handdator

Visa fullständig version : Jag är rädd att köra en obekräftad schema


Beeenjamin
2009-04-20, 21:46
Hej

Jag är rädd att följa en obekräftad schema.
Schema är uppbyggd av en erfarenhet person, men vill höra vad ni tycker om min schema. Skriv gärna en kommentar. Jag vill veta är den okej, så jag kan börja träna enligt schema imorgon. Hjälp mig att snickra upp en bra schema om denna funkar inte. Målet är att öka i volym, alltså ha en fin kropp.


Dag 1 – Måndag (Överkropp)
Bröst – Mage – Triceps – Axlar – Traps

Bröst
Lutande Hantelpress
Bänkpress
Pec Decs i maskin

Mage
Medicin-boll

Triceps
Pushdown - kabelmaskin
Triceps-Maskinen

Axlar
Hantellyft åt sidan
Stående militärpress

Traps
Shrugs (Skivstång eller hantlar)




Dag 2 – Onsdag (Underkropp)
Rygg – Biceps – Ben – Vader

Rygg
Marklyft
Seated row i maskin
Sittande rodd

Biceps
Stångcurl
Hantelcurl

Ben
Knäböj
Sittande lårcurl

Vader
Stående vadpress i maskin





Dag 3 – Fredag (Överkropp)
Bröst – Mage – Triceps – Axlar – Traps

Bröst
Bänkpress
Fyles

Mage
Medicin-boll

Triceps
Cable-triceps
Dips

Axlar
Hantellyft framåt
Sittande framåtlutande hantellyft
Stånglyft framåt

Traps
Shrugs





Dag 4 – Söndag (Underkropp)
Rygg - Biceps - Ben - Vader

Rygg
Smalt latsdrag
Stångrodd
Latsdrag bak nacke

Biceps
Cablecurl - Kablemaskinen

Ben
Benpress
Frontböj -
Marklyft

Vader
Sittande vadpresss

Mr.Sarkastisk
2009-04-20, 22:40
Jag tycker att du ska köra måndag tisdag torsdag och fredag istället, så att du får vila lite längre under helgen.

JohnRick
2009-04-20, 22:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Kör på ovanstäende länk. Se till att äta lite mer än vad du gör av med. Punkt.

Beeenjamin
2009-04-21, 16:00
Ok.
Tack för era åsikter.

Är det någon mer som har en kommentar?

z_bumbi
2009-04-21, 16:03
Hur såg förra upplägget ut?
Hur länge har du tränat?

Beeenjamin
2009-04-21, 16:11
Hur såg förra upplägget ut?
Hur länge har du tränat?

Senaste veckorna så körde jag blandat, beror på vilken humör var jag på.
Alltså träningen var inte organiserad.

Jag har kört denna schema ett litet tag, och tycker att det tar mycket tid att utföra, men ibland tappar man motivation, men jag vill tillbaka till denna schema, och för att göra det, vill få bekräftad om den är bra upplagd att uppnå min mål.

Jag har tränat 7 månader snart, och resultat syns.

r3mpuh
2009-04-21, 16:14
Ta bort pec dec på första och flyes på andra.
Byt plan bänk mot lutande bänk och lägg även till plan hantelpress på andra passet

Liggande triceps extension med stång tycker jag du kan ersätta triceps maskin med.

Jag tycker även du kan skippa shrugssen i åtminstonde andra bröst passet.

Mvh r3mp

Commando1980
2009-04-21, 16:26
Ok.
Tack för era åsikter.

Är det någon mer som har en kommentar?

ja, ganska mycket jag skulle ändra på i det schemat.

dag 1: militärpress innan tricepsövningarna. sidolyft efter militärpressen. lägg magträningen sist. flytta shrugs till ryggdagen eller skippa övningen helt.

dag 2: kör knäböj först i passet. kör marklyft endast en gång i veckan antingen på dag 2 eller dag 4. exempelsvis kan du köra marklyft+benpress på dag 4 och helt skippa marken på dag 2.

dag 3: hantel- och stånglyften framåt kan du skippa. lägg dipsen före 'cable-triceps' (pushdowns?). shrugsen kan du ta bort. eventuellt så kan du köra baksida axlar på ryggdagen.

dag 4: övningsordningen är konstig. ska du köra frontböj som en del av benträningen på dag 4 så är stångrodd inte en övning du ska köra före frontböjen. min rekommendation är att du börjar dag 4 med marklyft som du sedan följer upp med benpress och eventuellt en till övning för framsida lår(tex benspark). efter detta så lägger du ryggträningen och avslutar med biceps. möjligtvis så kan du plocka bort en av ryggövningarna om du känner att passet blir alltför mastigt.

försök även att ha en hyffsad balans i träningsvolymen för de olika muskelgrupperna. (du har inte skrivit ut antal set och reps) slutligen bör du ha ngn plan över hur du tänker periodisera träningen (behöver inte vara ngt avancerat upplägg). att enbart skriva ut övningar som du har gjort, ger långt i från hela bilden om hur du tänker träna.

Beeenjamin
2009-04-21, 16:58
ja, ganska mycket jag skulle ändra på i det schemat.

dag 1: militärpress innan tricepsövningarna. sidolyft efter militärpressen. lägg magträningen sist. flytta shrugs till ryggdagen eller skippa övningen helt.

dag 2: kör knäböj först i passet. kör marklyft endast en gång i veckan antingen på dag 2 eller dag 4. exempelsvis kan du köra marklyft+benpress på dag 4 och helt skippa marken på dag 2.

dag 3: hantel- och stånglyften framåt kan du skippa. lägg dipsen före 'cable-triceps' (pushdowns?). shrugsen kan du ta bort. eventuellt så kan du köra baksida axlar på ryggdagen.

dag 4: övningsordningen är konstig. ska du köra frontböj som en del av benträningen på dag 4 så är stångrodd inte en övning du ska köra före frontböjen. min rekommendation är att du börjar dag 4 med marklyft som du sedan följer upp med benpress och eventuellt en till övning för framsida lår(tex benspark). efter detta så lägger du ryggträningen och avslutar med biceps. möjligtvis så kan du plocka bort en av ryggövningarna om du känner att passet blir alltför mastigt.

försök även att ha en hyffsad balans i träningsvolymen för de olika muskelgrupperna. (du har inte skrivit ut antal set och reps) slutligen bör du ha ngn plan över hur du tänker periodisera träningen (behöver inte vara ngt avancerat upplägg). att enbart skriva ut övningar som du har gjort, ger långt i från hela bilden om hur du tänker träna.


Tack ska du ha för bra kommentar.
Angående set och reps, så blir det 3 set och 10 reps, även ibland 4 set 10 reps. Varierar lite.

Commando1980
2009-04-21, 18:12
Tack ska du ha för bra kommentar.
Angående set och reps, så blir det 3 set och 10 reps, även ibland 4 set 10 reps. Varierar lite.

nja tycker inte att du uteslutande ska köra 3-4x10 utan kör set på ner mot 4-5 reps och set med upp till 12 reps. antingen kör du både och i samma pass eller så kör du t ex 3 veckor med 8-12 på samtliga övningar för att sedan köra 3 veckor med 4-6 reps etc.

Beeenjamin
2009-04-21, 20:33
nja tycker inte att du uteslutande ska köra 3-4x10 utan kör set på ner mot 4-5 reps och set med upp till 12 reps. antingen kör du både och i samma pass eller så kör du t ex 3 veckor med 8-12 på samtliga övningar för att sedan köra 3 veckor med 4-6 reps etc.

Tack för tipset.

major Pectoralis
2009-04-22, 07:38
Jag lägger en kommentar av mer allmän karraktär. Det finns många sätt att flå en katt och det finns många sätt att lägga upp ett träningsschema. Om man t.ex. har militärpress före eller efter triceps kan säkert kvitta i det stora hela (om man nu inte satsar på just militärpress).
Jag tror tvärtom ofta att det är bra att våga sig utanför trygghetszonen och prova på program/koncept som känns lite avvikande eller rentav främmande. Ofta är "det jobbiga" den närmaste vägen till utvecklingen.
Själv týcker jag i alla fall att träningen går bättre när jag dunkar på och kör mer på hjärta/instinkt än på hjärna och "vad alla andra har sagt" (men då har jag visserligen ganska mycket kunskap i ryggraden, tror jag i alla fall....).

Beeenjamin
2009-04-22, 19:02
Jag lägger en kommentar av mer allmän karraktär. Det finns många sätt att flå en katt och det finns många sätt att lägga upp ett träningsschema. Om man t.ex. har militärpress före eller efter triceps kan säkert kvitta i det stora hela (om man nu inte satsar på just militärpress).
Jag tror tvärtom ofta att det är bra att våga sig utanför trygghetszonen och prova på program/koncept som känns lite avvikande eller rentav främmande. Ofta är "det jobbiga" den närmaste vägen till utvecklingen.
Själv týcker jag i alla fall att träningen går bättre när jag dunkar på och kör mer på hjärta/instinkt än på hjärna och "vad alla andra har sagt" (men då har jag visserligen ganska mycket kunskap i ryggraden, tror jag i alla fall....).

Smart tips.
Tack ska du ha.