handdator

Visa fullständig version : Ätadagar???


sussi84
2009-04-21, 20:47
Kan nån berätta lite hur det påverkar ens vikt, Håller en väldigt strikt diet då jag powerwalkar 60 min/dag tränar styrka 4ggr/vecka och äter väldigt fettsnålt och väldigt lite kolhydrater. Men så får jag mina ätdagar då jag typ käkar massor, mykt för psyket och för att palla.

Men kan detta kallas för ätdag då jag typ käkar en hel pakt lingongrova/200g mörkchoklad utöver min vanliga strikta diet?? Va har det för påverkan på vikten?? Får jag börja om frå ruta ett , hinner kroppen ta upp alla dessa överflödiga kalorier och hinner det sätta sig??? För dagen efter min "ätar dag" åter går jag till min vanliga strikta kost.

Vill bygga upp muskler och behålla min vikt, vilket jag lyckas med min diet.:confused:

omnibus
2009-04-21, 20:49
1. Läs deffguiden.
2. Kalorierna under din ätardag räknas precis som kalorierna på de övriga dagarna. Så äter du 700kcal mer på din ätardag hade du lika gärna kunnat äta 100kcal extra varje dag hela veckan, det hade gett samma resultat på din viktnedgång.

King Grub
2009-04-21, 20:52
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=126871&highlight=%E4tardag

sussi84
2009-04-21, 20:56
alltså måste jag typ minska med 200 -kalorier i 5 dagar för att det ej ska påverka min kropp , för jag har typ ätit för mycket för att det ska jämna ut sig?? Är inte så hej på det här med att räkna kalorier,

userfriendly
2009-04-21, 20:56
Lingongrova? Ätardag?

sussi84
2009-04-21, 20:58
ja kan man inte äta det på en ätdag då jag verkligen unnar mig det hihih o mörkchoklad:) är så svag för det, mycket kolhydrater och fett:(

sussi84
2009-04-21, 21:06
Ingen som kan ge mig ett vettigt svar?????

King Grub
2009-04-21, 21:07
Men snälla, tråden är 20 minuter gammal och bara ett par stycken har ens läst tråden än. Lugna dig. Jag har länkat till en tråd där saken besvaras.

agazza
2009-04-21, 21:10
Läs alla klistrade trådar och all FAQ:s sen funderar du ett tag på det du vill veta, och försöker formulera frågan/frågorna så bra och utförligt du kan. :)

Scratch89
2009-04-21, 21:13
Den stora frågan är varför du äter lite av både kolhydrater och fett. Standard brukar väl att välja en att dra ner på.

Say it Right
2009-04-21, 21:16
Som sagt, alla intagna kalorier räknas, så det är en dum idé att gå crazy en dag i veckan. Hur många kalorier tar du in de andra dagarna?

agazza
2009-04-21, 21:18
Ätardagar hete väl i början kolhydratladdningsdag, en dag att ladda glykogendepåerna. Man behöver inte vräka i sig kcal för det.

agazza
2009-04-21, 21:21
EDIT: ursäkta mig, jag hade faktiskt inte ens läst igenom ditt inlägg riktigt. Nu när jag gjort det så quotar jag mig själv.

Läs alla klistrade trådar och all FAQ:s sen funderar du ett tag på det du vill veta, och försöker formulera frågan/frågorna så bra och utförligt du kan. :)

sussi84
2009-04-21, 21:22
alltså så här sen en normal dag för mig frukost 4 skivor fulkornbröd, mellan mål ett äpple, lunch någon sallad /smothie, mellanmål frukt sedan middag mycket kött + grönsaker kvällsmat frukt. Dricker enbart vatten eller te. Så visst får jag i mig kolhydrater genom grönsaker o frukt alltså bra kolhydrater 0 sen de 4 smörgåsarna till frukost. Annars är det mycket protien o frukt/grönsaker. Men på mina "ätdagar" äter jag rätt mycket kolhydrater och fett o socker som då kommer ifrån fulkornsbröd och mörkchocklad. Vilket gör att jag får i mig överskotts kalorier. Så min fråga med hela tråden är om det är så att det gör en märkbarskilland i vikten för att man har en eller två ätdagar i månaden, då intaget av kalorier är betydligt mer än det vardagliga????

sussi84
2009-04-21, 21:26
Vet ej hur mycket kalorier jag får i mig i mitt dagliga men det ligger på rätt så normal tror jag, för jag äter normala portioner:) Sedan antal kalorier vet jag ej, förutom på mina ätdagar då jag räknar mängden jag stoppar i mig .Typ på mörkchoklad så står det 100g ger si o så kalorier osv...

Axwell
2009-04-21, 21:29
Börja väg maten?

agazza
2009-04-21, 21:29
Antingen får du börja mäta, eller kolla ifall du går upp eller ned i vikt. Läs gärna alla stickys och FAQ:s också.

Äter du mer så får du i dig mer energi, ifall denna energi blir ett överskott för dig vet jag inte. två ätardagar på en månad då du äter en chokladbit och några mackor, kommer du nog inte märka av.

omnibus
2009-04-21, 21:30
Så min fråga med hela tråden är om det är så att det gör en märkbarskilland i vikten för att man har en eller två ätdagar i månaden, då intaget av kalorier är betydligt mer än det vardagliga????

...och svaret fick du direkt i första svaret i tråden.

Flexipop
2009-04-21, 21:31
Jag antar att du vill höra att det inte gör något att ha ätardagar. Eller att det skulle vara något positivt med det? Det enda positiva jag kan komma på är att det skulle vara bra för psyket att ta en liten paus.
Hur som helst går det snabbare att gå ner i vikt om du skippar ätardagarna. Det säger ju sig självt.

agazza
2009-04-21, 21:34
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=30131
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=25204
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

http://traningslara.se/blogg/

sussi84
2009-04-21, 21:35
Ok fick för mig att ätdagar var bra för att det chokar kroppen o liksom ökar fettförbräningen, men tydligen var jag helt ute o cykla:( aja nu får jag helt enkelt träna bort dessa förbaskade extra kalorierna:( men det går väl bort på en vecka så fort jag återgår till mitt normala ätande,

sussi84
2009-04-21, 21:37
Tack alla för ert svar

King Grub
2009-04-21, 21:37
Ja, ätardagar ökar förbränningen... men aldrig lika mycket som det större energiintaget innebär, kalorimässigt.

Billybilly
2009-04-21, 21:38
Kan bara tala utifrån mig, till trådskaparen:

En ätardag, när jag körde min diet, var det sämsta valet jag gjort.
Då jag lätt, alltså utan problem, kompenserade ut hela veckans energiminus.

sussi84
2009-04-21, 21:39
ok men men får väl se imorgon om jag har ökat i vikt:( sista ätdagen för min del iallafall.

agazza
2009-04-21, 21:40
Lycka till. Läs gärna lite mer angående kost och träning.

sussi84
2009-04-21, 21:44
Får nog som sagt läsa på lite innan jag exprimenterar, fattar inte hur jag kunde ha så fel!!!! känns ba skit att ha suttit o vräkt i sig massa onödigt skit o tron att det ska öka förbränningen för att kroppen hinner inte lagra allt på en dag. känner mig verkligen pantad....

sussi84
2009-04-21, 21:45
Men tack för alla kloka svar, får börja på ruta noll o ta det lungt

omnibus
2009-04-21, 21:47
Får nog som sagt läsa på lite innan jag exprimenterar, fattar inte hur jag kunde ha så fel!!!! känns ba skit att ha suttit o vräkt i sig massa onödigt skit o tron att det ska öka förbränningen för att kroppen hinner inte lagra allt på en dag. känner mig verkligen pantad....

Äh, se det som ett tillfälle att lära dig något nytt bara. En dag med lingongrova och choklad kommer varken göra till eller från i det stora hela om du tar till dig kunskapen som finns här.
Lycka till! :thumbup:

Nordenator
2009-04-21, 21:48
ok men men får väl se imorgon om jag har ökat i vikt:( sista ätdagen för min del iallafall.

Att man får ett överskott en dag behöver ju däremot inte betyda att det tar bort allt man gjort under veckan. Är det vad som krävs för att man ska klara viktnedgången eller vad man nu vill uppnå anser jag helt klart att det är något man kan behålla.

Om man inte behöver det där extra i veckan för att orka med känns det dock meningslöst. Dels är det en dag där man går ned mindre i vikt eller till och med går upp i vikt, men dessutom så är det en dag mindre per vecka med ordinarie upplägg. T.ex. om man ligger +500 kcal på "ätardagen" men -500 kcal 6 dagar / vecka blir det ett totalt underskott på -2500 kcal snarare än -3500 kcal utan den. Differansen är väl vad ungefär 200g choklad skulle motsvara.

Om man däremot ser det som kolhydratsladdning för speciella träningspass.. då är det något helt annat. Tycker man pressar fint efter man satt i sig en halv familjepizza :D

sussi84
2009-04-21, 21:50
Det hoppas jag, för jag vill verken upp i vikt eller ner, för jag är nöjd med min vikt vill ba bygga upp lite muskler o få fastare kropp.

sussi84
2009-04-21, 21:53
Att man får ett överskott en dag behöver ju däremot inte betyda att det tar bort allt man gjort under veckan. Är det vad som krävs för att man ska klara viktnedgången eller vad man nu vill uppnå anser jag helt klart att det är något man kan behålla.

Om man inte behöver det där extra i veckan för att orka med känns det dock meningslöst. Dels är det en dag där man går ned mindre i vikt eller till och med går upp i vikt, men dessutom så är det en dag mindre per vecka med ordinarie upplägg. T.ex. om man ligger +500 kcal på "ätardagen" men -500 kcal 6 dagar / vecka blir det ett totalt underskott på -2500 kcal snarare än -3500 kcal utan den. Differansen är väl vad ungefär 200g choklad skulle motsvara.

Om man däremot ser det som kolhydratsladdning för speciella träningspass.. då är det något helt annat. Tycker man pressar fint efter man satt i sig en halv familjepizza :D

hmm...nu fattar jag noll????

Say it Right
2009-04-21, 21:54
Å andra sidan finns det väl ingen anledning att allt ska vara så svart och vitt, i alla fall om man ska orka hålla sin diet under en längre tid. Ät choklad då och då, men se till att äta lite mindre av något annat den dagen eller kompensera genom att träna mer. Jag tror inte att en diet där man uteslutit alla sina favoritsnacks är hållbar.

sussi84
2009-04-21, 21:58
Å andra sidan finns det väl ingen anledning att allt ska vara så svart och vitt, i alla fall om man ska orka hålla sin diet under en längre tid. Ät choklad då och då, men se till att äta lite mindre av något annat den dagen eller kompensera genom att träna mer. Jag tror inte att en diet där man uteslutit alla sina favoritsnacks är hållbar.

mm..håller med , men sedan kommer ångesten o träna bort alla dessa onödigheterna som ba lurar kroppen.*gah!*

Pirko
2009-04-21, 21:58
Väg dig? Jag deffar och jag pallar inte räkna kalorier hela tiden heller. Ibland äter jag lite onyttigare, och då märker jag att viktnedgången inte är lika snabb. Men jag väger mig med jämna mellanrum och ser att vikt kurvan går åt rätt håll. Märker du att det inte funkar, och att du går upp i vikt istället för ner, då får du väl helt enkelt göra om och göra rätt för dig?
Inte så att du blir smällfet bara för du inte gått ner 1kg helt plötsligt, eller om du råkar väga 300g mer än förra vägningen. Bara att planera om och fortsätta vara duktig. :)

sussi84
2009-04-21, 22:02
Väger mig varje vecka innan fruost än så länge har det varit stabil och det går åt rätt håll, nmen dagen efter min ätdag så ar jag gått upp typ 1 kilo sedan 2 dagar senare är jag tillbaka på min vanliga vikt. Rätt skummt att ba gå upp ett kilo på en dag??? Som sagt innan någon himmlar med ögonen så vill jag ba säga jag är väldigt ny i detta med vikt/kalorier/träning så ursäckta om jag kommer med dumma svar eller frågor...

agazza
2009-04-21, 22:06
Det viktigaste är att du inte fastnar för hårt i dietande osv, det blir tillslut sjukligt och jag har sett ett antal drabbas av detta.
Du ska inte behöva må dåligt för att du råkar "klanta" dig ibland och "råka" äta en chokladbit då du inte får.

Det är sån skitbagatell, och det lilla det förstör att unna sig ibland, är verkligen inte värd ångesten vissa får. Det är även jättesvårt att ändra sina tankebanor.

Pirko
2009-04-21, 22:24
Väger mig varje vecka innan fruost än så länge har det varit stabil och det går åt rätt håll, nmen dagen efter min ätdag så ar jag gått upp typ 1 kilo sedan 2 dagar senare är jag tillbaka på min vanliga vikt. Rätt skummt att ba gå upp ett kilo på en dag??? Som sagt innan någon himmlar med ögonen så vill jag ba säga jag är väldigt ny i detta med vikt/kalorier/träning så ursäckta om jag kommer med dumma svar eller frågor...

Nej men det låter ju bra! Om du nu inte vill gå ner i vikt, utan vill behålla den vikt du har nu, då funkar det väl utmärkt för dig just nu? Självklart kommer du gå upp något när du äter onyttigare, men om du sedan två dagar senare är tillbaka i samma vikt så är det ju bara att köra på och fortsätta som du gör!

sussi84
2009-04-21, 22:28
Det viktigaste är att du inte fastnar för hårt i dietande osv, det blir tillslut sjukligt och jag har sett ett antal drabbas av detta.
Du ska inte behöva må dåligt för att du råkar "klanta" dig ibland och "råka" äta en chokladbit då du inte får.

Det är sån skitbagatell, och det lilla det förstör att unna sig ibland, är verkligen inte värd ångesten vissa får. Det är även jättesvårt att ändra sina tankebanor.

självklart kan det bli farligt om man blir besatt men det är jag inte, det jag äter normalt trivs jag med o känner inte att jag har fått sjukligt relation till mat o träning. Men däremot är det viktigt för mig att jag äter typ i rätt tid. Det är jag helt noga med, eller rättar sagt överdrivet noga med ,och att jag går varje dag 1 timme o tränar styrka 4-5 dagar. O enligt mig är detta ju inte träning i den bemärkelsen som att träna på gym eller i den nivån som många annars tränar. O visst ska man unna sig ibland utan att må dåligt, men som kvinna kommer begären efter sötsaker o kolhydrater 1 gång i månaden enormt o det är fan skit svårt att motså!! *cupid* Man bli hel psyko om man inte få i sig det och får man i sig det blir man hel ångestfyll...Typiskt kvinnoskit man får dras med*gah!*

sussi84
2009-04-21, 22:33
Nej men det låter ju bra! Om du nu inte vill gå ner i vikt, utan vill behålla den vikt du har nu, då funkar det väl utmärkt för dig just nu? Självklart kommer du gå upp något när du äter onyttigare, men om du sedan två dagar senare är tillbaka i samma vikt så är det ju bara att köra på och fortsätta som du gör!

mm...men det jag sitter o spekulerar i är liksom att gå upp så på en dag o sedan gå ner på två dagar kan ju omöjligt vara fett man går upp. För det krävs väl längre tid att gå upp i fett. Så det mesta måste ju vara vätska o att den vikten jag har efter min "ätdag" bör ej räkans eller är jag helt ute o cyklar?

omnibus
2009-04-21, 22:35
mm...men det jag sitter o spekulerar i är liksom att gå upp så på en dag o sedan gå ner på två dagar kan ju omöjligt vara fett man går upp. För det krävs väl längre tid att gå upp i fett. Så det mesta måste ju vara vätska o att den vikten jag har efter min "ätdag" bör ej räkans eller är jag helt ute o cyklar?

Att jämföra vikten dag till dag är ingen höjdare, bättre att se tendenser då det som du säger kan variera väldigt mycket med t.ex. vätskenivåer.

sussi84
2009-04-21, 22:40
Att jämföra vikten dag till dag är ingen höjdare, bättre att se tendenser då det som du säger kan variera väldigt mycket med t.ex. vätskenivåer.

Ok, fan va alla ni som sitter här e så kunnig..behöver ju inte skaffa någon perstränare kan ju sitta här o få måsor a kloka svar hehh:thumbup:

sussi84
2009-04-21, 22:45
Kan man träna styrka varjedag för bättre resultat då jag inte tar så tunga vikter??? o sedan förbränner man mykt när man är ute o powerwalkar ??? Vad tränar man då??? o skaman ut o gå varje dag o öka antal kilometer för varje dag???. Går ca 7 kilometer varje dag utöver mitt aktiva fysiska jobb

omnibus
2009-04-21, 22:54
Kan man träna styrka varjedag för bättre resultat då jag inte tar så tunga vikter?

Tränar du olika muskelgrupper kan det väl gå, frågan är väl snarare varför? Du kommer troligen prestera sämre då du inte låter musklerna återhämta sig.

sedan förbränner man mykt när man är ute o powerwalkar ?

http://www.caloriesperhour.com/

Vad tränar man då?

Kondition?

skaman ut o gå varje dag o öka antal kilometer för varje dag?

Du behöver inte gå en meter om du inte vill, finns inga "ska".

Återigen, läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

sussi84
2009-04-21, 23:11
Tränar du olika muskelgrupper kan det väl gå, frågan är väl snarare varför? Du kommer troligen prestera sämre då du inte låter musklerna återhämta sig.



http://www.caloriesperhour.com/



Kondition?



Du behöver inte gå en meter om du inte vill, finns inga "ska".

Återigen, läs deffguiden: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=26881

Okay tack för svaret , men jag menar som jag sa tidigare mitt mål är ju att få så fast kropp o hålla min nuvarande vikt och självklartfå bra kondition, så hur mycket måste jag öka i km och hur ofta för att kroppen vänjer ju sig fort o man måste ju prestera mer för varje dag för att det ska ge resultat i längden... Och visst hade jag kunnat träna spinning o gå på gym o allt men det är tyvärr inte min grej

Pirko
2009-04-22, 01:47
Du menar att du hamnar på en slags konditions peak, eller en platå? När det väl händer är det bara att öka tempot. Har för att efter att ha tränat kondition i 5-6 veckor så "bör" man höja tempot för att utveckla konditionen, den blir inte sämre annars, men ökar inte heller. Nu kan det ju vara bra om någon som Eddie Vedder eller någon annan klok människa sa om detta är helt fel. Men det är bara en hint jag hört, att man, någonstans efter den tiden, brukar hamna på en platå efter en kontinuerlig träning med samma tempo och man bör höja det för mer resultat. Men det känner man ju också individuellt, att man inte presterar bättre utan ligger på samma nivå, och då kanske det är dags att öka tempot på just konditionspassen. Men nu snackar jag ju bara kondition, inte styrketräning.

sussi84
2009-04-22, 07:16
Usch vakan imorse som väntat 1 kilo plus på vågen:( vilket var väntat börja med min vanliga frukost för att så snabbt så möjligt åtegå till mitt normala ätanade. satt o räkna på ett ungefär att jag får i mig ca 1500 kalorier/dag alltså mitt normala intag. Men igår smällde jag ´ca 3412 kolisar, alltså måste jag typ dra ner på ca 400 kolisar om dagen i 4 dagar för att komma på rätt spår????

Tycker det låter lite väl mycket men någon som kan detta med kalorier får gärna ge mmig ett hum på hur mycket jag fick i mig igår och hur mycket jag måste hålla igen för att det ska bli +-0.

så såg min dag ut igår

frukost 4 skivor fullkorn
lmellan mål äpple
lucnch ett äpple/päron/lite salld
mellan mål äpple
middag 3 bitar lövbiff + ca 70gr fryst broccoli
kvällsmat(börja mitt frossande)
200 gram mörkchocklad
10 skivor rostebröd med lite smör
ett äpple
Usch mycket mat.... magen e hel öm o konstig

mikaelj
2009-04-22, 07:26
(tips: kollisar är kort för kolhydrater, inte kalorier, så du inte misstolkar vad folk säger)

sussi84
2009-04-22, 07:31
(tips: kollisar är kort för kolhydrater, inte kalorier, så du inte misstolkar vad folk säger)

jaha ok. jag menar kalorier:em:

Weekend Warrior
2009-04-22, 07:48
Personligen hade jag aldrig försökt kompensera kalorierna. Det kommer sannolikt bara att leda till att du hetsäter igen. Ond cirkel.

sussi84
2009-04-22, 07:54
Personligen hade jag aldrig försökt kompensera kalorierna. Det kommer sannolikt bara att leda till att du hetsäter igen. Ond cirkel.

mm...Men jag får ju åtegå till mitt normal intag för att inte rubba mina normala intag. Eller??? Hetsäta vill jag ju inte kalla det för detta sker typ 1-högst 2 ggr/månad o då är det ju inte mer än den mängden jag skrev jag äter. För mig är hetsäta typ att äta 1 pizza, 1 hamburare lite vis med glas osv, alltså väldigt väldigt mycket mat utöver det vanliga dagsbehovet?

pia
2009-04-22, 08:22
Känner du att du mår bra av att äta och håller den vikten du vill så är det inga större problem att äta extra. Jag skulle inte säga att choklad och ett paket lingongrova är hetsätning utan får du de resultat du vill så gör det ju ingen skada.

vicarious
2009-04-22, 18:59
Pratar vi om ett HELT paket Lingongrova här? 10-12 skivor? Trycker du bara mackor på ätardagen eller? En hel del kolhydrater isåfall, d vs massor med kalorier.. för att inte prata om chokladen.

Mitt alternativ till att ha "ätardagar" är att experimentera sig fram till en kosthållning som håller i längden, både för kroppen och för psyket.

Det går att göra mycket gott av nyttiga råvaror - det handlar mest om att ta sig tid att söka recept/kunskap och anstränga sig lite extra.

vicarious
2009-04-22, 19:07
Usch vakan imorse som väntat 1 kilo plus på vågen:( vilket var väntat börja med min vanliga frukost för att så snabbt så möjligt åtegå till mitt normala ätanade. satt o räkna på ett ungefär att jag får i mig ca 1500 kalorier/dag alltså mitt normala intag. Men igår smällde jag ´ca 3412 kolisar, alltså måste jag typ dra ner på ca 400 kolisar om dagen i 4 dagar för att komma på rätt spår????

Tycker det låter lite väl mycket men någon som kan detta med kalorier får gärna ge mmig ett hum på hur mycket jag fick i mig igår och hur mycket jag måste hålla igen för att det ska bli +-0.

så såg min dag ut igår

frukost 4 skivor fullkorn
lmellan mål äpple
lucnch ett äpple/päron/lite salld
mellan mål äpple
middag 3 bitar lövbiff + ca 70gr fryst broccoli
kvällsmat(börja mitt frossande)
200 gram mörkchocklad
10 skivor rostebröd med lite smör
ett äpple
Usch mycket mat.... magen e hel öm o konstig


Du måste skära ner på mackorna, det är dom som verkar vara boven här. 4 mackor till frukost och 10 (!?) rostade mackor på kvällen låter inge vidare. Förvisso är såna där rostade mackor oftast väldigt små. Icke desto mindre är dom fullspäckade med kolhydrater.

Till frukost föreslår jag att du byter ut 2 av mackorna mot till exempel gröt eller några nyttiga flingor/musli med yoghurt/fil/mjölk.

Bara sallad och frukt till lunch låter torrt, men fungerar det för dig så.

Weekend Warrior
2009-04-22, 19:11
mm...Men jag får ju åtegå till mitt normal intag för att inte rubba mina normala intag. Eller??? Hetsäta vill jag ju inte kalla det för detta sker typ 1-högst 2 ggr/månad o då är det ju inte mer än den mängden jag skrev jag äter. För mig är hetsäta typ att äta 1 pizza, 1 hamburare lite vis med glas osv, alltså väldigt väldigt mycket mat utöver det vanliga dagsbehovet?

Alltså, det känns inte av sättet du skriver på som att det är några planerade ätardagar du kör med utan du helt enkelt svälter dig tills din kropp och ditt psyke inte pallar mer för att då äta. Därför valde jag att kalla det hetsätning, även om mängderna mat kanske inte är hysteriska.

Tycker inte personligen att det är något sunt förhållningssätt till mat, men jag kan förstås ha fel.