handdator

Visa fullständig version : missbruk av godis och bullar


secce
2009-04-20, 14:56
Hej!

Jag har allvarliga problem med kosten, eller snarare missbruket av godis, bullar och kakor. Jag tränar bra och äter bra i övrigt, men likförbannat så slinker det ner nån onyttighet dagligen! Oftast beror det på att jag hela tiden är småsugen och/eller hungrig och på skolan är det inte långt till närmsta godisautomat..

Så till frågan, hur ska jag bete mig för att bli av med detta godismissbruk? jag har försökt ersätta med frukt, men det håller bara några dagar. Kanske frågeställningen är mer om HUR ska jag ändra min inställning och HUR kan jag motiveras till att inte äta snask!?

Mvh

Endura
2009-04-20, 15:02
Hur sköter du övriga måltider, typ mängder mat, näring, val av livsmedel osv...

Scratch89
2009-04-20, 15:10
Äter du väldigt fettsnålt?

secce
2009-04-20, 15:28
Hur sköter du övriga måltider, typ mängder mat, näring, val av livsmedel osv...

3 basmål; frukost, lunch och middag. Husmanskost, mestadels kyckling och fiskrätter. Utöver detta 1-2 mellanmål per dag bestående av mackor av olika slag. Äter tills jag blir mätt, 1 portion.

Äter du väldigt fettsnålt?

När jag tänker efter så ja, måltiderna brukar inte vara alltför "fett'iga", dock är jag inte den som snålar med smöret när det skall ätas smörgåsar! hehe..


Jag antar att det är träningen som gör att jag hela tiden vill ha i mig energi, men om jag bara på nått sätt kunde motivera mig att ta en banan istället för snasket. Jag tycker inte att jag äter för lite heller, men givetvis har jag ju ingen koll på hur mkt energi jag egentligen får i mig från måltiderna och mellanmålen. Börja äta mer kanske?

King Grub
2009-04-20, 15:30
Behöver du energin och äter hyggligt i övrigt är det ju inga problem.

thompaboy
2009-04-20, 15:38
Nu skriver du inget om ditt mål är att gå ned eller upp i vikt eller om du är viktstabil. Håller du din vikt och är nöjd med det kan ju godsakerna ses som en guldkant på tillvaron.

Vid min tidigare viktnedgång gav jag mig helt enkelt fan på att skippa godiset i början. Efter nån vecka när man fick in det som en vana blev det lättare och när man började se resultat i spegeln gav ju det blodad tand också.

secce
2009-04-20, 15:49
Nu skriver du inget om ditt mål är att gå ned eller upp i vikt eller om du är viktstabil. Håller du din vikt och är nöjd med det kan ju godsakerna ses som en guldkant på tillvaron.

Vid min tidigare viktnedgång gav jag mig helt enkelt fan på att skippa godiset i början. Efter nån vecka när man fick in det som en vana blev det lättare och när man började se resultat i spegeln gav ju det blodad tand också.

Mitt mål är att droppa ca 5 kg. Problemet är att jag känner mig i bra form både styrke och konditionsmässigt, men magfläsket hänger sig kvar. Senaste halvåret har jag legat på samma vikt, även fast löpträningen intensifierats och passen blir längre. Konditionen utvecklas så att säga, medans fläskmagen står still..

Det där med att skippa det helt är det jag önskade jag kunde. Hur motiverade du dig till det? Hur tänkte du?

mikaelj
2009-04-20, 15:52
När jag slutade äta kolhydrater försvann mitt godisbegär helt och hållet. Det är kanske lite extremt för dig, men jag tror att även ett minskat intag av (framförallt snabba, typ pasta, bröd) kolhydrater och mer fett i kosten hade hjälpt med sötsuget.

thompaboy
2009-04-20, 15:57
Mitt mål är att droppa ca 5 kg. Problemet är att jag känner mig i bra form både styrke och konditionsmässigt, men magfläsket hänger sig kvar. Senaste halvåret har jag legat på samma vikt, även fast löpträningen intensifierats och passen blir längre. Konditionen utvecklas så att säga, medans fläskmagen står still..

Det där med att skippa det helt är det jag önskade jag kunde. Hur motiverade du dig till det? Hur tänkte du?

Jag hade väl nån "idealbild" i skallen hur jag ville se ut men utöver det var det bara gammalt hederligt jävlar anamma. Om du tycker det är svårt att sluta tvärt kan en stegvis minskning av intaget vara ett sätt. Om du bara äter godis tre dagar i veckan jämfört med sju dagar föregående vecka är ju det ett framsteg förutsatt att mängderna fortfarande inte är lika stora.

944RS
2009-04-20, 16:13
Om man kör en strikt diet och väger/skriver upp allt man stoppar i sig så tycker jag att det är mycket lättare att undvika onyttigheter. Man vill ju inte "slösa" bort kcal på sådant som varken mättar eller hjälper en att komma i form.

Enda nackdelen är väl kanske att man inte stoppar i sig tillräckligt med nyttiga grönsaker och frukter just för att det är så jobbigt att släpa på en våg hela tiden =)

CVN
2009-04-20, 16:22
När jag slutade äta kolhydrater försvann mitt godisbegär helt och hållet. Det är kanske lite extremt för dig, men jag tror att även ett minskat intag av (framförallt snabba, typ pasta, bröd) kolhydrater och mer fett i kosten hade hjälpt med sötsuget.

Håller med där, äter själv otroligt lite kolhydrater och känner att godissuget har släppt rejält.

Scratch89
2009-04-20, 16:47
När jag slutade äta kolhydrater försvann mitt godisbegär helt och hållet. Det är kanske lite extremt för dig, men jag tror att även ett minskat intag av (framförallt snabba, typ pasta, bröd) kolhydrater och mer fett i kosten hade hjälpt med sötsuget.

Håller med där, äter själv otroligt lite kolhydrater och känner att godissuget har släppt rejält.

+1. Nu äter jag fortfarande en hel del kolhydrat (säkert 30-40 E%) men med mer fett i kosten, i form av ägg främst, så håller man sig så mycket mättare, och godissuget minskar. Ibland glömmer man bort att äta, och att det är fredag kväll... ;)

secce
2009-04-20, 16:57
Tack för alla inlägg, bara responsen gav mig motivation! Skall försöka hålla mig ifrån godiset helt nu, lite jävlar anamma som någon nämde, hehe.. Sista (stora) bilringen skall bort!

Mvh