handdator

Visa fullständig version : Fråga om, Fairing - Amino Rush !


peppe@halmstad
2009-04-19, 00:30
Hej, jag har läst på lite om bcaa och eaa och tycker det ser vettigt ut att testa.

Min fråga är då att jag hittade, Fairing - Amino Rush här i Webshopen. Är detta bcaa och eaa i ett eller bara bcaa, eaa?

Vilket bör jag ta? är det lönt att använda det vid styrke träning tre dagar i veckan kondition två-tre dagar.

Ursäkta om detta är vimsigt skrivet men är jäkligt trött just nu, hoppas på nått fint svar i mrogon!

Sverker
2009-04-19, 06:48
EAA är essentiella aminosyror. Totalt finns det 8 st essentiella. Räknar vid med histidin blir de 9 st.
BCAA är de 3 grenade aminosyrorna. De ingår i gruppen tillsammans med de andra 8 st.


I 99 fall av 100 är alltid EAA bättre än BCAA. Du får helt enkelt med BCAA plus en effekt på proteinsyntesen ifall du väljer EAA.

peppe@halmstad
2009-04-19, 14:31
Okej tackar för en bra förklaring, om jag nu ska köra på EAA är det då bara att köpa Kolozzeum - EAA och ta enligt dosering?

Min kompis har även en fråga:

Han kör med Scivation - Xtend. Han undrar om detta enbart är Bcaa i burken.

Han kör också BSN - No-Xplode före träning även Xtend för träning, är detta samma sak? innehåller No-Xplode också Bcaa?:smash:

Svar önskas från två nybörjare inom kostillskott :)

King Grub
2009-04-19, 14:41
Dom tre grenade aminosyrorna (BCAA) är valin, leucin och isoleucin; läs på burken så ser du om dom ingår.

stybb
2009-04-19, 14:51
No explode innehåller inte bcaa/eaa. Den andra kan jag inte svara på..

peppe@halmstad
2009-04-19, 15:34
Okej, som jag fattat det hela så är No-Xplode bara en Rush/Kreatin blandning, kollade även på Xtend den innehåller:

L-Leucin 3500 mg -
L-Glutamin 2500 mg -
L-Isoleucin 1800 mg -
L-Valin 1800 mg -
Citrullin Malat 1000 mg -


(Citrullin Malat?)

Så om jag köper Kolozzeum - EAA, Eiselt - Esa Pro så får jag Både Bcaa och EAA i samma förpackning?

En annan fråga är också: Är det bra att ta gainer/protein före träningen ? jag har bara tagit gainer efter träningen.

King Grub
2009-04-19, 15:38
Så om jag köper Kolozzeum - EAA, Eiselt - Esa Pro så får jag Både Bcaa och EAA i samma förpackning?

Som redan förklarat så är BCAA EAA, så ja. AA står för amino acids, aminosyror. E står för essentiella, sådana som måste tillföras via kosten. BC syftar på strukturen, Branched Chain, grenade. Alla tre grenade aminosyror är E, essentiella, och måste tillföras via kosten. Andra aminosyror än dom essentiella kan syntetiseras i kroppen.

En annan fråga är också: Är det bra att ta gainer/protein före träningen ?

Ja, det stimulerar muskeluppbyggnaden efter passet minst lika mycket som intag efter passet. EAA har större effekt än intakt protein.

peppe@halmstad
2009-04-19, 15:52
Tack för snabba svar, nu är det bara en sak som jag inte fattar

"I 99 fall av 100 är alltid EAA bättre än BCAA. Du får helt enkelt med BCAA plus en effekt på proteinsyntesen ifall du väljer EAA."

----

"Som redan förklarat så är BCAA EAA"


Hur kan EAA vara bättre än Bcaa om det är samma sak? förlåt om jag är helt ute och cycklar nu känner mig trög fattad haha:smash:

King Grub
2009-04-19, 15:56
BCAA är tre av dom åtta essentiella aminosyrorna (EAA). Ett EAA-tillskott innehåller vanligen alla åtta essentiella aminosyrorna, medan ett BCAA-tillskott endast innehåller dom tre grenade EAA.

Sverker
2009-04-19, 15:58
BCAA påverkar inte proteinsyntesen. Det gör EAA.

Vad du tänkt använda BCAA till vet jag inte. Teoretiskt kan BCAA motverka trötthet vid långdistanslöpning genom att blockera tryptofanet.
Möjligen kan du använda BCAA som rent bränsle i träningen genom att ta det innan, men det ser jag mer som slöseri med pengar.

peppe@halmstad
2009-04-19, 16:00
Okej jag läste lite saktare nu och fattar, tycker dock det är konstigt att Bcaa finns varför väljer man det framför EAA?

Men okej om jag ska köpa in EAA nu då ska jag ta det innan träning med en vanlig whey-80 portion eller räcker det med bara EAA innan träning och sedan gainer efter?

(Även hört att man bör köpa EAA i pulverform istället för tabletter stämmer detta?)

tack för svaren lärt mig massor idag! :thumbup:

King Grub
2009-04-19, 16:01
ska jag ta det innan träning med en vanlig whey-80 portion eller räcker det med bara EAA innan träning och sedan gainer efter?

Du behöver inte vassleproteinet (Whey-80) i samma intag som EAA. EAA gör allt vassleproteinet gör och mer därtill, helt ensamt. Mer protein ger inget extra.

Ditt andra förslag låter utmärkt.

King Grub
2009-04-19, 16:02
BCAA påverkar inte proteinsyntesen. Det gör EAA.

BCAA efter träning aktiverar mTOR och p70 S6-kinas i alla fall.

http://jn.nutrition.org/cgi/content/full/136/1/269S

peppe@halmstad
2009-04-19, 16:27
Tack för alla svar jag har fått idag, mycket att lära :)

Nu blir det att jag köper Eiselt - Esa Pro, och tar det innan träningen sedan gainer efter.

CVN
2009-04-19, 16:30
Tack för alla svar jag har fått idag, mycket att lära :)

Nu blir det att jag köper Eiselt - Esa Pro, och tar det innan träningen sedan gainer efter.

Bara lite fundersam, varför Esa Pro?

peppe@halmstad
2009-04-19, 16:43
Den innehåller alla de 8 essentiella aminosyrorna, jag tar mest detta som ett test så kanske testar andra också om jag blir nöjd med att använda detta. :)