handdator

Visa fullständig version : "Kriminella fiskluncher"


mikaelj
2009-04-21, 06:43
Kriminellt mycket fett i fiskluncher i Göteborg, enligt en undersökning GöteborgsPosten gjort. (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=106&a=490201)

- Fem av rätterna innehöll rent kriminella mängder fett, över 50 energiprocent. Däremot hade nästan samtliga rätter bra fettkvalitet och de hade inte sparat på proteinet, konstaterar Hilde Brekke, näringsfysiolog på avdelningen för klinisk näringslära vid Sahlgrenska Akademien, som har granskat analysresultaten utifrån Livsmedelsverkets rekommendationer.

Kriminellt mycket ... bra fettkvalitet? Hur skall hon ha det?

Sedan följer lite mer SLV-papegojning.

944RS
2009-04-21, 07:02
Jag tyckte oxå den artikeln kändes lite tveksam.

Scratch89
2009-04-21, 07:41
Men vafan. Hitta på vad du ska klaga på innan du går till media. Sen är det väl bara att inte äta fet fisk om du vill hålla igen på fettet.

Scratch89
2009-04-21, 07:44
Med "du" menar jag såklart tanten i artikeln, och inte dig Mikael.

Tolkia
2009-04-21, 08:51
Nu skall man komma ihåg vad det är för sorts reportage innan man går igång i ender riktningen. Det är en morgontidning som bekostat en analys av ett gäng lunchrätter, för att sedan kunna slänga upp den braskande rubriken att OMGDETÄRJÄTTEMYCKETFETTIDÖTSLUNCHEN, lagom till att västkustklimatet börjar medge att man kryper fram ur de barmhärtigt döljande vinterkläderna. Vi ser en måttligt elegant flirt med folks ångest inför att behöva stå i vassen i sommar (därav definitionen "innehåller mycket energi" = "döts"), inte direkt ett initiativ för att utbilda befolkningen i näringslära.

Scratch89
2009-04-21, 08:56
Fast om det var ångestframkallande som var syftet, kunde man väl struntat i näringsfysiologens kommentar, som var vettig. Man kan väl antingen göra en bra eller en dum artikel, varför blanda?

Grahn
2009-04-21, 08:58
Fast om det var ångestframkallande som var syftet, kunde man väl struntat i näringsfysiologens kommentar, som var vettig. Man kan väl antingen göra en bra eller en dum artikel, varför blanda?

För att öka "trovärdigheten", alltid fint at tha med ngt lösryckt citat från någon som man kan vinkla lite för att ge sin rubrik ett existenberättigande. ;)

Tolkia
2009-04-21, 08:59
Fast om det var ångestframkallande som var syftet, kunde man väl struntat i näringsfysiologens kommentar, som var vettig. Man kan väl antingen göra en bra eller en dum artikel, varför blanda?
Jag håller med Grahn. T.o.m. "En ding ding värld" försöker ju framstå som seriösa.

mikaelj
2009-04-21, 09:00
Jag tycker att kriminell är ett väldigt roligt ordval. Jag skall nog själv börja använda det oftare i fortsättningen.

"Kriminellt tråkig tråd", "kriminellt dålig musik", etc. Det är lite som "fett", fast på ett negativt sätt.

Scratch89
2009-04-21, 09:01
För att öka "trovärdigheten", alltid fint at tha med ngt lösryckt citat från någon som man kan vinkla lite för att ge sin rubrik ett existenberättigande. ;)

Fast i det här fallet var det ju snarare ett uttalande som gick rakt emot vad rubriken ville säga. Typ:

"Forskare har fastslagit: jorden är faktiskt rund!"

Doktor i fysik säger: "Nej jorden är inte rund, det är bara en virrpanna i Frankrike som fått för sig det."

Jag kanske bara är grinig idag.

Tolkia
2009-04-21, 09:13
Jag tycker att kriminell är ett väldigt roligt ordval. Jag skall nog själv börja använda det oftare i fortsättningen.

"Kriminellt tråkig tråd", "kriminellt dålig musik", etc. Det är lite som "fett", fast på ett negativt sätt.
För att göra en OT språkkommentar, så hör jag det ganska ofta just som förstärkningsord, kanske främst från medelåldersgenerationen (och ja, jag använder det själv). Dock olämpligt att använda det i ett sammanhang där det är uppenbar risk för att något pucko tolkar det bokstavligt.
Fast i det här fallet var det ju snarare ett uttalande som gick rakt emot vad rubriken ville säga. Typ:

"Forskare har fastslagit: jorden är faktiskt rund!"

Doktor i fysik säger: "Nej jorden är inte rund, det är bara en virrpanna i Frankrike som fått för sig det."

Jag kanske bara är grinig idag.
Jag vet inte om jag tycker att det är förvånande. Osmart ja, förvånande nej. "Grinig" vet jag inte om du är, men du kanske har lite väl höga förväntningar på morgontidningarna. :D

Grahn
2009-04-21, 09:22
Fast i det här fallet var det ju snarare ett uttalande som gick rakt emot vad rubriken ville säga. Typ:

"Forskare har fastslagit: jorden är faktiskt rund!"

Doktor i fysik säger: "Nej jorden är inte rund, det är bara en virrpanna i Frankrike som fått för sig det."

Jag kanske bara är grinig idag.

Du ser det, generelle nyvakne svensk ser rubrik+att ngn med ett diplom säger ngt och kontentan blir "Zomg tomm fettet är kriminellt numera!".

joko
2009-04-21, 12:02
De flesta av luncherna i tabellen har ett energiinnehåll på < 500 kcal. Det är inte direkt vad jag definierar som mycket energi för en måltid.

Nitrometan
2009-04-21, 12:24
Jag kanske bara är grinig idag.

Jag tror du ska göra mig sällskap i den församling av människor som bojkottar AB och andra dumma tidningar.

Om du sänker dina förväntningar på nämnda tidningar till noll och intet. Därefter sänker du dem lite till. Då kommer du bara att bli förvånad över deras dumhet cirka en gång per dag.

Torwald
2009-04-21, 13:24
De flesta av luncherna i tabellen har ett energiinnehåll på < 500 kcal. Det är inte direkt vad jag definierar som mycket energi för en måltid.

Instämmer, jag tycker att det låter som ganska små normalluncher. Idioti att skrika dödsfett på i övrigt superbra luncher (om än lite klena på grönsaker).

Nitrometan
2009-04-21, 13:57
Om vi nu utgår från att journalisten citerar korrekt så säger Hilde Brekke: - Fem av rätterna innehöll rent kriminella mängder fett, över 50 energiprocent

Då undrar jag - är det 50 E% som är gränsen för kriminalitet?

Jag såg en flaska rapsolja i affären som innehöll 100% fett!!! Varför spärrar ingen in affärsägaren om det nu är kriminellt?

mikaelj
2009-04-21, 14:01
Om vi nu utgår från att journalisten citerar korrekt så säger Hilde Brekke: - Fem av rätterna innehöll rent kriminella mängder fett, över 50 energiprocent

Då undrar jag - är det 50 E% som är gränsen för kriminalitet?

Jag såg en flaska rapsolja i affären som innehöll 100% fett!!! Varför spärrar ingen in affärsägaren om det nu är kriminellt?

Det är medelhavsfett, räknas inte. Däremot har jag hört på kortvågsradion att polisen börjar få in rapporter om ett visst silverpaket i kyldisken...

stridis
2009-04-21, 18:08
Ja enligt SLV:s rekommendationer så är det väldigt hög andel fett. Luncher med fet fisk blir ju naturligt sådana i svensk husmanskost så det är ju inget att yvas över egentligen.

Hilde vill framföra rekommendationerna förstås (där ingår som bekant rådet om att äta fet fisk så någon propaganda för att få folk undvika fisk är hon ju inte ute på), man kan ju undra över hur GP hanterat det hon sagt. Så om ni vill basha på något så kan det ju vara SLV:s rekommendationer eller GP i första hand.

mikaelj
2009-04-21, 19:34
Jag trodde att dietister var helt bundna av SNR?

Scratch89
2009-04-21, 19:36
Jag trodde att dietister var helt bundna av SNR?

Du tror fel. Problemet är väl att föreläsande dietister föreläser om SNR. Jag vet inte någon av dietisterna på vår institution (eller nån av de andra jag träffat i skolsyfte) som ger SNR till sina patienter. Du vet, dietister är tänkande varelser de med. Det är väldigt individuella råd.

Tolkia
2009-04-21, 19:42
Det blir ju lite svårt att arbeta som dietist om man bara har ett alternativ på kartan; ett dietistjobb kan ju innebära patienter med extremt olika behov där långt ifrån alla är överviktiga som behöver bantas, även om det kanske är det första gemene man tänker på.

mikaelj
2009-04-21, 19:43
(nu börjar jag bli lite väl OT)

Du tror fel. Problemet är väl att föreläsande dietister föreläser om SNR. Jag vet inte någon av dietisterna på vår institution (eller nån av de andra jag träffat i skolsyfte) som ger SNR till sina patienter. Du vet, dietister är tänkande varelser de med. Det är väldigt individuella råd.

Meh, nu sänker du dig till min nivå! Jag har inte sagt att dietister inte kan tänka, jag bara trodde att de faktiskt var bundna till SNR/NNR. Det var väl för att det var dietister som anmälde Annika Dahlqvist -- för att det inte var SNR.

Jättebra att de inte är det så de kan erbjuda lågkolhydratkost till överviktiga och diabetiker.

Det blir ju lite svårt att arbeta som dietist om man bara har ett alternativ på kartan; ett dietistjobb kan ju innebära patienter med extremt olika behov där långt ifrån alla är överviktiga som behöver bantas, även om det kanske är det första gemene man tänker på.

Sant. Jag ser väl inte Svensson som inte är överviktig vara i behov av en dietist. Hur många går direkt till en dietist för magproblem, att de är underviktiga, bristsjukdomar osv? Eller slussas de dit via läkare?

Men, SNR är väl inte egentligen /ett/ alternativ, eftersom det tillåter intervall åtminstone.

Tolkia
2009-04-21, 19:50
Sant. Jag ser väl inte Svensson som inte är överviktig vara i behov av en dietist. Hur många går direkt till en dietist för magproblem, att de är underviktiga, bristsjukdomar osv? Eller slussas de dit via läkare?
Jobbar du som dietist i vården får du ju även arbeta med inneliggande patienter, t.ex. cancerpatienter, patienter med njursjukdomar, patienter med svåra skador. Alla åldrar, från barnavdelningen till långvården. På mindre sjukhus finns väl sällan en armé av dietister, utan de som finns får ta allt. Det finns förstås rekommendationer även för olika specialförhållanden, men de kan ju skilja sig en hel del från den "vanliga", och man kommer inte ifrån att man måste göra en individuell bedömning.

(Inväntar en uppdatering av machine gun.)

Scratch89
2009-04-21, 20:38
Utan att vara dietist själv, men med en hel del kontakter som är dietister, så är det nog vanligare att de rekommenderar en lågkolhydratskost än SNR. Nu beror det inte på någon konspiration åt något håll, utan snarare av anledningen att det oftast är sjuka och överviktiga människor som hamnar hos dem från första början.