handdator

Visa fullständig version : Min första deff


angberga
2009-04-20, 08:59
Som rubriken lyder påbörjar jag alltså min första deff någonsin idag... Jag tänkte då posta min plan här för att få feedback på den ifrån alla er erfarna :)

Längd; 171cm
Vikt: 72kg
Midja: 83cm

Taget på morgonen direkt jag vaknade. Som ni ser handlar det om 8-10kg som skall bort för att nå den slutliga beach 2009 brädan. Skall tilläggas att jag gymmat i ca 2 år så jag är rättså välbuggd under det fettlager som jag hatar så mkt.

Män: 66.5 + (13.75 x 72) + (5.003 x 171) - (6.775 x 21) = 1769

1769 x 1.5 = 2653 kc (1,5 räknar jag som min stress och aktivitetsfaktor)

Alltså försöker jag ligga runt 2000kcal/dag så att jag får ett underskott på -653 / dag

En veckas träning ser ut som följer:

mån: Rygg+Biceps+15min på rullband/cykel
tis: Utomhus jogging 30 minuter ca 4km
ons: Bröst+triceps+15 min på rullband/cykel
tors: Utomhus jogging 30 minuter ca 4km
fre: Axlar+mage+15 min på rullband/cykel
lörd: Morgonpromenad 50 minuter, kvällspromenad 30 minuter
sön: -||-

Måndag - fredag innehåller också kvällspromenader på 30-45 minuter.
Som ni också ser så gymmar jag inte direkt någe ben. Detta pga att jag redan har allt för stora ben och vill ha en smalare variant ;)

Då till kosten. Det är här jag slarvar lite. Ni förstår.. jag kommer aldrig att palla väga all min mat men ett dagsschema ser ut som följer...

0700; Whey80 + omega3
10;00 Hemma efter gymmet = whey80 + gröt (1dl havregryn 2dl vatten med 1dl mjölk + halv matsked sylt för smaken *drool*)
14;00 Kesella/Keso + Banan ca 120g
18;00 2dl Fullkornsmakaroner + tonfisk + halv tallrik sallad.
21;00 Kesella/keso + Banan ca 120g

Dricker endast vatten och FunLight. Försöker hålla mig på 3-4 liter om dagen.

I övrigt blir dagarna väldigt stillasittande då jag är arbetslös....

Kom gärna med tips och Feedback på min deff. Som jag sa så är det min första deff någonsin och jag är motiverad till tusen!

Tack

944RS
2009-04-20, 09:18
Är du arbetslös så har du ju all tid i världen att börja väga maten!!!!
Inga mer ursäkter =)

Att väga maten tycker jag faktiskt är motivationshöjande. För aven om det du skrev verkar vara en ganska bra kost så är det jäkligt svårt att äta likadant varje dag i flera veckor.

Hur ser du att det bara är 8-10kg som ska bort?

Fatcan
2009-04-20, 09:22
Vad är meningen med att räkna ut sitt kaloribehov om du inte ska kontrollera hur mycket kcal du får i dig? Är du säker på att det faktiskt blir runt 2000kcal du får i dig om dagen med det där matschemat? Du kan ju testa väga en gång för att få en uppfattning i alla fall.

Flexipop
2009-04-20, 09:23
Instämmer, se till att hålla stenkoll på maten. Det är oftast när du tar tag i den du verkligen börjar se resultat. Så var det för mig iaf.

angberga
2009-04-20, 09:24
Är du arbetslös så har du ju all tid i världen att börja väga maten!!!!
Inga mer ursäkter =)

Att väga maten tycker jag faktiskt är motivationshöjande. För aven om det du skrev verkar vara en ganska bra kost så är det jäkligt svårt att äta likadant varje dag i flera veckor.

Hur ser du att det bara är 8-10kg som ska bort?

Det ser jag inte. Men som jag sa så har jag gymmat ordentligt i ungefär 2 år så jag är muskulös. Sen har jag inte satt något direkt vikt mål utan har tänkt avgöra med spegeln ...

För övrigt, vart fan skaffar man sig en våg där man ser gram. den jag använder är inte direkt. specifik ;)

angberga
2009-04-20, 09:25
Vad är meningen med att räkna ut sitt kaloribehov om du inte ska kontrollera hur mycket kcal du får i dig? Är du säker på att det faktiskt blir runt 2000kcal du får i dig om dagen med det där matschemat? Du kan ju testa väga en gång för att få en uppfattning i alla fall.

Det verkar onekligen som det är vägandet som brister och inte resten utav planen då. men om jag börjar väga maten ... ser det bra ut i så fall? :)

Flexipop
2009-04-20, 09:32
Om du kör det där och håller koll på maten så kan du nog inte misslyckas! Matvåg finns på Claes Ohlsson eller dyl för mellan 150-500 kr. Själv tycker jag det är värt att köpa en dyrare variant. Den första skitvågen jag köpte (en Soehle eller vad den heter) pajade efter 2 veckor.

angberga
2009-04-20, 09:34
Om du kör det där och håller koll på maten så kan du nog inte misslyckas! Matvåg finns på Claes Ohlsson eller dyl för mellan 150-500 kr. Själv tycker jag det är värt att köpa en dyrare variant. Den första skitvågen jag köpte (en Soehle eller vad den heter) pajade efter 2 veckor.

Jag antar att den skall vara digital? :cool:

Fatcan
2009-04-20, 09:38
Det verkar onekligen som det är vägandet som brister och inte resten utav planen då. men om jag börjar väga maten ... ser det bra ut i så fall? :)

Japp :thumbup:. Jag är också arbetslös, man har tid över för allt annat så varför inte väga maten? :D. Det är inte så jobbigt när man väl kommit in i det.

angberga
2009-04-20, 09:40
Japp :thumbup:. Jag är också arbetslös, man har tid över för allt annat så varför inte väga maten? :D. Det är inte så jobbigt när man väl kommit in i det.

Men väger du maten varje dag exakt eller kör du på en höft om du tex lagar samma mat ett par gånger i veckan? :O

944RS
2009-04-20, 09:42
Tycker nog du ska se över dina fettkällor oxå.
Fetare fisk är nog att föredra samt kanske något ägg om dagen.
Även en avokado kanske går att klämma in?

944RS
2009-04-20, 09:44
Men väger du maten varje dag exakt eller kör du på en höft om du tex lagar samma mat ett par gånger i veckan? :O

Du förlorar ju inget på att väga exakt varje måltid.
Men varför inte väga det en gång och skriv sedan upp det på ett papper som du kan ta fram när du ska räkna ihop dagens intag?

angberga
2009-04-20, 09:50
Tycker nog du ska se över dina fettkällor oxå.
Fetare fisk är nog att föredra samt kanske något ägg om dagen.
Även en avokado kanske går att klämma in?

Jo matschemat är inte för varje dag. självklart äts det fisk och ris (lite) samt olivolja på salladen. Ett par kokta ägg varannan dag istället för banan osv

Fatcan
2009-04-20, 09:51
Men väger du maten varje dag exakt eller kör du på en höft om du tex lagar samma mat ett par gånger i veckan? :O

Jag väger maten varje gång. Använder den här excel-mallen för att räkna ut kcal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=27177

944RS
2009-04-20, 09:53
Då verkar du ju ha koll på maten oxå =)

Men ägg istället för banan är väl en dålig jämförelse??? Väldigt olika protein/kolhydrat källor...

angberga
2009-04-20, 09:55
Då verkar du ju ha koll på maten oxå =)

Men ägg istället för banan är väl en dålig jämförelse??? Väldigt olika protein/kolhydrat källor...

Jo jag kom väl på det. Men du förstår hur jag menar. man klämmer i sig något ägg också men kanske inte varje dag. sen håller man ju inte exakt samma till 100% men det är principen som räknas :)

Billybilly
2009-04-20, 11:23
Enligt mig, är ju kosten det absolut viktigaste att ha koll på när man ska gå ner i vikt, och förlora fettmassa. Men att du hamnar över 2000 kcal på det matschemat, tror jag inte ;)

Lycka till och hoppas når ditt mål! =>

angberga
2009-04-20, 12:10
Jag har nu också införskaffat mig en våg :thumbup:

Flexipop
2009-04-20, 12:36
Härligt, nu är det bara att köra! Kommer gå bra med det där upplägget.

angberga
2009-04-20, 12:50
Härligt, nu är det bara att köra! Kommer gå bra med det där upplägget.

Nu blev jag ännu mera peppad att köra så det ryker :thumbup: