handdator

Visa fullständig version : Köpråd; Bärbar dator.


Kräket
2009-04-19, 09:12
Testar Kolozzeums kunskapsbank gällande köpråd och bärbara datorer! ;)

Datorn är till min syster. Ska användas till surfande, säkert lite filmtittande (även om hon saknar känsla av kvalité), musik och vanligt kontorsarbete.

Budget ligger på runt 6000 kr. Hon har heller inte några krav gällande skärmstorlek, utan 15,4 eller större går säkert bra.

Det jag tänker är en core 2 duo processor framförallt. Har fått för mig att denna är mest prisvärd idag. I övrigt är jag förvirrad över märken. Vilka märken är kvalitetsmässigt mest säkra? Sitter själv på en Lenovo som jag är mycket nöjd med.

Vad anser ni?

hultman
2009-04-19, 13:41
Beror väl på vad man har för krav på design. För sex lax får man ju inte något vidunder till dator heller, och då kanske man lika gärna kan köpa något snyggt? Vaio?

http://www.prisjakt.nu/bilder/bild.php?p=350905&type=standard&size=800&.jpg

Tomten
2009-04-19, 13:56
Testar Kolozzeums kunskapsbank gällande köpråd och bärbara datorer! ;)

Datorn är till min syster. Ska användas till surfande, säkert lite filmtittande (även om hon saknar känsla av kvalité), musik och vanligt kontorsarbete.

Budget ligger på runt 6000 kr. Hon har heller inte några krav gällande skärmstorlek, utan 15,4 eller större går säkert bra.

Det jag tänker är en core 2 duo processor framförallt. Har fått för mig att denna är mest prisvärd idag. I övrigt är jag förvirrad över märken. Vilka märken är kvalitetsmässigt mest säkra? Sitter själv på en Lenovo som jag är mycket nöjd med.

Vad anser ni?

Köp en refurbished thinkpad/lenovo. Bästa du får för pengarna i form av prestanda och kvalitet. De har också bra skärmar, vilket jag tror du skulle få problem att hitta om du istället köpte en ny dator i samma prisklass.

http://www.nadex.se/

är enda företaget i sverige som erbjuder refurbished thinkpad så vitt jag vet. Finns också begagnade att köpa på blocket, se bara till att säljaren verkar seriös.

Mr.Cosybear
2009-04-19, 14:17
Skulle rekomendera dig en Dell faktiskt för den prissumman, ska man ha mer prestanda för pengarna vid lågbudget så är det Dell som gäller i mina ögon, mer specifikt Vostro-modellen. Viktigaste i mina ögon är att du väljer en laptop med core 2 duo processor, vid 5000-6000 sträcket säljer många andra celeron eller vanliga core duo-processorer, men Dell är de enda vad jag sett som i stort sett har budgetvarianterna av core 2 duo vid din/under din prisklass.

Äger själv 3 stycken olika vostro-modeller och kan inget annat än rekomendera dem. Det enda jag kan rekomendera dig dock är att du när du får datorn att formatera den om du vet hur det fungerar då Dell tenderar att fylla datorn med väldigt många onödiga program.

Tomten
2009-04-19, 14:35
Dell är de enda vad jag sett som i stort sett har budgetvarianterna av core 2 duo vid din/under din prisklass.


Nu yrar du i nattmössan. Acer, Toshiba och LG säljer också bärbara datorer med Core 2 Duo i samma prisklass.

Madame
2009-04-19, 16:13
acer skulle jag aldrig i livet köpa. har flera kompisar med acerdatorer och ALLA har fått problem med dem såsom pekplattor som respondar dåligt, knappar som glappar/trillat loss efter kort tid, stänger av sig eller bara ballar ur rent allmänt.

Jag tycker HP gör riktigt shyssta laptops, har en själv som jag är nöjd med. Bra support också om det uppstår problem. Det enda negativa är att de är proppade med massa gratisskit från HP som segar ner ordentligt.

Toshiba har en och annan billig prisvärd modell. Min pojkvän har en toshiba med core2duo som köptes för ca 4-5000 i augusti. Plastig byggkvalitet men den har hållt ihop bra iallafall, funkar som den ska osv, mer kan jag inte uttala mig om toshiba.

Zetor99
2009-04-19, 17:00
Jag anser Lenovo och HP vara de säkraste korten, men det är naturligtvis en högst subjektiv åsikt. T.ex. Acer, MSI och Fujitsu-Siemens konsumentmodeller skulle jag personligen undvika, men det relativt begränsade urval jag sett eller hört om kan förstås ha råkat vara måndagsexemplar. LGs bärbara har jag faktiskt aldrig använt. Är inte heller särskilt insatt i Packard Bell, men baserat på det lilla jag vet om märket skulle jag välja att vara fördomsfull och avråda.

Har en billig HP själv och den har fungerat finfint. Skräpet de proppar med måste man naturligtvis avlägsna, och WLAN-chipet i just min modell är inte direkt det enklaste att få att fungera i Linux, men kvaliteten kan jag inte klaga på.

Duffman
2009-04-19, 17:19
Jag har en HP med centrinoprocessor. Den har sjukt bra batteritid och är i mina ögon fullt tillräcklig. Jag rekommenderar Hp helt enkelt. Jag ville inte spela de senaste spelen på min laptop och prioriterade därför bra batteritid och jag är som sagt nöjd. Går att göra världens kap nu när priserna på bärbara inte är så farliga länge. Lycka till med ditt köp!

mangs
2009-04-20, 09:19
Se till dina och din systers behov först och främst. När man skaffar sig en bärbar är inte alltid prestandan det primära. Vi har nyligen köpt en Samsung NC10 som är lite, lätt och smidig samt har 8,5 timme i batteri-tid. Jag är helnöjd än så länge då den fyller sin funktion som surfdator mm. Jag skulle dock inte rekommendera den om man skulle ha den som enda dator, eftersom skärmen/upplösningen är lite begränsad.

Även jag har bra erfarenheter av Dell, inte så roliga i designen dock men helt klart väl fungerande och prisvärda. HP är ok men dock inte lika prisvärda som Dell och ACER har jag tyvärr bara dåliga erfarenheter ifrån.

Mr.Cosybear
2009-04-20, 09:22
Nu yrar du i nattmössan. Acer, Toshiba och LG säljer också bärbara datorer med Core 2 Duo i samma prisklass.

My bad, du har helt rätt, men det är märken jag aldrig skulle överväga att köpa. Speciellt Acer då jag haft riktigt dålig erfarenhet med dem, de andra har jag bara hört negativa saker om så därför överväger jag inte de heller. Sen tycker jag de är mer plastiga av sig än många av Dells datorer, men det är ju en annan grej det.

hultman
2009-04-20, 11:15
Alltså, vad är det för råd ni ger egentligen? Jag köpte en Fujitsu Siemens Amilo med 4 GB ramminne, 2,2 Ghz Intel dual core-processor, 320 GB stor hårddisk, Intel GMA X3100-grafikkort och 13 tum stor skärm för sju papp. De ni tipsar om har ju för fan mycket sämre prestanda trots att de ser ut som plasthinkar. Min är ju åtminstone någorlunda snygg:

http://i.wp.pl/a/f/jpeg/19442/1646_amilo_si2636_rearsideview_white_lo.jpeg

High1ander
2009-04-20, 11:31
acer skulle jag aldrig i livet köpa. har flera kompisar med acerdatorer och ALLA har fått problem med dem såsom pekplattor som respondar dåligt, knappar som glappar/trillat loss efter kort tid, stänger av sig eller bara ballar ur rent allmänt.

Jag tycker HP gör riktigt shyssta laptops, har en själv som jag är nöjd med. Bra support också om det uppstår problem. Det enda negativa är att de är proppade med massa gratisskit från HP som segar ner ordentligt.

Toshiba har en och annan billig prisvärd modell. Min pojkvän har en toshiba med core2duo som köptes för ca 4-5000 i augusti. Plastig byggkvalitet men den har hållt ihop bra iallafall, funkar som den ska osv, mer kan jag inte uttala mig om toshiba.

Jag har inte haft nagot problem med min Acer som jag skaffa for lite mer an 2 ar sen. Bra kvalite rakt igenom, men efter att jag har varit val slit o slangig med skarmen sa kan de vitaste pixlarna ibland skifta till rosa, men de ar bara glappkontakt.

HP ar val det marke som ligger bast till pa barbarbart marknaden i dagslaget.

Kolla igenom Dustin o Komplett lite snabbt och denna verka bast for under 6000kr http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=439997
Acer - C2D 2 Ghz, 2 gig Ram, Radeon 3650 - 512 Ram, 250GB HDD. 15,4tum 1280*800 CrystalBrite 10kr skygg under 6000kr.

Psychological
2009-04-20, 11:31
http://digitalshop.net.mk/images/fujitsu-siemens-amilo-li1718-1.jpg

Amilo li 2727. Riktigt bra dator