handdator

Visa fullständig version : Enklare kost? 50g protein/måltid x 4


GreekOrthodox
2009-04-18, 21:48
Har problem med att hinna äta 6 riktiga måltider om dagen.

tänkte köra 4 måltider + något mellanmål ifall det hinns.

Kan man köra på 50g fullvärdigt protein per måltid av animaliska källor?

tex på en vanlig dag (endast fullvärdiga proteinkällor nu)

frukost : 300g äggvita 200g skinka osv..
lunch : 250g nötkött / kycklingfile osv..
middag samma som ovan
kväll samma som morgonen.
Innan läggdags protte, 40g protein.
sen protein före och efter träningen.

vill ligga på 2g/kg + , väger 110kg.

Hoppas det inte blev för krångligt nu boys & girls.

Thnx Konstantin

Eddie Vedder
2009-04-18, 21:55
Kan man köra på 50g fullvärdigt protein per måltid av animaliska källor?

Ja det kan du.

Men det är fel att inte räkna med samtliga proteinkällor. Du får helt felaktisga värden om du utesluter alla andra källor. Precis som proteinet från kött och ägg skall även proteinet från bröd och potatis räknas in i det totala proteinintaget.

GreekOrthodox
2009-04-18, 22:30
Ja det kan du.

Men det är fel att inte räkna med samtliga proteinkällor. Du får helt felaktisga värden om du utesluter alla andra källor. Precis som proteinet från kött och ägg skall även proteinet från bröd och potatis räknas in i det totala proteinintaget.

Jaha där lärde mig sig något nytt, tusen thnx :thumbup:

JakeShaft
2009-04-18, 23:12
En liten OT fråga.

Så som jag har fattat etså är det relativt vanlit att den "äldre" skolan bara räknar animaliskt fett, jag har själv fått de instruktionerna en gång i tiden. Finns det någon verklig förklaring till det?

Scratch89
2009-04-19, 00:03
En liten OT fråga.

Så som jag har fattat etså är det relativt vanlit att den "äldre" skolan bara räknar animaliskt fett, jag har själv fått de instruktionerna en gång i tiden. Finns det någon verklig förklaring till det?

Du menar protein och inte fett, va?

Angående frågan, så är det väl okunniga människor som tror att man bara räknar de animaliska källorna, troligen för att det (för det mesta) bara är de animaliska proteinkällorna som är fullvärdiga. Dock spelar det ingen roll i en normal kosthållning, där olika livsmedel kompenserar för varandra. Det blir viktigare om man lever bara på majs och bröd, t.ex.

Eddie Vedder
2009-04-19, 04:26
Finns det någon verklig förklaring till det?

Scratch89 är något på spåren här. Dvs noll kol hos de personerna.:D

Alla fastställda rekommendationer för människans fysiologiska proteinbehov är baserat på en kost mestadels icke fullvärdiga proteinkällor. Tänk på att en väldigt liten del av jordens befolkning har möjlighet att dränka sig i fullvärdigt protein som vi kan göra dagligen.

Så om underhållsbehovet hos en frisk vuxen individ i energibalans är ca 0.8g/kg kroppsvikt baserat på en kost med mestadels icke fullvärdiga proteinkällor kan du ju tänka dig att mer än 2g/kg kroppsvikt från majoriteten fullvärdigt protein MED RÅGE täcker proteinbehovet så det både räcker och blir över.

Jag har skrivit lite om proteinbehov för idrottare:

http://traningslara.se/blogg/idrottarens-proteinbehov/