handdator

Visa fullständig version : Tung styrke tränings påverkan på snabba jabbar!?


Sly!
2009-04-19, 20:26
Tjong!

Har sökt bland mina gamla trådar om en fråga jag ställt för nått halvår sen men hittar inte den!:( De jag undrar gäller tung styketräningens påverkan på explosiva boxslag! Min sparrring partner på boxxouten nämnde att man inte ska köra tunga vikter eftersom de slöar ned armarna, han nämnde om att han fick lära sig det från någon karatemästare. Men såvitt jag minns då ni svarade min fråga var att det va helt ok att köra tung styrka!? Eller har jag fel? Jag brukar tex öva att slå med rätt tunga vikter (och lättare med!), sen när jag släpper dom så känns det som slagen går otroligt snabbt! Jag menar se bara på Tyson. Hur stor var inte han o hur snabbt slog inte han? Han körde väll säkert tung styrketräning åt sidan om?

kungconny
2009-04-19, 20:34
klart du slår hårdare om du är starkare. En jabb är ungefär samma rörelse som om man smalbänkade(ungefär). Du slår ju betydligt hårdare om du kan trycka 200kg än om du kan trycka upp 20.

Det verkar mest logiskt för mig.

rockafellah
2009-04-19, 20:43
klart du slår hårdare om du är starkare. En jabb är ungefär samma rörelse som om man smalbänkade(ungefär). Du slår ju betydligt hårdare om du kan trycka 200kg än om du kan trycka upp 20.

Det verkar mest logiskt för mig.

Man behöver ju inte bli snabb för det;) Men jag tror du slår snabbare dock om du blir starkare, bara du inte blir för stor:D Ska man bli explosiv är det ju TUNG styrketräning som gäller.

Sly!
2009-04-19, 20:46
Kanon! Tack ska ni ha! Då har jag lite material att förklara för min sparringspolare!:)

Sly!
2009-04-19, 20:53
Men ja konstigt tycker jag ändå att karatemästaren som han nämnde sa de om endast lätta vikter! och så var de någon kille jag hört talas om i min stad som sluta gymma pga av karate! snacka om jag bnlir tokförvvirrad av det hela!:(

young_george
2009-04-19, 20:59
Jag menar se bara på Tyson. Hur stor var inte han o hur snabbt slog inte han? Han körde väll säkert tung styrketräning åt sidan om?

Tyson slog hårt oavsett vad han gjorde. Under Cus så styrketränade han inte (med vikter), men det gjorde han senare i karriären.


Vad en "karatemästare" gör ska du nog inte lägga så mycket vikt vid. Tung styrketräning är ett ypperligt komplement för allehanda kampsport, men du blir inte en bra boxare av att stå i gymmet.

Nitrometan
2009-04-20, 09:14
Jag brukar tex öva att slå med rätt tunga vikter (och lättare med!), sen när jag släpper dom så känns det som slagen går otroligt snabbt!
Men det här ska du låta bli. Tekniken blir helt fel med vikter i händerna.

Skilj på boxningsträning och styrketräning.

Rahf
2009-04-20, 09:20
Avslappning och höftexplosivitet, då har du en jävla snabb jabb. Du kan träna styrketräning med tunga vikter och låga repetitioner om du vill. Slagen handlar fortfarande så otroligt mycket mer om teknik än om styrka. Att armarna skulle bli FÖR tunga tror jag inte så jättemycket på heller.

Sly!
2009-04-20, 10:07
Tyson slog hårt oavsett vad han gjorde. Under Cus så styrketränade han inte (med vikter), men det gjorde han senare i karriären.


Vad en "karatemästare" gör ska du nog inte lägga så mycket vikt vid. Tung styrketräning är ett ypperligt komplement för allehanda kampsport, men du blir inte en bra boxare av att stå i gymmet.

MM precis! Kombinera den vanliga styrketräningen med box. Än sålänge trotts att jag kör med så tunga vikter som möjligt så har de inte sölat ned mina jabbar, snarare så har jag blivit mycket snabbare. Jag är som de märks Stallone nerd då och inspireras mycket av Rocky filmernas stil att träna under många år. Nu kanske ni på forumet kommer att påpeka mig (det är bara film och en saga! hehe)! Men all träningstekniker i hans filmer borde väll vara taget ur verkligheten? Ja de jag ville komma fram till att där ser man honom kombinera kondition och tunga vikter. Men ja själva matcherna är ju förstås inte äkta då men själva träningsuppläggen i hans filmer borde vara en bra "ledsaga".

Sly!
2009-04-20, 10:10
Avslappning och höftexplosivitet, då har du en jävla snabb jabb. Du kan träna styrketräning med tunga vikter och låga repetitioner om du vill. Slagen handlar fortfarande så otroligt mycket mer om teknik än om styrka. Att armarna skulle bli FÖR tunga tror jag inte så jättemycket på heller.

Tack! Rahf!:) Känns som jag kan "slappna av" nu och köra vidare med tung stryka kombinerat med box!

Tolkia
2009-04-20, 10:19
Det finns alltid, i alla sporter, någon som hört att någon "mästare" säger <insert random myt>. Man skall minnas att utsagor ofta förändras en hel del när de vandrar från person till person (lekt viskleken någon gång?). Dessutom är det långt ifrån alla "mästare" som har jättekoll på vad som funkar och inte funkar. Som Grub skrivit i många andra trådar, är gymmet fullt av folk som blivit stora och starka TROTS att de tränar som de gör, och inte PÅ GRUND AV att de tränar som de gör. Det kan överföras till de flesta grenar.

ARMSTARK
2009-04-20, 12:58
En stor muskel är inte långsammare ( Se på en 100 meters löpare ) men den kräver mycket mer energi vilket inte är någon höjdare i en konditions sport som kräver uthållighet.
Men å andra sidan så tillbringar nog K1 killarna mer tid på gymet än i ringen.

Rahf
2009-04-20, 13:00
Alistair Overeem, rätt bra exempel på en enormt muskulös person som kan gå tre ronder och fortfarande slänga iväg riktigt tunga slag.

krellik
2009-04-20, 13:07
En jabb är ungefär samma rörelse som om man smalbänkade(ungefär).

Nej. Inte ens i närheten.

pwnyou
2009-04-20, 13:11
Om jag säger såhär:

Det finns en skillnad på styrketräning och styrketräning. Tränar du som bodybuilders ofta gör, alltså långsamt och isolerat så blir man ofta segare, men om du däremot kör explosiva tunga basövningar (som flera friidrottare och kampsportare gör) så kommer nog det inte bli några större negativa påverkningar på kampsporten ifall du gör det i rätt mängd. Snarare tvärt om.

agazza
2009-04-20, 13:13
Du kan nog träna med ganska tunga vikter, försök bara vara explosiv när du lyfter.

Finns ju vissa som boxas som antagligen inte har byggt sin fysik genom att träna på lätta vikter.

http://www.boxnews.com.ua/photos/92/MikeTysonMcBrideWeigh4.jpg

Control_61
2009-04-20, 13:16
Maxstyrka ökar potentialen att göra explosiva rörelser.
Maxstyrka (tunga vikter, tunga basövningar) tillsammans med explosiva övningar (spänstövningar, armhävningar med klapp, explosiv bänkpress på lätta vikter etc.) är det man borde träna.

Det är nästan samma sak i alla sporter, relativ styrka är det viktiga men absolut styrka underlättar relativ styrka så länge man inte går upp alldeles för mycket i vikt.

young_george
2009-04-20, 16:41
Du kan nog träna med ganska tunga vikter, försök bara vara explosiv när du lyfter.

Finns ju vissa som boxas som antagligen inte har byggt sin fysik genom att träna på lätta vikter.


Tyson var rejält stor innan han började viktträna. Bara titta på hans tidiga bilder så hade han redan då en fysik som skulle få de flesta gymtränande gröna av avundsjuka

agazza
2009-04-21, 10:47
Tyson var rejält stor innan han började viktträna. Bara titta på hans tidiga bilder så hade han redan då en fysik som skulle få de flesta gymtränande gröna av avundsjuka

När började han viktträna?

Pics?

stridis
2009-04-21, 11:16
Maxstyrka ökar potentialen att göra explosiva rörelser.
Maxstyrka (tunga vikter, tunga basövningar) tillsammans med explosiva övningar (spänstövningar, armhävningar med klapp, explosiv bänkpress på lätta vikter etc.) är det man borde träna.

Det är nästan samma sak i alla sporter, relativ styrka är det viktiga men absolut styrka underlättar relativ styrka så länge man inte går upp alldeles för mycket i vikt.

:thumbup:

ARMSTARK
2009-04-21, 11:57
Om vi tar Tyson som exempel:
Han blev proffs 1985, det första året nockade han ALLA sina 19 motståndare, 12 av dem i första ronden! Om inte det mottiverar en att träna tung styrketräning i kombination med fighting träning så...

joko
2009-04-21, 12:21
Om man går i en viktklass utan övre gräns finns det all anledning att kötta upp sig. Dock inte annars.

För att få en snabb jabb så träna in rörelsen och gör det i maxfart, försök tänka snabbare återtag än utfall. Jag tror att nöta in rörelsen ordentligt i nervsystemet ger 10-falt större resultat på jabbens snärtighet än vad tung styrketräning gör.

Tricklev
2009-04-21, 13:24
Men det här ska du låta bli. Tekniken blir helt fel med vikter i händerna.

Skilj på boxningsträning och styrketräning.

+1, missa inte detta inlägget.


Förövrigt är tung styrketräning endast positivt för din explosivitet och styrka, om vi utgår ifrån att du utför träningen korrekt.

ARMSTARK
2009-04-21, 13:31
Jag tränade thaiboxning när jag var yngre och jag kan säga att när man möter en motståndare och känner att "Ähh fy FAAAN va hårt han slår! " så har man torskat halva matchen.

pragmatist
2009-04-21, 13:39
Tyson tränade inte med vikter medan han tränades av Cus D'Amato. Ett bättre exempel på styrketränande boxare är Evander Holyfield som tränade upp sig ett antal kilo när han gick från lätt tungvikt till tungvikt och blev världsmästare på kuppen.

joko
2009-04-21, 14:09
Jag håller inte med om att tekniken blir helt fel med vikter. 1kgs hantlar motsvarar tejpade händer + 10-12 oz handskar (eller tyngre) bättre än vad tomma händer gör.

Dessutom är det inte fel att skuggboxa med småhantlar för att öka mjölksyratåligheten i axlar och armar så att man orkar hålla guard.

Nitrometan
2009-04-21, 14:27
Jag håller inte med om att tekniken blir helt fel med vikter. 1kgs hantlar motsvarar tejpade händer + 10-12 oz handskar (eller tyngre) bättre än vad tomma händer gör.

Dessutom är det inte fel att skuggboxa med småhantlar för att öka mjölksyratåligheten i axlar och armar så att man orkar hålla guard.

Möjligtvis kan gränsen gå vid 1 kg.

Men jag har sett flera stycken som har kört tyngre och det har inte gjort dem bättre.



Jag tror att skuggboxning/teknikträning i olika intervaller/intensiteter utan småhantlar är bättre.

ARMSTARK
2009-04-21, 14:30
Tyson tränade inte med vikter medan han tränades av Cus D'Amato. Ett bättre exempel på styrketränande boxare är Evander Holyfield som tränade upp sig ett antal kilo när han gick från lätt tungvikt till tungvikt och blev världsmästare på kuppen.

Du har förmodligen rätt men ärligt talat, kolla den här bilden, den är från Tysons första proffsmatch ( mot Hector Mercedes ) då var han 19 år och nog måste han väl gymat, så mycket bygger ju inte boxningsträning. ( ? )

young_george
2009-04-21, 14:34
När började han viktträna?

Pics?

Jag vet inte exakt när han började med det, men han tränade inte med tunga vikter under Cus eller Kevin Rooney. Dock har jag sett honom göra rätt tunga övningar senare i hans karriär. Har ingen video på rak arm, men borde finnas för den som letar runt på youtuben.
Tror dock inte tunga övningar varit något centralt alls i hans träning.

Mike vägde ca 90kg redan som 13åring, så hans storlek sitter mycket i generna.

frassekatt
2009-04-21, 18:37
Jag håller inte med om att tekniken blir helt fel med vikter. 1kgs hantlar motsvarar tejpade händer + 10-12 oz handskar (eller tyngre) bättre än vad tomma händer gör.

Dessutom är det inte fel att skuggboxa med småhantlar för att öka mjölksyratåligheten i axlar och armar så att man orkar hålla guard.

Hej.

En kommentar: visst är det OK att skugga med lätta hantlar. Med för tunga hantlar är risken att man skadar sig ganska stor. Särskilt armbågarna kan sabbas när vikten blir för tung och belastningen i ytterläget blir för stor.
Ett litet tips i all välmening.

MVH
F

stridis
2009-04-21, 18:50
Boxare håller gärna på med hantelträning på sina pass för att öka mjölksyratåligheten i axlarna (iaf gjorde Stig det på Fighter centre gbg när han höll i boxningsklasser där), men de skuggboxas för jävulen inte med dem. Varför hålla i något när du slår? Alla vikter över motsvarande 16 oz handskar skulle jag definitivt inte rekommendera. Man lär sig in för mycket axelaktivering när man slår, skitkasst i mitt tycke.

Slå jättehårt är bra; men viktigast är att kunna slå hårt i alla ronderna.

Blexx
2009-04-21, 19:09
Själv så brukar vi ha 1-2kilos hantlar i vardera hand och jabba och göra slagkombinationer. Jag känner att det blir mycket lättare att slå nu.

schabo-labo
2009-04-21, 19:36
Du har förmodligen rätt men ärligt talat, kolla den här bilden, den är från Tysons första proffsmatch ( mot Hector Mercedes ) då var han 19 år och nog måste han väl gymat, så mycket bygger ju inte boxningsträning. ( ? )Är mycket tveksam till att han är 19 där, närmare 30.

young_george
2009-04-21, 23:17
Är mycket tveksam till att han är 19 där, närmare 30.


Stämmer bra det. Han hade inga tattueringar när han var 19.
Skulle inte säga att fysiken är så väldigt olik dock.

ARMSTARK
2009-04-22, 07:04
Då är jag lurad, sökte på den specifika matchen. Bilden hävdades vara tagen just under den matchen, tänkte inte på att tidsbestämma tatueringen.:em:

Sly!
2009-05-02, 20:29
Nu är jag lite sen med inlägget då men tänkte mycket på Hur pass verklig är Rockyfilmerna speciellt gällande träningarna i förhållande till matcherna. Vet naturligtvis att Rocky är bara en påhittad figur men man tycker att mycket borde ha tagits ifrån verkligheten ändå, nu tänker jag mest på träningsmetoderna, speciellt då han lyfter dom extremt tunga vikterna man ser främst i Rocky 4 och senaste filmen då. Har haft den tanken gnagandes i mitt huvud i under flera år. Jag gissar på att det skall föreseställa att han delar upp träningarna med dels tung träning för att öka kroppsvikten åtsidan om explosivitetsträning. Jag filosoferar lite nu. Rätta mig gärna!:)

Rahf
2009-05-02, 22:57
Är man så tränad att man konstant tävlar i en viktklass, så är man allt som oftast något kilo tyngre än klassen man tävlar i, detta för att maximera sin egen massa mot sin motståndare. En tyngre fighter slår hårdare. En som tävlar i -71kg kan t.ex. ligga på 73-75kg när han inte går match. Några veckors lättare ätning med mer konditionsträning och även en vätsketömning så är saken biff.

Med andra ord: Syftet var nog inte att bli tyngre för Rocky.

schabo-labo
2009-05-03, 10:31
Nu är jag lite sen med inlägget då men tänkte mycket på Hur pass verklig är Rockyfilmerna speciellt gällande träningarna i förhållande till matcherna. Vet naturligtvis att Rocky är bara en påhittad figur men man tycker att mycket borde ha tagits ifrån verkligheten ändå, nu tänker jag mest på träningsmetoderna, speciellt då han lyfter dom extremt tunga vikterna man ser främst i Rocky 4 och senaste filmen då. Har haft den tanken gnagandes i mitt huvud i under flera år. Jag gissar på att det skall föreseställa att han delar upp träningarna med dels tung träning för att öka kroppsvikten åtsidan om explosivitetsträning. Jag filosoferar lite nu. Rätta mig gärna!:)Han kunde ju inte sparras pga något fel i skelettet och han kunde ej löpträna pga fel med knäna, allstå återstod styrketräning.

Tänk dig själv att du tar en styrkelyftare och sätter på honon boxhandskar, han kommer inte orka mer än en halv rond. Tar du en marathon löpare är är det detsamma.

Vill du orka slå så ska du träna på att slå.