handdator

Visa fullständig version : Träna rumpa


Beeenjamin
2009-04-21, 20:37
En kort fråga:

Vilken övning är bäst för att utforma och få en formad och större rumpa på gymmet? Jag vill ha lite större arsle. :D:D

vicarious
2009-04-21, 20:39
Knäböj & lårcurl är bra för rumpan.

Beeenjamin
2009-04-21, 20:44
Knäböj & lårcurl är bra för rumpan.


Aha okej, det misstänkte jag.
Det var enkel svar på min fråga...

Tack

bear.flowertwig
2009-04-21, 21:07
Utfall tar bra jävla bra. Sitter här med en öm bakdel och inser att utfall nog trots allt måste strykas ur schemat... *rolleyes*

Kör djuuupa knäböj. Det hugger i häcken sas.

Lårcurl skulle jag däremot inte lista som an bra övning för att aktivera rumpa med.

Dreas
2009-04-21, 21:08
Utfall och benböj är utomordentliga övningar för rumpa.

Inte för att vara elak men du har skapat två trådar på mindre än 5 dagar som du kunde sökt fram svaret till, sökfunktionen finns för en anledning.

bear.flowertwig
2009-04-22, 22:09
Ett litet tillägg: gör längre utfall för att maximera effekten på rumpan (kortare utfall för mer fokus på lår).

Madame
2009-04-22, 22:17
Raka marklyft tar bra på gumpen, vanliga marklyft också för den delen.

ceejay
2009-04-22, 23:02
Marklyft och djupa knäböj, vilken jävla röv jag fått.....

Martin Löwgren
2009-04-22, 23:14
Knäböj & lårcurl är bra för rumpan.

Varför skulle lårcurl vara en bra övning för sätesmusklerna (rumpan)?

On topic: Utfall i olika varianter tillsammans är kungen av sätesövningar. Stark två kommer knäböj och trea marklyft.

aelgen
2009-04-22, 23:28
Rumänska mark! Samt de flesta av de övningar som redan nämnts.

kalajset
2009-04-22, 23:29
Kan vi konstatera vad som är generellt bäst för rumpan mellan just ATG-böj och regulära "godkända" böjar?, -(nu är det inte min mening att det ska bli någon större definitionsdiskussion gällande vare sig djup, fotställning, eller kroppsbyggnad, men med "regulära böjar", så säg parallel/strax under).

Så djupa som bara är möjligt är vad jag själv kört mest sedan jag började, men tycker tyvärr rumpan har växt betydligt mer än låren, vore trevligt om detta slutade. Visst har jag även hört att de kommer att växa ikapp i sinom tid, men det vore fortfarande intressant att få veta vad de mer tekniskt kunniga anser om böjarnas djuphet kontra bakdelstillväxt.

Martin Löwgren
2009-04-22, 23:31
Kan vi konstatera vad som är generellt bäst för rumpan mellan just ATG-böj och regulära "godkända" böjar?, -(nu är det inte min mening att det ska bli någon större definitionsdiskussion gällande vare sig djup, fotställning, eller kroppsbyggnad, men med "regulära böjar", så säg parallel/strax under).

Så djupa som bara är möjligt är vad jag själv kört mest sedan jag började, men tycker tyvärr rumpan har växt betydligt mer än låren, vore trevligt om detta slutade. Visst har jag även hört att de kommer att växa ikapp i sinom tid, men det vore fortfarande intressant att få veta vad de mer tekniskt kunniga anser om böjarnas djuphet kontra bakdelstillväxt.
Ju djupare du går desto mer sätesmuskelaktivering oavsett fotposition.

kalajset
2009-04-22, 23:31
Tack Martin! :thumbup:

Martin Löwgren
2009-04-22, 23:33
Tack Martin! :thumbup:

Sen ska man komma ihåg att sätesmusklerna arbetar excentriskt och kontrollerar att böjningen går fint och kontrollerat på nedvägen oavsett hur djupt man går. Det är först när man vänder som de aktiveras koncentriskt och där har man nyckeln i att gå djupt då det bidrar till en stor ROM för sätesmuskeln.

Anton Fräs
2009-04-23, 00:26
Utfall, djupa och fina. Det gör finemang :)

pejo
2009-04-23, 07:32
Förutom de övningar som tidigare nämts:


Boxböj till låg box (sitt bak och fäll ej rygg för maximal gluteus aktivation)
Benpress med hög fotställning
Marklyftsvarianter (personlig favorit är min egen SSLDDL)
Sprintlöpning


och så denna:
http://exrx.net/AnimatedEx/GluteusMaximus/CBStandingHipExtension.gif
Här föredrar jag att kombinera viktmagasinet med gummibandsbelastning för att få en högre belastning längre bak i övningen

Phillelicious
2009-04-23, 22:59
Utfallsteg med skivstång på ryggen är en riktigt bra övning. Ger bra med träningsvärk om du inte har gjort den förr.