handdator

Visa fullständig version : sömn te...?


AJO
2003-08-05, 01:48
Vad är det i sånna som gör att man somnar lättare och vad händer i kroppen vid intag????:sleep:

emmzan
2003-08-05, 10:23
Det jag kommer att tänka på är rött te som saknar koffen/tein eller vad skjuttsingen det är för cns-stimulerande ämnen i andra tesorter..

Inte vet jag om man sover bra efter man druckit det dock? Jag sover även efter 2 koppar kaffe eller 1.5 liter cola så :D

gasoliner
2003-08-05, 10:31
hmm.. finns det inte typ kamomill och med andra "skumma" öreter i ?
Finns ju grejer man blir lugn av så att säga..:cool:

Survivor
2003-08-05, 15:43
Det är väl just det där med att dricka något varmt innan som gör att man somnar lättare, har väl någon lugnande verkan.

Tänker närmast på att en del påstår att de somnar lättare av varm mjölk, andra av varmt vatten. Allt möjligt som är varmt.

hej-sällt
2003-08-08, 10:15
varm mjölk är ju en gammal huskur som flera äldre använder sig av. en av teorierna bakom dess effekter är ju tryptofaninnehållet...

valeriana te är värt ett försök. vissa finner johannesört (movina) vara bra.
valeriana brukar anges förstärka GABA receptorernas verkan.

michael
2003-08-09, 16:50
och johannesört verkar som MAO hämmare(hämmar oxidationen utav signalsubstanser i hjärnan)? Eller har jag fel? har jag rätt hämmar den oxidationen av Serotonin och därmed får man ett överskott av denna substans, som styr kroppstemperatur, hunger, samt glädje. Serotonin används för att sedan skapa melatonin vilket är kroppens naturliga sömnmedel(det frigörs när det är dags att sova med andra ord) , otillräckligt serotonin vilket förekommer t.ex vid depressioner kan därmed ge upphov till insomningsbesvär.