffa i lugnare tempo.

Det skulle hjälpa oss att hjälpa dig ifall du la upp bilder på dig själv.

Pontus H
2009-04-22, 16:25
2ägg ca 160 kcal
lax 100 g (en bit) stekt, 226 kcal
spenat 100g 18 kcal

2 knäckemackor wasa sport, 90 kcal
halvt kycklingbröst 100g? 105 kcal
sen kanske 50 till för pålägget,, vet int riktigt men fan,

gustathuman det låter (om jag räknat rätt) fan helt sjukt lite, 649 kcal/dag, det är ju typ 60 g kolhydrat 60 g protein och 17 g fett, såvida du inte är en meter lång och väger 30 kg så bör du äta mer. :o

Flexipop
2009-04-22, 17:02
Det finns alldeles för stor överdriven rädsla för att tappa muskler, äter du tillräckligt med protein, försöker vara optimal, med EAA och kasein tex, och tränar hårt, kan du deffa ganska hårt utan att förlora nämnvärt med muskelmassa.

Men när du nu börjar komma ner i lägre BF% är det smartare att deffa i lugnare tempo.

Det skulle hjälpa oss att hjälpa dig ifall du la upp bilder på dig själv.

+1

Det är vad jag också har kommit fram till. Det är väl snarare på tävlingsnivå och riktigt låg BF man ska börja oroa sig för att förlora massa muskler. Om man nu har så mycket muskler att komma med i över huvudtaget :em:

GustavT08
2009-04-22, 20:48
Det finns alldeles för stor överdriven rädsla för att tappa muskler, äter du tillräckligt med protein, försöker vara optimal, med EAA och kasein tex, och tränar hårt, kan du deffa ganska hårt utan att förlora nämnvärt med muskelmassa.

Men när du nu börjar komma ner i lägre BF% är det smartare att deffa i lugnare tempo.

Det skulle hjälpa oss att hjälpa dig ifall du la upp bilder på dig själv.

Jag har ju lagt upp några bilder på min andra tråd, där finns det några du kan kolla. Som sagt är de någon mnnånad eller två gamla. Men de visar ju typ bf nivån...

agazza
2009-04-22, 20:54
Jag har ju lagt upp några bilder på min andra tråd, där finns det några du kan kolla. Som sagt är de någon mnnånad eller två gamla. Men de visar ju typ bf nivån...

Är det där din naturliga nivå ser inte jag någon mening att deffa. Fortsätt sitt på kolo och läs så mycket du kan tills nästa sommar, sen prövar du din första deff då, annars tror jag att du inte kommer få dom resultat du vill.

Tills dess tycker jag du ska ge lite jäklar anamma på brösträningen, du är redan i bra form, men du kommer se ännu bättre ut med större rattar.

GustavT08
2009-04-23, 08:26
Är det där din naturliga nivå ser inte jag någon mening att deffa. Fortsätt sitt på kolo och läs så mycket du kan tills nästa sommar, sen prövar du din första deff då, annars tror jag att du inte kommer få dom resultat du vill.

Tills dess tycker jag du ska ge lite jäklar anamma på brösträningen, du är redan i bra form, men du kommer se ännu bättre ut med större rattar.

Hehe jag tränar tits som fan, som sagt skall jag rycka in i Aug och då kommer jag äta som ett mongo. Vore kul att testa hur man ser ut med dessa muskler på ca7-8% bf. Ett test helt enkelt =)
När aug kommer blir det ju 11 månader steeenhård träning!

Mongar
2009-04-23, 09:20
Vore kul att testa hur man ser ut med dessa muskler på ca7-8% bf. Ett test helt enkelt =)


Passa sig bara så musklerna finns kvar när du ligger på 7%, svåra grejer det där.