handdator

Visa fullständig version : Stretching??


X-Change
2003-08-04, 23:56
Har en undran om det är någon som känner till nå sida med illustrerade stretching-övningar??
Letar speciellt efter övningar till överkroppen (bieceps, triceps etc) , eftersom jag brukar få otroligt mycket träningsvärk efter att ha tränat just biceps!

Har ingen lust att träningen ska påverka min hållning...:(

Så om det är nån som vet nån bra sida...eller känner till några riktigt effektiva stretching övningar så kan ni väl skriva ner de här!

shirunai
2003-08-05, 00:43
Stretching påverkar inte träningsvärken det är en MYT!

jag ska försöka hitta strechningslänkar.

shirunai
2003-08-05, 00:44
http://www.ryggochmuskelakuten.se/stretch.asp

exrx.net (http://exrx.net)

X-Change
2003-08-05, 00:56
En myt? ..Näe det köper inte jag! ...Hur vet du det som då?

Tack för sida iaf! :)

Fartman
2003-08-05, 01:08
Originally posted by shirunai
Stretching påverkar inte träningsvärken det är en MYT!

jag ska försöka hitta strechningslänkar.

jo, men om du nån gång missat strechingen efter ett tungt ben/vadpass då gör du inte om det.. strechingen påverkar kanske inte träningsvärken men man kan iaf röra muskelgruppen man tränat... sen så strechar jag själv rätt dåligt på tex biccarna och triccarna, men är jättenoga med ben och rätt noga med bröstet på senaste( har lite framåtskjutna axlar)..

träningsvärken kommer du inte undan men det känns ändå mycket bättre så strecha gärna!

shirunai
2003-08-05, 01:14
självklart är det super att strecha annars blir man stel fort.

King Grub
2003-08-05, 06:07
Originally posted by X-Change
En myt? ..Näe det köper inte jag! ...Hur vet du det som då?

Tack för sida iaf! :)

De mikroskopiska skador på muskulaturen som gör att träningsvärken smärtar har uppkommit under ansträngningen, vad det nu än är, i gymmet eller annat arbete, och de läker ju inte bara för att du stretchar. Träningsvärken måste vilas bort, tillsammans med näringstillförsel så den kan läka.

Stretcha gör man för att inte stelna till, förbättra rörligheten och hållningen och för allmänt välbefinnande, inte för att motverka träningsvärk.

Nils
2003-08-05, 07:58
Originally posted by King Grub



Stretcha gör man för att inte stelna till, förbättra rörligheten och hållningen och för allmänt välbefinnande, inte för att motverka träningsvärk.
Det är ju i praktiken samma sak.
Träningsvärken är ju ett problem genom att musklerna gör ont så fort de sträcks lite. Om man stretchar sig till att bli mindre stel så känns det som klart mindre träningsvärk även om muskeln egentligen är lika skadad och lika öm om man trycker på den.
Nils

William
2003-08-05, 09:31
Jag gick hos en sjukgymnast på en idrottsskadeklinik nere i skåne för några år sedan, han berättade om en studie där man undersökt stretchingens inverkan på läkningstiden.

Studien visade att läkningen INTE påverkades men att försökspersonerna upplevde att stretchingen var smärtlindrande.
Har tyvärr inga referenser, kanske ngn känner igen studien?

Mvh William

z_bumbi
2003-08-05, 09:54
X-Change: Lite utdrag om stretching, finns fler på samma ställe om man leter lite.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=12617692&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=10407930&dopt=Abstract
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=9764443&dopt=Abstract

-AG-
2003-08-05, 10:17
Originally posted by William
Jag gick hos en sjukgymnast på en idrottsskadeklinik nere i skåne för några år sedan, han berättade om en studie där man undersökt stretchingens inverkan på läkningstiden.

Studien visade att läkningen INTE påverkades men att försökspersonerna upplevde att stretchingen var smärtlindrande.
Har tyvärr inga referenser, kanske ngn känner igen studien?

Mvh William

Nä, det är sant, men en avslappnad muskel har bättre omsättning av energi och syre än vad en stel och spänd muskel har. Det påverkar läkningstiden. Att vara smidig och stretcha kan därför vara bra ur läkningssynpunkt och gärna också massage för att få muskeln avslappnad och även ökad omsättning. En annan sak man kan göra för ökad återhämtning är promenader eller annan lågintensiv aktivitet för ökad omsättning/genomblödning.

LunaSpice
2003-08-05, 10:27
Stretching ökar också blodgenomflödet i muskeln vilket drar med sig lite av de slaggprodukter som bildats vid vävnadsskadan.

King Grub
2003-08-05, 11:47
Originally posted by Nils

Det är ju i praktiken samma sak.
Träningsvärken är ju ett problem genom att musklerna gör ont så fort de sträcks lite. Om man stretchar sig till att bli mindre stel så känns det som klart mindre träningsvärk även om muskeln egentligen är lika skadad och lika öm om man trycker på den.
Nils

Det är på ett längre tidsperspektiv man blir mindre stel, inte närmaste tiden efter ett stretchingpass. Då är det snarare tvärtom.

shirunai
2003-08-05, 12:44
precis som jag trodde då :)

Nils
2003-08-05, 14:52
Originally posted by King Grub


Det är på ett längre tidsperspektiv man blir mindre stel, inte närmaste tiden efter ett stretchingpass. Då är det snarare tvärtom.
Då tar du i för mycket.
Nils

King Grub
2003-08-05, 15:13
Nja. Muskeln måste vänjas vid att nå ytterläge med en viss påfrestningsgrad. Mjukstretching är säkert tillräckligt för husbehov, men inte för att nå de verkligt saftiga resultaten.

Nils
2003-08-05, 16:52
Originally posted by King Grub
Nja. Muskeln måste vänjas vid att nå ytterläge med en viss påfrestningsgrad. Mjukstretching är säkert tillräckligt för husbehov, men inte för att nå de verkligt saftiga resultaten.
javisst, men jag trodde det handlade om att minska träningsvärk nu.
Att öka sin flexibilitet för "saftiga resultat" är en helt annan sak!
Om jag skall bli bättre på det viset så krävs stretching som ger lika mycket träningsvärk som en riktigt hyggligt träningspass... Då är det även bra att lägga in kontraktioner vid ytterläget och aktiv kontraktion av antagonisten vid sträcket. Men det är inte en stretch som hjälper alls mot träningsvärk.
Nils

King Grub
2003-08-05, 16:54
Originally posted by Nils

javisst, men jag trodde det handlade om att minska träningsvärk nu.
Att öka sin flexibilitet för "saftiga resultat" är en helt annan sak!
Om jag skall bli bättre på det viset så krävs stretching som ger lika mycket träningsvärk som en riktigt hyggligt träningspass... Då är det även bra att lägga in kontraktioner vid ytterläget och aktiv kontraktion av antagonisten vid sträcket. Men det är inte en stretch som hjälper alls mot träningsvärk.
Nils

Det var du som påpekade att jag stretchade "fel" om jag tillfälligt blev stel efter ett stretchpass. :) Jag stretchar alltid på det sättet, eftersom jag inte tror på att stretching motverkar träningsvärk, utan jag kör för flexibilitetsökningar.

Nils
2003-08-05, 17:11
Originally posted by King Grub


Det var du som påpekade att jag stretchade "fel" om jag tillfälligt blev stel efter ett stretchpass. :) Jag stretchar alltid på det sättet, eftersom jag inte tror på att stretching motverkar träningsvärk, utan jag kör för flexibilitetsökningar.
Ja, och jag gjorde en quote på det inlägg som det var om, och det var ett inlägg från dig som svar på ett där jag hade gått över till stretch mot träningvärk.
jag bara följer tråden!
Nils

z_bumbi
2003-08-05, 17:24
Originally posted by LunaSpice
Stretching ökar också blodgenomflödet i muskeln vilket drar med sig lite av de slaggprodukter som bildats vid vävnadsskadan.

Är det inte bättre att köra en traditionell nervarvning istället ?
Stretching lär ju inte ge så mycket ökad genomströmning att det gör någon större skillnad för slaggtransporten.

LunaSpice
2003-08-05, 18:14
Originally posted by z_bumbi


Är det inte bättre att köra en traditionell nervarvning istället ?
Stretching lär ju inte ge så mycket ökad genomströmning att det gör någon större skillnad för slaggtransporten.

Det är jag ganska övertygad om att har jo. Men visst nedvarvning tillsammans med stretching är helt klart det som ger bäst resultat.

Saknar en stretching-smiley :D

Salle
2003-08-07, 08:48
Bästa stretchövningen för biccarna:

Stå med ryggen mot en smith-maskin med stången i axelhöjd. Greppa stången bakom ryggen med handflatorna vända mot golvet. Gå så långt fram du kan och försök sätta dig ner så långt du kan tills det sträcker ordentligt.

För axlarna kan du göra en nästan likadan stretch som är helt suverän. Greppa stången med handflatorna uppåt och gå så långt fram du kan, tills du nästan står på hälarna (huka dig inte). Rulla sedan fram axlarna tills du känner att det sträcker.