handdator

Visa fullständig version : Cardio efter styrkepass?


beckman88
2009-04-20, 11:27
jag ser allt fler och fler mänskor som kör ett tungt styrkepass, tar en banan alternativt shaker och ställer sig på en cardiomaskin och kör 1-2h. jag förstår inte varför folk gör så, finns det någon här som har liknande träningsvanor? Inte bara varva ner efter träningen utan verkligen kör cardio. Help me understand:confused:

Billybilly
2009-04-20, 11:37
Träningshysteri innan sommaren, tidspress, öka "energi ut", kunna äta mer med gott samvete eller att det passar dom att köra all träning på samma gång, är väl några gissningar.

beckman88
2009-04-20, 11:46
Jag tycker bara att det känns som kroppen behöver mat efter ett styrkepass för att det ska ge något resultat. Men det kan vara som du säger att folk inte har tid *screwy*, vilket enligt mig är den sämsta bortförklaringen som finns.

Billybilly
2009-04-20, 11:58
Självklart behöver kroppen mat efter träning för att ge resultat, absolut.
Men att träna kondition en timma efter styrketräning är väl knappast optimalt för att få ut maximalt utav styrketräningen, men jag tror samtidigt att man fortfarande "får resultat", oavsett om man tränar löpning en timma efter styrkepasset, så länge man sköter den övriga kosten och vilan. Men knappast de resultat man skulle fått ifall man hade uteslutit löpträningen, efter passet.

Många tror väl när dom ställer sig på cardiomaskinerna att dom får en finare kropp, och "bränner fett". Alternativt att de mår bättre psykist för man har gjort något som är "bra för kroppen", om du hänger med på tankebanan? :)

Det är några vilda gissningar.

King Grub
2009-04-20, 12:12
Prioriterar man styrketräningen med muskulär tillväxt högst, är det det näst sämsta tillfället att lägga konditionsträning (före är sämre).

Men vi är många som tycker att ett träningspass inte känns komplett utan både styrke- och konditionsträning. Jag kan inte minnas senaste gången jag körde bara styrketräning i ett pass. Prestationsmässigt går det alldeles utmärkt, även om man måste träna upp kapaciteten för att kunna köra ett hårt styrkepass och ett hårt konditionspass i direkt följd. Skulle jag vilja försöka bygga muskler som en kroppsbyggare skulle jag inte lägga upp träningen på det sättet, men för allroundträning och hälsa är det inga problem. Konditionsträningens resultat verkar inte bli lidande alls (efter ett benpass går det inte att prestera tillräckligt, förstås, men annars).

944RS
2009-04-20, 14:08
Jag tycker bara att det känns som kroppen behöver mat efter ett styrkepass för att det ska ge något resultat. Men det kan vara som du säger att folk inte har tid *screwy*, vilket enligt mig är den sämsta bortförklaringen som finns.

Om man har ett jobb på heltid så kanske 10 av dygnets timmar går åt. Har du sedan barn eller liknade som ska hämtas på dagis, utfodras och sövas så kan det mycket väl gå åt ytterligare 4 timmar. Inte helt omöjligt kanske att du har ett hem/bil att sköta om med allt vad det innebär och vipps så "försvinner" ytterligare några timmar. Att man ibland oxå måste sova gör ju knappast att dygnet får fler timmar...

Jo, men du verkar ha rätt. Att folk inte har tid är nog den sämsta bortförklaringen som finns...

zomban
2009-04-21, 16:30
Men vi är många som tycker att ett träningspass inte känns komplett utan både styrke- och konditionsträning



Håller helt med där. Passet känns väldigt mycket mer komplett om man avslutar med cardio.


Själv brukar jag i stort sett alltid värma upp med typ 10min rask (7km/h) prom. på bandet, sen köra styrke och avsluta det hela med 20-30min på antingen cykeln eller crosstrainern. Funkar väldigt bra iaf för mig.

Scratch89
2009-04-21, 16:37
Under diet är det väl inget konstigt; det är inte många som varken har tid eller lust att köra två åtskilda pass åt gången. Under uppbyggnad däremot hade det säkert varit bättre att skilja passen åt, eller iallafall köra lite kortare konditionspass.

944RS
2009-04-21, 17:37
Eftersom cardio direkt innan och direkt efter styrketräning är den sämsta tidpunkten så blir resultatet av styrketräningen hämmad. Men om det är fettförbränningen man vill optimera så kanske valet av tidpunkt (efter ett styrkepass) inte är helt fel ???

King Grub
2009-04-21, 17:40
Cardio ökar inte dygnets fettförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74

CiCoro
2009-04-21, 17:44
Ställer en fråga här istället för att skapa en ny tråd.

Som Grub har sagt så är det dåligt för muskelutvecklingen att lägga in cardio före/efter styrkepass men kan man beskriva hur mycket man förlorar på att lägga in cardion gentemot att träna och inte köra någon cardio efter/före passet. I procent då, träning utan någon cardio efter/före = 100 % för muskeluppbyggnaden säger vi, var ligger man på då om man kör 20 min cardio efter? Kan man stryka hela passet nästan eller är det en liten skillnad?

King Grub
2009-04-21, 17:44
42%. :rolleyes:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=125137

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=82537

CiCoro
2009-04-21, 17:47
42%. :rolleyes:

*mini, men går det att beskriva det på något annat sätt? Vet att det försämrar utvecklingen men hur pass mycket? Att det inte lönar sig att köra styrkepasset eller är det små skillnader vi pratar om, den finns och är dålig för muskelutvecklingen men 30 min cardio efter varannat pass men ändå inte så tydlig.

Edit: Såg inte länkarna förrän efter inlägget postades.

King Grub
2009-04-21, 17:48
Men snälla, du kan inte få en procentsiffra.

Klicka länkarna.

z_bumbi
2009-04-21, 17:54
För 99% av alla som styrketränar skulle jag säga att inga negativa effekter kan upptäckas. Målsättningen, träningen i sig eller någon annan faktor har större inverkan på resultatet än lite konditionsträning. Väger man dessutom in tidsåtgång och motivation så tjänar nog det stora flertalet på att kombinera iom att det innebär att träningen blir av.
På motionsnivå så brukar jag därför i de flesta fallen rekommendera att man kombinerar i alla fall något av passen under en vecka, har man ett lämpligt upplagt gym med lite tränande kan man t o m variera mellan formerna under samma pass om man tycker det är roligare.

Sen kan man självklart fundera på maskinval, längd på konditionsdelen och intensitet men det är en annan fråga.

Martin Löwgren
2009-04-21, 17:59
Håller helt med där.Passet känns väldigt mycket mer komplett om man avslutar med cardio.
[/B]Bullshit :thumbup:

zomban
2009-04-21, 18:49
Bullshit :thumbup:


??

Martin Löwgren
2009-04-21, 19:21
??

Smileyn indikerade att jag tyckte att ett pass kan vara extremt komplett utan cardio och oftast är det om man tränar hårt. Kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt för efter ett rejält styrkepas är de flesta helt slut.

Scratch89
2009-04-21, 19:26
Smileyn indikerade att jag tyckte att ett pass kan vara extremt komplett utan cardio och oftast är det om man tränar hårt. Kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt för efter ett rejält styrkepas är de flesta helt slut.

Så bara för att du inte håller med så är någon annans åsikt bullshit? Alla tränar inte likadant, och det finns ju faktiskt folk som orkar mer träning än lite slit och drag i hantlar och stänger.

King Grub
2009-04-21, 19:35
Kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt för efter ett rejält styrkepas är de flesta helt slut.

Eller så har man ingen vidare träningskapacitet, trots att man inbillar sig att man har det.

Scratch89
2009-04-21, 19:36
Eller så har man ingen vidare träningskapacitet, trots att man inbillar sig att man har det.

Chipsmuskler. *flex*

zomban
2009-04-21, 21:05
Smileyn indikerade att jag tyckte att ett pass kan vara extremt komplett utan cardio och oftast är det om man tränar hårt. Kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt för efter ett rejält styrkepas är de flesta helt slut.


Jovisst kan ett pass vara komplett även utan cardion som avslut, men som sagt, detta var hur jag såg på det, och jag föredrar att avsluta passet med lite cardio, främst för att jag inte är ute efter att bygga. Jag säger inte att det behöver handla om stenhård konditionsträning i +1h, det kan räcka med 20min i den takt som känns lagom just den dagen.

Men det kanske är så att jag missbedömer kapaciten på passet och inbillar mig att passet ger grymma resultat , vad vet jag..*rolleyes*

Three pigs
2009-04-21, 21:12
Chipsmuskler. *flex*

:D:thumbup:

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:39
Så bara för att du inte håller med så är någon annans åsikt bullshit? Alla tränar inte likadant, och det finns ju faktiskt folk som orkar mer träning än lite slit och drag i hantlar och stänger.

Klart men många underskattar styrketräning och att ett rejält pass styrketräning inte skulle anses som komplett träning är för mig obegripligt men som sagt alla får ha sin definition.

Tränar man på sitt absoluta max ska det inte finnas energi kvar till ett hårt cardio pass efter enlig mig iallafall. Tränar man lite lätt eller medeltungt kan det absolut funka (t ex under diet).

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:41
Eller så har man ingen vidare träningskapacitet, trots att man inbillar sig att man har det.

Eller så har man aldrig testat att träna riktigt tuff styrketräning...

King Grub
2009-04-21, 21:42
Ha ha. Jo, det har man verkligen.

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:44
Ha ha. Jo, det har man verkligen.Klart du har :smokin:

King Grub
2009-04-21, 21:45
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3607775&postcount=77

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3514041&postcount=10

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:46
Jag är ett stort löpfan så mina inlägg i denna tråd kanske är lite missvisande så jag väljer att dra mig tillbaka *innocent*

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:47
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3607775&postcount=77

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3514041&postcount=10

Jaha det är alltså kvantiteten och inte kvaliteten på det man gör på gymmet som avgör om man tränar hårt eller inte. Hur fan har jag kunnat missa det under alla år *cry*

Ska ta upp de där med de styrkelyftare jag känner som tränar 1-2 övningar per pass ;)

King Grub
2009-04-21, 21:50
Ja, ditt ynkedomspass går ju inte att bli trött av. ;) Jag tränar både med kvantitet och kvalitet - allt till fail. Och det finns ett antal medlemmar på forum som vet det, så jag kan inte sitta och fabulera. Det handlar om att träna upp sin kapacitet att träna, över lång tid. Här handlar det om ditt "kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt"... och det stämmer bara om man inte har gjort det.

Martin Löwgren
2009-04-21, 21:55
Ja, ditt ynkedomspass går ju inte att bli trött av. ;) Jag tränar både med kvantitet och kvalitet - allt till fail. Och det finns ett antal medlemmar på forum som vet det, så jag kan inte sitta och fabulera. Det handlar om att träna upp sin kapacitet att träna, över lång tid. Här handlar det om ditt "kan man köra ordentlig cardio efter ett styrkepass har man nog inte kört särskillt hårt"... och det stämmer bara om man inte har gjort det.

Alla har sin definition av vad som är hård träning. Att springa som en skållad bäver från övning till övning och träna till failure är din definition - en annan kanske tycker tunga 5:or i marklyft är jobbigt, inte sant?

Ytterst få som ens orkar sig upp på ett löpband efter ett tungt styrketräningspass där större delen utgörs av basövningar och de vet de som tränas av mig. Föreslå ett cardiopass efter så kommer de mordhota dig.

Orkade jag köra cardio efter ett styrkepass så skulle jag analysera vad i mitt pass som gjorde att jag fortfarande har så enormt mycket energi kvar i kroppen - inte ställa mig på ett band.

Jag dock vara tröttare av ett rent cardiopass än av ett rent styrketräningspass men de två är svåra att jämföra. Jag älskar båda men inte i anslutning till varandra.

King Grub
2009-04-21, 21:57
Ytterst få som ens orkar sig upp på ett löpband efter ett tungt styrketräningspass där större delen utgörs av basövningar.

Man blir bra på det man gör. Det går utmärkt att träna upp sin kapacitet så man klarar både basövningsbaserad styrketräning följd av konditionsträning. Att det inte är optimalt för muskel- och styrketillväxt är en sak, men nu är det ditt påstående att det inte skulle gå bara för att man inte skulle "orka" som ifrågasätts. Så är det bara om man inte tränar så. Tränar man så, förbättrar man sin kapacitet och kan utan problem kombinera träningsformerna i ett pass så småningom. Hård träning, oavsett hur man definierar den saken.

Martin Löwgren
2009-04-21, 22:00
Man blir bra på det man gör. Det går utmärkt att träna upp sin kapacitet så man klarar både basövningsbaserad styrketräning följd av konditionsträning. Att det inte är optimalt för muskel- och styrketillväxt är en sak, men nu är det ditt påstående att det inte skulle gå bara för att man inte skulle "orka" som ifrågasätts. Så är det bara om man inte tränar så.

Ska båda utföras på hög nivå så är svaret nej. Någon av dem kommer att bli lidande. Man kan inte båda ha kakan och äta den.

Om man kompenserar genom att inte träna på max under styrketräning eller genom att dra ned lite på tempot under löpningen köper jag det men det är i stort sett omöjligt (omöjligt är ett dumt ord - men det är väldigt svårt iallafall) att bedriva båda i anslutning till varandra på maximal nivå.

King Grub
2009-04-21, 22:06
Efter benträning, som jag nämnde tidigare. Efter överkroppsträning är energidepåerna i benen intakta. Det är inte att ha kakan och äta den att ha tränat upp sin kapacitet att kunna använda sin kropp. Gör man inte det... nej, då tycker man också att det är omöjligt.

Visst är det så att styrketräningsresultaten, om man siktar på tillväxt, muskulär och styrkemässig, blir lidande, av konditionsträning på någon högre nivå, men omöjligt att köra båda formerna - hårt, med den inriktning på fysisk utveckling sådan kombinerad träning innebär? Nej då.

Martin Löwgren
2009-04-21, 22:08
Efter benträning, som jag nämnde tidigare. Efter överkroppsträning är energidepåerna i benen intakta. Det är inte att ha kakan och äta den att ha tränat upp sin kapacitet att kunna använda sin kropp. Gör man inte det... nej, då tycker man också att det är omöjligt.

Visst är det så att styrketräningsresultaten, om man siktar på tillväxt, muskulär och styrkemässig, blir lidande, av konditionsträning på någon högre nivå, men omöjligt att köra båda formerna - hårt, med den inriktning på fysisk utveckling sådan kombinerad träning innebär? Nej då.

På ditt övre inlägg håller jag med. Efter överkroppspass torde ett tungt löppass fungera men inte efter ett tungt benpass.

På ditt undre inlägg håller jag inte med. Man kommer behöva kompensera på någon av delarna för att kunna prestera maximalt på båda formerna.

Scratch89
2009-04-21, 22:37
Men för helvete ML. Bara för att du inte har lyckats betyder det inte att det inte fungerar. Var det inte du som gjorde ett superpass för dina "adepter", där du först hade intervaller på löpband, för att sedan gå ner och göra tretton reps i knäböj? Hur ska du ha det?

Och jo, på vilket sätt skulle ett axelpass hämma min cykling? Eller crosstrainer? Eller löpning för den delen?

Barca
2009-04-21, 22:59
Du är så pinsam Löwgren, usch

Jag mår nästan dåligt när jag läser vad/hur du skriver

Martin Löwgren
2009-04-21, 23:08
Men för helvete ML. Bara för att du inte har lyckats betyder det inte att det inte fungerar. Var det inte du som gjorde ett superpass för dina "adepter", där du först hade intervaller på löpband, för att sedan gå ner och göra tretton reps i knäböj? Hur ska du ha det?

Och jo, på vilket sätt skulle ett axelpass hämma min cykling? Eller crosstrainer? Eller löpning för den delen?
Låt mig säga såhär.

Om du t ex springer milen på 40min och klarar 5 repetioner på 180kg i marklyft, 5 repetioner på 150 i knäböj, 5 repetioner på 300 kg i benpress och 6 repetioner på 80kg i benpress under separata pass.

Ska dessa köras efter varandra (oavsett med vad du börjar med) så kommer någon part bli lidande. Om det är löptiden som försämmras eller om det är någon vikt som kommer behövas sänkas är svårare att spekulera i men något kommer ta stryk.

Vi pratar inte vad som är bäst eller vad jag själv klarar av utan vad som är rimligt att antaga och framförallt inte vad mitt koncept jag använt då det är något helt annat och inte gick ut på att maxprestera så innan du börjar blanda in svordomar (som du ser att jag inte använder mot dig) så tänk efter lite.

Martin Löwgren
2009-04-21, 23:12
Du är så pinsam Löwgren, usch

Jag mår nästan dåligt när jag läser vad/hur du skriverFör att jag anser att antingen styrkan eller cardion kommer bli lidandes av att man kör dem tillsammans inställer för separat? Jag trodde man hade rätt till en åsikt.

Jag mår dåligt av pinsamma medlemmar som dig kommer in i en tråd, kastar bajs på folk som debatterar utan att bidra till någon diskution överhuvudtaget. Vad exakt fyller du och ditt snack för funktion i denna tråd som debatterar konditionsträning efter styrketräning?

Scratch89
2009-04-21, 23:13
Tydligen läste du inte mitt inlägg som du faktiskt citerade. Jag nämnde ju ett axelpass, och tidigare i tråden har benpassen undantagits från kombinerad styrketräning+kondition. Sedan har vi aldrig pratat om maxprestationer. Självklart kommer det bli svårt att springa sitt PB på milen efter ett benpass (eller tvärtom, göra PB i knäböj efter milen), men det är det ingen som har pratat om heller. Vi pratar om att kunna prestera bra på båda.

Jag undrar återigen hur du kan motivera det schemat du lade upp för ett tag sedan.

Martin Löwgren
2009-04-21, 23:15
Tydligen läste du inte mitt inlägg som du faktiskt citerade. Jag nämnde ju ett axelpass, och tidigare i tråden har benpassen undantagits från kombinerad styrketräning+kondition. Sedan har vi aldrig pratat om maxprestationer. Självklart kommer det bli svårt att springa sitt PB på milen efter ett benpass (eller tvärtom, göra PB i knäböj efter milen), men det är det ingen som har pratat om heller. Vi pratar om att kunna prestera bra på båda.

Jag undrar återigen hur du kan motivera det schemat du lade upp för ett tag sedan.Och du har uppenbarligen inte läst mina inlägg eftersom jag där pratar om att maxprestera och att någon part kommer bli lidande om de kombineras.

Jag skrev själv i den tråden att jag vart förvånad över mitt konceptschemas effekt men som sagt där tränades inte det maximalt tung styrketräning i samband utan högrepsträning och sen långt senare ett maxtest med 13 repetioner - inte ett helt pass!

Scratch89
2009-04-21, 23:24
Det första du svarade till mig var:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3619572&postcount=24

Tränar man på sitt absoluta max ska det inte finnas energi kvar till ett hårt cardio pass efter enlig mig iallafall. Tränar man lite lätt eller medeltungt kan det absolut funka (t ex under diet).
Absoluta max i styrketräningen och ett hårt konditionspass alltså. Inga maxprestationer på båda.

Jag tycker fortfarande att det är dumt att du drar upp ett benpass som exempel. Hur många tränar med den volymen varje gång det vankas konditionsträning?

Nu tror jag iofs att jag skulle klara av min HIIT på cykel efter 21 set ben utan att tappa prestationsförmågan, eftersom det är två helt olika system, men min prestation är möjligen inte intressant. Det intressanta är att du kan dissa något bara för att det inte fungerar för dig.

Barca
2009-04-21, 23:32
För att jag anser att antingen styrkan eller cardion kommer bli lidandes av att man kör dem tillsammans inställer för separat? Jag trodde man hade rätt till en åsikt.

Jag mår dåligt av pinsamma medlemmar som dig kommer in i en tråd, kastar bajs på folk som debatterar utan att bidra till någon diskution överhuvudtaget. Vad exakt fyller du och ditt snack för funktion i denna tråd som debatterar konditionsträning efter styrketräning?

Att du uttrycker dig på ett mycket klumpigt och icke genomtänkt sätt, som uppenbarligen väcker mycket känslor/tankar hos folk

Du har självklart rätt till din åsikt, men du skriver din så kallade åsikt som om den var huggen i sten, som att det vore fakta.

Martin Löwgren
2009-04-21, 23:33
Det första du svarade till mig var:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3619572&postcount=24


Absoluta max i styrketräningen och ett hårt konditionspass alltså. Inga maxprestationer på båda.

Jag tycker fortfarande att det är dumt att du drar upp ett benpass som exempel. Hur många tränar med den volymen varje gång det vankas konditionsträning?

Nu tror jag iofs att jag skulle klara av min HIIT på cykel efter 21 set ben utan att tappa prestationsförmågan, eftersom det är två helt olika system, men min prestation är möjligen inte intressant. Det intressanta är att du kan dissa något bara för att det inte fungerar för dig.
Jag dissar ingenting! Jag försöker förklara min syn på att kombinera styrka med konditionsträning.

Detta är problemet med Kolo. Många ser inte mellan raderna. Jag kom in i denna tråden med ett leende :thumbup: där jag skojade till det lite till den som påstod att ett styrkepass inte känns komplett utan cardio efter.

Sen började jag och Grub diskutera huruvida prestationen blir lidande om de två kombineras.

Sen kommer du och din vapendragare och in - jätteupprörda som att det vore ett personangrepp mot dig och alla andra när det i själva verket inte rörde sig om vad jag själv klarar av utan vad jag anser är rimligt - en åsikt och påstående.

Jag anser fortfarande att om man ska träna tung styrketräning (definitionen är här olika hos mig och Grub) så kommer prestationen (likadant här vad är definition av tung konditionsträning - jag valde definition max) man sedan kan göra rent konditionsmässigt att bli lidande och vise versa - inget annat menar jag. Att sedan Barce kommer in i tråden och påstår att jag är pinsam för den åsikten gör mig så jävla förbannad. Kom med argument om varför en prestation inte skulle bli lidande istället för att bara snacka skit.

Nu går jag och lägger mig.

Commando1980
2009-04-21, 23:36
mycket skitsnack (och backtracking) från din sida martin. håll dig till att rabbla muskler på latin.

944RS
2009-04-22, 07:01
Tror inte det är många här som försöker slå PB i någon cardioform direkt efter någon form av tyngre styrketräning.
Om ett pass är komplett med eller utan cardio är ju självklart helt personligt.
Man kanske kan tänka sig att ge lite avkall på styrkeresultaten just för att den enda tiden man har för cardio råkar vara i samband med just styrketräningen...

Att hålla på och diskutera och argumentera är bara bra, men nu har ni ju börjat gnälla mer på varandra än idéerna.

944RS
2009-04-22, 07:15
Cardio ökar inte dygnets fettförbränning.

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2201159&postcount=74


Tack, det jag tänkte på var samma argument som många har haft för just morgonpromenaderna. Att det är just då som man har som minst insulin i blodet.

zomban
2009-04-22, 07:45
mycket skitsnack (och backtracking) från din sida martin. håll dig till att rabbla muskler på latin.



det där kändes onödigt....

z_bumbi
2009-04-22, 08:32
Tränar man på sitt absoluta max ska det inte finnas energi kvar till ett hårt cardio pass efter enlig mig iallafall. Tränar man lite lätt eller medeltungt kan det absolut funka (t ex under diet).

Eller så har man aldrig testat att träna riktigt tuff styrketräning...

Jaha det är alltså kvantiteten och inte kvaliteten på det man gör på gymmet som avgör om man tränar hårt eller inte. Hur fan har jag kunnat missa det under alla år *cry*

Ska ta upp de där med de styrkelyftare jag känner som tränar 1-2 övningar per pass ;)

Tycker man som du verkar tycka att det är hur trött man blir som avgör om det är effektiv träning så ja då kan det vara svårt att köra kondition efter, tränar man däremot med målsättningen att bli bättre så finns det oftast en hel del kraft kvar i kroppen för vem vill vänta 2 veckor på nästa träningspass?

King Grub
2009-04-22, 08:44
Klargörande i dag (jag var tvungen att gå och lägga mig i går, då jag skulle upp och träna styrka och kondition klockan 5 i dag): jag håller med Martin om att, om man har som mål att få bästa resultat av styrketränngen, så kommer konditionsträning i anslutning till styrkepasset att vara begränsande för detta.

Däremot tycker jag inte att Martins begränsningar kan eller bör anses vara någon slags allmän måttstock som dikterar fysiologiska begränsningar vad gäller kapacitet att utföra ett visst arbete i ett och samma träningspass.

Om man tränar ett pass som det Martin gör i inlägget jag länkade till ovan, skall det inte finnas några fysiologiska begränsningar som omöjliggör fortsatt träning av konditionsnatur direkt efter, om man så skulle önska. Hård träning.

Nu säger jag inte att det vore positivt för Martin att göra så; tvärtom vore det säkert negativt för honom och hans möjligheter att nå dom mål han har med sin styrketräning. Det passet jag länkar till är säkert utmärkt för honom när det gäller att åstadkomma det han önskar med sin träning, och det är säkert ett hårt och bra pass i sig.

Men, om vi leker man tanken att han, av någon anledning, skulle vilja träna ett konditionspass direkt efter, men kan inte, pga av det inte finns "energi kvar till ett hårt cardio pass", då är det hans träningskapacitet som inte är tillräcklig. Det är inte det pass han har tränat i sig. Så väldigt hårt eller uttröttande är inte det passet, oavsett vilken "kvalitet" det har (och återigen säger jag inte att uttröttning skulle vara något positivt för hans resultat eller något att sträva efter för att maximera styrketräningsresultaten). Men dom pass han beskriver i sin journal är inte så hårda eller uttröttande att dom skulle göra det "i stort sett omöjligt... att bedriva båda i anslutning till varandra på maximal nivå" - om man så skulle vilja och har tränat upp sin kapacitet till det, oavsett hur dom passen utförs.

Men att man kan göra något betyder som sagt inte att det automatiskt är gynnsamt. För den som satsar på styrketräningen är det direkt negativt för muskel- och styrketillväxten, även om själva träning är fullt genomförbar.

Martin Löwgren
2009-04-22, 18:07
Konditionsträningens resultat verkar inte bli lidande alls (efter ett benpass går det inte att prestera tillräckligt, förstås, men annars).

Var lite för ivrig igår när jag postade mitt inlägg och såg inte denna post *innocent*

Finns då inte så mycket mer för mig att tillägga :thumbup:

Wennberg
2009-04-24, 05:14
Vad jag fattar av det mesta jag läst i denna tråden är att "cardio" efter ett styrkepass inte ger maximal muskeltillväxt...hoppas det är rätt :)

Kommer in med en liten följd/sido - fråga om ifall ett HIIT cardio pass på 20-30 min efter ett styrkepass, som består av tunga och få rep, har några större negativa effekter när ens mål, som i mitt fall nu under min "deff", inte är att öka i muskelmassa utan behålla det jag har och öka min energiförbrukning för att bli av med kroppsfett i sammband med ett minskat intag av energi iform av energiunderskott.

Ett urklipp från en sida som har ett träningsschema som jag tänkt följa nu under deffen då de föreslår att man ska just ha sin HIIT cardio efter styrkepasset.

CARDIO

We recommend pairing our heavy weights regimen with high-intensity interval training (HIIT), which involves short bouts of very intense cardio cycled with short bouts of very low-intensity cardio. Mixing high- and low-intensity cardio is the perfect solution for bodybuilders, because it elevates the metabolic rate after the workout better than standard steady-state cardio, meaning that you'll burn more fat throughout the day even after leaving the gym.

As far as when to do cardio, hitting it right after weights is the perfect way to drop fat, because the weightlifting releases fat from fat cells and the cardio afterward ensures that it is burned away for good. Research confirms this. Follow at least three of your weight-training workouts with a 20-minute bout of HIIT cardio on the treadmill or outdoors. If you aren't used to this type of cardio, start out with 10 minutes and slowly increase your time up to 20 minutes during this first month of the program.

HIIT CARDIO WORKOUT

(20 MINUTES)

TIME * INTENSITY

3 minutes slow walk

30 seconds fast run

1 minute alternated with slow walk

30 seconds repeated eight times fast run

3 minutes slow walk

* If you can't complete the full 20 minutes, stop after any one of the
running intervals and finish with a 3-minute cooldown at a slow walk.
Try to increase your time each workout until you are up to 20 minutes
total.

WHY HIIT IS A HIT

Back in the day, bodybuilders did long periods of low-intensity cardio--up to one hour or more per day--because they knew that low-intensity cardio burns a greater percentage of fat.

Unfortunately for them, their math was misguided. You see, burning a greater percentage of fat doesn't always equate to burning a greater amount of fat. Rather, it signifies that a greater percentage of the calories you're burning come from fat. That means that, in the end, low-intensity cardio actually burns fewer total calories than higher-intensity cardio. Think of it this way: If you walk for a while and burn 100 calories, and 100% of those calories are from fat, you've burned 100 calories from fat. But if you run for the same amount of time and burn 300 calories, but only 50% are from fat, you've now burned 150 calories from fat.

Bodybuilders also avoided high-intensity cardio because they believed it "burned" muscle tissue. However, as long as you're eating adequate amounts of protein, high-intensity cardio will not burn away your muscle. In fact, the opposite is true--low-intensity cardio done for long periods may decrease muscle size. This is due to the fact that long-duration cardio enhances the endurance of muscle fibers. Smaller muscle fibers have better endurance, so if you are training your muscles with long-duration cardio, you may be training them to get smaller.

In this program, HIIT cardio is prescribed and with good reason. Because you can get away with doing as little as 20-30 minutes of HIIT, it won't train your muscles for endurance and they won't get smaller. It may actually enhance your muscle growth, which is the goal here. After all, you don't want to simply get skinny and lean, you want that fat loss to reveal a strong, muscular physique.

Ser fram emot synpunkter...Joakim

Scratch89
2009-04-24, 06:56
Just HIIT tror jag också är en bra väg att gå, men 20-30 minuter låter lite väl långt om man verkligen inte vill att det ska påverka muskeluppbyggnaden.

Wennberg
2009-04-24, 13:52
Just HIIT tror jag också är en bra väg att gå, men 20-30 minuter låter lite väl långt om man verkligen inte vill att det ska påverka muskeluppbyggnaden.


Hur lång tid ska man köra då tro?

Bättre att ha korta men många pass i veckan hellre än färre men långare pass med andra ord?!

Scratch89
2009-04-24, 14:12
Hur lång tid ska man köra då tro?

Bättre att ha korta men många pass i veckan hellre än färre men långare pass med andra ord?!

Eller korta och få. ;)

Jag har ingen aning, men intervaller som liknar styrketräningen hyfsat borde (OBS! funderingar och spåningar) påverka mindre än långa intervaller. Säg att du arbetar maximalt i 30 sek, vilar i två minuter, osv, och upprepar tio gånger. Eller ännu värre, en minuts arbete, 30 sek vila.

Wennberg
2009-04-25, 03:21
Eller korta och få. ;)

Jag har ingen aning, men intervaller som liknar styrketräningen hyfsat borde (OBS! funderingar och spåningar) påverka mindre än långa intervaller. Säg att du arbetar maximalt i 30 sek, vilar i två minuter, osv, och upprepar tio gånger. Eller ännu värre, en minuts arbete, 30 sek vila.

Ja, det schemat jag tänkt följa har ju första månaden 30sek max och 1 min vila gånger 9. Den tredje månaden är det 1 min max och 1 min vila gånger 11.

Kör på det så får vi se..alltid för och nackdelar med allt så :P