handdator

Visa fullständig version : HIIT-kardiovaskulär


rockafellah
2009-04-21, 18:47
Tja! Många säger att det är dåligt att köra kondis efter ett styrkepass. Men av någon konstig anledning tycker jag inte att HIIT-kardio gör det. Är det möjligen så?:D

Scratch89
2009-04-21, 19:28
Det är nog mindre negativt iallafall.

Eddie Vedder
2009-04-21, 20:15
Och så den eviga frågan: Vad är HIIT egentligen?

Det verkar vara den senaste innegrejen att tala om HIIT utan någon som helst specificering av vad det egentligen innebär.

Konditionsträning efter styrketräning är knappast optimalt men kortare och mer högintensivt kan säkert vara en fördel. Dock omöjligt att säga mer än så, särskilt när bara "HIIT" inte säger ett dugg om vad man egentligen gör.

Scratch89
2009-04-21, 20:36
Och så den eviga frågan: Vad är HIIT egentligen?

Det verkar vara den senaste innegrejen att tala om HIIT utan någon som helst specificering av vad det egentligen innebär.

Fast intervallträning som är jobbig är väl HIIT, oavsett vad du tycker? Eller finns det någon definition som vi dödliga inte vet?

Eddie Vedder
2009-04-21, 21:16
Fast intervallträning som är jobbig är väl HIIT, oavsett vad du tycker? Eller finns det någon definition som vi dödliga inte vet?

Du vet mycket väl att jag inte menade så.

"HIIT" säger ju inget om vad man gör. Det kan vara cykel, det kan vara löpning, det kan vara cross-trainer, rodd m.m. Det kan vara att tokköra i 20 minuter, det kan vara fartlek i 30 minuter, det kan vara intervaller ja det kan vara hur mycket som helst.

Det är ju lika konkret som att säga "styrketräning". Man kan ju ana på ett ungefär men tunga marklyft och liggande tricepspress i cabelcrossen är ju styrketräning båda två.

z_bumbi
2009-04-21, 21:22
Fast intervallträning som är jobbig är väl HIIT, oavsett vad du tycker? Eller finns det någon definition som vi dödliga inte vet?

20x5000 m är också intervall som är ganska jobbiga men intensiteten kanske inte är så hög, i alla fall inte hela tiden.

Däremot vet jag inte om HIIT är något överhypad trend just nu? Det var ett himla liv om det för några år sedan men numera är det ganska så nedtonat. Det kan ha att göra med att max-ot inte är så populärt längre, de såg (ser?) HIIT som det bästa sen skivat bröd.
HIIT är "näramax"- eller t o m "övermax"-intervall med relativt kort vila som pågår under en kortare period. 8-20 minuter är en ganska vanlig tidsrymd och det inklusive vila.

rockafellah
2009-04-21, 21:52
Okej. Det jag menar med HIIT-kardio denna gång är typ 50s arbete 30s aktiv vila, dvs jogging:)