handdator

Visa fullständig version : Svårt att gå ner i vikt, pga svår hunger


påskmust
2009-04-20, 15:37
Tjenare


Jag har försökt gått ner i vikt många gånger men jag förlorar motivationen direkt. Jag äter mig mätt för tillfället även ifall jag käkat lunch för någon timme sen kan jag vara hungrig, när jag väll kommer hem är jag vrål hungrig äter middag liknande klockan 2,3 sen äter jag middag som vanligt på kvällen


Men hur ska jag göra med hungern? jag blir mätt precis för stunden men kan vara hungrig direkt efter. Eftersom jag är hungrig jämt är det så enkelt att bara skita i det och äta det godaste, lättaste som finns till hands

dvs onyttig skräpmat.

Kmsi
2009-04-20, 15:46
Vet inte vad du kan göra med hungern men jag tycker du borde inte tänka på de menar när du blir så hungrig så gå och gör nått bli upptagen med något för de e kanske inte så att du är hungrig utan bara sugen på något vid den stunden.
Så är de för mig iaf.

Flexipop
2009-04-20, 15:55
Vad äter du för något?

jebu
2009-04-20, 15:55
Broccoli, morötter, vitkål, blomkål och vatten är trevliga saker att stoppa i sig för att dämpa hunger och tillför inte speciellt mycket kalorier

ThisIsTheOne
2009-04-20, 15:58
I början av min viktnedgång tyckte jag också att det var jobbigt att tygla hungerkänslor, men faktum är att allt det hänger på är vilja. Man får vara jävligt hungrig och man får må lite dåligt av det om man vill komma någon vart. Nu - efter sju veckor - är det dessutom inte alls lika jobbigt. Man vänjer sig.

Drick vatten, eller Fun Light fryst som "isglass" om du känner att du måste ha något mellan måltiderna.

Sniggel
2009-04-20, 16:06
Grönt té (funkar säkert bra med vanligt te också) har hjälpt mig kontrollera hungern lite lättare, drick det när du är hungrig och inte har någon måltid att äta på ett tag. Måltider med mycket gröna grönsaker (200g+) är också bra. Ät en sån måltid när du är hungrig, även om det är tråkigt (det går faktiskt att göra gott om man kan laga mat) och du är sugen på annat. Efter att du är klar kommer du att vara tillfredsställd och inte längre känna i närheten samma sug efter snickers, glass och kebabpizza.

kimpaa88
2009-04-20, 16:11
Vet inte riktigt hur du lagt upp kosten just nu, men att sprida ut måltiderna mer över dagen kan väl vara en bra idé ifall du ofta blir hungrig.

944RS
2009-04-20, 16:21
Hur mycket mindre än vanligt äter du? Om du plötsligt minskar ditt dagliga intag med hälften så kommer det nog kännas jobbigt till en början.
Minska lite för varje dag så vänjer du dig snart. Sedan är det självklart mycket vilja som krävs om man ska lyckas hela vägen.

Jag är alltid hungrig oavsett om jag deffar eller inte. Om det nu är någon tröst för dig...

stridis
2009-04-20, 16:43
När det gäller aptitreglering så ett poppis sätt är att äta volymiös mat som spänner ut magsäcken. Skaffa dig bra insulinkänslighet så minskar suget också. Annars så kan man äta så ensidig mat att man tröttnar. Ät några lätta nyttiga mellanmål också.

Skaffa dig regelbundna matvanor så att du ställer in skallen på att du skall äta en viss tid, inte övrig tid. Sedan så kan det ju vara bra att identifiera vad som gör att du åker dit och käkar onyttigheter. Skaffa dig vanor som inte innefattar att ta en runda förbi Mcdonkan så att du måste värja dig varenda jävla gång. Det är att lägga upp sig för en förlorande strategi.

Scratch89
2009-04-20, 16:50
Vad äter du?

stridis
2009-04-20, 16:54
Vad äter du?

En fråga som behöver besvaras för att vi skall kunna göra något mer konkret; ja för att få till stånd något annat än att komma med allmänna tips och tricks alternativt en utläggning om aptitreglering.

Billybilly
2009-04-20, 17:11
Vad du äter har nog störst påverkan, på din fråga.

Kappy
2009-04-20, 17:26
När det gäller aptitreglering så ett poppis sätt är att äta volymiös mat som spänner ut magsäcken. .

vad finns det för mat med lite energi och mycket volym? haha

Flexipop
2009-04-20, 17:34
vad finns det för mat med lite energi och mycket volym? haha


All form av sallad tex.

kingerik
2009-04-20, 17:42
Ät sex gånger om dagen, och varje mål ska vara protein o fiberrikt, dvs gärna fisk och grönt :)

Jag strävar efter det nu, och äter mycket mindre kalorier än vanligt och är mätt hela tiden :( klarar knappast 6 ggr om dagen!

bajsar även en hel del mer än vanligt! (mums)

944RS
2009-04-20, 17:42
vad finns det för mat med lite energi och mycket volym? haha

Finns ju massor av grönsaker och frukt som har relativt lite energi i förhållande till volym.

Eddie Vedder
2009-04-20, 17:53
vad finns det för mat med lite energi och mycket volym? haha

Den som söker finner:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=90822&highlight=mags%E4cksfyllare

Scratch89
2009-04-20, 19:50
Ät sex gånger om dagen, och varje mål ska vara protein o fiberrikt, dvs gärna fisk och grönt :)

Jag strävar efter det nu, och äter mycket mindre kalorier än vanligt och är mätt hela tiden :( klarar knappast 6 ggr om dagen!

bajsar även en hel del mer än vanligt! (mums)

Sex gånger om dagen? Yikes, jag skulle bara må dåligt.

mikaelj
2009-04-20, 19:56
Klockan ...

7: 1 dl mjölk
12: LUNCH
16: några mandlar
19.30: MIDDAG
23: några mandlar / proteinshake

Varifrån kommer "ät nurton gånger om dagen"-hetsen?

Scratch89
2009-04-20, 20:05
Varifrån kommer "ät nurton gånger om dagen"-hetsen?

Byggare.

944RS
2009-04-20, 20:07
Eftersom han lider av svår hunger som han äter nu så är det väl inte fel att föreslå fler små måltider istället???

mikaelj
2009-04-20, 20:31
Vet faktiskt inte. Jag får hålla med Grandmaster här om att det är bättre att äta några få gånger, men att äta sig rejält mätt istället för att reta aptiten med små, ja, aptitretare fler gånger.

Scratch89
2009-04-20, 20:40
Eftersom han lider av svår hunger som han äter nu så är det väl inte fel att föreslå fler små måltider istället???

Av egen erfarenhet så blir jag bara hungrigare av flera små måltider. Om du ska äta 2000 kcal om dagen, och delar upp det på sex måltider blir det inga stora portioner. Är man hungrig kommer man bara att bli av med det värsta. Om du delar upp det på två eller tre måltider däremot...

Pirko
2009-04-20, 20:44
Går igenom min första deff nu, så jag är väl inte världens bästa källa, men jag pratar efter egna erfarenheter nu. När jag började deffen var den första veckan svårast. För det första var jag van att äta mycket, och ofta. Jag tryckte i mig mat som fan tills jag började deffa. Min chansning är att min magsäck var "uttöjd" och större pga av det. Men nu börjar det lätta, och deffen känns inte längre som man torterar sig själv frivilligt. Det kassaste och det jag tappar mest motivation över är dock att styrkeökningarna inte ökar, och att man har mindre ork. Men det som är en boost är att man däremot blivit attraktivare, och jeansen du köpte för dyra pengar innan du tok bulka återigen passar, likaså halva din andra garderob som blivit för liten av ett års svineri.

944RS
2009-04-20, 20:52
Av egen erfarenhet så blir jag bara hungrigare av flera små måltider. Om du ska äta 2000 kcal om dagen, och delar upp det på sex måltider blir det inga stora portioner. Är man hungrig kommer man bara att bli av med det värsta. Om du delar upp det på två eller tre måltider däremot...

Om JAG skulle dela upp 2000kcal på 2-3 mål om dagen så skulle jag bara få fler timmar om dygnet ännu hungrigare. Håller mig mätt 1timme oavsett storlek på portionen. Däremot så upplever jag en betydligt större blodsocker dipp efter större portioner.
Alla är vi olika, med olika uppfattning på vad hunger är...

Lellan
2009-04-20, 21:13
Jag blir hungrig om jag äter pyttesmå energitäta fettrika måltider utan bukfyllande grönsaker, eller om jag äter tex bröd el äpple - då blir jag hungrig typ 10 min efter jag ätit.. dvs kommer ingen mättnadskänsla utan tvärt om.

Nu när jag bantar blir jag hungrig efter ca 5 timmar men det inträffar högst sällsynt att jag känner ren hunger numera, brukar äta typ var 4e timme tror jag. I början levde jag på pulverpåsar, då var jag hungrig och drack en massa te för att dämpa det, men sånt sysslar man ju bara om man har fetma el vad man ska säga.

Men äter protein och hyfsat med fett, kanske det som dämpar hungern? Plus att magsäcken krympte av pulverperioden.

Men: grönsaker (ffa med tuggmotstånd, typ vitkål - gärna brynt då jag tycker varm mat mättar bättre), kall potatis är bra att ha i kylen, varm buljong, ägg, rent kött, te ger mättnadskänsla enligt min erfarenhet. Sen tror jag på att tillfredställa inte bara den fysiska hungern; min mat måste vara god även när jag bantar, vill njuta av maten. Äter jag något som inte tillfredställer det så upplever jag mer hunger. Även konsistens och värme har betydelse för mig, knapra på lite sötmandlar eller dricka te som sagt. Äter typ en chokladbit varje dag också.

Äpple, bröd, gurka, (light)läsk (inte saft av ngn anledning), tuggummi är vad jag personligen upplever att jag får mer hunger av. Samt banankaka! :D

Flexipop
2009-04-20, 21:28
Jag äter också flera ggr om dagen. Frukost, lunch, mellanmål, middag, mellanmål. Det funkar för mig och håller hungern i schack. Men det är väl olika för alla som sagt.

Sniggel
2009-04-20, 22:10
Det är nog ganska individuellt.
Jag kan äta mer om jag börjar äta tidigt och fortsätter äta regelbundet under dagen. inte första veckan kanske, men sen är hungern igång och varje mål är ett stort mål.

mikaelj
2009-04-20, 22:11
Om JAG skulle dela upp 2000kcal på 2-3 mål om dagen så skulle jag bara få fler timmar om dygnet ännu hungrigare. Håller mig mätt 1timme oavsett storlek på portionen. Däremot så upplever jag en betydligt större blodsocker dipp efter större portioner.
Alla är vi olika, med olika uppfattning på vad hunger är...

Jag med. Sen slutade jag äta kolhydrater. Nu kan jag äta >1000 kcal i en måltid utan få matkoma eller dippar. Förutsatt att det inte är för mycket protein i maten.

944RS
2009-04-21, 06:47
Är lite nyfiken på hur det blir med proteinupptaget till musklerna om man bara äter 2-3ggr/dygn. Jag som stoppar i mig runt 220gram föredelat på ett dygn skulle ju om man delar 220 med 3 bli tvungen att lägga mig på 74gram/portion.
Har för mig att jag läst någonstans att det finns en begränsning för hur mycket musklerna behöver/gång. Är det info som inte gäller längre?

Grahn
2009-04-21, 07:59
Kan ju dricka mer vatten men om du äter BRA mat ser jag inte att du skulle behöva lida av allt för svår hunger.

Eller menar du typ sugen på mat och itne att magen skriker?

mikaelj
2009-04-21, 08:30
Är lite nyfiken på hur det blir med proteinupptaget till musklerna om man bara äter 2-3ggr/dygn. Jag som stoppar i mig runt 220gram föredelat på ett dygn skulle ju om man delar 220 med 3 bli tvungen att lägga mig på 74gram/portion.
Har för mig att jag läst någonstans att det finns en begränsning för hur mycket musklerna behöver/gång. Är det info som inte gäller längre?

Upptaget i tarmen är kring 4-5g/h om jag minns rätt. Förutom vid träning, då är det högre. Magsäcken töms inte poff direkt när du ätit, utan det sker långsamt. Du får alltså en jämn utpytsning av protein. Borde inte fett också att magsäcken töms långsammare?

Två gånger per dygn räcker gott och väl.

z_bumbi
2009-04-21, 08:43
Det stora felet som en del gör är att de helt plötsligt ska äta helt annan mat bara för att de ska gå ner i vikt.
Om man är viktstabil innan man börjar en viktminskning så är det istället ganska smart att göra en liten förändring varannan vecka eller liknande, när man sen har vant sig vid den nya vanan så kan man förändra något mer osv. Samma sak med träningsmängder under en viktminskning, i början så behövs det inte så mycket träning så varför starta med med att köra max? Efter ett tag när man tappat en del vikt så behöver man däremot mer träning/mindre kalorier och då kan det vara bra att kunna öka träningsmängden..

Nästa fel är att försöka minska för mycket i vikt på en gång, ett stort kaloriöverskott gör att hungern dyker upp och i många fall även ett mindre bra betende med hungerattacker där en del överäter för att döva hunger. Satsa på en långsam och kontrollerad nedgång. 0,4-0,5 kg per vecka om man från början är något så när normalviktig är ganska bra.

Sen finns det massor av saker som kan påverka men då måste man veta betydligt mer.

Fatzo
2009-04-21, 08:53
Har haft exakt samma problem som dig Påskmust att jag blev så jävla hungrig och då "sket" i det och tryckte en godisbit, främst hänger det på min extremt dåliga karaktär. Det som hjälper mig är att ge mig ut och springa, för då känner jag att det var så jävla jobbigt att jag inte vill "sabba" det genom att äta 1 kg pasta och godis efteråt. Sen efter att jag började äta mindre så försvann också det extrema sockersuget och nu har jag lärt mig att även om jag är skithungrig så går det över efter ett tag.

Grahn
2009-04-21, 08:56
EN godisbit lär väl knappast sabba en diet ;)

Men det är lite skillnad på vad som är vad, suget efter onyttig mat är en sak och HUNGER en annan. Man ska vara lite hungrig men det betyder ju inte att magen ska äta hål på sig själv.

Suget främst efter sötsaker däremot är mer ngt man får av att man bryter tidigare dåliga vanor....