handdator

Visa fullständig version : muskeltillväxt


BaNaN80
2003-08-04, 14:25
är det någon som vet ungefär hur mycket i procent muskeltillväxten skilljer sig mellan två personer som tränar lika mycket fast den ena av dem äter mer (de har samma genetiska förutsättningar osv.) Vill bara ha en ungefärlig procent :)

King Grub
2003-08-04, 14:27
Äter mer i sig: inte mycket.

Äter bättre: upp till 100% skillnad, beroende på hur den som äter "sämst" äter. Det är helt avgörande för resultaten.

BaNaN80
2003-08-07, 12:29
tack king grub

mickehbg
2003-08-07, 12:54
KING GRUB skrev:
Äter mer i sig: inte mycket.

Äter bättre: upp till 100% skillnad, beroende på hur den som äter "sämst" äter. Det är helt avgörande för resultaten.


Min fråga.....
är styrkan samma, och bara volymen som ändras. Eller det gäller även styrkan?

King Grub
2003-08-07, 13:07
Originally posted by mickehbg
KING GRUB skrev:
Äter mer i sig: inte mycket.

Äter bättre: upp till 100% skillnad, beroende på hur den som äter "sämst" äter. Det är helt avgörande för resultaten.


Min fråga.....
är styrkan samma, och bara volymen som ändras. Eller det gäller även styrkan?

Så exakta svar går det inte att ge. Klart styrkan ökar av träning, men utan bra mat blir det inga resultat alls, vare sig styrke- eller muskelmässigt, om man inte är helt färsk.

Salle
2003-08-07, 15:31
Det viktigaste är att du stoppar i dig tillräckligt med protein, det är det enda som jag räknar iaf.... Försök få i dig 350-500g protte om dagen då jävlar kommer du att växa om du tränar och vilar ordentligt. Inga kolisar efter kl 19:00 då blir du fet, bara protein efter det klockslaget... Grönaker och sånt går bra iof... Kör cardiopass 45min så många gånger i veckan du behöver för att inte bli alltför fet...

Jag tycker det är lättare att reglera kroppsfettet med konditionsträning istället för att hålla på att räkna kalorier och ändra i den diet som har byggt musklerna...

dude
2003-08-07, 16:36
jag måste trycka kollisar er kl 19.00 när jag går i skolan.. ´man har ju fan tränar klart kl 18.00. äh skit samma jag ska bulka i ett halv år nu så :D

ivandrago
2003-08-07, 17:40
att inte äta kolisar efter 19 är bara dumheter om man vill bygga muskler. Man blir inte fet av det så länge man inte överäter.

michael
2003-08-07, 17:54
Originally posted by mickehbg
KING GRUB skrev:
Äter mer i sig: inte mycket.

Äter bättre: upp till 100% skillnad, beroende på hur den som äter "sämst" äter. Det är helt avgörande för resultaten.


Min fråga.....
är styrkan samma, och bara volymen som ändras. Eller det gäller även styrkan?

Styrka och volym har länge varit debatterat om huruvida man ska träna för att uppnå den ena eller den andra. Sammanfattningsvis kan båda sidor hålla med om att låga reps ger styrka medans höga reps ger volym, men EXAKT vilka repsantal det rör sig om debatterar de fortfarande om. Det är högst individuellt.
Det FINNS ett samband mellan styrka och volym men den är inte linjär, så det är ganska så mycket upp till hur du tränar snarare än hur du äter. Du kan inte förvänta dig att med samma träningsprogram att du ska "växa mer" bara för du smäller i dig två snickers till kvällsmaten eller någon annan magisk maträtt.

Wilson
2003-08-08, 01:57
Originally posted by Salle
Det viktigaste är att du stoppar i dig tillräckligt med protein, det är det enda som jag räknar iaf.... Försök få i dig 350-500g protte om dagen då jävlar kommer du att växa om du tränar och vilar ordentligt. Inga kolisar efter kl 19:00 då blir du fet, bara protein efter det klockslaget... Grönaker och sånt går bra iof... Kör cardiopass 45min så många gånger i veckan du behöver för att inte bli alltför fet...

Jag tycker det är lättare att reglera kroppsfettet med konditionsträning istället för att hålla på att räkna kalorier och ändra i den diet som har byggt musklerna...

bullshit

du växer inte mer bara för att du trycker i dig onödigt mycket protein.... 2-3 gram/kg räcker. Mer är bara onödigt om man inte går på diet.
Klart man kan äta kollisar efter 19. Jag brukar träna 20-21 ibland och äta ca 100 gram godis vid 22-tiden. Däremot tycker jag det funkar utmärkt att skippa kollisar på det sista målet för dagen och ersätta det med fett.
Visst är väl kardio bra för kondition m.m men inte behöver man ju göra det alltför mycket. Det är iaf min åsikt.

kellarsp0ket
2003-08-08, 15:13
Originally posted by Salle
Det viktigaste är att du stoppar i dig tillräckligt med protein, det är det enda som jag räknar iaf.... Försök få i dig 350-500g protte om dagen då jävlar kommer du att växa om du tränar och vilar ordentligt. Inga kolisar efter kl 19:00 då blir du fet, bara protein efter det klockslaget... Grönaker och sånt går bra iof... Kör cardiopass 45min så många gånger i veckan du behöver för att inte bli alltför fet...

Jag tycker det är lättare att reglera kroppsfettet med konditionsträning istället för att hålla på att räkna kalorier och ändra i den diet som har byggt musklerna...

Hmm.. det där tyckte jag var lite mycket felaktigheter i.. för det första så är inte protein det enda man måste stoppa i sig. kolhydrater, fett och vitaminer/mineraler är minst lika viktiga. Har man en fungerande symbios mellan dessa: DÅ växer man! (+ om man dricker tillräckligt med vatten)

45 minuter cardio är väl oxo lite i det högsta laget, sålänge man inte är på diet dvs. 15-20 minuter räcker gott tycker jag..

Muskelsmurfen
2003-08-08, 17:35
Har för mig att kroppen tillgodogör sig näringsämnena bäst om man äter balancerade måltider. Ju senare på kvällen man äter desto mer långsamma kolisar brukar väl vara ett bra tips.
(Istället för snabba kolisar dvs) Man kan med fördel förskjuta balansen så att man äter procentuellt sett mer protein på kvällen men man behöver definitivt inte eliminera kolisarna helt.
Givetvis bombar man med snabba kolhydrater efter träningen även om man tränar sent.

911
2003-08-13, 00:42
allså, ett halvkilo protein om dagen? :rolleyes:

Castro
2003-08-13, 08:49
Jag kan lova er alla att det händer mer om du äter 500 g protte än om du skulle äta 200 g. Även om du skulle få pissa och svettas jävligt dyrt vid 500 gram protein per dag...Men det är ju en annan femma.