handdator

Visa fullständig version : Ebba Nyberg gör comeback efter dopingavstängning


Nitrometan
2009-04-21, 12:05
http://www.dn.se/polopoly_fs/1.847776!image/6071670.jpg_gen/derivatives/article-landscape/6071670.jpg

http://www.dn.se/sport/nya-tag-i-bassangen-for-ebba-nyberg-1.847768

Elitsimmaren Ebba Nyberg åt kosttillskott och fick i sig ett otillåtet ämne. Straffet: Två års avstängning för dopning. Nu har hon gjort comeback.

Comebacken var ett nytt kapitel i den långa följetongen som tog fart i december 2006. Det var då hon åkte fast för dopning. Hennes prov visade spår av det förbjudna ämnet androstriendion.

Neptunsimmaren – som bara några dagar efter testet var med och satte nytt svenskt rekord på 4x50 m medley – hävdade att hon måste ha fått i sig substansen genom ett kosttillskott. Simförbundet dömde henne till sex månaders avstängning, som förlängdes till två år av Riksidrottsnämnden (RIN).

– För mig var det en personlig katastrof att bli avstängd. Jag fick inte göra det jag tycker mest om. Det blev ett stort tomrum och jag bytte liv helt – utbildade mig till kostrådgivare och personlig tränare.

Ebba Nyberg började också att hålla föreläsningar hos idrottsklubbar om riskerna med kosttillskott. Budskapet: Gör inte om mitt misstag.

– Det finns alldeles för lite information om vad som är tillåtet och inte. Jag kände en stor maktlöshet, säger Nyberg, som inte noterat någon tydlig attitydförändring till kosttillskott bland simmarna.

Just det fetstilta känner jag att jag inte kan hålla med om.

mini
2009-04-21, 12:07
Hittades det inte grejer hemma hos henne?

Nitrometan
2009-04-21, 12:07
Hittades det inte grejer hemma hos henne?
Nej, det var inte hon.

Det var en annan simmerska.

maaherra
2009-04-21, 12:08
Vad är androstriendion?

Är det rimligt att anta att hon kan ha fått i sig det via kosttillskott?

L-Sami
2009-04-21, 12:14
Vad är androstriendion?




http://sv.wikipedia.org/wiki/Androstendion

maaherra
2009-04-21, 12:32
Ett pro-hormon eller vad de kallas alltså?

Min fråga var väl mer av den arten att.. tror ni hon talar sanning? Ifall det så som jag läste av vad det stod på wiki så kommer det att omvandlas till östrogen i hennes kropp. Och det känns ju föga värt i prestationssammanhang, eller?

Börje H
2009-04-21, 13:27
Min fråga var väl mer av den arten att.. tror ni hon talar sanning?

Som elitidrottare skall hon ha koll på att inte köpa några svammeltillskott och riskera misstagsdoping.

Nitrometan
2009-04-21, 13:32
Som elitidrottare skall hon ha koll på att inte köpa några svammeltillskott och riskera misstagsdoping.
Japp. Men ändå säger hon två år senare och med en utbildning till kostrådgivare: – Det finns alldeles för lite information om vad som är tillåtet och inte. Jag kände en stor maktlöshet, säger Nyberg

Jure
2009-04-21, 13:33
Välkommen tillbaka?

Sebbe_H
2009-04-21, 13:44
Bullshit, man tar reda på vad man stoppar i sin kropp, om inte annat så ljuger hon.

Nitrometan
2009-04-21, 13:50
Bullshit, man tar reda på vad man stoppar i sin kropp, om inte annat så ljuger hon.

Med tanke på den nivå som svensk simning håller så antar jag att det krävs en hel del för att hävda sig där. Då utgår jag från att en simmare på den nivån försöker optimera alla variabler (träning, teknik, vila, mat...). Att då inte ha koll på vad man stoppar i sig och vad det har för effekter känns orimligt.

Sebbe_H
2009-04-21, 14:00
Med tanke på den nivå som svensk simning håller så antar jag att det krävs en hel del för att hävda sig där. Då utgår jag från att en simmare på den nivån försöker optimera alla variabler (träning, teknik, vila, mat...). Att då inte ha koll på vad man stoppar i sig och vad det har för effekter känns orimligt.

Precis, är man på den nivån tar man inga gråzonsprepp utan håller sig till dopingtestade produkter.

Så att hon stoppade i sig ett dopingklassat preparat var nog ett medvetet drag.

Nitrometan
2009-04-21, 14:04
Man kan ju också se till att simning har en hel del dopingfall internationellt. Det kanske tyder på att det förekommer inom sporten. Även i Sverige. Kanske.

maaherra
2009-04-21, 14:06
Som elitidrottare skall hon ha koll på att inte köpa några svammeltillskott och riskera misstagsdoping.

Givetvis, men ingen är ju som sagt ofelbar. Det jag menade var väl ifall det fanns fog för att hon talade sanning, eller om det helt enkelt var det vanliga tugget om kosttillskott som brukar dyka upp så fort någon elitidrottsman/kvinna torskar.

sascha
2009-04-21, 15:37
Hade det varit en cyklist så hade det blivit en jävla massa liv. Och inte heller hade det blivit någon diskussion huruvida dopingen skett avsiktligen eller ej.

Rockhard
2009-04-21, 15:46
Bullshit, man tar reda på vad man stoppar i sin kropp, om inte annat så ljuger hon.

Jo säkert, jag har inte koll på något jag stoppar i mig i princip. Jag tvivlar på att du har det också. Varje idrottare som inte är sjukligt paranoid kan ju bli utsatt för sabotage (om man kan kalla det så)...

Raggis
2009-04-21, 15:48
Jo säkert, jag har inte koll på något jag stoppar i mig i princip. Jag tvivlar på att du har det också. Varje idrottare som inte är sjukligt paranoid kan ju bli utsatt för sabotage (om man kan kalla det så)...



Är du en elitidrottare?

MAXX
2009-04-21, 15:49
Jo säkert, jag har inte koll på något jag stoppar i mig i princip. Jag tvivlar på att du har det också. Varje idrottare som inte är sjukligt paranoid kan ju bli utsatt för sabotage (om man kan kalla det så)...

toligt... *whatever*

prohormoner finns inte att köpa i Sverige så det är man mycket medveten om vad det är om man fått tag på det.

Rockhard
2009-04-21, 15:50
Är du en elitidrottare?

Han skrev "man har koll"...

Edit: man tar reda på, var det visst

Diggler
2009-04-21, 15:55
Omg en elitidrottare som vart dopad! Stoppa pressarna!

Grahn
2009-04-21, 15:56
prohormoner finns inte att köpa i Sverige så det är man mycket medveten om vad det är om man fått tag på det.

Ponera att hon tränade i USA medans de var det då?

Rockhard
2009-04-21, 15:56
toligt... *whatever*

prohormoner finns inte att köpa i Sverige så det är man mycket medveten om vad det är om man fått tag på det.

Tja alla människor är inte snälla, vissa har dessa elaka människor i sin närhet (sux to be them) även elitidrottare. Villka har tillgång till din mat om dom skulle vilja tex? Bor man i en hyreslägenhet har iaf hyresvärden dina nycklar, vilka mer har dom? KANSKE INTE TROLIGT! Men alla satt på sina höga hästar och var så jävla säkra på vad dom stoppar i sig...

MAXX
2009-04-21, 16:09
Ponera att hon tränade i USA medans de var det då?

Ja då var hon bara blåst då kanske. Är osäker på om dom säljer prohormoner över disk i USA dock..

Grahn
2009-04-21, 16:12
Ja då var hon bara blåst då kanske. Är osäker på om dom säljer prohormoner över disk i USA dock..

De gjorde iaf det tills för några år sedan, tror jag. :)

L-Sami
2009-04-21, 16:54
2004 innehöll 15% av över 600 olika kosttillskott dopingklassade preparat, både svenska och utländska granskades. Läste det i en idrottsmedicinsk tidning. Möjligheten finns att hon har fått i sig dopningspreparat av misstag, men man bör ha koll på vad man stoppar i sig. Fast har fått den uppfattningen att idrottsmän och idrottskvinnor skyller ofta på kosttillskott när de åker fast i ett dopningstest.

MAXX
2009-04-21, 17:02
2004 innehöll 15% av över 600 olika kosttillskott dopingklassade preparat, både svenska och utländska granskades. Läste det i en idrottsmedicinsk tidning. Möjligheten finns att hon har fått i sig dopningspreparat av misstag, men man bör ha koll på vad man stoppar i sig. Fast har fått den uppfattningen att idrottsmän och idrottskvinnor skyller ofta på kosttillskott när de åker fast i ett dopningstest.

tvivlar på att något av de svenska innehöll något dopingklassat. såvida dom inte räknar stimulanter som doping.

L-Sami
2009-04-21, 17:08
tvivlar på att något av de svenska innehöll något dopingklassat. såvida dom inte räknar stimulanter som doping.

Stimulanter är dopning och det var antagligen det man hittade i de svenska kosttillskotten.

MAXX
2009-04-21, 17:14
Stimulanter är dopning och det var antagligen det man hittade i de svenska kosttillskotten.

imo lite löjligt att lägga stimulanter i samma fack som steroider.

i så fall dopar ju sig 90% av alla svenskar med morgonkaffet.

Tabbe
2009-04-21, 17:17
i så fall dopar ju sig 90% av alla svenskar med morgonkaffet.

ja fast dom tävlar inte

L-Sami
2009-04-21, 17:18
imo lite löjligt att lägga stimulanter i samma fack som steroider.

i så fall dopar ju sig 90% av alla svenskar med morgonkaffet.

Koffein är lagligt och antagligen var det inte koffein i dessa preparat som klassades som dopning.

MAXX
2009-04-21, 17:20
ja fast dom tävlar inte

jo det är sant.

jag ville bara visa på att det inte handlar om några hormoner eller pro-hormoner i de svenska tillskotten.

Pecto
2009-04-21, 17:20
jag har för mig att man inte får ha för hög koffeinhalt i kroppen vid tävling?? för det räknas som doping, lika så med näspray

Grahn
2009-04-21, 17:22
jag har för mig att man inte får ha för hög koffeinhalt i kroppen vid tävling?? för det räknas som doping, lika så med näspray

Det rör sig om rätt rejäla koffeinmängder i blodet för doping....

William
2009-04-21, 17:24
Koffein är struket från listan.

L-Sami
2009-04-21, 17:24
jag har för mig att man inte får ha för hög koffeinhalt i kroppen vid tävling?? för det räknas som doping, lika så med näspray

Om man hittar många idrottare med höga halter av koffein i kroppen så kan det bli dopningsklassad, men då ska det vara skyhöga doser. För tillfället är det inte otillåtet men kan bli det om man missbrukar.

Krokodil
2009-04-21, 17:27
Jag tror faktiskt att många av de elitidrottare som torskar för prohormoner och andra lama substanser är "oskyldiga" ganska ofta. Jag menar, om man ska trycka kan man lika gärna göra det ordentligt. Om man ändå tar risken att åka fast kan man väl ta rediga prepp.

sascha
2009-04-21, 17:37
Jag tror faktiskt att många av de elitidrottare som torskar för prohormoner och andra lama substanser är "oskyldiga" ganska ofta. Jag menar, om man ska trycka kan man lika gärna göra det ordentligt. Om man ändå tar risken att åka fast kan man väl ta rediga prepp.

Det finns andra risker med att ta tyngre dopingpreparat också.

Krokodil
2009-04-21, 17:39
Det finns andra risker med att ta tyngre dopingpreparat också.

Prohormoner är inte helt nyttigt det heller...

sascha
2009-04-21, 17:44
Prohormoner är inte helt nyttigt det heller...

Har jag sagt det?

Tricce
2009-04-21, 17:52
Prohormoner är inte helt nyttigt det heller...

jag läste porrhormoner (sorry för ot :D )

z_bumbi
2009-04-21, 18:18
Jag tror faktiskt att många av de elitidrottare som torskar för prohormoner och andra lama substanser är "oskyldiga" ganska ofta. Jag menar, om man ska trycka kan man lika gärna göra det ordentligt. Om man ändå tar risken att åka fast kan man väl ta rediga prepp.

Utan att gå in på detaljer håller jag nog med.

Däremot så vet jag inte om man med automatik kan räkna med att elitidrottare får så mycket hjälp med kosttillskott och kost, det varierar nog ganska mycket mellan förbund och även på klubbnivå. I vissa förbund så kör man stenhårt på rådet om inga tillskott och då väljer nog tyvärr en del att lita på andra källor och det kanske inte alltid är så smart.

shadowfire
2009-04-21, 18:21
jo det är sant.

jag ville bara visa på att det inte handlar om några hormoner eller pro-hormoner i de svenska tillskotten.

Är iofs inte länge sedan det såldes prohormoner i svenska butiker, i vanligt hederligt kosttillskott. Det var 2007 och detta var väl 2 år sedan.

Citerat från artikeln: "Testresultat visade att preparatet "Max Muscle zma" innehöll 50 mg/kg av prohormonet DHEA. De test Analycen AB gör ger utslag redan vid 0,1 mg/kg.
"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dopningsmedel-i-kosttillskott-1.653226

Sebbe_H
2009-04-21, 18:27
Är iofs inte länge sedan det såldes prohormoner i svenska butiker, i vanligt hederligt kosttillskott. Det var 2007 och detta var väl 2 år sedan.

Citerat från artikeln: "Testresultat visade att preparatet "Max Muscle zma" innehöll 50 mg/kg av prohormonet DHEA. De test Analycen AB gör ger utslag redan vid 0,1 mg/kg.
"
http://www.dn.se/nyheter/sverige/dopningsmedel-i-kosttillskott-1.653226

Fast när blev prohormoner förbjudna i sverige, tror det var riktiga prohormontillskott med höga doser som MAXX menade? Det där är ju inga mängder alls, men innehöll det gjorde det ju.

shadowfire
2009-04-21, 18:32
Fast när blev prohormoner förbjudna i sverige, tror det var riktiga prohormontillskott med höga doser som MAXX menade? Det där är ju inga mängder alls, men innehöll det gjorde det ju.

Tillräckligt för att ge utslag i en kontroll? Jag har ingen aning.

Sebbe_H
2009-04-21, 18:34
Tillräckligt för att ge utslag i en kontroll? Jag har ingen aning.

Ja det gör det ju kanske, men räknar man lite på det så är det obetydliga mängder per dag och lär inte ge någon som helst effekt.

GreekOrthodox
2009-04-21, 19:48
Alla kan göra männskliga misstag, utifall detta skett i detta fallet vet man inte men som sagt, ingen här vet så döm inte ut henne helt.
Hon har tagit sitt straff, åker hon igen så tycker jag det ska vara livstid.