handdator

Visa fullständig version : Inte bra med grönsaker om man röker?


[UnTr] freshmint
2009-04-21, 11:46
Min sambo kommer hem rusandes från jobbet och säger att en gubbe/tant (kommer inte ihåg vilket), sagt att ny forskning har vissat att grönsaker är direkt onyttigt för rökare. *grr27*

WTF! *mini

Pratar vi om Nitrater eller ökad oxidering och fria radikaler?
Vet någon vad hon pratar om?

Kischen
2009-04-21, 11:54
http://www.sr.se/ekot/artikel.asp?artikel=2769652

mikaelj
2009-04-21, 11:54
Betakaroten och E-vitamin har väl visats vara skadligt för rökare.

[UnTr] freshmint
2009-04-21, 11:58
Betakaroten och E-vitamin har väl visats vara skadligt för rökare.

Var inte det som kosttillskott?

I den formen har ju även andra antioxidanter som t.ex. C-vitamin, Selen och Q10 visat negativa resultat i samband med träning.

spoonchest
2009-04-21, 12:06
Men å andra sidan, hur skadligt är inte rökning för grönsaksätare?

Nitrometan
2009-04-21, 12:20
Det känns som om rökning är den större faran i sammanhanget.

Bättre att eliminera den.

Då kan man fortsätta njuta av grönsaker.

Ganymedes
2009-04-21, 12:21
Det känns som om rökning är den större faran i sammanhanget.

Bättre att eliminera den.

Då kan man fortsätta njuta av grönsaker.

:thumbup:

Eddie Vedder
2009-04-21, 15:06
Betakaroten och E-vitamin har väl visats vara skadligt för rökare.

Vi har haft den där diskussionen förut. Det var SUPPLEMETERING som ökade risken. En betakarotenrik kost tros vara skyddande mot lungcancer. Mot balgrund av det fanns hypotesen att samma sak gällde supplementering. Dock ökade snarare risken och en känd finsk studie fick avbrytas p.g.a. det.

mikaelj
2009-04-21, 15:10
Vi har haft den där diskussionen förut. Det var SUPPLEMETERING som ökade risken. En betakarotenrik kost tros vara skyddande mot lungcancer. Mot balgrund av det fanns hypotesen att samma sak gällde supplementering. Dock ökade snarare risken och en känd finsk studie fick avbrytas p.g.a. det.

Mm, tack för förtydligandet. Minnet bra men kort. Sömnen intensiv men kort.

stridis
2009-04-21, 18:38
Att de går ut med sådana rubriker och tolkar studierna på det viset innebär ett pedagogiskt problem för oss dietister( eller vi som blir det så småningom). Folkvett finns snart inte längre; "men jag har minsann har läst att...".

Scratch89
2009-04-21, 19:30
För att fortsätta på stridis inlägg, då. Folk verkar ha de konstigaste prioriteringarna. Man ser alltså grönsakerna som det farliga, medan man röker. Jag vet folk som inte vågar blanda sin alkohol med lightläsk, för det kan vara farligt för kroppen. Eller folk som inte ville hoppa studsmatta (för man kunde få missfall), men samtidigt stod och höll i ett vinglas och en cigarett.

Cerberus
2009-04-21, 20:08
För att fortsätta på stridis inlägg, då. Folk verkar ha de konstigaste prioriteringarna. Man ser alltså grönsakerna som det farliga, medan man röker. Jag vet folk som inte vågar blanda sin alkohol med lightläsk, för det kan vara farligt för kroppen. Eller folk som inte ville hoppa studsmatta (för man kunde få missfall), men samtidigt stod och höll i ett vinglas och en cigarett.

folk riktar ficklampan på fel saker helt enkelt. Just plain stupidity.

Eddie Vedder
2009-04-21, 20:11
folk riktar ficklampan på fel saker helt enkelt. Just plain stupidity.

Ja ungefär som alla evinnerliga frågor om hur EEA-intaget skall optimeras på grammet och efter optimalt antal timmar sedan senaste måltid samtidigt som träningen inte verkar ha lika stor betydelse.;)

Cerberus
2009-04-21, 20:53
ja nöjer mig med EAA före och efter träning(åtminstone före), sen räcker de med timing för min del.

pia
2009-04-22, 07:40
Att de går ut med sådana rubriker och tolkar studierna på det viset innebär ett pedagogiskt problem för oss dietister( eller vi som blir det så småningom). Folkvett finns snart inte längre; "men jag har minsann har läst att...".

Jag är inte dietist men jobbar som PT och har en del kostrådgivningar och det är faktiskt ett problem med alla rubriker som dyker upp och folk går på både om träning och kost. De har läst det ena och det andra och Anna Skipper sa faktiskt på TV att....
Efter ett tag blir man less fast samtidigt förstår jag att folk går på saker eftersom de inte har kunskapen att kunna se kritiskt.