handdator

Visa fullständig version : Mixat havregryn till frukost?


Mallenn
2009-04-21, 09:22
Tjenare kolozzeum folk, det är såhär att jag är en smal kille på 180cm, 17 år och väger 65 kg och jag försöker gå upp i vikt. Jag har väldigt svårt att äta på morgonen innan skola osv så jag brukar trycka i mig 1 Dl havregryn som är blandat med 2 dl vatten som jag mickrar. Det får jag i mig, men sen är det stopp.

Jag tänkte är det bättre att mixa havegrynen? Jag dricket t.ex. nu till frukost innan skolan en shake som innehåller: 2 Dl havregryn(ej tillagad med vatten), 2 ägg, 1 banan och mjölk.
Det borde ju innehålla mycket mer näring och energi än min vanliga frukost.

Är det bra att göra såhär, eller är det bättre att få i sig den "riktiga" havregrynsgröten.

Jag tar gärna emot bra recept på näringsrika shakar om ni har att dela med er :)

King Grub
2009-04-21, 09:23
Havregryn kokta till gröt ger lägre blodsocker- och insulinsvar än havregryn som dom är eller mixade, men det är inte några problem att göra som du tänkt.

Magoo
2009-04-21, 09:34
Jag har mixat en sådan till frukost sedan -92, dock med en burk lätt-Kesella eller proteinpulver istället för ägg. Perfekt även före/innan ett träningspass.:)

Mallenn
2009-04-21, 09:42
okej :) tack för svar.

Det är alltså en bra frukost för en kille på 17 år som vill gå upp i vikt? Tränar för övrigt 3 gånger i veckan och springer 1. Eller borde jag byta ut/lägga till några ingridienser? :) Kan ju kanske överväga att byta ut äggen mot proteinpulver om det är bättre?

z_bumbi
2009-04-21, 09:57
Råa ägg är inte bra av flera skäl så det skulle jag hoppa över.

2 dl havregryn ca 10 g protein
4 dl mjölk ca 14 g protein
Frågan är om du behöver så mycket mer protein? Iofs beror det på vad du äter i övrigt under dagen men om du äter något så när proteinrikt och har tre/fyra mål till per dag så är det redan en rimlig mängd till frukost. Jämfört med hur du äter idag är det också mycket mer protein.
För att förbättra smaken och/eller öka mängden kalorier så funkar det att ha i kakao/oboy, välja en fetare mjölk, slå i en mindre mängd rapsolja etc eller helt enkelt öka mängden havregryn lite i taget. En skopa glass är inte heller helt fel.

King Grub
2009-04-21, 09:58
Ja, råa ägg är dåligt. Hälften av äggvitans protein hamnar i toaletten och du riskerar att smittas av sjukdomar.

Eddie Vedder
2009-04-21, 15:11
Om råa ägg:

http://traningslara.se/blogg/raa-agg-macho-coolt-och-smidigt-men-bra/

Mallenn
2009-04-21, 15:48
ah okej, det där med äggen hade jag ingen aning om. Men jag skall ta vara på era råd. tackar så mycket för svaren :)