handdator

Visa fullständig version : Ett nytt liv, en ny chans.


Sidor : [1] 2 3 4 5

Rahf
2009-04-21, 10:26
Namn: J
Född: 1985
Längd: Ca 176cm
Vikt: 72kg

Det Förflutna:

Storlien vid norska gränsen, Mars 2004.

Klassen hade gått ihop och kommit överens om att vi skulle åka till Storlien gemensamt och ägna oss åt vintersporter över några dagar. Jag tyckte nog det lät kul, minns inte så mycket från den tiden. Det var skiftandes mellan buss och tåg hela vägen innan vi var framme. Jag minns inte hur lång tid det tog, eller vilka städer vi stannade i. Väl framme så inackorderade vi oss i en större stuga som några klasskamrater hade fått hyra av några trevliga människor. Jag minns inte exakt hur det såg ut utanför stugan.

Jag var väldigt slö på den tiden. Lirade tv-spel, slöade i skolan och kedjerökte dagarna i ända. Det var rätt skönt att komma västerut faktiskt, vädret var fantastiskt och alla var på rätt bra humör, fast jag minns inte så mycket av vad alla sa eller gjorde. Första dagen åkte jag inte ens någonting i backarna, utan satt bara och bolmade likt en skorsten på stugbron. Jag minns inte varför jag gjorde det.

Natten var orolig, jag drömde mardrömmar om att vurpa med snowboarden och slå mig lite grann. Till och från så gled det över till att jag åkte omkring i skogen och brakade in i träd.



---------------------**************---------------------



Andra dagen så var det så premiär för mig i Storlien. Jag hade fått lite instruktioner av en i gruppen och vi skulle ta det lugnt och nätt nedför backen. Solen strålade och det var plusgrader i luften, snön höll på att smälta bort också. Liftfärden upp minns jag inte, jag tror att den gick bra och utan fadäser. Väl uppe på toppen så sa kamraten åt mig att bara åka efter i min egen takt och ta det lugnt. Utsikten var fantastisk, även om jag inte minns exakt hur det såg ut. Döm om min förvåning när jag inser att vi åker i en av de brantare backarna.

Två skär. Två långa och långsamma skär är allt jag hinner med innan jag glider ner på en isad del som sluttade lite extra. Jag glider ned, snowboarden glider lite extra åt sidan och börjar accelerera enormt. Jag gissar att hastigheten ligger runt 30-40km/h och riktningen är rakt in mot skogen som inhägnar skidbacken. Hjärnan hinner inte med, kroppen svarar inte och jag är paralyserad av skräck. Vänsterfoten är i riktning mot skogen och jag har två sekun...

- PANG!

Jag känner inte smällen, allt jag hör är ett knäckande ljud och och känslan av att ligga med huvudet riktat nedåt för backen. Försöken att resa sig går inte så bra, jag har ont i hela kroppen och bara armarna fungerar.

- J, gick det bra?

- Aaaah.. Helvete... Nä, kommer inte upp.

En ur gruppen rusar nedför backen för att hämta hjälp medan resten löper till mig. Jag är omtöcknad och lite förvirrad, samt att det gör så förbannat ont i hela kroppen. Till slut så kommer det en skoter med kälke som ska ta mig ner. De gör en kroppsundersökning men kommer inte fram till så mycket mer än att vänster underarm är fullständigt djupblå. Man lastar mig på en bår och sätter mig i kälken. Färden ner är en mardröm, jag vickar omkring inne i kälken och driver in och ut ur medvetande p.g.a. smärtan samt kroppens reaktion.



---------------------**************---------------------



Jag bärs in i ett grått och kalt rum. Ett långbord är ledigt och det blir min sjuksäng just nu. Jag kan inte röra vänstra benet och den enda reaktionen från högra benet blir att huden i höjd med skrevet buktar ut varje gång jag försöker använda det. Den lokala läkaren är från Lidingö, pistvakten säger åt mig att hålla klaffen när han tar blodtryck och läkaren lyckas inte sätta en nål i armen för att ge mig smärtstillande.

- Aa de e sånna daer slingerveener.

Jag skrattar åt ironin att vara i en fjällstuga och bli undersökt av en person från Lidingö samt en pistvakt vars ansikte mer ser ut som stoppningen från en soffa. De gör vad som kan göras, när väl sjukhushelikoptern anländer så får jag äntligen smärtstillande och kan börja tänka på annat. Jag förlorar medvetandet en gång till under helikopterfärden.

På sjukhuset så blir det en massa undersökningar. Någon timme senare så är det undersökning med ultraljud. Sjuksystern ser lite fundersam ut och följande händer:

- Känner du dig kissnödig?

- Nej, inte det minsta.

- Det var inte bra, du har ungefär 7dl vätska i blåsan. Vi måste nog sätta in en kateter.

"Ok" hinner jag tänka. "Det är väl inga problem". Sagt och gjort så börjar denna eminenta, och framför allt korpulenta kvinna att smörja in vad som mer liknar ett spjut än ett rör. Känslan när hon sticker in katetern är helt fruktansvärd. Som om någon kört upp en sträv och tjock sticka rakt igenom det heligaste. Samtidigt känns det som om jag sprutat ner hela rummet med urin, likt Kopparbergs gamla reklam med Settman och Granberg. Det tar cirka tio sekunder innan jag har fyllt en hel flaskpåse med brunt och vämjeligt urin.

Efter att jag blivit förberedd för sjukhusvistelse så kommer en läkare in för att berätta vad de kommit fram till. Han konstaterar att jag har ådragit mig följande skador:

- Brutet lårben precis nedanför höftleden på höger ben.

- Omfattande skador på hela bäckenets mjukdelar, inklusive höftleder. Dock inga frakturer.

- Komprimerad ryggrad. Ett flertal ryggkotor har tryckts ihop och blivit kilformade istället för rektangulära. Läkaren kommenterar inte detta vidare men verkar inte särskilt glad över att meddela det.

- Avslitna ryggmuskelfästen. Exakt vilka får jag inte reda på, han säger dock att det är ländryggen som är påverkad.

- Brutna revben. Det känns nästan som någon form av ironiskt anti-klimax efter vad han redan har sagt.

Kirurg-teamet är inte närvarande så jag får vänta tills morgondagen innan operation av benet. Läkaren säger att han måste lägga mitt högra ben i sträck för att det ska hållas rakt och inte glida omkring under natten. Sagt och gjort så tar han fram sina verktyg. En spruta för att kunna ge mig lokalbedövande samt en borr. Denna borr får mig direkt att tänka på träslöjdens urgamla handvridna borrar (http://images.tradera.com/359/78928359_1.jpg). Efter lite lokalbedövning så sätter han så igång att borra ett hål rakt in i underbenet. Halvvägs in så börjar jag känna borren mer än som en yttre påverkan på min kropp. Mer lokalbedövning och därefter hänger han upp benet i detta sträck som i princip ser ut som en liten valvbåge runt benet. Denna valvbåge håller i sin tur fast i en skruv eller spik som försätter underbenet i ett rakt och fritt hängande tillstånd.

Därefter var det dags att sova. Mer morfin, sömntabletter och två äldre män vars snarkande lät som regelrätta sågverk.



---------------------**************---------------------



Jag får förklarat att man beslutat sätta in en titanplatta samt fyra skruvar för att hålla benet på plats. Eftersom brottet ligger så högt upp så kan man inte gipsa. Raskt in på operation, narkos och därefter vaknar upp och ser min mamma och pappa komma invandrande på uppvaket. Jag vinkar lite trött och ser bara min mamma gråtandes omfamna mig innan jag driver tillbaka till det mörka, tysta, smärtfria.

Slut på del ett. Del två kommer snart.

MasterChief
2009-04-21, 10:31
Oj, kan tänka vilken resa du gått igenom. Denna journal ska följas!

rolf
2009-04-21, 11:26
Det här måste vara det längsta introt till en journal jag nånsin läst, och det är inte ens färdigt än :D Men fan så intressant det är! Del 2 nudå!

Rahf
2009-04-21, 12:43
Del 2.

Jag minns inte så mycket från morgonen, dagen eller kvällen efter operationen. Under dag två så fick jag besök från klasskamraterna och mina föräldrar. Förmodligen måste jag ha sett lustig ut och sagt lustiga saker, för jag var fullständig nerdrogad på morfin. Jag minns inte så mycket av vad de sa, men jag är tacksam för att de besökte och visade omtanke.

Efter deras besök så tyckte sjuksystrarna att det var en bra idé att jag skulle försöka ställa mig upp. Sagt och gjort så var första berget att bestiga just att vända sig i sängen och komma upp till sittande. Eftersom rygg- och benmusklerna var fullständigt väck så behövde jag hjälp att sätta mig upp. Därefter fick vi använda en typ av stödrullator så att jag kunde hänga mot någonting. Föreställ dig att man har ett upprätt bord som är U-format, vadderat på toppen och med två handtag där man kan hålla i sig. Jag tror även att gravida kvinnor får stå mot en sån under förlossning. svetten forsade och det var en kamp för varje centimeter, men till slut tog jag mig upp och kunde stå (nja, hänga) mot rullatorn. Efter tre, fyra steg så orkade jag inte stå längre utan måste lägga mig ner.

Jag bestämde mig tidigt för att jag skulle åtminstone försöka gå på toaletten själv. Sagt och gjort, efter katetern togs bort så gick jag igenom samma procedur igen, fast utan stödet av två sjuksköterskor. Jag tvingade mig själv att långsamt släpa mig själv in på toaletten och ner på toalettstolen. Det kom knappt ut någonting alls, men jag hade åtminstone tagit mig dit. Jag höll nog på att svimma flera gånger på vägen tillbaka för jag minns inte hur jag kom tillbaka till sängen, annat än att jag gjorde det själv.

Fyra dagar är dimmiga p.g.a. morfinet och just att smärtan tog sån kraft. Jag var trött mest hela tiden, men kunde inte sova utan smärtstillande. Varje gång det var dags att gå på toaletten så tvingade jag dock mig själv ur sängen. Det kom knappt någonting i flera dagar, jag fick krysta enormt mycket och ta i för kung och fosterland så att det åtminstone strilade ut lite urin. Någon kateter skulle jag inte ha igen.



---------------------**************---------------------



Jag fick åka med sjuktransport tillbaka från Östersunds Sjukhus till Örnsköldsviks Sjukhus. Denna sjuktransport framfördes av vad jag nog skulle kunna kalla den buffligaste ambulansförare jag sett. Han var stor, rätt lång och grymtade fram sina meningar. Men han var väldigt omtänksam. De hade fikapaus vid ett rastställe, och jag var kissnödig. Efter att ha försäkrat dem om att jag kan klara av det själv så blev jag stadd på ett par kryckor och fyra stadiga händer (de var tre stycken totalt, jag är så ledsen över att jag inte kommer ihåg deras namn). Jag pulsade ut i snön, vacklade, halkade och hade ingen kontroll över någonting, men kissade utan hjälp gjorde jag.

Väl vid Örnsköldsviks Sjukhus så blev jag inackorderad hos ortopedavdelningen i vad som kallas för Wemer-byggnaden. Här fick jag spendera några veckor och det skulle komma att vara väldigt långsamma dagar. Sjukgymnasten besökte mig en eller två gånger, gav mig några övningar och lämnade mig att sköta mitt eget. Min egna påhittade uppgift här var att kunna ta mig till kiosken och tillbaka. Wemer-byggnaden låg ett par hundra meter från entrén där kiosken huserade. Att gå på toaletten var vardagsmat nu. Smärtsam vardagsmat kanske, men nu kunde jag ju sitta ner och skita utan att ha känslan av att krysta fram tvillingar. Alltså började jag krycka iväg till kiosken och tillbaka. Väl inne på avdelningen igen så var jag alldeles slut. Maratonlöpare kunde slänga sig i väggen, 300-meter kryckning var nästa OS-gren och jag var guldmedaljör.



---------------------**************---------------------



När jag väl kom hem så var ingenting sig likt för mig igen. Jag kunde inte gå på flera månader och när jag väl fick slänga kryckorna, så skavde skruvarna som satt i benet mot muskler och hud. Att resa sig från liggande till sittande var en mardröm eftersom ryggmusklerna inte funkade. Magen fick ta över och det kändes som om en fakir hade spetsat mig med sin spikmatta, varje gång jag skulle kliva ur en bil, resa mig från en stol eller komma ur sängen.

I Mars 2005 fick jag äntligen ta ur titanet, men 2004 var försvunnet. Jag minns inte mycket annat än att jag var på Hultsfredsfestivalen och hade jättekul där. Mina idrottsliga prestationer som redan varit under all kritik, blev ännu sämre. Jag kunde inte springa och haltade rätt ofta. Psykiskt så mådde jag inte alls bra, trots att jag inte visade något för någon, inte ens föräldrarna. Jag fullföljde min militärtjänst, men hade stora problem under hela perioden.



---------------------**************---------------------



Snabbspola fram till två år sedan. År 2007 bestämde jag mig för att ta tag i förfallet och började träna. Givetvis så gick det inte alls bra första året. Jag gick upp en massa i vikt, blev i princip tjock på härliga 89,5kg och hade inte så mycket aning om hur man tränade. Men en sak var viktig, jag måste träna hela kroppen. Under 2008 så började jag få lite mer överblick på hur man gör. Jag gick ned till 77kg och kämpade för att utföra övningar rätt samt ha ett ok schema som funkar för mig.

Kroppen kommer hela tiden i vägen. Ryggen trilskas för jämnan, höften gnäller ibland och knäna som även de är försvagade kan grina. Men jag ger inte upp, varje dag är en ny dag i livet och en ny möjlighet. Kan jag inte träna, ja då får jag försöka glädjas åt någonting annat den dagen. Jag är i stort sett självlärd inom styrketräning, förutom tyngdlyftningen som jag instrueras i av en coach.

Jag tog även upp thaiboxning för ett tag sedan och tränar det två till tre gånger i veckan. Stämningen på klubben är fantastisk och jag älskar varje pass, även om jag har svårt att prestera ibland p.g.a. kroppen. Alla är hjälpsamma, trevliga och vi har väldigt roligt tillsammans. Detsamma gäller Helsingborgs thaiboxningsklubb som jag besökt. Även de har fantastiska instruktörer och en god stämning.

Jag dricker sällan alkohol nuförtiden. Rökningen har jag lagt på hyllan och snusningen gav jag upp efter lumpen. Jag ska dock inte sticka under stolen med att jag snusar när jag är onykter. Varför vet jag egentligen inte, det känns bra av gammal vana. Men något sug har jag inte haft ännu i nyktert tillstånd.

Välkommen till min journal. Välkommen till att läsa om min nya chans och mitt nya liv. NU KÖR VI!

rockafellah
2009-04-21, 12:49
Fan vad jobbigt! Jag som klagar på problem i ryggen haha:D Nej men fan, kört hårt som fan så gåre bra ska du se, lycka till!!:thumbup:

Timmi
2009-04-21, 13:22
Ska ta och följa den här journalen :)

Måste säga att Rahf fanimej är bland de gladaste och trevligaste människorna jag träffat. Sen att jag bara träffat honom en gång när han var nere i Stockholm är en helt annan sak.

Rahf
2009-04-21, 16:05
Ska ta och följa den här journalen :)

Måste säga att Rahf fanimej är bland de gladaste och trevligaste människorna jag träffat. Sen att jag bara träffat honom en gång när han var nere i Stockholm är en helt annan sak.

Jag är likadan hela tiden ;). Kanske lite lugnare.

-----------------------------***************-----------------------------


Thaiboxning klockan 1800. Får se vad våran coach har på lut ikväll!

Andy.da.wohoo
2009-04-21, 16:17
Hade ingen aning att du varit med om så mycket. Imponerande att du lyckats repa dig så bra ändå:)

Rahf
2009-04-21, 21:13
Thaiboxning 1800 - 2100

Jajamen, dubbelpass idag igen. Första passet med avancerade gruppen och andra passet med nybörjarna.

Det lossnar mer och mer för varje pass som går, lite mindre stel i axlarna och lite mer flyt i kombinationerna. Jag bestämde mig tidigt för att gå på ett högre tempo än vad jag brukat tidigare och mycket riktigt så slutade det med att jag var trött halvvägs in i passet. Det är jobbigt att ligga rätt lågt på energinivån och samtidigt försöka prestera så bra som det bara går. Jag längtar tills jag kan äta lite mer igen.

Under andra passet så var det egentligen som brukligt, benen låser sig ju längre tiden lider och mot slutet så försvinner all kräm i sparkarna. Höften orkar helt enkelt inte med alla vridningar. Som tur är så var det ett lugnt pass med mitsar och singelslag samt singelsparkar. Tack och lov så satt singelslagen bra mycket bättre ikväll. Jag fick köra med Per som är en tungviktare i nybörjargruppen. Vi ger honom extra coachning eftersom han är mycket entusiastisk, trevlig och försöker vad han kan, så jag brukar vara docka åt honom, för att driva upp hans tempo.

Det allt för idag. Frågan är om man ska vila imorgon eller köra ett styrkepass *rolleyes*

hasic
2009-04-21, 21:20
Vilken historia. Måste bara säga att det är starkt att du fortsätter träna så hårt. Detta kommer att följas! :thumbup:

Rahf
2009-04-21, 21:23
Fan vad jobbigt! Jag som klagar på problem i ryggen haha:D Nej men fan, kört hårt som fan så gåre bra ska du se, lycka till!!:thumbup:

Oj, kan tänka vilken resa du gått igenom. Denna journal ska följas!

Det här måste vara det längsta introt till en journal jag nånsin läst, och det är inte ens färdigt än :D Men fan så intressant det är! Del 2 nudå!

Vilken historia. Måste bara säga att det är starkt att du fortsätter träna så hårt. Detta kommer att följas! :thumbup:

En får tacka för lyckönskningar och visat intresse. Skall försöka att skriva så att det blir intressant också. Får se om jag kan få upp några bilder och video i ett senare skede, är riktigt dålig på det.

Carolinew
2009-04-21, 21:40
Oj, det var verkligen sorgligt att läsa, måste ha varit väldigt tufft :( Men jag beundrar dig verkligen som inte gett upp utan gjort det bästa möjliga av situationen! Massa cred till dig :thumbup:

rockafellah
2009-04-21, 22:03
En får tacka för lyckönskningar och visat intresse. Skall försöka att skriva så att det blir intressant också. Får se om jag kan få upp några bilder och video i ett senare skede, är riktigt dålig på det.

Kan säga att du började riktigt bra med din beskrivning av thai-passet:D Jag ska börja med thaiboxning till hösten, har du några tips eller så som jag kan träna innan? Har en säck hemma:)

rockafellah
2009-04-21, 22:09
Vart bor du förresten? Stockholm?(hoppas):D

Miquey
2009-04-21, 22:30
Vilken berättelse, läste allt! Fy fasen vad stark du är, jag beundrar dig stort! jag kommer absolut följa din journal.

Kämpa på!

Vezzlan
2009-04-22, 00:31
Får obehagskänslor när jag läser eländet du gått igenom, starkt att jobba sig tillbaka!

Den här ska följas!

Lycka till! :)

CiCoro
2009-04-22, 00:36
Läste allt innan när du la ut det på "allmänt", vilken historia! Starkt att komma tillbaka från allt det, gl!

Rahf
2009-04-22, 09:54
Vart bor du förresten? Stockholm?(hoppas):D

Tyvärr så bor jag i Örnsköldsvik (trodde det framkom av historien ;)). Gällande tips så tycker jag att du ska vänta innan du börjar på thaiboxningen. Det ger inte så mycket att ha en säck om man inte har nån teknik att slå med.

Vilken berättelse, läste allt! Fy fasen vad stark du är, jag beundrar dig stort! jag kommer absolut följa din journal.

Kämpa på!

Får obehagskänslor när jag läser eländet du gått igenom, starkt att jobba sig tillbaka!

Den här ska följas!

Lycka till! :)

Läste allt innan när du la ut det på "allmänt", vilken historia! Starkt att komma tillbaka från allt det, gl!

Tack ska ni ha!

Rahf
2009-04-22, 10:10
Dagens status:

Helt förstörd från igår. En massa knän i revbenen och även lowkicks från Per som väger 30kg mer än mig själv. Tur att han inte sätter dem så hårt än :D. Följderna blir att jag vilar idag och tar det lite lugnt.

Viktstatus: 71,4kg.

Jag siktar på cirka 68-70kg innan jag vänder energiintaget och börjar äta mer igen. Det är rätt skoj att väga lite faktiskt.

För den som inte vet vad en lowkick är, så är det en spark som siktar på insidan eller utsidan på låret. Det låter ofarligt, men träffar sparken med kraft på rätt ställe så kommer benet att domna bort. Om inte på första sparken, så förmodligen på de följande tjugo.

Syndicate
2009-04-22, 10:15
Jag hade ingen aning om att du satt på en sådan livshistoria. Du är en sann kämpe du.

Jag brukar alltid gnälla om små skitsaker som ont i tån, ont i röven osv, de är ju inte mycket att komma med med tanke på vad vissa varit med om, som du till exempel (Dock har jag inga planer på att sluta gnälla :D).

Givetvis kommer jag följa denna journal. Kul som tusan att du thaiboxas. Jag har fått för mig att du är superduktig på det och det stämmer säkert överens med verkligenheten :)
Lycka till med allt

Rahf
2009-04-22, 10:20
Nu låter det som om jag är thaiboxningsexpert och det är jag verkligen inte. Teoretiskt sett så har jag bra koll, men det är mycket som kommer i vägen när det kommer till praktiskt utövande. Jag funkar bättre vid ringside än inne i ringen alltså ;).

Robbin
2009-04-22, 15:27
Jag hade ingen aning om att du satt på en sådan livshistoria. Du är en sann kämpe du.

Jag brukar alltid gnälla om små skitsaker som ont i tån, ont i röven osv, de är ju inte mycket att komma med med tanke på vad vissa varit med om, som du till exempel (Dock har jag inga planer på att sluta gnälla :D).

+1 Man får perspektiv på saker och ting när man läser om såna som haft det betydliugt tuffare än en själv.

Lycka till med allt Rahf, kämpa på och glöm inte att njuta av livet :)

Rahf
2009-04-22, 19:02
+1 Man får perspektiv på saker och ting när man läser om såna som haft det betydliugt tuffare än en själv.

Lycka till med allt Rahf, kämpa på och glöm inte att njuta av livet :)

Jag lovar :D.

Rahf
2009-04-22, 19:11
Statusuppdatering:

Jodå, kroppen är helt rökt känner jag nu. Bäckenet gnäller, högerbenet tjuter och utsidan på båda benen har sagt upp sig. Tydligen så verkar det som om ett revben har fått för sig att han är avskedad också. Kan det vara denna post-it som revbenet sett någonstans?

http://askdoroli.com/wp-content/uploads/2008/05/istock_000005588575xsmall.jpg

Kort och gott: Jag har ont på många ställen.

Imorgon är det thaiboxning igen :D.

Scratch89
2009-04-22, 19:17
En, två, tre, fyr - plåga kroppen tills du spyr!

Tolkia
2009-04-23, 13:14
Jag kommer alltid att tänka på dig när jag ser kamsportsaffischerna som brukar sitta på Ö-viks busstation (som jag passerar med jämna mellanrum). Det är så man vet att man tillbringar för mycket tid på internet. :Virro

Rahf
2009-04-23, 13:30
Jag kommer alltid att tänka på dig när jag ser kamsportsaffischerna som brukar sitta på Ö-viks busstation (som jag passerar med jämna mellanrum). Det är så man vet att man tillbringar för mycket tid på internet. :Virro

:laugh: Jag har aldrig ens tänkt på att det finns någonting uppsatt där. Vet inte om min klubb annonserar där faktiskt. Det kanske är någon av karate-klubbarna eller ju-jutsun.

Jaja, jag vet att jag påverkar någon i varje fall *kissass*.

Rahf
2009-04-23, 15:34
Thaiboxning vid 1800. Undras om man kör dubbelpass ikväll också? Kroppen kommer förmodligen inte tycka om det.

Scratch89
2009-04-23, 15:37
Hur ser din träningsvecka ut? Jag tänkte mest om du kör någon slags träning inför thaiboxningen, eller om det bara är pang på som gäller? Jag har fått upp ögonen för grundträning, som jag liksom aldrig tänkt på innan.

Rahf
2009-04-23, 15:44
Hur ser din träningsvecka ut? Jag tänkte mest om du kör någon slags träning inför thaiboxningen, eller om det bara är pang på som gäller? Jag har fått upp ögonen för grundträning, som jag liksom aldrig tänkt på innan.

I princip så är det intensiv träning under veckodagarna och sen vila under helgen.

Måndag: Helkroppspass, siktet inställt på tunga vikter.

Tisdag: Thaiboxning.

Onsdag: Helkroppspass.

Torsdag: Thaiboxning.

Fredag: Helkroppspass (teknikträning på tyngdlyftning mestadels).

Vissa söndagar kan det bli lättare sparring också. Jag har ingen ork för något jobbigare än promenader efter det.

Wiken
2009-04-23, 15:53
Trodde aldrig att du skadat dig så allvarligt. Nu förstår jag absolut varför du har de problem som du har. Denna journal skall jag definitivt följa. Räkna med det!

rockafellah
2009-04-23, 16:40
Får du tillräckligt med kondition under thaiboxningspassen eller?:)

Scratch89
2009-04-23, 16:45
I princip så är det intensiv träning under veckodagarna och sen vila under helgen.

Måndag: Helkroppspass, siktet inställt på tunga vikter.

Tisdag: Thaiboxning.

Onsdag: Helkroppspass.

Torsdag: Thaiboxning.

Fredag: Helkroppspass (teknikträning på tyngdlyftning mestadels).

Vissa söndagar kan det bli lättare sparring också. Jag har ingen ork för något jobbigare än promenader efter det.

Ah, men det ser ju vettigt ut. Hur är dina thaiboxningspass upplagda? Jag är fortfarande sjukt sugen på att hitta det ultimata substitutet till styrketräning. ;)

Rahf
2009-04-23, 20:30
Får du tillräckligt med kondition under thaiboxningspassen eller?:)

Ah, men det ser ju vettigt ut. Hur är dina thaiboxningspass upplagda? Jag är fortfarande sjukt sugen på att hitta det ultimata substitutet till styrketräning. ;)

Varje pass thaiboxning är 1½ timme. Nu på senare tid så har jag börjat köra dubbelpass, ett för sparring och ett för finslipning av teknik. I princip så kör vi rätt högt tempo på sparring och det innebär att man oftast står och flåsar samt är helt slutkörd efter 10-15 minuter. Givetvis så har man fysträning på slutet med diverse uthållighetsövningar.

Jag tycker det funkar jättebra. Däremot tror jag knappast att det är ett bra substitut för riktig konditionsträning. Men att få kondition och uthållighet för fighting, det får man definitivt.

Problemet är att när man väl har gett sig in i det så måste man förvänta sig att det kommer göra ont, ibland riktigt ont. Det är psykiskt jobbigt att möta någon som är tekniskt bättre och kan slänga ut en serie på tre slag samt en spark innan du har fattat vad som hänt. Många går igenom ett pass där man känner sig värdelös och gråten nästan sitter i halsen, kan man repa sig efter det och känna att man utvecklas, då är det roligt.

Skall skriva upp kvällens pass alldeles strax.

Rahf
2009-04-23, 20:42
Thaiboxning 1800-2030

Kvällens pass började rätt lugnt. Johan, som är vår instruktör, bestämde att vi skulle gå in i olika slagkombinationer för att hitta vårat personliga avstånd och sen avsluta med en rundspark eller lowkick. Uppvärmningen bestod av lite varierade övningar. Pushkicks på mage och här blev det en stukad tå för eder journalskrivare. Körde mot "Honken", Honken är lite rädd för smällar och smärta och garderar instinktivt med armbågarna. Följderna blir att jag rammar stortån rakt in i en armbåge och får samma känsla som att man stött den i en tröskel. Blir asförbannad i tre sekunder och lugnar ner mig sen.

Slagserien med avslutande spark gick rätt bra, sista slaget för att sätta upp balansen för rundsparken var en krok och nu hittade jag äntligen rätt avstånd på de flesta. Eftersom jag är southpaw (vänsterhänt, jag står alltså med höger ben fram vilket gör att all taktik blir spegelvänd) så blir det lättare att lägga upp lowkicks för att störa motståndarens främre ben.

Under sparringen så var det rätt lugnt tempo, rondtiderna hade utökats från en minut till två minuter och alla höll nere intensiteten så att man skulle orka. Efter två byten var det dags att köra mot Jocke. Jocke har gått cirka 20 matcher i Tae Kwon Do och en match i thaiboxning, D-klass. Han är huvudet längre och fick personlig coachning av Johan ikväll. Med andra ord var jag slagpåse, eftersom Jocke behövde hålla ett högt tempo med tryck i både slag och sparkar. Efter denna sista rond var slut så var också jag helt slut. En vänskaplig "kram efter sparring" från Jocke var det enda som höll mig på benen.

Allt som allt så är jag rätt nöjd med passet.

Rahf
2009-04-24, 08:48
Dagens status:

Att ta sig nerför en trapp var en pina. Nu blir det lite havregryn med mjölk och en skvätt protein till det. klockan 1430 blir det styrketräning som heter duga.

Rahf
2009-04-24, 16:32
Styrketräning 1445-1615.

Parentesen markerar repetitioner och vikt, siffran utanför antyder antalet arbetsset.

Knäböj:

6x60kg
6x80kg
5x100kg
(5x105kg)x3

Stötdrag:

3x60kg
(3x90kg)x5

Plan hantelpress:

6x18kg
6x28kg
(6x33kg)x3

Pronerade chins:

10st
8st
Skifte till supinerat och 5st


Kommentar: Dagens plan var alltså att enligt träningsprogrammet klara femmor på 105 i knäböj. Det gick galant, även om sista repetitionerna som vanligt är sega när man klättrar ovanför tre reps. Efter böjen så var det dags för stötdrag, enligt mina direktiv och strama order. Fokus låg på att få in sträcket och ha ett distinkt drag ifrån golvet. Förut så har vi fokuserat mer på att kontrollerat dra och sen få fart på vikten genom klippet, det går sämre ju tyngre man kör.

Smällen som tog på bröstkorgen i tisdags gjorde sig påmind igen, riktigt påmind. Varje djupt andetag känns och att lägga sig samt resa sig är en riktig pina. Plana hantelpressar var alltså ett helt företag att bara ta sig till utgångsposition. Själva pressarna gick bra, sista set var riktigt segt.

Chinsen gick käpprätt åt pipan, under näst sista draget så klickar det till i revbenet och jag känner av det i utsträckt läge efter det. Byter till pronerat men klarar bara av fem reps innan kroppen och orken säger stopp. Någon magträning blev det inte p.g.a. obehaget med revbenen.

Vi funderade över om det var en spricka i revbenet, men det har då inte varit så värst smärtsamt fram tills nu. Vi får se hur det känns på måndag, det får vara vila fram till dess.

Allt som allt ett bra pass faktiskt.

hasic
2009-04-24, 17:05
Bra pass. Starka chins, synd att du skulle få problem.

Stark är du! :thumbup:

Rahf
2009-04-24, 17:19
Bra pass. Starka chins, synd att du skulle få problem.

Stark är du! :thumbup:

Tack för den. Visst var chinsen bra, tills revbenet sa ifrån och jag knappt klarade av det längre. Jag utlovar mycket bättre prestation på den fronten i framtiden :D.

hasic
2009-04-24, 17:23
Tack för den. Visst var chinsen bra, tills revbenet sa ifrån och jag knappt klarade av det längre. Jag utlovar mycket bättre prestation på den fronten i framtiden :D.

Har du haft problem med revbenen tidigare? Eller problemen kanske kommer från olyckan? :(

Rahf
2009-04-24, 17:45
Har du haft problem med revbenen tidigare? Eller problemen kanske kommer från olyckan? :(

Nehej då, problemen kommer från ett hårt knä i tisdags, som jag skrev tidigare. Möjligheten finns att det blev en spricka, men det är jag tveksam till.

Scratch89
2009-04-24, 17:49
Thaiboxning verkar nyttigt. :D

Rahf
2009-04-24, 20:50
Thaiboxning verkar nyttigt. :D

:D

Efter ett stadigt matintag så är det dags att hoppa in i bastun. Det blir inget galej förrän valborg. Revbenet känns förjäkligt, men det går nog över till måndag skulle jag tro :cool:. Blir nog inget mer käk ikväll heller, förutom lite vassleprotein i kopilsner.

rockafellah
2009-04-24, 22:46
Starkt pass idag, trots revbenen:) Vad är skillnaden på pronerade och supinerade chins?

Rahf
2009-04-24, 22:47
Starkt pass idag, trots revbenen:) Vad är skillnaden på pronerade och supinerade chins?

Pronerat innebär att handflatorna är riktade från dig. Supinerat är handflatorna mot dig.

rockafellah
2009-04-24, 22:50
Pronerat innebär att handflatorna är riktade från dig. Supinerat är handflatorna mot dig.

Aha där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag;):thumbup:

Rahf
2009-04-24, 22:52
Aha där ser man. Man lär sig nåt nytt varje dag;):thumbup:

Varje dag man lär sig något är en bra dag :).

Frillan
2009-04-25, 00:15
SKITBRA!! mycket gripande och inspirerande upplevelser. Fortsätt!

Rahf
2009-04-25, 08:25
SKITBRA!! mycket gripande och inspirerande upplevelser. Fortsätt!

Det skall jag!

Rahf
2009-04-25, 08:27
Dagens status:

Revbenet ömmar som tusan och kroppen vill ha vila, som på beställning. Det blir ingen lättare sparring imorgon heller, behöver de här två dagarna för att förbereda inför ett ruggigt tungt parti på benprogrammet. Nu på måndag kommer det bli riktigt intressant.

För stunden gäller det att få i sig lite frukost och förbereda sig för jobbet. Frukosten består som vanligt av 60g havregryn, 3dl mjölk, och en skvätt vassleprotein vid sidan av.

Rahf
2009-04-25, 17:57
Kroppen värker, men en promenad skall man klara av ikväll.

Just nu ligger det köttbitar på grillen *drool*.

rockafellah
2009-04-25, 20:08
Kroppen värker, men en promenad skall man klara av ikväll.

Just nu ligger det köttbitar på grillen *drool*.

Ge mig några också!*drool* Gubbjäveln här hemma glömde köpa kött till middagen*gah!*, så vi fick käka prinskorv:smash:

Rahf
2009-04-25, 20:16
Ge mig några också!*drool* Gubbjäveln här hemma glömde köpa kött till middagen*gah!*, så vi fick käka prinskorv

Önskar jag kunde! :em:

För övrigt blir det nog ingen promenad. Inställningen är värdelös just nu och orken finns inte. Smärta i höger fot och ländryggen säger sitt. Det får bli en mil imorgon istället. En annan lustig detalj är att jag var så trött och hade rätt ont efter arbetsdagen, så det var bara att lägga sig i 1½ timma. Skönt att bara slockna av faktiskt.

Nu sitter jag och funderar på något kalorisnålt mellanmål som man kan stoppa i sig så här på kvällskvisten.

rockafellah
2009-04-25, 20:17
Önskar jag kunde! :em:

För övrigt blir det nog ingen promenad. Inställningen är värdelös just nu och orken finns inte. Smärta i höger fot och ländryggen säger sitt. Det får bli en mil imorgon istället. En annan lustig detalj är att jag var så trött och hade rätt ont efter arbetsdagen, så det var bara att lägga sig i 1½ timma. Skönt att bara slockna av faktiskt.

Vila är ibland det bästa för skador;)


Nu sitter jag och funderar på något kalorisnålt mellanmål som man kan stoppa i sig så här på kvällskvisten.

Hallon!!:D

hasic
2009-04-25, 20:24
Du har inga bilder att bjuda på eller? *cupid*

Rahf
2009-04-25, 20:36
Du har inga bilder att bjuda på eller? *cupid*

Inte för tillfället, jag får se vad jag kan skrapa fram till veckan ;).

För övrigt hade hallon var liiite gott, men jag har inget att tillgå *mini. Skall se om det finns några morötter och kanske lite vassleprotein. Klockan 2300 är det K-1 på Eurosport.

Rahf
2009-04-26, 09:06
Dagens status:

Lite ont gör det här och var, men ingenting som stör. Nu är det iväg till jobb igen, kort dag på cirka fyra timmar. Därefter drar jag nog till kampcentret för att titta på sparringen. Det viktiga nu är att inte berätta för Jocke (som knäade mig i bröstkorgen) om revbenet. Då börjar han nog bli försiktig, och det vill vi inte ;).

Väldigt fint väder här, lite blåsigt bara.

Rahf
2009-04-26, 19:37
Revbenet är fortfarande ömt. Herrejösses vad sugen jag blev på att sparras när jag var på klubben också, tur att jag fick sysselsätta mig med tidtagning på ronder och allmän peppning. Nu blir det att lasta i sig mat och vila så gott det går. Morgondagens smärta avgör om det blir träning eller inte.

Rahf
2009-04-27, 12:45
idd_92ajjwY

Spelar ingen roll att den spelats hundratals gånger. Varje gång jag hör låtar som denna så spelas gamla minnen upp. Sen så är det så mycket som försvunnit också, då fäller man nästan en tår. Men det är energi, det är motivation, det är kraft. Idag så jävlar ska det pressas vikter i knäböj, bröstkorgens smärta får vänta. NU JÄVLAR!!!

Rahf
2009-04-27, 17:36
Styrketräning 1545 - 1800

Morgonvikten låg på 72,4kg.

Knäböj:

6x40kg
6x80kg
4x100kg
4x110kg
2x115kg
2x120kg PB!!
2x120kg PB!!

JAAA! Gamla singelmaxet grisades upp fyra gånger med vrål och stånk. Coachen, som är tyngdlyftare, sa att djupet var bra och att jag är en seg jävel.

Marklyft:

6x70kg
3x100kg
(3x120kg)x4

Helt slut efter knäböj så det blev lätta, explosiva marklyft med symmetriskt grepp och utan några hjälpmedel alls.

Smalbänk:

(10x50kg)x3

Pisselätt uppvärmning i princip, bröstbenet gjorde ont så jag gjorde det egentligen bara för att ha gjort några pressar också.

Hantelcurl:

(16x18kg)x3

:em:

Side bends:

(10x30kg)x3

Kommentar: Så otroligt befriande att ha satt det tyngsta knäböjspasset på detta rullande schema. Det var verkligen snortungt. Bålen höll och jag segade upp vikten. Coachen gav tummen upp och, då var saken klar. Det blev däremot inga pressar p.g.a. bröstbenets krånglande, all sträckning av bröstkorgen medför smärta. Marklyften flög även upp utan problem, bålen har definitivt blivit lite stabilare de senaste veckorna. Det blir två dagars vila fram till torsdag nu. Måste återhämta mig efter denna pärs.

PS: Är denna färgen läsbar eller bör jag ändra till en som är snällare för ögat? Jag försöker hålla mig lite unik, så det blev toalettbrun :D.

Rahf
2009-04-27, 18:51
200g Spaghetti
300g Köttfärssås

Förbannat gott var det :D. Det blir något lättare om ett tag också, känns bättre om jag ligger på 2000kcal än 1600. Så otroligt lättad över att ha klarat det tyngsta böjpasset innan toppningen.

rockafellah
2009-04-27, 19:01
Jävligt stark för din kroppsvikt! Grattis till PB:thumbup:

Rahf
2009-04-27, 20:02
Jävligt stark för din kroppsvikt! Grattis till PB:thumbup:

Tack ska du ha! Målet är att vara så stark som möjligt men ändå försöka hålla nere kroppsvikten.

Rahf
2009-04-27, 20:33
Bastubadning, åh herrejösses vad skönt det är efter träning. Det blir nog ingen promenad ikväll iaf. Jag spar mig tills imorgon, kroppen gnäller överallt. Ibland önskar man att man inte var så vek ;). Men men, det är bara att njuta av morgondagen istället.

Rahf
2009-04-27, 22:36
Innan sängdags. Detta mina damer och herrar, är vad vi kallar utklassning. Buakaw när han var som bäst:

Buakaw vs. Kohiruimaki

LJM5YvOL4P4

rolf
2009-04-28, 10:41
Bra böjt! 2xkroppsvikten är inte så långt borta nu.

Rahf
2009-04-28, 10:41
Dagens status

Bröstkorgen är fortfarande paj så det blir ingen sparring idag. Däremot kanske jag kör lättare teknikträning. Konstigt, för det kändes riktigt bra efter bastun igår kväll. Nåja, nu bär det iväg för att färga och klippa håret ;).

Rahf
2009-04-28, 10:43
Bra böjt! 2xkroppsvikten är inte så långt borta nu.

Det kändes riktigt skönt gjorde det. Riktigt segt gick det också, och fem kilo lättare kroppsvikt än när man började böjprogrammet också. Nu är det två lätta pass och sen toppning!

Rahf
2009-04-28, 16:56
Kommer att köra ett teknikpass på thaiboxningen och vägra ta emot smällar mot kropp. Vi får se hur det går, fysen uteblir också dock :(.

rockafellah
2009-04-28, 18:28
Kommer att köra ett teknikpass på thaiboxningen och vägra ta emot smällar mot kropp. Vi får se hur det går, fysen uteblir också dock :(.

Teknika hårt:D

Rahf
2009-04-28, 21:06
Thaiboxning 1930 - 2100

Jahapp, dum som man är så drar man iväg och tränar trots att man är skadad.

Passet var väldigt lugnt för min del. Högt tempo för nybörjare innebär oftast slötempo för oss andra, eftersom vi är så vana vid det nu. Det var gardering mot jabb och kross som gällde för nybörjarna, eftersom de var jämna par så fick jag mestadels köra på säck. Det kändes riktigt bra idag faktiskt, höften fungerande hyfsat och slagen satt fint. Sen är det alltid lite roligt när man ställer sig mot en nybörjare och ser på deras ansiktsuttryck när de inser att jag står 'felvänd'.

- VA? Står du så?!

- Jajamen! *Lägger ut en lätt jabb*. Gör så här och så här för att gardera mot mina slag.

Det är bra att de får lära sig fajtas mot en south paw :D.

Passet var lugnt för min del. Mestadel av tiden bestod av att slå på säck och hitta dugliga serier där jag kunde vrida upp ordentligt. Per behövde en kuddhållare för fysen, som bestod av en massa tempoväxlade sparkar, så det fick bli jag. Kände av revbenet efter det dock och stod över magträning.

Allt som allt ett bra pass, trots skada. Slagen satt fint på säck och mot nybörjarna så blev det mest avståndsbedömningar för egen del och tips till dem.

Klippte håret gjorde jag också, knäppte ett kort men kameran strular som tusan när jag ska överföra. Får se om jag kan få upp det ikväll eller imorgon.

rockafellah
2009-04-28, 21:48
Fan va sugen jag blir på att börja!!:D

Rahf
2009-04-28, 21:50
Fan va sugen jag blir på att börja!!:D

Gört ;). Hittar du en klubb som du gillar så kan jag besöka den när jag kommer till Sthlm. Att gästträna på andra klubbar är alltid skoj.

rockafellah
2009-04-28, 21:53
Gört ;). Hittar du en klubb som du gillar så kan jag besöka den när jag kommer till Sthlm. Att gästträna på andra klubbar är alltid skoj.

Hade tänkt börja på Fighter Centre i höst:) Blir väl något besök där i sommar och kolla läget innan öppet hus 22 augusti;) Du som kör Muay Thai. Tror du det funkar att köra både MMA och Muay Thai i början? Har hört att man kör typ 18 veckor MMA för att sen typ inrikta sig mot någon speciell kampsport lite mer, och MT vill jag oxå börja med samtidigt men kanske blir för mycket?:confused: Vad tror du?:)

Rahf
2009-04-28, 22:24
Jag tycker att du ska fokusera på det som känns roligast. Testa båda och kör på den du gillar bäst. Personligen föredrar jag stående fighting. Båda har sina egenheter, och väldigt många tycker att MMA är det bästa som finns. Det jag ibland kan tycka är synd med MMA är att vissa tar åt sig en attityd när de tränar det. "Min kampsport är bäst", så kan det låta ibland.

rockafellah
2009-04-28, 22:33
Jag tycker att du ska fokusera på det som känns roligast. Testa båda och kör på den du gillar bäst. Personligen föredrar jag stående fighting. Båda har sina egenheter, och väldigt många tycker att MMA är det bästa som finns. Det jag ibland kan tycka är synd med MMA är att vissa tar åt sig en attityd när de tränar det. "Min kampsport är bäst", så kan det låta ibland.

Mmh, jag vill gärna köra MMA, men då vill jag helst köra stående, vilket man kan göra:D Men jaja, vi får se hur det blir, kanske båda, kanske en, kanske igen:)

Rahf
2009-04-29, 09:32
Knäböj och marklyft har inte varit några problem för revbenet, vi får se om frivändningar går idag. Magträning för rectus abdominis är utesluten, det gör för ont. Det får bli fokusering på obliques tills smärtan har avtagit ;).

rockafellah
2009-04-29, 16:56
Knäböj och marklyft har inte varit några problem för revbenet, vi får se om frivändningar går idag. Magträning för rectus abdominis är utesluten, det gör för ont. Det får bli fokusering på obliques tills smärtan har avtagit ;).

Vet inte, men kanske borde du vila helt?

Rahf
2009-04-29, 17:42
Japp, det kommer förmodligen bli vila från vikter och definitivt vila från thaiboxning till måndag. På lördag åker jag förhoppningsvis upp till Umeå och ser Battle of Botnia som är en MMA/Thai-gala. Som mest ska jag försöka sträcka mig till promenader, jag är värdelös på att vila.

Rahf
2009-04-29, 17:49
Styrketräning 1445 - 1620

Morgonvikt 72kg.

Knäböj:

6x50kg
6x80kg
4x100kg
1x110kg
1x115kg

Förbenat trött i kroppen idag. Inte nog med det, jag glömde all utrustning förutom träningskläder också. Bälte, remmar, magnesium och träningsprogram blev kvar hemma, det enda jag fick med mig var skorna, och tur var väl det. Det blev bara till att gissa sig till vad jag skulle köra. 115kg var seg som sirap och jag var definitivt inte i toppform idag.

Marklyft:

6x50kg
3x80kg
3x110kg
3x110kg
3x110kg
3x110kg

Lätta, explosiva. Just nu gällde det bara att få lite blod till kroppen. Böjen var det viktigaste att bränna krut på.

Smal bänkpress, Feet Up:

Förbenatmångax20kg
6x50kg
8x50kg
10x50kg

Gör ont i bröstkorgen när jag rackar av vikten, det blev inte något tyngre utan jag körde väldigt lätt och explosivt istället.

Side bends:

12x30kg
12x30kg

Lite knyckligt med revbenet, men det gick utan större problem.

Kommentar: Lite av ett skitpass idag. Både jag och Burlock (träningspartner) var ömma och loja. Knäböjen var seg som tusan och dåligt med tryck i kroppen gjorde att marklyften fick vara jättelätt idag. Måste vila upp bröstkorgen nu så att jag kan få träna på riktigt igen.

Stråhle
2009-04-29, 18:21
Blev galet motiverad på att börja träna seriöst nu, imponerande berättelse. Fortsätt så här. :)

LindaS
2009-05-02, 15:46
Gört ;). Hittar du en klubb som du gillar så kan jag besöka den när jag kommer till Sthlm. Att gästträna på andra klubbar är alltid skoj.Missade dig när du var på STK i vintras, så du måste säga till när du kommer nästa gång..

Rahf
2009-05-02, 23:06
Missade dig när du var på STK i vintras, så du måste säga till när du kommer nästa gång..

Det blir nån gång i Juni förmodligen! Alternativt även senare i sommar eftersom jag skall besöka amerikanska ambassaden.

För övrigt så har jag varit på kampsportsgala i Umeå, nämligen Battle of Botnia. (http://www.battleofbotnia.com/) Underhållande fighter, fast lite varierande kvalitet på vissa. Snabbaste knocken tror jag låg på 21 sekunder, detta var en av MMA-matcherna. Första thaiboxningsmatchen tog även den slut fort, killen som blev knockad hade värdelös guard.

Go'natt på er!

Rahf
2009-05-03, 21:17
Jobbade fram till 1600 idag och sen blev det en tur till klubben för att umgås lite. Det slutade med att jag fick coacha en nybörjare och instruera i grundteknikerna, roundhouse, jabb, cross och krokar. Jag tycker att det gick rätt bra för henne, för att vara relativ nybörjare. Tur att sparkarna inte satt så hårt, då hade revbenet gått åt helvete igen.

Rahf
2009-05-04, 10:23
Tog en morgonpromenad tidigare på cirka 45 minuter. Rätt skönt att rensa tankarna.

Rahf
2009-05-04, 14:17
Iväg till gymmet. Lättare benpass idag, kan lägga lite mer krut på marklyft/frivändningar. Revbenet är fortfarande lite paj, däremot läker det sakta men säkert.

Rahf
2009-05-04, 19:47
Styrketräning 1610 - 1845


Knäböj:

6x50kg
6x80kg
5x100kg
(2x105kg)x3

Använde inget bälte, behöver träna bålstyrkan p.g.a. den svaga ryggen. Tvåorna var tunga av någon anledning. Riktigt sega var dem och ingen passare hade man :D.

Styrkevändningar:

(3x50kg)x2
(3x60kg)x2

Gjorde en sittvändning bara för att känna på det också. Teknikträning kan man kalla det, revbenet kändes inte av så det var skönt.

Stötdrag:

(3x85kg)x3

Varierande kvalitet på dem, fick till bra knyck på vissa, men balansen var lite avig.

Militärpress:

6x40kg
6x45kg
5x45kg

Här har man legat av sig rejält p.g.a. en trasig axel, men idag funkade det. Jäklar vad man tappat i presstyrka. Nåja, varje repetition var en touch på bröstkorgen :D.

Chins, pronerat:

8
8
8

Väldigt lätta idag, revbenet tycker inte om utsträckningar. Det gick dock tack och lov.

Omvända flyes i infernalisk maskin:

3 set, 12 repetitioner.

Side bends:

12x30kg
12x30kg
12x30kg

Tungt men fungerande.

Kommentar: Ett dugligt pass med tanke på omständigheterna. Längtar fortfarande tills jag kan äta lite mer och kräma upp energinivåerna, så att man kan prestera lite. Försökte köra hantelrodd också men bröstkorgen sa stopp redan på 30kg. Det får bli senare.

Nu blir det en kvällspromenad på en mil.

rockafellah
2009-05-04, 19:49
Bra pass:)
Hur gör du dina styrkevändningar? En del tycker att det ska vara med press men en tycker bara upp till bröstet, dvs ryck (om jag fattat det rätt :D)
Pronerat var handflatorna mot dig?:em:

Rahf
2009-05-04, 22:25
Bra pass:)
Hur gör du dina styrkevändningar? En del tycker att det ska vara med press men en tycker bara upp till bröstet, dvs ryck (om jag fattat det rätt )
Pronerat var handflatorna mot dig?

En styrkevändning är en frivändning utan 'sittet'. Ryck är när du håller bra mycket bredare och drar stången direkt ovanför huvudet. Jag kör inte press eftersom jag styrkevänder bra mycket mer än jag kan pressa bekvämt ;). Däremot kör jag även ryck, vilket är en väldigt svår övning rent tekniskt.

Slutfas i styrke- eller frivändning:

http://www.gymjunkies.com/images/clean_rack.jpg

Slutfas i ryck:

http://www.csmonitor.com/photosoftheday/specials/record_breakers//images/4.jpg

Pronerat är handflatorna från mig. Supinerat är handflatorna mot mig.

Engelsk förklaring:

http://img.tfd.com/mosbycam/thumbs/500197-fx37.jpg

Rahf
2009-05-05, 09:16
Morgonvikten stod på 71,5kg idag, man börjar bli lätt på riktigt nu ;). Det vore bekvämt att ligga runt 69-70kg, just för att därifrån så går det att öka successivt, samt att man inte har långt kvar till 67kg (welterweight) som är en bra viktklass för mig i thaiboxning.

Rahf
2009-05-05, 21:13
Muay Thai 1930 - 2100

Nybörjargruppen idag igen, vill verkligen läka så att jag kan börja köra på riktigt. Rätt ointressant pass generellt så jag tvingade (läs, frågade snällt) deras instruktör, Nicke, att köra med mig. I princip så var det bara gardering mot div. slag. Uppvärmning med sparkar mot kropp, jag körde med den tunge Per och det märktes att rutin verkligen spelar roll när man tränar. Per flåsade tungt och själv svettades jag lite lätt men var riktigt fräsch och redo för nästa utmaning.

En sak som var roligt ikväll åtminstone var att nybörjarna äntligen blev introducerade till mitts-sparring. Det blev lite frustration för min del eftersom de inte hade full koll på hur man håller mitts osv. Men det flöt på rätt bra. De såg tydligen väldigt trötta ut efter att ha fått köra på mina mittsar :devil:.

Passet avslutades med härlig KAT-stretching och allmänt surr om varierande saker. Gemytligt och trevligt alltså :D.

Måste få tag på en videokamera eller bara en kompakt dito som jag kan få lite bilder/film med från klubben.

Tjuckot
2009-05-05, 21:37
Morgonvikten stod på 71,5kg idag, man börjar bli lätt på riktigt nu ;).

Ja där vore inte helt fel att ligga, hehe. Ska man satsa på det kanske? ;)

Rahf
2009-05-05, 21:43
Ja där vore inte helt fel att ligga, hehe. Ska man satsa på det kanske? ;)

Det blir nog nästan så. Åtminstone till en början :D. Det jobbiga är att om man ska gå en match så är det jobbigt ifall man är ~175cm och väger över 75kg. Motståndarna börjar bli rätt långa då *cry*.

Tjuckot
2009-05-05, 22:03
Det blir nog nästan så. Åtminstone till en början :D. Det jobbiga är att om man ska gå en match så är det jobbigt ifall man är ~175cm och väger över 75kg. Motståndarna börjar bli rätt långa då *cry*.

Personligen inbillar jag mig att löpningen skulle gå mycket bättre om jag gick från 74kg morgonvikt till runt 71kg. Inte för att jag aktivt orkar göra något för att ta mig dit, men iaf.

Ja, hehe.. inte kul kan jag tänka mig. Lite sämre reach har man väl då :b

Rahf
2009-05-06, 09:11
Lite frukost nu, ~70g havregryn, 3dl mjölk och en liten drink med vassleprotein. Tråkig frukost, men det mättar.

I eftermiddag så blir det styrketräning. Danne från klubben kommer hålla någon form av boxningsträning senare också, så man kanske kör där ifall man orkar. Det tråkiga skulle vara att de flesta är tjejer utan intresse att bli bättre på boxning, så min egen träning kommer väl bli lidande då *mini.

Personligen inbillar jag mig att löpningen skulle gå mycket bättre om jag gick från 74kg morgonvikt till runt 71kg. Inte för att jag aktivt orkar göra något för att ta mig dit, men iaf.

Ja, hehe.. inte kul kan jag tänka mig. Lite sämre reach har man väl då :b

Själv är jag värdelös på löpning :em:. Så förbenat lat och bekväm av mig när det gäller sånt.

Rahf
2009-05-06, 19:59
Styrketraening 1630 - 1900 (två timmars effektiv styrketräning och 30 minuters surrande och stretchande)

Knäböj:

6x60kg
6x80kg
2x100kg
1x110kg
1x110kg
1x110kg

Inte så mycket att säga faktiskt. Lätta böj idag för att förbereda mig inför toppning.

Marklyft:

6x60kg
4x90kg
2x120kg
1x130kg
2x140kg
2x140kg
2x140kg

Pronerat grepp upp till singeln på 130kg. På arbetsseten fick jag byta och köra mixat. Försökte få in lite viktvana, längesen man körde några tyngre marklyft så jag tar det ett pass i sänder. Tvåorna kändes bekväma och kom upp utan problem. Inte så pjåkigt att man numera kan reppa på närapå 2xKroppsvikt.

Militärpress:

8x40kg
8x40kg
6x40kg

Work in progress, måste jobba upp mig här. Tur att stötandet inte varit lidande :D.

Chins:

8st
8st
8st

Pisselätt igen, revbenet börjar kännas bra nu.

Baksida axlar i infernalisk maskin:

Vettefan hur mycket jag reppade, men mycket var det.

Vanliga hederliga sit-ups med lutning.

Det nöp till både en och två gånger i bröstkorgen, men sen släppte det och jag kunde bara fokusera på att ta ut så stort ROM jag klarade av. Har ingen aning om hur många det blev, 40+ och säkert mer därtill. Oviktade sit-ups är bra tråkiga, men jag måste krypa innan jag kan gå just nu.

Kommentar: Marklyften var det som hade lite fokus idag. Har legat av mig rejält där, så det fick bli lite tyngre idag åtminstone. Böjen var inga problem alls. Militärpressen tar sig säkert, bara jag får fokusera lite på det.

Revbenet är verkligen på bättringsvägen nu! Nästa vecka kan jag sparras igen! TJOHO!!

Träffade också Danne från klubben. Han håller i någon form av kickboxningspass för vem som helst på centret jag tränar i. Av någon anledning så övertygade han mig om att vara med nästa vecka, vi får se hur det går :em:. Blev lite bastning och surr om hans kommande match också.

rockafellah
2009-05-06, 21:24
Bra pass och skönt att revbenen kändes lugnt:) Respekt att köra 2xkv i mark jue *yourock*

Rahf
2009-05-06, 22:11
Kvällspromenix på 40 minuter, skönt att rensa tankarna och sträcka på benen lite.

Bra pass och skönt att revbenen kändes lugnt:) Respekt att köra 2xkv i mark jue *yourock*

Tack ska du ha! Det är bara militärpressen som är i skamvrån just nu :D. Marklyften var rätt lätta och målet blir väl en singel på 160kg inom en överskådlig framtid. På måndag är det sista toppningen i böj, 130kg är målet.

Rahf
2009-05-06, 22:15
*Försenad edit* Det verkar även som om en hel del tittar in utan att bemöda sig att skriva något ;). Jag bits int! Får väl börja göra som de andra poppisjournalerna och lägga upp bilder/filmer.

Farväl anonymitet!

Rahf
2009-05-07, 21:39
Thaiboxning 1930 - 2100

Nybörjarpasset igen, jag vågar inte köra sparring riktigt ännu. På tisdag smäller det nog.

Danne var deras instruktör idag och gick igenom vanliga förflyttningar samt förflyttningar med slag. Eftersom det är någonting som i princip sitter i ryggmärgen för mig, så gjorde jag det lite svårare med att istället cirkulera, göra snabba vändningar och slå kombinationer samtidigt. Armbågen gnäller lite när jag slår cross i fria luften nuförtiden.

Fick köra ett par vändor med en nybörjare. Jabb, cross och olika förflyttningar på det. Han fick sig några små duttar för att påminna om guarden och sen lite poängteringar om hans förflyttning. Det kommer nog se bättre ut om någon vecka för honom.

Dessa pass är nyttiga på så sätt att jag helt kan fokusera på mig själv och bara nöta grunderna ännu mer. Är det för lätt så gör jag det svårare och mer komplicerat för mig själv, då är det fortfarande utmanande.

På söndag ska jag dit igen för att kolla in killarna som ska gå match. De behöver dra upp tempot en hel del nu. Just nu blir det pannkaka som en väldigt sen middag :D.

Rahf
2009-05-08, 10:55
Lugn dag idag. Jobbar extra mellan 1600 - 1900 och sen är planen att gå på bio. På måndag är det toppning i knäböj.

Rahf
2009-05-10, 21:19
Toppning i knäböj imorgon, siktar på 130kg. Problemet är att jag är taggad redan nu. Kommer nog gå runt som en krutdurk imorgon, redo att explodera. Har laddat rätt bra med käk i helgen och vätskat upp från 71,5kg till runt 72,5-73kg. Får se ifall det ger en liten extra kick.

LindaS
2009-05-10, 21:42
Joooråå, det kommer att gå kanon! :)

rockafellah
2009-05-10, 21:42
Toppning i knäböj imorgon, siktar på 130kg. Problemet är att jag är taggad redan nu. Kommer nog gå runt som en krutdurk imorgon, redo att explodera. Har laddat rätt bra med käk i helgen och vätskat upp från 71,5kg till runt 72,5-73kg. Får se ifall det ger en liten extra kick.

Kör hårt! :D

Andy.da.wohoo
2009-05-10, 21:48
130kg flyger upp ska du se:thumbup:

Rahf
2009-05-10, 22:12
Joooråå, det kommer att gå kanon! :)

Kör hårt! :D

130kg flyger upp ska du se:thumbup:

*cupid*

Än mer taggad nu! Skall se till att filma denna gång också.

Rahf
2009-05-11, 10:35
6x60kg
6x80kg
1x100kg
1x110kg
1x120kg
1x125kg
1x130kg

Det är serien som jag tänkt köra. Beroende på om jag känner mig varm eller ej så blir det antingen någon extra repetition eller ett extra set på lätt vikt. Kör på så lite volym som möjligt och vilan blir lång. Jävlar vad taggad jag är. Kameran är laddad och redo och jag lyssnar på musik som nästan får adrenalinet att spruta.

Taggad? JA!! Dra åt helvete gamla skador, nu ska kroppen funka som ett välsmort maskineri!

Timmi
2009-05-11, 10:49
Det kommer gå lysande att piska upp 130 kg ska du se!

rockafellah
2009-05-11, 11:46
:kickass:

Aleqz
2009-05-11, 12:00
Lycka till! :)

Stråhle
2009-05-11, 14:39
Hur gick det? :)

Rahf
2009-05-11, 17:06
Toppningsdag, knäböj. 1430 - 1630 (Morgonvikt, 72,5kg)

Generell uppvärmning med oviktad stång.

Styrkevändningar:

5x40kg

Enbart för att aktivera kroppen och göra den redo för vad som komma skulle.

Knäböj:

6x60kg
5x80kg
2x100kg
1x110kg

Toppningsförsök, videon beskriver på ett ungefär hur taggad jag var:

tV3DnYjxbhA

Militärpress:

5x50kg
4x50kg
4x50kg
4x50kg

Helt slut efter första set, de tre följande blev alla fyror, och sen var krutet slut.

Bänkpress:

8x50kg
6x70kg
3x80kg
3x80kg
3x80kg

Helt förstörd efter militärpressen så det fick bli lite lättare. Det kändes tillräckligt tungt kan jag säga.

Stångrodd:

8x50kg
8x70kg
8x70kg
10x70kg

Var ju för fan pisselätt, inte tog jag i rejält heller så det blev inte ordentligt förrän sista set.

Supinerade chins:

En hel del x kroppsvikt.

Tappade räkningen.

Hängande benlyft:

Samma sak där, tappade räkningen. En hel del gjorde jag.

Kraftigt lutande sit-ups:

4x5kg
4xoviktad
4x5kg
4xoviktad

Helt förstörd på denna övning, den sliter något oerhört.

Nu sitter jag mest bara och tar det lugnt, skönt att det äntligen är klart.

Andy.da.wohoo
2009-05-11, 17:18
Ja JÄVLAR va bra! :thumbup: Som jag sa, den flyger upp!;)

rockafellah
2009-05-11, 17:20
Nämen nämen! Riktigt hulkenvrål till PBt där ;) Grattis!! *yourock*

Rahf
2009-05-11, 17:22
Tack ska ni ha! Det kändes riktigt rejält tungt i botten.

Glömde bort, dagsformen:

http://i724.photobucket.com/albums/ww250/TrueRahf/Dagsformen05-11-2009.jpg

http://i724.photobucket.com/albums/ww250/TrueRahf/Dagsformen205-11-2009.jpg

rolf
2009-05-11, 17:26
Grattis till bra psykning där, kul att se! Och som jag redan skrev i dagsformstråden så är du mycket större än jag trodde, grofvt! :thumbup:

Scratch89
2009-05-11, 17:32
Du har fan värre emofrilla än vad jag har! :D

Bra skit. Du är grov.

LindaS
2009-05-11, 19:18
Mjau..

rockafellah
2009-05-11, 19:27
Det stod på youtube att du följde ett böj-program. Kan du dela med dig? :)

Vezzlan
2009-05-11, 21:12
Bra form och bra böjt!

Rahf
2009-05-11, 22:34
Grattis till bra psykning där, kul att se! Och som jag redan skrev i dagsformstråden så är du mycket större än jag trodde, grofvt! :thumbup:

*cupid* Nu blir jag nästan inspirerad till att ta fler bilder. Fan Rolf de e int bra di här, ja bli ju nästan litt generad.

Du har fan värre emofrilla än vad jag har! :D

Bra skit. Du är grov.

Tack ska du ha!

Mjau..

Voff? Jag som inte pratar kattspråk :(.

Det stod på youtube att du följde ett böj-program. Kan du dela med dig? :)

Skriver upp det i din journal.

Bra form och bra böjt!

Tackar! Är liiiite missnöjd med djupet på 130kg, men det var under parallellt så jag får ändå vara nöjd med att ha klarat av att stånka upp det.

Rahf
2009-05-12, 21:44
Thaiboxning: 1800 - 2100

Mycket mitts, mycket av allt. Hård uppvärmning och väldigt nära kramp i vaderna, de blir stora och ser lite häftiga ut åtminstone :D.

Gick bra idag, det lossnar mer och mer tycker jag. Passen går aningen från klarhet till klarhet, fast under detta pass drogs jag med slöare ben och höft efter gårdagens maxning.

Nybörjarpasset var ganska kul, de blev nog nästan lite fundersamma över hur jag såg ut inför mitts-sparringen. För att ge en ungefärlig bild, ungefär samma som under böjmaxningen, fast inga ljud och bara vandrandes fram och tillbaka.

Hade kamera med men fick inget tillfälle att ta bilder eller filma. Får bli någon annan gång. Nu är det seeeen middag som gäller.

Rahf
2009-05-13, 10:25
Knäckt i kroppen idag. Som upplagt för lugn styrketräning och sen ett pass med lite intensivare boxning. Kroppsvikten är tillbaka på 71,5. Jag måste ha använt en förbannat massa energi under måndagens toppning :D.

Wiken
2009-05-13, 16:48
Inte nog med att du i själva verket är grovf, du lyfter snyggt också. "Just a quick sniff of ammonia, and BAAAAM"

:D

Rahf
2009-05-13, 20:11
Har tränat förbannat mycket idag, skall bara äta färdigt först innan jag skriver upp passen.

Inte nog med att du i själva verket är grovf, du lyfter snyggt också. "Just a quick sniff of ammonia, and BAAAAM"

:D

Why thank you, sir :D. Det är bra att jag får kommentarer på lyftet, för jag själv tycker det är snudd på grunt.

Rahf
2009-05-13, 20:43
'Styrketräning' 1530 - 1700



Frontböj:

10x20kg
6x50kg
2x70kg
2x80kg
2x80kg
2x80kg
2x80kg

Lugna puckar efter i måndags, detta fortsätter veckan ut. Vill inte överanstränga mig efter toppningen nu. Djupet är bötten ur, jag ska nog filma nästa omgång frontböjar och även ryckböjar.

Ryckmark:

6x50kg
6x70kg
6x70kg
5x70kg

Ryggen krampar ihop på sista settet. Inte för att det är tungt, för det är det inte, utan för att den är så ansträngd sen i måndags.

Militärpress:

3x50kg (NEJ! Kroppen säger bestämt ifrån)
6x40kg
6x40kg
6x40kg

Dum som man är så går man givetvis på pågående arbetsvikt. Axlarna protesterar direkt, och jag avbryter första set för att sänka vikten.

Enarms, kabelrodd:

12x20kg
12x25kg
12x25kg

Pisselätt vikt, var mest för att bakre delta skulle få lite träning, samt för att känna hur revbenet känns vid lättare vridningar nu. Inga känningar så det var bara att fortsätta.

Latsdrag:

8x50kg
8x50kg
8x50kg

Tro det eller ej, men sista repetitionen på sista settet var nästan drygt :D. Kroppen är definitivt trött, dessa lätta pass gör den nytta.

Ryckböj:

6x20kg
6x20kg
6x25kg
3x25kg (Orkar inte hålla balansen på stången längre.)

Eftersom kroppen inte vill ha några tyngre vikter just nu så tyckte jag det skulle vara nyttigt att bara hitta positionen på stången ovanför skuldrorna samt djupet i sittet. Inga problem alls på nåndera, däremot måste jag ta det lugnare i vändfasen så att inte balansen åker åt fanders. Axlarna är äntligen mjuka nog att hantera slutpositionen i ryck.

Thaiboxning, fys: 1800 - 1915

Danne höll sitt pass idag och hade fått både mig samt Per att lova våran närvaro. Det var allehanda övningar som alla var hämtade från vårat normala träningsupplägg på klubben. Skillnaden var att det bara var inriktat på fys nu. Som Danne sa så blev det jobbigare på ett helt annat sätt för mig och Per, eftersom vi har hyfsad teknik.

Kort och gott så var det stenhård box- och sparkfys non-stop. Jag tvingade Per att stoppa in tandskyddet, så vi körde med den under hela passet. Allt som allt en bra träningsdag, jag är riktigt trött och nöjd nu. Det blir definitivt inget dubbelpass imorgon.

rockafellah
2009-05-13, 20:59
Du får filma en thaifys nån gång :D

Rahf
2009-05-13, 21:02
Kan ju inte filma om jag deltar :D.

rockafellah
2009-05-13, 21:05
Kan ju inte filma om jag deltar :D.

Be danne;)

Rahf
2009-05-13, 21:08
Får ta och göra det.

Rahf
2009-05-14, 10:51
Rätt sliten idag känner jag. Det är bara tagga inför ikväll dock :D. Efter passet så blir det nog lite snacks till K-1 MAX, Final 16.

Rahf
2009-05-14, 22:26
Thaiboxning: 1800 - 1915

Lätt och enkelt pass idag. Kroppen var helt slutkörd från denna veckans träning och huvudet hängde inte alls med. I överlag så var det lugnt tempo, hade nog inte full koll på kroppen heller för Micke började grymta lite efter ett par låga sparkar, de satt lite hårt med andra ord. Även om de är lösa så domnar benet av efter ett par klockrena träffar på rätt muskel. Så går det när kroppen är seg.

Per glömde sitt tandskydd idag och jag var tydligen den ende han sa det till. Alla slog honom på käften under sparring, utom jag :laugh:. Sparringen i sig var rätt skön. Revbenet klarade elddopet också, Johan som är vår tränare (och väger +100kg) sopade in ett par klockrena kroppsslag rakt på bröstkorgen, det höll :D.

Jag är i förgrunden, fokuserandes, och man kan skymta Per väntandes till höger.

Rahf
2009-05-15, 09:29
Ryckböj skall det bli idag, filmas ska det också :D.

LindaS
2009-05-15, 09:36
Ryckböj skall det bli idag, filmas ska det också :D.Trevligt.

Rahf
2009-05-15, 15:34
Styrketräning: 1400 - 1600

Ryckböj:

6x25kg
3x35kg
3x50kg
1x50kg (FAIL!)
3x50kg
3x50kg
3x50kg
3x50kg

Bra med teknikträning, ryckböj är jobbigast för axlarna just nu. Kapaciteten i ben och bål finns definitivt för mer, det är axlarna som sätter stopp.

Frontböj:

2x50kg
2x70kg
1x80kg
1x90kg
1x90kg
1x90kg
1x90kg

Lätta singlar, för att hålla ben och bål fräscha.

Militärpress:

6x40kg
6x40kg + 4 push press
5x45kg + 2 push press

Trötta axlar och triceps.

Supinerade chins:

8
8
8

Hade inte ork eller lust med mer.

Därefter gav vi oss. Ryckböjen kändes bra och frontböjen kändes dryg, som det ska vara. Misslyckades med några ryckböjar p.g.a. för avslappnade axlar. Fokuserade om och koncentrerade mig på att slita stången isär, då gick det bättre.

Här kommer en film på allehanda set:

Olls2Qpj7Cc&fmt=18

rolf
2009-05-15, 16:29
Riktigt snygga ryckböjar! Jag vill också kunna :(

Rahf
2009-05-15, 22:10
Riktigt snygga ryckböjar! Jag vill också kunna :(

Tack! Det är så otroligt jobbigt för axlarna. Grym övning helt klart.

Erik__
2009-05-15, 22:33
Det där var erotiskt :D tog det länge innan du lyckades komma djupt i fillejoxböjen?

Rahf
2009-05-15, 22:36
Det där var erotiskt :D tog det länge innan du lyckades komma djupt i fillejoxböjen?

Erotiskt, mmmmm. *kissass*

Minns inte när det lossnade på riktigt faktiskt. I ryck så var det en plågsam process, eftersom varken höft eller ben samarbetar speciellt mycket med mig. Man kan säga att det har tagit mig två års misslyckanden att komma dit jag är nu i utförande.

Rahf
2009-05-16, 07:05
Hyfsat tidig morgon idag, skall iväg och hjälpa tre stycken från klubben när de går match. Ska bli jättekul!

Rahf
2009-05-17, 13:20
Det var en rolig dag igår, trots att det inte gick så bra för killarna.

Idag har det varit en promenad på cirka 1 mil och om cirka en timma så drar jag iväg för att köra lite hopprepsträning (stora vad-döden), mits-träning och spark på säck :D. Lugnt tempo idag, aktiv vila är tanken.

rockafellah
2009-05-17, 16:10
Hopprep är inte aktiv vila :P

Rahf
2009-05-17, 17:54
Klart det är! Mina vader är stora och goa nu också :D.

Rahf
2009-05-17, 19:24
Hmm, vi gör nog så här denna gång:

Läsare av journalen får önska sig en övning jag skall utföra och filma under morgondagen. Nämn även antalet repetitioner, procent av 1RM, samt om ni har några ytterliggare kriterier. Vänligen lägg det under 100% dock, fortfarande inte helt återhämtad efter maxningen förra veckan :D.

Så, önska på. Vi får se vem som får sin vilja igenom denna vecka.

coxie
2009-05-17, 19:34
Marklyft filmat från golvet ett par meter bakom dig. Önskeklädsel är en mankini och en blond peruk...

Inga problem eller?

agazza
2009-05-17, 19:40
Samma som coxie fast med grodperspektiv och fisheye lins.

Tjuckot
2009-05-17, 20:09
jag vill faktiskt inte se något av det där ;/

edit: f.ö vill jag se en 15-20RM på böj eller mark

Cmile
2009-05-17, 21:16
Styrkevändning!

rolf
2009-05-17, 22:40
En tung trea-fyra på bamsecurls i CC! :D

Rahf
2009-05-18, 10:44
Glömde skriva att jag tränade thaiboxning igår! Blev även en hel del hopprepsträning, idag är vänstra hälsenan lite öm.

Det får bli styrkevändningar som jag filmar idag. Kör jag 15-20RM på marklyft eller knäböj så kommer hela veckan vara förstörd :D. Jag skall definitivt ha det i minnet dock.

Rahf
2009-05-18, 17:06
Styrketräning: 1545 - 1745

--- Generell uppvärmning på 15 min ---

Styrkevändningar:

3x40kg
3x40kg
3x50kg
2x60kg
1x70kg
1x72,5kg
0x75kg (FAIL! Inget krut kvar och klippte inte färdigt)

Filmade dessa lyft. De var relativt lätta allihop, men orken och formen är inte på topp, och då haltar tekniken när jag klättrar ovanför 70kg. Missen på 75kg var slarvfel, men jag bestämde mig för att fortsätta passet och skippa tekniknötning idag.

Marklyft:

3x90kg
3x110kg
3x120kg
3x130kg
3x130kg
3x130kg

Orkade inte mer idag, knän och höft svek under 130kg och jag bestämde mig för att stanna där idag. Greppet var som vanligt, symmetriskt. Det får bli lite tyngre senare i veckan, eller nere i Helsingborg.

Hängvändningar

5-6x50kg
5-6x50kg
5-6x50kg

Första gången jag testade denna övning, kändes bra och var jätteskoj! Hade inte full koll på hur många repetitioner jag gjorde, men det var över fem på varje i alla fall.

Push press:

5x40kg
3x50kg (militärpressade dessa och ändrade sen till push press)
5x50kg
5x50kg
5x50kg

Bra tryck i trapz av denna övning, skall nog testa denna med lite tyngre vikter i framtiden.

Stångrodd:

10x50kg
10x50kg
10x50kg

Fokus på att verkligen dra bak skuldrorna i varje repetition också, orkar bra mycket mer, men tekniken måste sitta också.

Crunches:

För många för att räkna, magmusklerna stämplade ut.

Negativa dragon flags:

Ett par stycken blev det här. Kroppen gav upp efter det.

Ett bra pass, roligt att köra vändningar igen! Film på de tyngre lyften kommer på en stund.

Rahf
2009-05-18, 17:58
Här kommer så dagens filmning:

oHKQMFfOPHU&fmt=18

rockafellah
2009-05-18, 18:19
Fan vilken bra hållning under alla tunga lyft, näääs :D
Vad e push press?

Mapa
2009-05-18, 18:26
snyggt. ska du bli lyftare?

Rahf
2009-05-18, 18:35
Fan vilken bra hållning under alla tunga lyft, näääs :D
Vad e push press?

Tack! Push press är som militärpress, fast du ger en liten knuff med benen i bottenläget. Sen är inte dessa vikter alltför tunga för mig heller. Lätta arbetsvikter kan man kalla det.

snyggt. ska du bli lyftare?

Inga planer på det faktiskt. Tycker dessa övningar är roliga.

Mapa
2009-05-18, 19:48
om de nu är roligt.. varför inte tävla i de? :D de blir ju ännu roligare, dessutom är de bra för utvecklingen

Rahf
2009-05-18, 19:50
om de nu är roligt.. varför inte tävla i de? :D de blir ju ännu roligare, dessutom är de bra för utvecklingen

Hade tänkt dra till USA i höst, och då finns det inte så mycket tid för sånt. Känns lite halvdrygt att lägga ut pengar på det om jag bara ska göra det i några månader. Dessutom kör jag thaiboxning rätt aktivt. Inte alltför optimalt att varva de två kan jag lova :D.

Nog har jag lekt med tanken, men jag har helt enkelt inte möjlighet eller tid. Däremot fortsätter jag definitivt vara intresserad, som glad amatör :cool:.

mattilainen
2009-05-18, 22:41
måste säga sjukt snyggt på filmerna :)

heraso
2009-05-19, 07:45
Attans, och jag som hade tänkt vila idag inför all löpning senare i veckan, damn you Rahf! Nåväl ett lätt pass kommer hjälpa till i backarna, 12 h buss imorgon är vila nog..:)

Nog med OT, tekniken ser riktigt bra ut.:thumbup: Ska jag vara riktigt petig körde du vändningarna från pos.4 snarare än 5, dvs du kan även ha ett startläge enbart ett par centimeter från höften. Explosivt som tusan, men dragen var riktigt fina nu också.

Vad är detta om Hbg, har jag missat att du ska ner igen? *popcorn*

Rahf
2009-05-19, 11:32
måste säga sjukt snyggt på filmerna :)

Tack!

Attans, och jag som hade tänkt vila idag inför all löpning senare i veckan, damn you Rahf! Nåväl ett lätt pass kommer hjälpa till i backarna, 12 h buss imorgon är vila nog..

Nog med OT, tekniken ser riktigt bra ut.:thumbup: Ska jag vara riktigt petig körde du vändningarna från pos.4 snarare än 5, dvs du kan även ha ett startläge enbart ett par centimeter från höften. Explosivt som tusan, men dragen var riktigt fina nu också.

Vad är detta om Hbg, har jag missat att du ska ner igen? *popcorn*

Första gången hängvändningar, jag ville ha lite mer fart i starten åtminstone :D. Är alltid rädd för att slå i Kåboj-Kurt om jag startar högre än så.

Jag åker ner den 25:e, stannar till 2:a Juni, drar till Sweden Rock och sen tillbaka till Hbg igen.

Miquey
2009-05-19, 18:41
Go video där! Riktigt bra jobbat Rahf ;)

Rahf
2009-05-19, 21:11
Go video där! Riktigt bra jobbat Rahf ;)

*cupid**cupid*

Rahf
2009-05-19, 21:13
Thaiboxning: 1930 - 2100

Helt ur form idag. Måste lära mig att söndagspassen inte funkar i schemat, jag återhämtar mig helt enkelt inte. Hade ingen ork eller skärpa under första passet. Allt gick i princip värdelöst, men det ska vara så ibland också. Man får ta det för vad det är, ett pass i dålig form.

Idag blev det clinch och en massa knän på kropp. Jag valde att öka tempot för nybörjarna denna gång, så när någon kom till mig var det högt tempo och "knäkulspruta" som gällde för min del. Kanske inte tekniskt nyttigt för dem, men man ska lära sig ta lite stryk också, knäna var markerade och inte alls hårda.

Körde en del hopprepsträning här också, börjar få till knixen på riktigt med diverse double unders osv. Nu är det snart dags att börja leka med korsade armar och köra riktiga ronder.

Curls
2009-05-19, 21:21
Fin film! du har verkligen skit bra hållning.. kul att se :)

Rahf
2009-05-20, 19:15
Fin film! du har verkligen skit bra hållning.. kul att se :)

Tack ska du ha, det tog ett bra tag innan tekniken började sitta. Men så hade jag ingen lärare eller kunnig hjälp.

Rahf
2009-05-20, 19:25
Styrketräning: 1630 - 1815

Uppvärmning: Intensiv hopprepsträning i 10 minuter. Vaderna svullnade upp till stora köttklumpar.

Knäböj:

6x50kg
4x80kg
2x100kg
1x110kg

Segt, drygt och allmänt jobbigt.

Styrkevändningar:

5x50kg

Dålig energi men bra klipp hade jag.

Hängvändningar:

3x50kg
2x50kg

Tungt idag, orkade knappt treorna

Stötdrag:

2x90kg
2x90kg
2x90kg

Blev förbannad på hur slö jag var och tvingade mig själv igenom dessa tre rätt tunga set. Höll på att svimma efter första set, och kollapsade fullständigt efter sista set. Tog några sekunder innan jag kunde ställa mig upp.

Lutande hantelpress:

6x20kg
5x25kg
5x25kg

Så-förbannat-slö. Denna vikt som jag formligen slänger upp normalt sett var helt plötsligt tung.

Grisigt strikt rodd i infernalisk maskin:

Zx40kg
8x55kg
8x55kg

Kände att jag inte hade ork för stångrodd eller hantelrodd, så det fick bli en kompromiss.

Lutande sit-ups i romersk stol:

12x5kg, statiskt hängande i 20 sekunder efter sista repetition.
12x5kg

Sen gav jag upp. Orkade inte mer.

Ajajaj, ingen ork idag. Passet var segt och kändes verkligen hur dåligt som helst. Var sur i magen och hade magknip under slutet av passet. Ingen ork, inget tryck och ömmande ben sen ett par lowkicks från igår. För övrigt har jag en helt sjuk träningsvärk i bakre delta/trapezius och axlarna.

Nåja, dessa pass måste man få ha också. Det är bara ta nya tag nästa gång :thumbup:

Rahf
2009-05-20, 19:46
Gör ett stort avbräck i disciplinen och vräker i mig 200g (eller en halv Frödinge) kladdkaka ikväll. Fy tusan vad gott det är, helt sanslöst!

Rahf
2009-05-21, 22:51
Thaiboxning: 1830 - 2030

Gick värdelöst idag. Knappt någonting fungerade. Återigen ett värdelöst pass denna vecka. Högra ljumsken protesterade vilt under hela passet, höften likaså. Blev väldigt frustrerad, men har lugnat mig en aning nu. Som vanligt är det bara ta nya tag och försöka igen.

Bättre lycka nästa gång. Bara att sluta ögonen, lyssna på lugn och fin musik, fälla en tår och blicka framåt igen. Det funkar nästan varje gång :em:. Ska man sprida glädje för andra så måste man ta tag i sin egen frustration och sorg först.

Jag fäller en tår till denna låt ikväll, den är fin.

m7EI4kBr7BY&fmt=18

Rahf
2009-05-22, 15:27
Kommer göra ett sista träningsförsök för veckan. Därefter blir det vila fram till jag är nere i Helsingborg.

Rahf
2009-05-25, 11:18
Då sitter man på tåget i riktning söderut! Helsingborg ikväll, längtar redan :D.

Rahf
2009-05-26, 22:17
Thaiboxning i Helsingborg 1815 - 1945

Steeeeel! Höften fick sig en riktig genomkörare under detta pass kan jag säga.

Det är alltid härligt att komma till HBG och träna. Deras tempo är helt annat än vad vi kör på hemma. Gruppen är enorm och det finns några sköna typer också. Fick härliga pointers av flertalet instruktörer, det är skönt att de accepterar min närvaro och tar sig tid för en utböling som jag själv. Jag är otroligt tacksam till denna klubb.

Tjuckot
2009-05-26, 23:18
Har små tankar på att kanske börja med thaiboxning till hösten, så tänkte fråga dig om det allmänt? Främst om träningen, det är väl såklart olika på alla klubbar. Men vad kan man förvänta sig av sådan träning m.m? :)

Du kan ju dra iväg ett pm om du inte vill få journalen sönderspammad :p

Rahf
2009-05-27, 08:23
Har små tankar på att kanske börja med thaiboxning till hösten, så tänkte fråga dig om det allmänt? Främst om träningen, det är väl såklart olika på alla klubbar. Men vad kan man förvänta sig av sådan träning m.m? :)

Du kan ju dra iväg ett pm om du inte vill få journalen sönderspammad :p

Ju mer spam från medlemmar, desto bättre :D.

Träningen varierar som sagt beroende på klubb. Generellt så kan man dela in passen beroende på hur instruktörerna har planerat dagen. Vissa gånger är det renodlade teknikpass med mycket slag, sparkar och knän på mitts (antingen små eller stora kuddar som man slår och sparkar på). Andra pass är det uteslutande jobbiga fysövningar för att bygga kondition och god teknik under stressade situationer, och ibland blir det helt enkelt mycket sparring. Sparring genomförs dock inte av nybörjare.

Fysträningen är nästan uteslutande konditions- och uthållighetsbaserad. Eftersom den också utförs på enbart kroppsvikt så är lite extra ryggträning att föredra (man får ingen bra ryggträning där). Kan säga att man lätt blir trött under sin första termin med sparring, eftersom man spänner sig och är nervös på att få en smäll. Vissa gånger är det grenspecifika fysmoment (slag, sparkar och knän) och de kan jag lova är riktigt jobbiga för kroppsdelar man inte visste kunde bli trötta :D.

Något annat du undrade över?

Rahf
2009-05-27, 19:03
Styrketräning: 1720 - 1910

Styrkevändning:

3x50kg
2x60kg
1x70kg
1x75kg

Satsade helt på att tränga bort alla tankar på att det skulle vara tungt. Samlade mig själv innan sista draget och stänkte upp 75kg med fantastiskt klipp. Styrkevändning över kroppsvikten är alltså ett konstant faktum skulle jag vilja säga.

Hängvändning:

4x55kg
4x55kg
4x55kg

Lite skoj teknikträning. Klippet satt bättre än första gången jag körde detta. Jag möter även stången lite bättre nu.

Knäböj:

2x60kg
1x80kg
1x100kg
1x110kg

Trött i kroppen så det kändes lika tungt fr.o.m. 80kg

Hantelpress:

6x30kg
6x30kg
6x30kg

Wee! Lätt som en plätt, fast ändå tungt när energin börjar sina :D.

Chins:

10
10
10

Ojojoj, trött vid det här laget och de var ena tröga chins denna dag. Dock fin form på alla.

Super deluxe statisk hängande magövning (aka, hängande L-seat)

15sek
15sek
15sek

15 sekunder i stöten, det låter som om man fått andnöd när man kippar efter luft samtidigt som magen är maximalt spänd.

Allt som allt ett dugligt pass. Det blir alltid lite tråkigare när man tränar ensam. Var även duktigt trött i ben och höft sen gårdagens thaiboxning.

Tjuckot
2009-05-28, 10:16
Ju mer spam från medlemmar, desto bättre :D.

Träningen varierar som sagt beroende på klubb. Generellt så kan man dela in passen beroende på hur instruktörerna har planerat dagen. Vissa gånger är det renodlade teknikpass med mycket slag, sparkar och knän på mitts (antingen små eller stora kuddar som man slår och sparkar på). Andra pass är det uteslutande jobbiga fysövningar för att bygga kondition och god teknik under stressade situationer, och ibland blir det helt enkelt mycket sparring. Sparring genomförs dock inte av nybörjare.

Fysträningen är nästan uteslutande konditions- och uthållighetsbaserad. Eftersom den också utförs på enbart kroppsvikt så är lite extra ryggträning att föredra (man får ingen bra ryggträning där). Kan säga att man lätt blir trött under sin första termin med sparring, eftersom man spänner sig och är nervös på att få en smäll. Vissa gånger är det grenspecifika fysmoment (slag, sparkar och knän) och de kan jag lova är riktigt jobbiga för kroppsdelar man inte visste kunde bli trötta :D.

Något annat du undrade över?

Ja, det låter väl ungefär som jag hade tänkt mig. Utrustning är man ju nyfiken på, men det är väl såklart olika från klubb till klubb vad de står för och vad man själv får ha med sig.. eller vet du något om det?

Min plan är väl typ 2 thai, 2 gym, 1 löppass i veckan, om jag hinner med allt :)

Var lite seg på att svara, men det är mycket att göra nu, hehe.

Vettifan vad mer jag undrar, något är det säkert :Virro

Tjuckot
2009-05-28, 10:19
Tack för ett bra svar förresten! Glömde jag ju att säga, heh. :smash:

Rahf
2009-05-28, 10:35
Ja, det låter väl ungefär som jag hade tänkt mig. Utrustning är man ju nyfiken på, men det är väl såklart olika från klubb till klubb vad de står för och vad man själv får ha med sig.. eller vet du något om det?

Min plan är väl typ 2 thai, 2 gym, 1 löppass i veckan, om jag hinner med allt :)

Var lite seg på att svara, men det är mycket att göra nu, hehe.

Vettifan vad mer jag undrar, något är det säkert :Virro

Alla thaiboxningsklubbar värda namnet bör åtminstone se till att nybörjare skaffar tandskydd (försäkringsfråga). Efter ett tag vill man skaffa benskydd, handskar och susp.

Rahf
2009-05-28, 20:39
Thaiboxning: 1815 - 1940

Rahf
2009-05-30, 09:00
Dagens status: Ont i halsen som tusan och närapå oförmögen att prata.

Tusan också! Kände av halsen igår och mycket riktigt så har jag en kraftig inflammation idag. Resten av kroppen känns hyfsat bra, men jag kan knappt prata och det gör förbannat ont att svälja. Idag var det ju sparring på HBG-klubben *cry*. Jag får ta mig en nypa frisk luft och besöka dem ändå, kraftigt tvättade händer och ingen kroppskontakt är på schemat idag. Förhoppningsvis smittar jag inte via luftvägar, har ingen hosta eller nysningar.

Rahf
2009-06-08, 14:50
Styrketräning: 1230 - 1430

Styrkevändning:

3x50kg
3x50kg
3x60kg
3x60kg

Körde nån stöt också. Lekte lite med sittvändningar för att känna på tekniken. Lätta vikter idag p.g.a. förra veckans förkylning samt Sweden Rock Festival :D.

Knäböj:

6x50kg
5x70kg
2x90kg
2x100kg
2x105kg
2x105kg
2x105kg

Rätt lätt, trodde det skulle kännas tyngre än det var.

Ryckböj:

3x20kg
2x30kg
3x40kg
3x50kg
2x50kg

Kändes lättare än förut, kanske vågar köra riktiga ryck snart! Avslutade med ett set frontböj på 50kg.

Hantelpress:

6x25kg
6x25kg
6x25kg

Lätt som en plätt. Måste våga satsa lite tyngre här.

Supinerade chins:

8st
8st
8st

Kändes lite avigt i axlar och armbågar.

Överlag ett jämnt pass. Har ingen riktig motivation just nu. Tror nog att jag måste sätta mig in i ett program igen så att jag får ett mål att sikta på. Känner mig svullen efter Sweden Rock också :D.

Rahf
2009-06-08, 21:53
Thaiboxning: 1815 - 1945

Fortfarande kvar i Helsingborg så det är ett fortsatt gästande hos deras thaiboxningsklubb. Tycker det är jätteskoj att träna här. Verkligen jättekul. Man får sparras med andra än samma fem personer från hemstaden, och får lite mer utbyte därigenom. Tror att min träningspartner idag var lite av den vekare varianten dock. Han klagade efter var tredje lowkick (det var ändå en tjock härlig kudde mellan mitt ben och hans). Såg till att ta det lugnare så att han inte ville avbryta.

Sparringen gick bra och var kul. Omväxlande var det definitivt. Fysen var rätt brutal, mådde nästan illa i slutet men skrattade som vanligt mig själv igenom allting :D. Imorgon är det mer av samma vara.

Daniel L
2009-06-09, 12:17
Hur kom du igång med att köra en massa OL-övningar?
Det verkar sjukt kul, faktiskt!

Rahf
2009-06-10, 16:53
Hur kom du igång med att köra en massa OL-övningar?
Det verkar sjukt kul, faktiskt!

Testade lite OL i Kalifornien, när jag besökte staten i September förra året. Har fått lite mer praktisk coachning under ett par månader. Gör det som sagt mest för att det är skoj :D.

Rahf
2009-06-10, 17:01
Styrketräning: 1515 - 1700

Uppvärmning: Styrkevändningar á 50kg samt en massa andra bökiga övningar för att få igång cirkulationen.

Marklyft:

2x90kg
2x120kg
2x130kg Stången börjar rulla betänkligt i mitt pronerade grepp.
1x140kg
2x140kg
2x140kg
2x140kg

Wee! Skoj med lite marklyft igen. 140kg kändes relativt lätt och det är alltid bra :D.

Push press

3x50kg

För att testa ifall axlarna ville vara med och leka idag.

Överstötar:

2x50kg
2x50kg
2x50kg

Inga risker med axlarna som inte kändes tipptopp idag, så det fick bli jetelett. Däremot var tekniken i princip felfri och jag fick en jävla fart på stången. Dock så tycker jag inte att det räknas eftersom det inte är 1xkroppsvikt :rolleyes:.

Lutande hantelpress:

6x20kg
6x27,5kg
6x30kg
6x30kg
6x30kg

Mrrrr, sista set på 30kg var segt.

Omvända flyes:

12x7kg
12x7kg
10x7kg

Lutande sit-ups

En hel radda repetitioner med 5kg, samt utan tyngd när jag inte orkade det längre.

Skönt pass idag, det flyter på rätt bra. Detta trots att jag var inne på tredje träningsdagen i rad och alltså börjar känna mig lite sliten. Vila imorgon med andra ord! Dessutom blir det ett besök i hufvudstaden.

Rahf
2009-06-14, 23:01
Styrketräning 2000 - 2115

Styrkevändning:

3x50kg
3x60kg
2x70kg
1x75kg
1x77,5kg Tangerat PB
1x80kg PB!!
0x82,5kg Nära att få upp den, drog aldrig klart.
0x82,5kg sämre försök än första

JA! Där satt den! Ytterliggare en jämn siffra som besegrats. 80kg stänktes upp som papper, därefter gick det trögare. 7,5kg över den egna kroppsvikten är ett faktum.

Marklyft:

3x90kg
2x120kg
1x140kg
1x150kg utan bälte och för första gången så kändes det rätt bekvämt. Självförtroendet var på topp.
1x160kg PB!!
1x165kg Maddafacking PB!!

Jävlar vad stark jag var i marklyft idag! Ingen rädsla och en jävla vilja. Gamla personbästat var på 155kg.

Därefter blev det inga mer seriösa övningar. Energin var i princip slut.

Rahf
2009-06-15, 20:50
Styrketräning: 1400 - 1530

Kroppsvikt: 73kg

Bänkpress:

??x50kg
8x70kg
5x80kg
5x85kg
5x85kg
4x85kg

Herrejösses vad bänken har blivit dålig på senare dar. Kan ha att göra med att man inte underhållit den på någon månad. Lite ändring på det så!

Lutande hantelpress:

6x25kg
5x30kg
5x30kg
4x30kg


Var segt och rätt tungt faktiskt. Pressövningarna går som vanligt rätt segt. Lite skoj att skönja lite pump dock.

Tricepsextensions:

3x40kg (Nej!! Axlar och triceps sa ifrån. De var för trötta från tidigare)
10x30kg
10x30kg
8x30kg

Mmmm.. Irriterande svag. Så går det när man inte gjort en övning på länge. Den var däremot rätt skoj att göra. Triceps fick jobba hårt.

Viktade, lutande sit-ups

+20x5kg
12x5kg

Därefter kände jag mig nöjd. Helkroppspassen får stryka på foten denna vecka eftersom jag har celebert besök från USA. Gissar på att jag hade sämre tryck idag p.g.a. de härliga resultat jag presterade igår.

LindaS
2009-06-15, 20:53
Gissar på att jag hade sämre tryck idag p.g.a. de härliga resultat jag presterade igår.Ja.

Finfina pb:n där. :)

Ironbabe
2009-06-15, 21:54
Styrkevändning:

3x50kg
3x60kg
2x70kg
1x75kg
1x77,5kg Tangerat PB
1x80kg PB!!
0x82,5kg Nära att få upp den, drog aldrig klart.
0x82,5kg sämre försök än första


GRATTIS! Jag har ett långsiktigt mål att styrkevända 70 kg (om sisådär 5 år) först ska kroppsvikten vändas :)

Har du varit i sthlm än?

Rahf
2009-06-15, 22:30
Ja.

Finfina pb:n där. :)

YAY! Tack så mye!

GRATTIS! Jag har ett långsiktigt mål att styrkevända 70 kg (om sisådär 5 år) först ska kroppsvikten vändas :)

Har du varit i sthlm än?

TACK!!

Jag var i Stockholm förra veckan, men mitt schema gjorde det omöjligt att besöka STK på måndag, onsdag eller fredag :(.

Kommer åka ner mot söder igen efter midsommar. Skall definitivt se om jag kan viga några dagar åt Stockholm igen!

Som en liten notis kan jag också nämna att nojam som vissa på brädan besitter över sin form nästan är obefogad. Jag hade varit borta från träningen i 1½ vecka. Den tiden spenderades med att vara sjuk, äta glass och skräpmat. När jag menar skräpmat så menar jag att varje måltid bestod av sunkig jäkla mat som kebab, hamburgare, pizza eller liknande.

När jag kom hem stod vågen på 74,5kg och formen såg hemsk ut. Efter två dagar så är jag i princip tillbaka på min bästa form igen, styrkan är bättre än förr. Folk nojar sig i onödan med andra ord.

Rahf
2009-06-23, 14:34
Styrketräning: 1230 - 1400

Styrkevändningar:

3x50kg
3x60kg
2x70kg
1x75kg
1x75kg

Det lossnar mer och mer. Tekniken är mycket bättre än för bara någon månad sen. Får till ett bra klipp nu.

Push press

6x50kg
6x50kg
6x50kg

Lite halvdrygt på slutet. Fortfarande svag i pressövningar ovanför skallen.

Knäböj

6x50kg
3x80kg
2x100kg
1x105kg
2x105kg
2x105kg

Börjar nästan tycka att knäböj är tråkigt :em:.

Stångrodd från backen

6x75kg
6x75kg
6x75kg

Kul övning! Höll på att få ridå när jag var klar med settet. Det konstanta trycket i buken gjorde sitt till för det.

Supinerade chins:

6
6
6

Lätta som vanligt, har thaiboxning ikväll och vill ha fräscha armar, axlar och rygg.

Allt som allt ett bra pass. Var definitivt inte på topp men lyckades ändå prestera i de explosiva övningarna.

Rahf
2009-06-23, 20:52
Thaiboxning i Helsingborg: 1815 - 1950

Grymt långt pass idag. Sparring under större delen av passet och jag fick många komplimanger för explosiviteten och tempoväxlingarna :em:. Kritiken kom från att jag visade lite för mycket respekt och var för passiv mot vissa. Har fortfarande stora problem med att slå och sparka tjejer, det känns bara så otroligt fel.

Sista svängen innan fys var rolig. Ante (instruktören) bestämde sig för att köra med oss. Samma sparringpartner under cirka 10 minuters non-stop sparring. Jag tyckte det var skitskoj, min partner tyckte inte det var roligt någonstans. Anledningen till att det var roligt för egen del var för att jag var sprängfylld med energi och styrde tempot rätt bra. Alltså fick jag vila när jag ville och pressade honom när han blev tröttare. Det slutade med att han klev av efter ett tag, så jag fick stå och vänta på att någon skulle bli ledig :(.

Överlag, jätteroligt pass. Garderingen satt hyfsat bra.

Frantic
2009-06-23, 21:20
Kör du böj och thaiboxning samma dag? Det lät jävligt jobbigt:D

Rahf
2009-06-23, 22:32
Lätta böj jue :D. Styrkepasset hade knappast någon påverkan på thaiboxningspasset, förutom den slutliga fysen (blev väl en 100 böj på kroppsvikt ungefär). Intensiteten på styrkepasset var inte så stort, lugnt tempo och jag hade ett par timmar att vila upp mig på. Hade jag däremot kört högre volym på någonting, då kan jag garantera att det blivit bra mycket jobbigare. Känns bra att man har såpass mycket erfarenhet så att man kan anpassa sig :thumbup:.

Det enda jag kommer känna imorgon är min ömma hud från att gardera slag (handske i pannan och sen en häckarns massa stötar på det).

Kul att du läser journalen!

Rahf
2009-06-25, 19:46
Styrketräning: 1145 - 1300

Passet var väldigt lätt idag. Styrkevändningar, stötar, hantelrodd och några frontböjar på pisslätta vikter var på tapeterna eftersom jag ville spara mig inför...

Thaiboxning: 1815 - 1945

Sparkträning, sparkträning och balansträning. Väldigt kul, men jösses vad trött jag blir i benen.

Under den fria bensparringen utan skydd så började jag och en av instruktörerna att bara släppa lös. Kontringarna haglade, vi pustade och skrattade som tusan. I princip så kom det sig att en spark från mig följdes av en kontring av honom, som i sin tur kontrades av mig osv. Ujujuj vad skoj det var, vi skrattade rakt ut och sparkade på!! Han avslutade snyggt med en horse kick som besvarades med en fintad rundspark till horse kick.

Lyckades vricka foten under passet också. Med andra ord tummade jag lite på siktet och träffade någons guard med foten :em:. Ingenting som skall bekomma en förrän efter passet dock.

En lyckad dag alltså! Förutom foten :D. Är alltid fantastiskt glad efter ett roligt pass.

Frantic
2009-06-26, 11:38
Har du som mål att gå matcher? Eller gör du redan det?

Rahf
2009-06-27, 11:15
Har du som mål att gå matcher? Eller gör du redan det?

Kommer inte ha någon tid till det. Målsättningen är väl att gå några amatörmatcher i USA ifall jag får tid över. Annars får jag nöja mig med att köra sparring med de som tävlar. Jag får arbeta som sekond åt de som går matcher istället ;).

Däremot har jag varit inblandad i matchsammanhang, dock inte innanför repen olyckligtvis :(.

Cmile
2009-06-27, 18:13
Finns det inga matcher i Sverige?

Rahf
2009-06-27, 19:44
Finns det inga matcher i Sverige?

Självklart arrangeras det tävlingar i Sverige. Jag kommer dock inte att befinna mig inom Sveriges gränser till hösten. Att gå match innan det är jag inte beredd att göra. Orkar inte deffa ner mig till -67kg just nu, prestationsförmågan skulle gå åt helvete och jag skulle inte haft lika kul som jag vill ha.

Rahf
2009-06-28, 11:10
Sitter just nu på tåget i riktning mot Stockholm. Hoppas få besöka STK ikväll och imorgon :D.

Frantic
2009-06-28, 11:15
Sitter just nu på tåget i riktning mot Stockholm.


Ser du en kille med vit t-shirt, svart väska och "jeansshortsmodelllängre" så hälsa! Jag sätter mig på bussen in till stan om en kvart för att hälsa på morsan.

Rahf
2009-06-28, 11:28
Ser du en kille med vit t-shirt, svart väska och "jeansshortsmodelllängre" så hälsa! Jag sätter mig på bussen in till stan om en kvart för att hälsa på morsan.

Hmm, blir svårt det där. Det är inte så att det bara finns en med vit t-shirt, jeansshorts och svart väska ;).

Frantic
2009-06-28, 17:43
Hmm, blir svårt det där. Det är inte så att det bara finns en med vit t-shirt, jeansshorts och svart väska ;).

Jag är ganska säker på att jag var ensam med vit tshirt.


Ska du plugga i USA eller?

Rahf
2009-06-29, 14:56
Hade lite lätt träning på STK igår. Återbesök idag och förhoppningsvis tycker folket om fikat jag tar med mig :D.

Jag är ganska säker på att jag var ensam med vit tshirt.


Ska du plugga i USA eller?

Japp, kommer plugga i Kalifornien. Bosätter mig förmodligen i Pasadena, skolan ligger i Hollywood.

Rahf
2009-06-30, 11:55
Styrketräning på STK 29/06

Marklyft med P.J.:

6x60kg
6x100kg
3x120kg
3x140kg
2x150kg
1x160kg PB utan bälte

Fick peppning av P.J. som nog tyckte att jag hade kapacitet för 160kg utan bälte, han insisterade trots mitt gnällande om att jag som mest dragit 165kg med bälte. Roligast var nog när både han och Yankeeeeeeee nästan unisont sa "Du har ju en till där!". De har så rätt också, jag är rätt feg på marklyften.

Knäböj med Alex

6x60kg
4x90kg
2x100kg

Fick känningar i vänsterknät och bestämde mig direkt för att avbryta. För övrigt hade marklyften sugit bort lite kraft. 100kg var långsamt, men inte tungt.

Stående pressar:

3x40kg
3x50kg
3x50kg + 2 push-press
3x50kg

Nöta nöta nöta! Jag måste förbättra presstyrkan!

Rahf-strikta supinerade chins med Yankeeeeeee:

14
12,5

Fick givetvis pikar för att jag valde att använda dragremmar. Yankeee och P.J. försökte även få mig att göra muscle-ups. Tekniken måste nötas, och kroppen måste få vara fräsch. Det såg definitivt roligt ut.

Rahf-special bålövning.

De på STK vet förmodligen vad jag menar.

Kommentar: För höge farao, det är kul att träna på STK! Verkar som att Yankeee var där och körde efter en tids uppehåll, så det var riktigt roligt att träffa honom också. Thomast klargjorde också att jag ser ut som en psykotisk mördare när jag böjer. :D

Fick komplimanger och tips på utförandet i vissa övningar. Det tackar man för!

Tack för välkomnandet, STK! Hoppas jag får tid över för ytterliggare en visit i Augusti.

Morty
2009-07-02, 15:49
Klarar du muscle-ups? :O

Rahf
2009-07-02, 16:14
Klarar du muscle-ups? :O

Styrkemässigt klarar jag det säkert. Teknikmässigt så är jag långt ifrån.

Morty
2009-07-03, 12:08
Styrkemässigt klarar jag det säkert. Teknikmässigt så är jag långt ifrån.

Tänkte det, det är otrolig teknik bakom dom. Jag kan chinna till bröstvårtorna och där försöka häva mig över, men det går bara inte... Har gjort 16 chins så det borde nästan vara möjligt, bara man orkar öva.

Rahf
2009-07-03, 13:55
Tänkte det, det är otrolig teknik bakom dom. Jag kan chinna till bröstvårtorna och där försöka häva mig över, men det går bara inte... Har gjort 16 chins så det borde nästan vara möjligt, bara man orkar öva.

Som Yankeee och P.J. sa, man ska inte starta det som en chin-up. Starten ska vara explosiv och man ska kicka ifrån med benen.

Rahf
2009-07-04, 21:57
Tränade idag. Blandade småhopp om man säger så. Örker int skrive upp nå.

Erik__
2009-07-04, 22:45
Jag känner att det är för lite filmer här *grr*

J.W
2009-07-09, 02:38
Håller med, för lite filmer :)

Du har gått ner till min vikt *flex* well done!
När började du få ont i knät?
Mvh jimmy

Rahf
2009-07-09, 17:12
Håller med, för lite filmer :)

Du har gått ner till min vikt *flex* well done!
När började du få ont i knät?
Mvh jimmy

Halloj din bufflige Brutus!

Har inte ont i knät hela tiden utan fick bara lite känningar under knäböjen. Marklyften hade tagit på helt enkelt.

J.W
2009-07-09, 22:25
Halloj din bufflige Brutus!

Har inte ont i knät hela tiden utan fick bara lite känningar under knäböjen. Marklyften hade tagit på helt enkelt.

Bufflig vet jag inte men störst i förhållande till massa på längden på gymmet jag håller till på iaf, går trögt nu :)

Jamen precis vad jag tänkte, visst gör det ont precis efter/före 90graders vinkel på benet? Hur som helst så repar du dig nog fort ska du se!

Att du pallar helkroppspass, dom är riktigt jobbiga om det ska vara nåt som ger. Håller mig till mina halvkropps och 3delade :)

Rahf
2009-07-15, 23:48
Tittar just nu på Final 8 i K-1 MAX. Fy fan vad bra matcher! Grymt underhållande match mellan Yuya Yamamoto och Gago Drago (om än feldömd enligt mig). Just nu är det Buakaw Por. Pramuk mot Nieky Holtzken.

För övrigt så tränar jag också, latar mig bara med att skriva upp det här just nu :D.

Wiken
2009-07-27, 08:54
Var är alla passen Rahf!?!? Håll oss uppdaterade för böveln! *grr27*

Rahf
2009-09-02, 12:55
Har legat riktigt på latsidan under Augusti. Är för närvarande i Helsingborg igen och hälsar på syrran. Blir träning hos thaiboxningsklubben och Träningsstudion som vanligt.

För övrigt så drar jag till USA för studier om två veckor :D.

Miquey
2009-09-02, 15:20
Hur länge blir du borta i USA? :)

Rahf
2009-09-02, 17:04
Hur länge blir du borta i USA? :)

År.

Rahf
2009-09-09, 14:45
Ligger just nu på 69-70kg. Formen är ungefär densamma som förr.

Har blivit en del thaiboxning i veckan, styrketräningen har strykit lite på foten p.g.a. ömmande ben efter en hel radda hårda smällar.

Tio dagar kvar till flytt.

Rahf
2009-09-10, 09:05
Så var man på vägarna igen! Helsingborg --> Stockholm --> Örnsköldsvik.

Synd att man inte har tid att hälsa på STK :(.

Rahf
2009-09-27, 01:41
Nu har jag inte längre någon tid att hålla journalen uppdaterad, så jag hänvisar istället till min eminenta blogg där det inte skrivs mycket träning. För närvarande så är jag i Los Angeles och håller på som bäst med studier av alla dess slag. Jag tränar givetvis fortfarande, men utrustningen och tiden som jag har till det har gjort att det får ta en mindre plats för närvarande.

Läs bloggen om ni vill hålla er uppdaterade på vad jag gör.

Frantic
2009-09-27, 08:52
Surf's up?

Rahf
2009-10-18, 07:53
Surf's up?

Åh jösses, trodde inte någon skulle skriva här.

Jag är för närvarande i USA där jag studerar vid Musicians Institute. Skolan tar en massa tid, men jag ser till att få in åtminstone två dugliga styrkepass i veckan. Styrkan i sig har sett en regression. Det plockas dock upp sakta men säkert.

Någon surf hinner jag inte med tyvärr *cry*.

Dance
2011-07-18, 08:57
Del 2.


Välkommen till min journal. Välkommen till att läsa om min nya chans och mitt nya liv. NU KÖR VI!

Hej!

Hittade din journal precis nu imorse när jag läste lite inlägg runtom här på forumet. Blev nyfiken och klickade in på din journal.

Läst igenom dina första två inlägg och jag måste säga att det berörde. (nästan så att man börjar gråta..:em:.)....BRA skrivet, helt fantastisk kämparenergi du har!!!. Hur gammal var du när det här hände?

Dance
2011-07-18, 09:04
ja såg nu att du e född 1985....guuuuud asså...vilken grej att vara med om

Ska läsa igenom journalen när jag får tid...

Rahf
2011-08-08, 06:02
Liket lever!

Tänkte att jag skriver lite här och ser om det är något jag kommer fortsätta med. Har lallat runt i ungefär 1 1/2 år nu p.g.a. skola och andra prioriteringar. Gått ner mig en hel del gällande styrka, men he' e' ba' å börj om.

Testar Max-OT just nu, och det har faktiskt varit rätt kul under de senaste två veckorna. Styrkan kommer förhoppningsvis tillbaka snart.

Morgonvikten ligger på runt 69-70kg just nu.

Rahf
2011-08-08, 06:11
Axlar

Uppvärmningen körs alltid med stång och består av en massa olika rörelser för att pumpa ut blod i hela kroppen.

Militärpress:

5x40 kg
5x40 kg
4x40 kg
3x40 kg fail på 4:e
6x37.5 kg
5x37.5 kg
4x37.5 kg

Triceps blev riktigt trött på sista set med 40 kg. Viktvanan är helt borta. Blev överraskad över hur lätt det blev av att bara plocka bort 2.5 kg. Stod och höll kvar stången i toppläge efter sista repetitionen i varje set för att känna på bålstyrkan, plus att armarna ser härligt starka ut då :D.

Flyes:

6x10kg
6x10kg

Lätt och dugligt strikt. Började känna en matthet i kroppen och övre delen av ryggen kommer jobbas under ryggpass ändå.

Frihängande benlyft:

Kroppsvikt x Intefanräknadejaginte
Kroppsvikt x nejförtusanintedennagångheller

Det var åtminstone över 10 och nog fan var de strikta ;).

Kort och gott pass. Har inte tålamodet för mer än en timma nuförtiden. Jag känner ändå att kroppen får en sjuhelsikes genomkörare under veckan. Tur att man inte tappar god form på övningarna. Fullt ROM är min melodi!

Blir stretching senare i natt. En timmes avslappnande tortyr innan läggdags.

Rahf
2011-08-09, 06:42
Maddafack! Ingen träning blev det idag p.g.a. besök till olika affärer, samt skicka födelsedagspresent via post till Sverige :D. Aldrig mer FedEx dock, 60$ för ett sketet litet brev vägrar jag betala för.

Nattstretching snart, och ryggpass i morgon istället. Privatlektion i Brentwood, finns ett gym i närheten där.

Rahf
2011-08-10, 01:57
Ryggträning

Marklyft

6x60kg
6x80kg
5x100kg
5x100kg
5x100kg

Tammefan, det är nästan så att man blir rädd över hur mycket marklyften har gått ner. Var på ett annat gym än mitt vanliga idag, och tacksamt nog så hade de runda viktskivor (vanliga gymmet har oktagonala skitvikter). Viktvanan är som sagt inte den bästa, och kroppen var slut efter varje femma. Skönt att få marka dock! Formen sitter i än.

Chins (pronerat)

KVx6 Tråklätt...
KV+6kgx6 Fortfarande tråklätt
KV+10kgx6 Nu så!
KV+10kgx6

Allra sista repetitionen var en seg jävel! Grundregeln för mig i chins är fullt sträck i botten och hakan över stången i toppläge. Fick lov att hålla i vikterna med fötterna :D. Det blir lite snedberäkning eftersom alla vikter räknar i pounds. Men generellt så stämmer det.

Stångrodd

4x60kg

Nej, där blev det nej, kroppen sa nej. Lite för trött efter marklyft denna gång. 60kg är, normalt sett, en baggis.

Höööga hantelrodd

8x13kg
6x17kg
6x17kg

The Who - Baba O'Riley började ljuda genom högtalarna under denna övning, så man blev lite extra taggad. Hantlarna dras till axelhöjd med bålrotation. Kniper väldigt bra!

Hanging front levers

5st
3st

Böjer benen för att kunna orka i slutet av passet. Mekaniskt sett så funkar det på samma sätt som en pulldown, med skillnaden att man använder kroppsvikten och skiftar läge från lodrät till vågrät. Väldigt jobbig för lats och grepp.

Kul pass :D

Rahf
2011-08-10, 21:12
Ljuva träningsvärk *cupid*

Rahf
2011-08-12, 09:02
Bröstpass

Uppvärmning med stång är goa grejer.

7 drag till hakan
Stång på låren och djupt sitt, för att mjuka upp och stretcha fotlederna.
7 ryckdrag
7 press bakom nacke
7 stångroddar

Lutande hantelpress

6x15kg
6x20kg
6x27kg
5x27kg
5x27kg

Styrkan börjar så sakteliga krypa sig tillbaka. Maximalt djup i botten och sista repetitionen i mina två sista set var härligt sega och tunga.

Bänkpress

5x60kg Amen vafan vad tungt det kändes.
5x60kg Lite mer tryck i kroppen på denna.
6x60kg Förbannad och maximalt tryck.

Var nog lite småvelig när jag la mig för att bänka. Axlar och triceps kändes lite nötta efter hantelpressen, och hjärnan gav sig lite väl på första set. Lite mer brygga och jävlar anamma, så gick det lättare på efterföljande.

Viktade dips

6x7kg
6x11kg
6x11kg

Som med de flesta kroppsviktsövningar så går dips relativt lätt. Hakade vikterna med fötterna och körde på. Allra sista repetitionen var nog den långsammaste i mannaminne. Triceps dog och jag pressade nog i tre extra sekunder innan armarna kom ut i fullt sträck.

Hängande benlyft, raka ben

En hel del repetitioner...

Fipplade omkring lite, men greppen på gymmet är något av det värsta. Ingen lättring, utan istället någon form av fuskgummi som man knappt kan hålla i. Körde även horisontalt läge och sträckta ben. Som en halv front lever. Suger hårt i hela kroppen!

Axlarna är möra nu, även skulderbladen känns lite sega. Förmodligen för att jag fick till en halvduglig brygga i bänkpressen. I morgon eller på lördag så blir det som benträning! JAAAAA!!

Frantic
2011-08-12, 22:54
Oh Hai!

Hur är livet där borta?

Mycket har jag hört och sett men oktagonala vikter? Vad f*n ska det vara bra för?

shadowfire
2011-08-12, 22:56
Liket lever!

Tänkte att jag skriver lite här och ser om det är något jag kommer fortsätta med. Har lallat runt i ungefär 1 1/2 år nu p.g.a. skola och andra prioriteringar. Gått ner mig en hel del gällande styrka, men he' e' ba' å börj om.

Testar Max-OT just nu, och det har faktiskt varit rätt kul under de senaste två veckorna. Styrkan kommer förhoppningsvis tillbaka snart.

Morgonvikten ligger på runt 69-70kg just nu.

kul med fler som gör en nystart... låg morgonvikt!! hur lång är du o vad har du för form? lägerfånge eller fit? ;)

Rahf
2011-08-12, 23:29
Oh Hai!

Hur är livet där borta?

Mycket har jag hört och sett men oktagonala vikter? Vad f*n ska det vara bra för?

Haij! Livet är omväxlande bra och tungt. Söker jobb och försöker få ihop allt för voice-over. Det som också väger lite är att jag måste försöka fixa ett nytt visum innan April 2012, annars är det bara hemskeppning som gäller.

Nu kanske jag minns fel, men de är antingen oktagonala eller hexoganala. Jag har ingen aning om vad de ska tjäna för syfte, annat än vara irriterande om man har start från golvet. Svårt att justera stången, samt att de kan rulla till om ena skivan inte är i linje med den andra.

kul med fler som gör en nystart... låg morgonvikt!! hur lång är du o vad har du för form? lägerfånge eller fit?

176cm, och formen är väl vad som kan klassas som 'vältränad Svensson' :D. Jag har varit sporadiskt aktiv på gymmet under tiden, men inte kört någon nämnvärd intensitet eller liknande. Max-OT är rätt kul faktiskt! Man tvingar sig själv till lite mer prestation.

Jag vägde mig nu under dagen bara för att kolla om min uppskattning stämde. Dagsvikten ligger på ungefär 68kg ;)

shadowfire
2011-08-12, 23:48
176cm, och formen är väl vad som kan klassas som 'vältränad Svensson' :D. Jag har varit sporadiskt aktiv på gymmet under tiden, men inte kört någon nämnvärd intensitet eller liknande. Max-OT är rätt kul faktiskt! Man tvingar sig själv till lite mer prestation.

Jag vägde mig nu under dagen bara för att kolla om min uppskattning stämde. Dagsvikten ligger på ungefär 68kg ;)

shit!!! sub 70!!.. pratade nyss med 944rs om just vikter o att jag är livrädd för att komma ner på sub70 igen.. samtidigt krävs det för att jag ska bli hård.. men får lägga på mig mer massa först och hoppas att det räcker för att 73-74 ska göra mig hård =)

Rahf
2011-08-13, 03:18
Det roliga är att jag ser större ut än sub-70. Detta kommer då från när folk har frågat hur mycket jag väger, får svaret, och utbrister "VA?! 69 kilo!?"

Rahf
2011-08-13, 07:18
Benträning

Uppvärmning med stång
7x Drag till hakan
7x Styrkeryck
7x Knäböj, med press i toppläge
7x Stångrodd
7x Raka marklyft

Go' å gla'. Varma leder efter det.

Knäböj

6x50kg
6x60kg
6x75kg För lätt
6x80kg Nu jävlar!
5x80kg
5x80kg

75kg kändes förvånansvärt lätt, så ökade till 80kg och fick äntligen rätt tyngd att jobba med. Sista repetitionen i näst sista set var en mental kamp. Segade upp den.

Det roliga med knäböj för mig, som har långa lårben, är att det går till en viss gräns, sen exploderar vikten uppåt. Alla har sticking points, men det är nästan lite roligt när man åker upp på tå för att rörelsen är så kraftig.

Raka marklyft

6x60kg Kännasigpåvikten
6x90kg
6x90kg
5x90kg

Åhåhå! Kändes bra det där. Formen sviktade lite i första set och det kändes en aning i ryggen. Lite justeringar, sen började det suga till rejält i hamstring. Funderade på att använda remmar, men skippade det för att låta greppet få komma ikapp svackan. 90kg var en duglig vikt för idag. Bålstyrkan börjar komma igen, det kändes bra att dra upp det från marken.

Kunde inte köra längre, då gymmet stängde en kort stund efter jag var klar med raka marklyft. Skulle nog ha kört något set knäböj till, benen känns bara lite möra.

För övrigt så rättar jag mig själv. Viktskivorna var inte oktagonala, de är dodekagonala (tolvsidiga). Gick bra att justera, men är fortfarande irriterad över att de bytte ut precis alla runda viktskivor.

Rahf
2011-08-13, 20:36
Mmm.. Har äntligen hittat en god tillverkare för Keso. Rostat bröd och det serru.. He' bli' goern dä'.

shadowfire
2011-08-13, 20:49
Det roliga är att jag ser större ut än sub-70. Detta kommer då från när folk har frågat hur mycket jag väger, får svaret, och utbrister "VA?! 69 kilo!?"

det är också mitt intryck efter att ha följt dig innan ... därav förvåningen... men det är leeeeeeeeeeant ;)

Rahf
2011-08-13, 20:52
det är också mitt intryck efter att ha följt dig innan ... därav förvåningen... men det är leeeeeeeeeeant ;)

Nähädå! Hyfsat smal benstomme så har man till och med plats för fett runt gördeln också :D. Hälsosamt, på gränsen till smal.

Rahf
2011-08-14, 21:11
Man känner sig lite vattnigare efter att ha besökt Taco Bell (SALT!!) igår, plus en liten Ben & Jerrys glass :D. Triple Fudge Chunk är goa grejer!

Axelpass i kväll.

Rahf
2011-08-15, 06:42
Axla'

Uppvärmning med stång

7x Drag till hakan
1x Stång på låren, sitta i maxdjup och sträcka fotleder
7x Styrkeryck
7x Knäböj med press bakom nacke i upprätt pos.
7x Stångrodd

Körde även lite lätta övningar för los rotatorres

Militärpress'n

6x20kg
6x30kg
6x40kg Lätt
6x42,5kg
5x42,5kg
4x42,5kg
5x40kg

Jajamen! Några små ökningar kunde återfinnas idag :D. Får hoppas att det fortsätter i den riktningen.

N'dann sidlyft'n

Massvisx6kg
Mångenx6kg
10x8kg
8x8kg

Hittade ju inte rätt vikter! Latmaskarna som inte rackar tillbaka efter sig. Varken 25lbs eller 20lbs kunde hittas, så fick köra på 15 i början. Körde på tills jag inte kunde lyfta armarna till vågrät position under utförande.

Flajs

12x6kg För lätt :(
8x8kg

Trots att de står skrivna här, så var flyes allra sist under passet. Var uttråkad och ville bli klar vid denna tidpunkt. Kommer jobba mer på denna bit under ryggpasset.

Vadträninga i benpress'n

80 + släde x Såförbannatmånga
80 + släde x Jävlafanskaptillkramp
80 + släde x Givmigstyrkaförnusugerdet
80 + släde x AAAAAAAHHH!!

Höll inte räkningen, körde på tills jag knappt kunde röra släden uppåt något mer. Såg till att ha fullt sträck innan jag tryckte varje gång. Sidlyft och flyes kördes under vilan.

Kul pass. Satt och funderade på om jag skulle bry mig över ökningar i små övningar som sidlyft och flyes. Kom i underfund med att de inte spelade roll, huvudsaken intensiteten och volymen finns kvar när jag kör dom övningarna. Pressarna är det som kommer vara största fokus på.

Rahf
2011-08-15, 08:29
Hmm... Blev ett set flyes för lite där. Körde nog tre stycken.

Rahf
2011-08-17, 07:05
Rögga

Uppvärmning med stång

7 x Drag till hakan
1 x Sitt i botten, stången på låren, tänj fotlederna
7 x Ryckdrag
7 x Knäböj med press
7 x Stångrodd
7 x Marklyft för att strääääcka ut hamstring

Marklyft'n

6x60kg
6x80kg
6x100kg
5x110kg
5x110kg
5x110kg

Jävla förbannad jag är på dessa viktskivor. Kantiga beläten som får stången att rulla omkring och bli sned när jag sätter ner den. Alla tyngre set tog en häckarns tid p.g.a. justeringar med fot- och stångplacering. Symmetriskt grepp under alla set.

Uppdrag mä handflata bortma

6x12kg
7x12kg
7x12kg
6x12kg

Trodde att jag kunde gå och hitta en lite tyngre vikt då första set kändes lite lätt, men det gick inte. Gymmet var smockfullt i kväll. Sista set sög härligt i kroppen.

Frånt lävärr m. böjda bein

6st
5st
2st fullständiga front levers med raka ben, höften lite för långt fram.
4st böjda ben igen

Förbannat tunga, förbannat bra för bålstyrkan och lats.

T-bar rodd'n

8x30kg Toklätt
5x40kg Aaaningen för tungt
6x35kg Nu hittade vi rätt! Sexan var knappt det kom upp.

Detta var inte fri stång, utan en ställning där man enbart kan använda armarna. Ingen hjälp från kroppen där inte. Har inte använt den alltför mycket, så det blev en del trixande innan jag fann en vikt som var tung, men samtidigt bekväm nog att kunna utföra övningen på.

Ett gott pass, trots svordomar över de värdelösa viktskivorna på gymmet. Styrkan fortsätter komma tillbaka.

Rahf
2011-08-19, 06:32
Pectoralisträning

Bänka stång

10x20kg
6x40kg
6x50kg
6x60kg
6x70kg
5x70kg
5x70kg
4x70kg

Jävlar du! En liten skjuts i styrkan nu. Senaste bänkpassen låg man knappt på 65kg med samma utförande. Så fort jag kände på 60kg så kom den där lilla rösten i huvudet som sa "Det känns lite halvtungt det här..." men han tystades prompt och 70kg åkte på. Synd bara att bänkarna är så låga. Det blir lite svårare att få till ett stabilt tryck med benen och fortfarande ha arsla på sits'n.

Dips utan chips

6x13,5kg för lätt
3+5x16kg
5x16kg
4x16kg

Måste knipa ihop en hantel mellan fötterna. Tappade den under andra set och fick nollställa mig, plocka upp vikten, och köra vidare.

Frihängande benlyft + L-hang pull-ups

3 set, så många reps jag orkade.

Gott pass! Styrkan ökar hela tiden. Den fysiska formen är inte fy skam heller *naughty*. Förjävla skönt när man kan gå på ett nytt program och inte ha några problem med utförande i övningar. Erfarenhet är en god lärare, men han tar lång tid på sig.

Rahf
2011-08-19, 23:39
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSzpRT9bN4BdIy3MDGE55VCitUlQtJcb poxTuOZolo03n1MVI-o

Ärne gott eller?! *drool*

Rahf
2011-08-20, 08:07
Bejna

Uppvärmning med stång

Drag till hakan x 7
Huksittning med stång på låren, stretcha fotleder
Styrkeryck x 7
Knäböj med press x 7
Stångrodd x 7
Raka marklyft x 7

Knäböj

6x50kg
6x70kg
5x85kg
4x85kg
4x82,5kg
5x80kg
4x80kg

JAJAMEN! Ökade till 85kg och det kändes relativt bra. Aaaaningen för tungt kanske, men jag har nog gått och blivit tjurig, för det var inget snack om att ge upp, trots tvärstopp i slutet på de flesta set.

Raka marklyft

6x60kg
6x90kg
6x90kg Dragremmar
6x90kg Dragremmar

Inget magnesium så det fick bli dragremmar på de två sista seten. Tungt men gött. Kändes inte lika tungt som förra benpasset.

Utfall med stång

6+6x40kg
6+6x50kg
6+6x50kg

Otroligt trött i kroppen vid det här laget. Bålen och armarna värkte efter varje set. Härlig pump och känsla av att köra denna övning dock. Det hjälper att byxorna dras åt runt låren, så att man ser stark och maskulin ut.

Det känns gött alltså. Styrkan återkommer med stora steg just nu, vilket borde vara ett gott tecken för de som funderar på att komma tillbaka från uppehåll. Jag är inte på samma nivå som för två år sedan, men definitivt starkare och mer motiverad än sen jag kom till USA.

Rahf
2011-08-20, 20:25
Mmmm.. Goa träningsvärk i hela kroppen :D.

Rahf
2011-08-21, 20:48
Glömde fylla i gårdagens:

Ringträning

Det blev blandade övningar utan någon speciell struktur.

Iron Cross progression
Muscle-ups (utan kip)
Höftträning

Någon dips slank in där också. Rätt lojt och lugnt.

Rahf
2011-08-21, 21:25
Efter en snabb vägning med lite vätska i magen så ligger morgonvikten på cirka 65kg :MrT: Lite definition på magen syns också.