handdator

Visa fullständig version : Kroppens fantastiska förmåga att reglera energiintaget efter behov


Black Star Abyss
2009-04-21, 09:19
Måste bara få kommentera en sak, jag har varit bortrest sedan den 2 April och jobbat, kom hem igår. Under denna tid har jag inte kunnat väga varken mig själv eller maten. Har jobbat 10-12 timmar dagligen 15 dagar i streck och levt nästan uteslutande på utgångna charkvaror, fikabröd, godis och kaffe. Men döm om min förvåning när jag kommer hem och bara har gått upp 0.1kg! Jag ville bara berätta hur fantastiskt jag tycker kroppen är som reglerar energiintaget med hjälp av hunger och sötsug m.m. Helt otroligt. Jag trodde jag skulle gå upp som en gris av allt snask och fikabröd jag ätit.

Tabbe
2009-04-21, 09:20
Jo men hade den funkat på alla hade ingen varit tjock, tror vi sätter den ur spel lite när vi äter så mycket kolhydrater speciellt snabba sådana.

[UnTr] freshmint
2009-04-21, 11:22
Måste bara få kommentera en sak, jag har varit bortrest sedan den 2 April och jobbat, kom hem igår. Under denna tid har jag inte kunnat väga varken mig själv eller maten. Har jobbat 10-12 timmar dagligen 15 dagar i streck och levt nästan uteslutande på utgångna charkvaror, fikabröd, godis och kaffe. Men döm om min förvåning när jag kommer hem och bara har gått upp 0.1kg! Jag ville bara berätta hur fantastiskt jag tycker kroppen är som reglerar energiintaget med hjälp av hunger och sötsug m.m. Helt otroligt. Jag trodde jag skulle gå upp som en gris av allt snask och fikabröd jag ätit.

Kan vara värt att kommentera att 10-12 dagars jobb under 15 dagar troligen förbrukar bra mycket energi också.

tigerofsweden
2009-04-21, 11:25
freshmint;3617751']Kan vara värt att kommentera att 10-12 dagars jobb under 15 dagar troligen förbrukar bra mycket energi också.

Beror väll lite på vad man jobbar med också?

[UnTr] freshmint
2009-04-21, 11:29
Beror väll lite på vad man jobbar med också?

Absolut, därför jag skrev troligen.

Black Star Abyss
2009-04-21, 11:57
Jobbat i huvudsak med att ta ut saker från lager, dvs lyfta grejer. Inget som kvalificerar sig som tungt bland folket på det här forumet dock.

[UnTr] freshmint
2009-04-21, 12:01
Jobbat i huvudsak med att ta ut saker från lager, dvs lyfta grejer. Inget som kvalificerar sig som tungt bland folket på det här forumet dock.

Men klart energikrävande iaf.

Black Star Abyss
2009-04-21, 12:11
freshmint;3617834']Men klart energikrävande iaf.

Japp. Och poängen var ju att kroppen själv styrt mig så att jag ätit precis så mycket so jag behövt, fast jag själv trott att jag ätit för mycket.

jontet
2009-04-23, 17:24
tycker också det är fantastiskt, vissa dagar äter man dåligt, vissa jättebra. räcker att man äter typ en potatis över förbrukning per dag för att lägga på sig ett par kilo fett på ett år men ändå matchas hela årets sammanlagda förbrukning med det sammanlagda energiintaget som på när några tusen kcal

mikaelj
2009-04-23, 19:26
tycker också det är fantastiskt, vissa dagar äter man dåligt, vissa jättebra. räcker att man äter typ en potatis över förbrukning per dag för att lägga på sig ett par kilo fett på ett år men ändå matchas hela årets sammanlagda förbrukning med det sammanlagda energiintaget som på när några tusen kcal

Japp. Alltså måste det finnas ganska avancerade mekanismer på plats för att se till att kroppen behåller homeostas, och det är förstås när dessa mekanismer förbipasseras man blir tjock.

Vilka mekanismer kan det vara, och hur gör man för att förbipassera dem? ;-)

Guddi
2009-04-23, 19:28
500'000-1'000'000 kcal per år och de flesta prickar fel med endast 3500kcal per år. Visst är det imponerande. Om jag skulle gissa på vad som orsakar det lilla felet hos de flesta så hade jag sagt stor inaktivitet och ätande framför TVn på kvällarna när man redan är mätt. Men det är väldigt individuellt från person till person.