handdator

Visa fullständig version : Knäproblem efter (möjligtvis?) finnen


Erik__
2009-04-18, 22:48
Kön:
Man

Ålder:
20

Längd och vikt.
175cm 76kg

Smärtbeskrivning:
Det gör ont på utsidan av knät, vandrar fram längs sidan av knät, samt nedanför på båda sidor av knäskålen. Främst sitter den dock kring nån tjock struktur på sidan av knät som jag inte vet vad det är för något men den är rätt utåtstående vid rakt ben.
Känns djup, lite typ "sticka in en smal kniv i knät från sidan"
Om jag går rakt ner med överkroppen rak på ett ben gör det väldigt ont, allra mest i den koncentriska fasen.
Kan utan att känna något alls köra knäböj med min kroppsvikt. Cyklar till och från jobbet 5km utan att kännra något
Ligger jag på sidan länge med det skadade knät uppåt (dvs ligga på höger sida för mig) värker knät efteråt om jag inte haft en kudde eller liknande under foten.
Smärtan är inte värkande, utan mer stickande distinkt, allra påtagligast på utsidan av knät.
Första 10 dagarna utan förbättring, trappor var väldigt smärtsamma samt uppförsbackar, nu har det långsamt förbättras.

Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Tränar styrketräning 4ggr/vecka, benen får stryk 2 gånger per vecka. För cirkus 2,5-3månader sen fick jag inlägg som korrigerar upp ett fotfel pga. höftimpingement, hela foten vinklas ut med inläggen.

Sprungit 2-3ggr/vecka, cirkus 10km/vecka och har även där inlägg sen 2månader tillbaka, löpningen har jag haft avbrott med sen 1år tillbaka.

Problemen uppkom efter finnen (tror jag) vilket var en ny övning, kände nån liten grejj hända men tänkte inte mer på det, slutade köra finnen och körde lårcurl istället utan problem.
Dagen efter kände jag knappt något, inte mer än säkert 30ggr förr i tiden när knäna värkt efter benträning. 2a dagen satt jag väldigt mycket på huk på jobbet och under dagen kom besvären smygande. Sen höll det i sig nästan en vecka. Nu är det 2 veckor sen och jag känner knappt av det i vardagsliga rörelser men trappor känns och enbensböj med rak överkropp är VÄLDIGT smärtsamt.

Har opererat knät efter en vridning för 3år sen. Främre korsbandets fäste slets lös men det skruvades fast, ena menisken delades men sattes ihop. 9v skena och sen har kört knäböj sen dess (underbar övning, kunde spela fotboll igen). Har inga stabilitetsproblem idag, men en utbildad person som är och drar i knät kan direkt säga att knät inte är uppspänt på samma sätt som originalutgåvan av ett knä.
Har känt av smärta vid knäskålen sen jag bytte till OLskor för 3månader sen och haft tyngdpunktsproblem i knäböjandet, men inte de pass när balansen varit rätt, samma smärta finns nu i samband med smärtan på utsidan av knät.
Har nyligen knäböjt mycket mer än de 2 senaste åren när höftproblemen försvann med inläggen.

Erik__
2009-04-20, 18:15
Idag blev det mycket värre helt plötsligt. Åkte till jouren och fick inte definitivt svar, men det är inte korsband, menisk, ledband eller någon annan del som är direkt inblandad i leden.

Erik__
2009-05-01, 23:36
Sjukt irriterande problem :D varit hos sjukgymnast och det verkar vara ett fäste till hamstring som fått lite spö.

Men det "roliga", har tappat all stabillitet i knäleden. Har halvdant korsband som är opererat, men nu efter vaddetnuär så är stabilliteten som bortblåst :confused:

Om det är till nån skillnad så har jag fått eeextremt ont (orkar inte stå på benet pga. smärtan och tappar balansen) när jag gått länge på stengolv och lyft saker, och en annan gång när jag gått på kullersten och i trappor. Sen har jag haft ont i 2 dagar efter båda gångerna.

Hur kan knät plötsligt börja "glida"? 2 olika personer har varit och dragit och i knät och ledbanden är tokstabila utöver mitt tidigare opererade korsband.