handdator

Visa fullständig version : Har du ätstörning? (poll)


Diggler
2009-04-21, 16:50
Kom och tänka på detta nyss när jag käkade upp ett helt paket brago-kex på max 5 minuter, att jag nog har en lättare ätstörning. Jag kan inte vara i närheten av några kakor eller kex utan att bara vräka i mig, oavsett om jag är hungrig eller ej. Mild ätstörning i jämförelse med anorexi, men ändå en ätstörning.

hahavaffan
2009-04-21, 16:58
Samma sak här gällande kakor och tårtor. Men i övrigt är jag "frisk".

Erik__
2009-04-21, 17:00
Någon som klarar av att öppna en chipspåse före maten bara för att smaka några och sen håller sig till det?

KlopFer
2009-04-21, 17:02
Någon som klarar av att öppna en chipspåse före maten bara för att smaka några och sen håller sig till det?

Jepp :)

Äter jag maten så orkar jag inte lika mycket chips efteråt och då räcker dom längre :thumbup:

saab900
2009-04-21, 17:04
Vad menar vi med ätstörning? Ska det vara en klinisk konstaterad ätstörning, eller har man en ätstörning om man känner att man inte vill dra i sig något särskilt livsmedel för att det inte ligger i linje med sin uppfattning om kost och träning?

Exempel: Jag tackar ofta nej till de dagliga frosserierna i choklad, kakor och eventuellt tårta på extraknäcket. Har jag en ätstörning då eftersom alla andra äter det?

Tabbe
2009-04-21, 17:05
ja , inte till dig saab utan till topic frågan :)

Kejet
2009-04-21, 17:07
Har haft en sorts ätstörning i ca 15 år (är 17 nu) och det är nu på sista tiden jag har vågat pröva nya saker. Innan så har jag hållit mig borta från mat och bara levt på vitt bröd & potatismos.
Men nu kan jag äta det mesta. Kanske därför jag äter dubbelt av allt, för att jag äntligen Kan

LoTiX
2009-04-21, 17:07
Totalt omöjligt för mig att inte häva i mig alla godsaker om jag har dem hemma. Så köper jag något sådant köper jag enbart en sådan mängd att det känns OK att förtära det på ett dygn.

-Niklas-
2009-04-21, 17:10
Får godisryck ibland, bruka då impulshandla 300-400g lösgodis och äta upp allt på allt för kort tid. Bruka sluta med att jag mår illa sen köper jag inte mer godis på några veckor/månader tills nästa ryck kommer.

Scratch89
2009-04-21, 17:15
Nope.

JustinCredible
2009-04-21, 17:17
Har en "sekundär ätstörning" enligt psykolog men känns som att jag är frisk nu.

maaherra
2009-04-21, 17:29
Det känns väl lite att dra det till sin spets att kallat sitt kaksug för ätstörning.

Lellan
2009-04-21, 17:36
Ingen diagnos här.

Men att äta upp sig så som jag gjorde en period, är ju inte sunt. Kanske en störning gentemot hur jag hanterat känslor, genom mat, men känner inte att jag har problematiskt förhållande till mat idag. Idag är mat gott, något som ger näring men avdramatiserat. Inget är förbjudet eller överladdat med känslor, mer el mindre gott - mer el mindre närande och med skiftande energiinnehåll, det är allt.

Inte alla dagar, jämt, men överlag. Idag planerade jag min dag illa och åt tre bars istället för vettigt käk, först tänkte jag få lite dåligt mående av det - men sen bestämde jag mig för att skita i att göra så och se det som en parentes. Hade tränat sen ätit och druckit dåligt och när då3 bars brände i fickan var det väl inte så omänskligt fel att äta dem. :) För några veckor sedan åt jag för mkt banankaka och drömde orealistisk dröm på natten att jag var tillbaks på maxvikt, men drömmar vaknar man ju ur och då kan man tänka nyktert kring det igen. Kan ha sånt jag inte vill äta för mkt av hemma (glass, kakor, bullar, choklad) - det har jag aldrig kunnat tidigare, oavsett om jag vägt 60 el 130 kg.

Har haft ngn "optinoja" tidigare och sedan när jag inte kunde hantera obekväma känslor försökte jag döva dem med mat (fungerar inte kan jag upplysa om för den som vill testa). Nån gång i tonåren hade jag fullt upp och hann inte äta men det var också övergående.

Hoppas att så som jag känner för mat nu, är så som det ska fungera framöver. :)

Ganymedes
2009-04-21, 17:42
Biter mig så gott om alltid i kinden när jag äter. Men det är så nära ätstörning jag kan komma å andra sidan. :)

shut teh face
2009-04-21, 17:54
Ja, äter antingen supernyttigt med koll på kalorier exakt eller så släpper jag lös och äter exakt hur jag vill, och det slutar aldrig bra (äter för mycket och onyttigt då).

Imni
2009-04-21, 17:56
Någon som klarar av att öppna en chipspåse före maten bara för att smaka några och sen håller sig till det?

Absolut. Jag har i stort sett tappat allt sötsug senaste året. Vet inte varför och det är inget jag är glad för. Jag vill helt enkelt inte ha godis eller glass nuförtiden. Kan verka lite tråkigt men varje gång jag äter nåt sött känner jag bara för att slänga d.*gah!*

MojjMojj
2009-04-21, 18:10
En chipspåse är ju ingenting och varför skulle man inte kunna äta en innan maten? 2-3 påsar och då börjar man kanske bli mätt ^^

jaosef
2009-04-21, 18:12
Absolut. Jag har i stort sett tappat allt sötsug senaste året. Vet inte varför och det är inget jag är glad för. Jag vill helt enkelt inte ha godis eller glass nuförtiden. Kan verka lite tråkigt men varje gång jag äter nåt sött känner jag bara för att slänga d.*gah!*

+1
Tycker dock att det är sjukt skönt!

ahl-
2009-04-21, 18:22
Ätstörningen jag har heter megarexi enligt en viss professor :)

Anton Fräs
2009-04-21, 23:14
Tror de allra flesta i den här tråden behöver omvärdera sin syn på vad en ätstörning innebär. http://web4health.info/sv/answers/ed-dia-classification.htm, en ganska bra länk. Att slänga i sig en påse godis i ett hafs och sedan ha lite skuldkänslor är nog ganska vanligt och knappast en ätstörning.

maaherra skrev en ganska vettig sak enligt mig :)

ceejay
2009-04-21, 23:16
nä, äter en varierad kost, allt från gröt till kebabrulle

Cerberus
2009-04-21, 23:22
japp, men hanterbart.

tjabon
2009-04-22, 00:05
Kom och tänka på detta nyss när jag käkade upp ett helt paket brago-kex på max 5 minuter, att jag nog har en lättare ätstörning. Jag kan inte vara i närheten av några kakor eller kex utan att bara vräka i mig, oavsett om jag är hungrig eller ej. Mild ätstörning i jämförelse med anorexi, men ändå en ätstörning.

Haha..*drool*

Jag körde in på en mack igår efter 10 km löpning och köpte ett paket
Brago och en energidricka som jag klämde i bilen på väg hem....:)

Matsa
2009-04-22, 00:18
Nix, jag lider inte av några ätstörningar. Om jag sedan har några, det är en annan femma...

Om jag köper godis så brukar jag smälla i mig allt på kort tid, men det skulle jag inte klassa som en ätstörning. Jag blir inte godissugen så ofta men när jag blir det så äter jag helt sonika tills det är slut och sen är suget borta.

polaren
2009-04-22, 01:18
Det har jag säkert, jag är ju tjock så in i helvete!

Eddie Vedder
2009-04-22, 06:13
En chipspåse är ju ingenting och varför skulle man inte kunna äta en innan maten? 2-3 påsar och då börjar man kanske bli mätt ^^

Den chipspåsen kan upplevas på helt olika sätt för olika individer. Ena individen kanske äter den, tycker det smakar bra och tänker inte mer på det.

En annan trycker i sig den oavsett om det smakar bra eller ej, gör det i hemlighet och upplever skam, mår illa och känner obehag inför sig själv. Kanske t.o.m. kompenserar med självsvält därefter.

Samma chipspåse men HELT andra upplevelser. Så maten och livsföringen i sig kan inte vara ett bevis på störningen utan snarare hur individer själv upplever det. Det finns flertalet kriterier för de tre kliniskt etablerade ätstörningarna och därutöver finns s.k. EDNOS (Eating disorder not otherwise specified).

Denna är mycket lättläst och läsvärd för den intresserade:

Inga Swanberg (2004). Prevention av ätstörningar - Kunskapsläget idag

http://www.fhi.se/PageFiles/3250/r200440preventionavatstorningar.pdf

Tolkia
2009-04-22, 08:42
Informativ länk: Kunskapscentrum för Ätstörningar (http://www.atstorning.se/Home.aspx).

grisbil3n
2009-04-22, 22:37
Ja, äter antingen supernyttigt med koll på kalorier exakt eller så släpper jag lös och äter exakt hur jag vill, och det slutar aldrig bra (äter för mycket och onyttigt då).

Samma här i princip. Att käka vad man känner för ger en skön frihetskänsla. Att sköta kosten minituöst är väldigt stimulerande och bra för samvetet. Vore kanon med ett mellanting.

Nordenator
2009-04-22, 22:41
I don't love food.. I just care.. a lot.

(Röstade på att jag inte har någon ätstörning)

coxie
2009-04-23, 01:04
Nej inga kliniska ätstörningar men jag var rätt tjock för några år sedan (runt 130ish). Jag äter gott, dricker gott (kanske lite mycket dricka i perioder) och har verkligen ingen strikt kosthållning. Går jag upp några kilo för mycket håller jag igen lite och höjer cardion, går jag ner så tar jag extra sås.

När jag gick ner i vikt höll jag en strikt diet men ser ingen mening med det nu. Jag tränar inte för att bli superrippad till stranden eller för att tävla i någon idrott. Jag tränar för att jag min kropp behöver det.

Anton Fräs
2009-04-23, 01:11
Nej inga kliniska ätstörningar men jag var rätt tjock för några år sedan (runt 130ish). Jag äter gott, dricker gott (kanske lite mycket dricka i perioder) och har verkligen ingen strikt kosthållning. Går jag upp några kilo för mycket håller jag igen lite och höjer cardion, går jag ner så tar jag extra sås.

När jag gick ner i vikt höll jag en strikt diet men ser ingen mening med det nu. Jag tränar inte för att bli superrippad till stranden eller för att tävla i någon idrott. Jag tränar för att jag min kropp behöver det.

Låter som att du ändå har rätt bra kontroll på saker & ting just nu. Har du något emot om jag frågar vad du väger nu? :)

coxie
2009-04-23, 01:17
Låter som att du ändå har rätt bra kontroll på saker & ting just nu. Har du något emot om jag frågar vad du väger nu? :)

Runt 90 med kanske 13-14% BF på 196cm.

Jodå jag har bra koll på min diet, men jag är inte den som tackar nej till en grillad oxfile med en spann full med pommes. Jag äter mycket ute och jag gillar att ta en öl eller två efter maten.

Anton Fräs
2009-04-23, 01:18
Runt 90 med kanske 13-14% BF på 196cm.

Jodå jag har bra koll på min diet, men jag är inte den som tackar nej till en grillad oxfile med en spann full med pommes. Jag äter mycket ute och jag gillar att ta en öl eller två efter maten.

Låter som en hälsosamt syn på mat & dryck, grattis till viktnedgången. :cool: