handdator

Visa fullständig version : Marklyftsskada


Castro
2003-08-04, 19:18
Jaaa det råkade sig så att jag skadade mig ganska rejält idag på gymmet. Jag körde marklyft och det gick ovanligt bra. Fick för mig att maxa idag och drog först på 160 pannor. Det gick förvånansvärt lätt så jag la på 5 till, men det var då det inträffade. Halvvägs upp i lyftet så kände jag hur det högg till, utan att tveka släppte jag ner vikten och la mig ner på golvet. Det gjorde nå jävulskt ont längst ner i svanken och det gör fortfarande så ont att jag inte kan gå på något annat vis än som en rak pinne. Nu till frågorna. Vad tror ni det kan ha varit som gått snett? Vad för typ av skada kan mest troligt ha uppstått? Finns det något man kan göra förutom att ta det lugnt och uppsöka läkare? Satans skit asså! Nu kommer jag säkert inte våga köra mark på ett tag heller. :insane:

Åse Columbus
2003-08-04, 19:28
Kan du ta dig till en naprapat?.....under tiden kan du försöka att göra som min nappis rekommenderat....ligg på golvet med benen i 90grader i både höft o knä, lägg underbenen på en stol....i 15 minuter....gå 100 meter ca...lägg dig igen i 30 minuter...gå 100 meter...och sedan börjar du om


inget av det kommer iaf att förvärra din åkomma....

sen fixar du en tid hos en naprapat så snart du kan...

lider med dig...been there ..done that

Castro
2003-08-04, 19:35
Tackar! Blir till att testa det där imorrn om inte smärtan gått över (eller är det något man bör göra direkt?).

shirunai
2003-08-04, 20:06
jag skulle gjort det direkt,

jättetråkigt det här hoppas det löser sig, jag skulle rekomendera dig att köpa marklyfts tofflor ;)

Castro
2003-08-04, 20:25
Originally posted by shirunai

jättetråkigt det här hoppas det löser sig, jag skulle rekomendera dig att köpa marklyfts tofflor ;)

Köpa vad för något?

Lillgrabben
2003-08-04, 21:06
Det där hände mig för några år sedan då jag körde knäböj; hade först värmt upp som vanligt ( trodde jag men iallafall för dåligt) & skulle köra explosiva böjar på 130 kg tror jag det var.

Efter första träningssetet så var det bara att ge upp pga överjävliga smärtor längst ner i svanken. Jag kunde inte ens gå normalt - det såg ut som en 80 åring med utslitna höftleder.

För mig berodde det på att bäckenet hade på ngt sätt blivit tiltat så att det ena benet så att säga blev 4 cm längre än det andra. En kompis som är ganska haj på sådana grejer knådade ut ryggen på mig samt lade tillbaka bäckenet så att det låg rätt - på ett par dagar var jag helt besvärsfri igen!

Du kanske inte har samma fel som jag men gå till en naprapat eller kiropraktor & kolla upp vad du lider av annars kanske det blir värre med tiden.

MVH

Fridolf
2003-08-04, 21:16
hände exakt samma sak för mig de gorde hur jävla ont som helst .
ja kunde bara krypa och gå som en apa 2 dar efter. varje gång ja reste mig kändes det som ja fick knivar i ryggen de ä absolut inget ja vill ja med om igen.
probemet berride på att ja hade värdelös teknik i mark ryggen såg ut som en båge när ja lyfte.
men ja återhemtade mig dock snabbt 2 veckor efter skadan kunde ja träna normalt igen.

Pontus
2003-08-04, 22:08
Kan man få skador av att svanka för mycket under marklyftet, eller ska man bara helt enkelt bara svanka? Finns väl bara ett "läge"? Med tanke på hur tunga vikter man använder i marklyft så känns det inte som att man kan ha ett mellanläga under svanken, utan det gäller bara att svanka, men jag frågar ändå för att vara på den säkra sidan.

Anledningen till att jag frågar är att sist jag skulle köra kollade jag mig i spegeln från sidan och det såg ut som att jag hade väldigt mycket svank.

Munter
2003-08-04, 22:27
Ansluter mig till klubben, jag hade stora problem med ryggen i vintras pgr av fel teknik i både böj och mark. Det har gått bort nu då man fått lite rutin och viktvana, men jag känner defnitivt igen beskrivningen "knivar i ryggen" som någon skrev här ovan... verkligen inte skönt, går fan inte att sätta sig upp ibland.

Vila, vila och vila från ryggbelastning tills det blir bra, sen hör du dig för angående tekniken med någon som kan instruera bra.

Pontus: Du ska absolut inte ändra låsningsläget under lyftet. Då säger det PANG!

subliminal
2003-08-05, 09:19
Jag som precis hade funderat på att börja köra marklyft, men nu tvekar jag igen. Tråkigt när sådant händer. :( Själv började jag träna för att slippa ryggont och har varit rädd för att köra övningar som marklyft pga av osäkerhet kring utförandet. Kanske kan Allan eller någon annan som är insatt skriva en marklyftguide för sådana mig som bara har kassa PT-s att fråga på gymmet.

Castro
2003-08-05, 12:26
Fan asså, det hugger som till i ryggen lite då och då vid vissa ställningar. Det är lite bättre idag än igår, men det är lik förbannat inte bra. Skall köra Åse Columbus tips nu och se om det blir bättre.

mickehbg
2003-08-05, 12:42
......högg det till i min rygg med nere i svanken. Körde T-bar med 90 kg. Var helt slut, tänkte jag ska ha en till....då satte sig ryggen. Ont som fan gjorde det. Kom knappt hem, kunde inte göra något, utan det var bara att ringa läkare, han sa att det var ryggskott.
Så det blev muskelavlappnande piller samt smärtlindrande. Sedan fick jag inte sitta upp. Men ligga eller gå skulle jag gärna göra.....speciellt gå. Och sedan till sjukgymnast.
Efter några månader var allt tipp topigen & man kunde ta i med ryggen igen :)

JAM
2003-08-05, 13:07
Originally posted by subliminal
Jag som precis hade funderat på att börja köra marklyft, men nu tvekar jag igen. Tråkigt när sådant händer. :( Själv började jag träna för att slippa ryggont och har varit rädd för att köra övningar som marklyft pga av osäkerhet kring utförandet. Kanske kan Allan eller någon annan som är insatt skriva en marklyftguide för sådana mig som bara har kassa PT-s att fråga på gymmet.

Låt inte saker som denna hindra dig från att börja köra marklyft. Du kommer inte att ångra dig en sekund när du väl får in tekniken, tro mig.

Börja (som med alla andra övningar iofs) med lätta vikkter de första gångerna tills du själv tycker att det känns bra. Sen är det bara att öka långsamt. Fråga gärna någon kunnig på gymmet om hjälp så att du fåt till utförandet.

ivandrago
2003-08-05, 13:18
Originally posted by subliminal
Jag som precis hade funderat på att börja köra marklyft, men nu tvekar jag igen. Tråkigt när sådant händer. :( Själv började jag träna för att slippa ryggont och har varit rädd för att köra övningar som marklyft pga av osäkerhet kring utförandet. Kanske kan Allan eller någon annan som är insatt skriva en marklyftguide för sådana mig som bara har kassa PT-s att fråga på gymmet.

jag kan säga att för min del har marklyft varit ett mirakelmedel mot den ryggont jag nästan alltid brukade ha förut. Tänk bara på att ha rätt utförande så ska inget hända. Börja inte maxa förrän du är 100% säker på vad du gör.

Castro
2003-08-05, 16:02
Originally posted by ivandrago


jag kan säga att för min del har marklyft varit ett mirakelmedel mot den ryggont jag nästan alltid brukade ha förut. Tänk bara på att ha rätt utförande så ska inget hända. Börja inte maxa förrän du är 100% säker på vad du gör.

Jaaa det var det misstaget jag gjorde. Marklyft är en riktigt bra övning, men med fel teknik och viktlystenhet kan den vara direkt ryggdödande.

ivandrago
2003-08-05, 17:46
Originally posted by Castro


Jaaa det var det misstaget jag gjorde. Marklyft är en riktigt bra övning, men med fel teknik och viktlystenhet kan den vara direkt ryggdödande.

man lär sig av sina misstag! nu har du ju alltid en bra gymhistoria att dra när det behövs:)

Castro
2003-08-05, 22:36
Originally posted by ivandrago


man lär sig av sina misstag! nu har du ju alltid en bra gymhistoria att dra när det behövs:)

"I broke my back!" - Mike Tyson
:smokin:

Ankarby
2003-08-05, 23:04
Åkte dit för en "ryggskada" för något år sedan av felaktiga marklyft. Isade alltid i ryggen efter passen och några dagar senare. En dag när jag var med flickvännen inne på polarn o pyret small det till så jag fick ligga och grina på golvet med en cirkel av folk runt mig :hbang: