handdator

Visa fullständig version : Mitt träningsschema - känns sådär


Rasko
2009-04-19, 21:46
Tjollahopp, filar lite på mitt träningsschema som jag är halvnöjd med. Vill egentligen köra två muskelgrupper per pass, så bröst, axlar, triceps-dagen känns lite sådär. Triceps är helt slut efter de tunga bröst- och axelövningarna och sen tycker jag det tar för lång tid och känns stressigt på dessa pass. Som att jag måste blir klar snart så att jag kan äta. Och bröst – som jag körde i början av passet – blir för lång tid utan näring och återhämtning. Kör 3-4x8 i de flesta övningar förutom t ex ben och mage. Finns det någon skön feedback att ge på detta?

Dag 1
Rygg – Två stycken tyngre övningar och en lättare.
Biceps – Två olika, vanliga övningar.


Dag 2

Ben – Knäböj (6x8), Benspark, Lårcurl
Mage –Magmaskin(6x10-12), avslutar med två omgångar av ”bryggan”


Dag 3

Bröst – Två tyngre övningar och en lättare (typ cable cross over)
Axlar – Två olika, vanliga övningar.
Triceps - Två olika, vanliga övningar.


Mån – Rygg, Biceps
Tis – Vila
Ons – Ben, Mage
Tor – Bröst, Axlar, Triceps
Fre – Vila
Lör – Rygg, Biceps
Sön – Vila

C.E.J.
2009-04-19, 21:55
Som att jag måste blir klar snart så att jag kan äta.

Varför?

Och bröst – som jag körde i början av passet – blir för lång tid utan näring och återhämtning.

Wut?

Rasko
2009-04-19, 22:06
Alltså, alla bröstövningar tar ca 40min totalt. Sen har vi axlar och triceps som tillsammans tar ca 50min (ja, jag vilar lite mellan seten). Hade jag bara kört bröst och sen väntat med att dricka proteinshake i 50min så hade det ju varit 50min för mycket. När det är en Rygg-dag t ex så tar ryggövningarna ca 40min och biceps ca 20min. Ryggen behöver alltså bara vänta 20min på näring, vilket känns mycket bättre.

Söder93
2009-04-19, 22:20
Alltså, alla bröstövningar tar ca 40min totalt. Sen har vi axlar och triceps som tillsammans tar ca 50min (ja, jag vilar lite mellan seten). Hade jag bara kört bröst och sen väntat med att dricka proteinshake i 50min så hade det ju varit 50min för mycket. När det är en Rygg-dag t ex så tar ryggövningarna ca 40min och biceps ca 20min. Ryggen behöver alltså bara vänta 20min på näring, vilket känns mycket bättre.


hur kan det ta så lång tid ?
men rekommenderar dig att köra bröst/rygg tillsammans istället så man kan superseta imellan :) samma sak att ha biceps/triceps en dag så kan du superseta där också

C.E.J.
2009-04-19, 22:24
Alltså, alla bröstövningar tar ca 40min totalt. Sen har vi axlar och triceps som tillsammans tar ca 50min (ja, jag vilar lite mellan seten). Hade jag bara kört bröst och sen väntat med att dricka proteinshake i 50min så hade det ju varit 50min för mycket. När det är en Rygg-dag t ex så tar ryggövningarna ca 40min och biceps ca 20min. Ryggen behöver alltså bara vänta 20min på näring, vilket känns mycket bättre.

Det där spelar ingen som helst roll, lägg ner det tänket. Går inte det, så kan du ju alltid sippa på gainer under passet, så får dina muskler "näring" hela tiden.

Rasko
2009-04-20, 14:14
hur kan det ta så lång tid ?
men rekommenderar dig att köra bröst/rygg tillsammans istället så man kan superseta imellan :) samma sak att ha biceps/triceps en dag så kan du superseta där också

Tack för tipsen, jag gillar verkligen dom kombinationerna. Nåt i den här stilen kan jag tänka mig:

Mån – Bröst/Rygg
Tis – Vila
Ons – Ben/Mage
Tors – Vila
Fre – Axlar/Biceps/Triceps
Lör – Vila
Sön – Vila

Känns som bra vila för alla hjälpmuskler med det här upplägget. Jag tränar för att bygga så mycket muskler som möjligt. Kan det vara tillräckligt att köra en musklegrupp endast en gång i veckan då?

Mån – Bröst/Rygg
Tis – Vila
Ons – Ben/Mage
Tors – Axlar/Biceps/Triceps
Fre – Vila
Lör – Vila
Sön – Bröst/Rygg

Sådär blir det åtminstone en vilodag mindre. Hmmmm?