handdator

Visa fullständig version : Äta för mycket?


pr0llan
2009-04-21, 15:35
Hejsan, har en fråga angående maten när jag styrketränar. Jag äter väldigt mycket och ofta, och går till gymet 5 dagar i veckan.
Jag är livrädd för att bli "fet", kan jag helt enkelt äta för mycket även om jag tränar och bli fet istället?

joko
2009-04-21, 15:36
Ja, det är mer regel än undantag att folk överbulkar.

King Grub
2009-04-21, 15:38
Ett överskott av kalorier innebär vikt- och fettökning, oavsett vad eller hur mycket man tränar. Samtidigt krävs det en viss överätning för vettig muskeltillväxt.

pr0llan
2009-04-21, 15:38
Okej, :s jag har nämligen en tendens att lägga mycket av fettet just på magen och ganska lite på resten av kroppen.

omnibus
2009-04-21, 15:41
Okej, :s jag har nämligen en tendens att lägga mycket av fettet just på magen och ganska lite på resten av kroppen.

Om du märker att du går upp mycket i vikt och det ser ut att vara en stor del fett är det bara till att äta mindre eller röra på dig mer.

Tabbe
2009-04-21, 15:43
Okej, :s jag har nämligen en tendens att lägga mycket av fettet just på magen och ganska lite på resten av kroppen.

grattis, du har alltså konstaterat att du är man ;)
nej men oftast räcker det med att äta mycket och bra, får du för stora fett ökningar drar du ner lite på maten.

pr0llan
2009-04-21, 15:47
Om du märker att du går upp mycket i vikt och det ser ut att vara en stor del fett är det bara till att äta mindre eller röra på dig mer.

Okej, som det ser ut nu eftersom jag är arbetslös så gör jag inte särskilt mycket, jag går och tränar och äter.. mer brukar det inte bli. Vill ju klart bli större, men inte bara i fett.

944RS
2009-04-21, 15:54
Om du går till gymmet 5 ggr/veckan och kör ordentligt där, så kommer det förhoppningsvis inte bara bli fettet som ökar. Tycker du som sagt att vikten skenar iväg och midjemåttet ökar så får du helt enkelt dra ner lite på maten.

King Grub
2009-04-21, 15:56
Okej, som det ser ut nu eftersom jag är arbetslös så gör jag inte särskilt mycket, jag går och tränar och äter.. mer brukar det inte bli.

Då skall du inte räkna med att du har något väldigt energibehov. Styrketräning är inte alls speciellt kaloriförbrukande; det handlar om ett par hundra kcal per träningstimme bara.

pr0llan
2009-04-21, 16:08
Tack för alla svar. Får väl ge det lite mer tid, annars får jag väl sluta äta såpass mycket. :)

Sandö
2009-04-21, 16:22
Jag lånar tråden lite.

Jag äter normalt med mat under dagen, men äter, utöver det, även mycket tonfisk, kvarg, keso osv, dvs mat med mycket protein men lite fett och kolhydrater. Det borde väl rent "fettmässigt" vara bättre eller är risken lika stor att jag lägger på mig onödigt med fett eftersom kaloriintaget forfarande är större än jag gör av med?

King Grub
2009-04-21, 16:32
Ett överskott av kalorier lagras.

Flexipop
2009-04-21, 17:10
Jag lånar tråden lite.

Jag äter normalt med mat under dagen, men äter, utöver det, även mycket tonfisk, kvarg, keso osv, dvs mat med mycket protein men lite fett och kolhydrater. Det borde väl rent "fettmässigt" vara bättre eller är risken lika stor att jag lägger på mig onödigt med fett eftersom kaloriintaget forfarande är större än jag gör av med?

Om kaloriintaget är större än vad du gör av med så går du upp i vikt. Oavsett om det är av proteiner, fett eller kolhydrater.

Eddie Vedder
2009-04-21, 18:24
Tack för alla svar. Får väl ge det lite mer tid, annars får jag väl sluta äta såpass mycket. :)

Jag har skrivit mina egna åsikter om viktuppgång och begreppet "bulk" här:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/


Jag lånar tråden lite.

Jag äter normalt med mat under dagen, men äter, utöver det, även mycket tonfisk, kvarg, keso osv, dvs mat med mycket protein men lite fett och kolhydrater. Det borde väl rent "fettmässigt" vara bättre eller är risken lika stor att jag lägger på mig onödigt med fett eftersom kaloriintaget forfarande är större än jag gör av med?

Saken är den att det aldrig är ett enskilt livsmedel som "utgör överskottet". Så även om du tänker som så att du käkar en "normalt" sammansatt tills dess att du nått energibalans och därefter lägger till en burk keso och då ser keson som överskottet så fungerar det inte riktigt så.

Det är hela kosten sammantaget över längre tid kontra dina utgifter helt enkelt. Och fettet i kosten lagras in som kroppsfett men en fettrik kost ökar samtidigt kroppens utnyttjande av dietärt fett som energikälla. Skär man ner på fett och ersätter med mer kolhydrater och protein så kommer fettinlagringen bli mindre men samtidigt hämmas fettförbränningen därefter. I slutändan blir alltså skillnaden mycket liten och troligtvis inte märkbar.

Sandö
2009-04-21, 19:06
Jag har skrivit mina egna åsikter om viktuppgång och begreppet "bulk" här:

http://traningslara.se/blogg/begreppet-bulk-och-sund-viktuppgang/




Saken är den att det aldrig är ett enskilt livsmedel som "utgör överskottet". Så även om du tänker som så att du käkar en "normalt" sammansatt tills dess att du nått energibalans och därefter lägger till en burk keso och då ser keson som överskottet så fungerar det inte riktigt så.

Det är hela kosten sammantaget över längre tid kontra dina utgifter helt enkelt. Och fettet i kosten lagras in som kroppsfett men en fettrik kost ökar samtidigt kroppens utnyttjande av dietärt fett som energikälla. Skär man ner på fett och ersätter med mer kolhydrater och protein så kommer fettinlagringen bli mindre men samtidigt hämmas fettförbränningen därefter. I slutändan blir alltså skillnaden mycket liten och troligtvis inte märkbar.

Mycket bra och informativt svar! Tack så mycket! :)