handdator

Visa fullständig version : Ta bort födelsemärke?


8x8
2009-04-19, 18:08
Nån som vet vart man gör detta på prisvärt och bra sätt. Gör sjukvården det eller ska man göra det privat, och isåfall vart i Göteborgsområdet?

Det gäller ett på ryggen och det är ingen misstänkt hudcancer eller så...

Baskagge
2009-04-19, 18:14
Sjukvården brukar inte vara så piggelin på att ta bort födelsemärken av estetiska skäl och även om du lyckas övertala dem så skärs det bort och du får ett fint ärr. Ta bort det med laser på någon privat klinik, exempelvis www.laserestetik.se, det kostar runt 500 kr styck.

Edit: Det är bäst att ta bort födelsemärken efter sommaren eftersom man inte ska sola området.

Tolkia
2009-04-19, 18:14
Sjukvården brukar kunna göra det. Däremot kan det vara svårt att ta bort just på ryggen om det inte finns misstanke om cellförändringar; jag har själv blivit nekad att ta bort ett smärre planetsystem där. Anledningen är att det finns så lite överskottshud att "dra ihop" på ryggen, vilket gör att det blir svårt att få det att läka snyggt. Är det av kosmetiska skäl man vill ha bort födelsemärket avråder man ofta, för att ärret blir fulare än födelsemärket.

Edit: OK, jag motsade precis inlägget ovan. Slutsats: Det kan bero på var du bor.

Donner
2009-04-19, 18:15
Jag gjorde det för 8 år sedan, den satt precis där man har bälte och gummiband i byxorna så därför var det tydligen viktigt att den åkte bort. Vet inte varför. Jag fick tid bokad hos någon hudläkare som utförde det, tog väl knappt 5 minuter.

Herr Oberst
2009-04-19, 18:33
Plockade bort 4st ofarliga för nåt år sedan.
3 av dom gav små diskreta ärr. Den fjärde gav mig en sanslös hudförändring och kvar har jag en stor köttig böld. Remiss till plastikkirurgen är ivägskickad och jag hoppas få åtgärdat skiten.

Har några till jag vill bli av med, ska bara orka ta tag i det. Har inte varit några problem att övertyga mina husläkare till det. Så vill du remova så är det nog bara att köra på.

GurraGo
2009-04-19, 19:05
Jag gjorde det för 10 år sedan på någon klinik i Västra Frölunda. Minns ej vad de hette men jag tyckte det funkade fint

Osten80
2009-04-19, 19:07
En polare fick för något år sedan rådet av en läkare att själv skrapa bort det med ett rakblad. Det låter inte precis som ett bra råd.

Alexton
2009-04-19, 19:09
Tog bort ett par hos en privatläkare. Tog 3 år innan jag fick tillbaka känseln i området *screwy*

Kolla upp det på en vårdcentral om det verkar vara problematiska fläckar sen kan du höra med privatläkare vad de säger också.

Slartibartfast
2009-09-25, 22:46
jag har själv blivit nekad att ta bort ett smärre planetsystem där. Anledningen är att det finns så lite överskottshud att "dra ihop" på ryggen, vilket gör att det blir svårt att få det att läka snyggt..

Det kan jag intyga. Ser ut som jag blivit skjuten i ryggen på två ställen efter borttagna födelsemärken då stygnen gått upp.

Men orsaken jag bumpa, är dethär dötscancer? Man ska ju se upp med födelsemärken som är asymmetriska. Mått ungefär 8x4 mm, platt.

http://i11.photobucket.com/albums/a173/slarti/mark.jpg

rQx
2009-09-25, 23:55
Gå till hudläkare och kolla allt, det är smidigt. Jag tycker inte det ser ut som något konstigt

John Steinbeck
2009-09-26, 07:53
Det där är väll inget konstigt märke, Slartibartfast.

Jag tog bort två födelsemärken vid halsen med en vass kniv för många, många år sedan. Blev kanon. Gjorde ganska ont men det är bara att bita ihop.

Slartibartfast
2009-09-26, 08:37
Ok, då skiter jag i det. Visar upp det nångång i samband med nåt läkarbesök.

Ny avatar kanske? *popcorn*

Loca
2009-09-26, 09:08
Mittemot domkyrkan finns det en läkare som är grym. Jag kommer aldrig ihåg vad han heter ( kallas för Dr. Schnuggels, pma så tar jag reda på hans namn) Han är verkligen jättebra. Tar 300:- per gång. Sen efter tre ggr är du uppe på 900 och då får du frikort och kan ta bort massa skavanker du är missnöjd med.

pragmatist
2009-09-26, 09:08
Det kan jag intyga. Ser ut som jag blivit skjuten i ryggen på två ställen efter borttagna födelsemärken då stygnen gått upp.

Jag tog också bort en på ryggen, ser ut som ett utgångshål efter en .22:a eller liknande. Vilket är min story om någon frågar.

Loyndomsriss
2009-09-26, 09:41
Vilken färg har era skotthål? Jag tog bort ett par stora på ryggen och de är fortfarande "röda" efter ett halvår.. blir de hudfärgade efter ett tag?

Scoffan
2009-09-26, 13:49
http://www.1177.se/allakapitel.asp?CategoryID=25629&AllChap=True&PreView=