handdator

Visa fullständig version : Sojaprotein - bra?


seriegubben
2009-04-18, 21:41
Tjena Kolozzeum!

Jo, det är som så att jag börjat att inta en sojaproteindrink efter min styrketräning/motionsträning för att på ett enkelt sätt få i mig protein. Anledningen till varför jag väljer sojaprotein är för att jag är laktosintolerant. Jag har dock efter en snabb googling sett att det finns delade meningar om hur bra sojaprotein egentligen är. Vissa vill mena att det är östrogenframkallande och anars är rent hälsohämmande. Andra vill mena motsatsen. Jag ser dock att de länkar jag hittat denna information ifrån är från det tidiga 2000-talet, dvs. 2001-2002, och därför undrar jag hur dessa rön ser ut idag?

Utöver detta har jag en annan fråga angående proteindrinkar i allmänhet. Är det så att de kan framkalla manboobs? Mycket vassle skall uppenbarligen ge en inte alltför charmig hylla på bröstkorgen, som ju inte är särskilt önskvärt. Utöver detta undrar jag också om sojaprotein-/proteindrinkar kan simulera hungerskänslor? Jag har nämligen själv känt mig hungrig på sistone, och utan någon bättre förklaring misstänker jag att det är sojaproteinets fel. När jag slutar käka sojaproteinet i ca två dygn försvinner nämligen hungerskänslorna. Vad kan detta bero på tro?

Tack på förhand / seriegubben

stafh
2009-04-18, 22:11
Protein är protein och borde inte ge några bieffekter alls. Sojabönor innehåller isoflavoner som kan orsaka östrogeneffekter. Tror dock inte det finns nåt belägg för att det ger en märkar fysiologisk skillnad hos människor.

Men som sagt, proteinet i sig är inte farligt. Det enda som (i teorin) skiljer sojaprotein från vassleprotein är, i slutändad, aminosyrefördelningen.

Själv känner jag mig mättare efter att jag har dragit i mig lite vassleprotein.

tsp
2009-04-19, 00:12
Manboobs av vassleprotein?? Kan någon snälla säga att detta uttalandet är felaktigt!

Eddie Vedder
2009-04-19, 04:30
Sojan är extremt omstridd. Det finns mycket stöd för positiva hälsoeffekter men samtidigt väldigt många teorier om att soja är mindre bra. Det senare gäller framför allt olika antinutrienter som hämmar näringsupptaget och hur väl dessa följer med ett proteinpulver vet jag inte.

Annars anses sojaproteinet fullvärdigt men det håller inte samma kvalité som vassle och är ett något sämre val ur just muskeltillväxt- och återhämtningssynpunkt.

King Grub
2009-04-19, 08:51
Är det så att de kan framkalla manboobs?

Nej. Bara om du får mer kalorier än du gör av med, lägger på dig fett pga den anledningen, och är genetiskt lagd att lagra fett kring bröstregionen.

seriegubben
2009-04-19, 15:02
Stridigheterna kring sojaproteinpulver gör mig osäker :). Det vore kanske bättre att satsa på ett annat proteinpulver helt enkelt. Jag har läst att Whey-100 innehåller spår av laktos, vilket inte duger. Äggproteinpulver skall uppenbarligen vara helt fri från laktos, så jag borde kanske satsa på det? Vilken produkt i såna fall? Eller borde jag köra på något annat proteinpulver?

Eddie Vedder
2009-04-19, 15:13
Säker på att du inte menar Whey80 nu?

Jag skall inte säga att du ljuger om din laktoskänslighet eller så men man skall vara EXTREMT laktoskänslig för att inte kunna hantera de minimala halterna som finns i Whey100.

Hur skulle du må av en liten osttärning exempelvis?

seriegubben
2009-04-19, 20:51
Säker på att du inte menar Whey80 nu?

Jag skall inte säga att du ljuger om din laktoskänslighet eller så men man skall vara EXTREMT laktoskänslig för att inte kunna hantera de minimala halterna som finns i Whey100.

Hur skulle du må av en liten osttärning exempelvis?

Det är såpass lite alltså? Tja, naturligtvist mår jag bra efter en hel ostmacka, om det skall vara så. Får testa Whey-100 och se hur det blir. Tack för alla svar hittills : )

pia
2009-04-20, 08:36
Stridigheterna kring sojaproteinpulver gör mig osäker :). Det vore kanske bättre att satsa på ett annat proteinpulver helt enkelt. Jag har läst att Whey-100 innehåller spår av laktos, vilket inte duger. Äggproteinpulver skall uppenbarligen vara helt fri från laktos, så jag borde kanske satsa på det? Vilken produkt i såna fall? Eller borde jag köra på något annat proteinpulver?

Många som har lite problem med magen av vassle har faktiskt mått bättre av äggprotein. Äggprotein är lite dyrare men kan vara värt pengarna. Om man bara tar det vid träning så blir det ju inte så dyrt heller. Om du köper ett protein på soja så behöver du inte oroa dig om du är kille för de ämnen som killar ska undvika från soja är bortfiltrerade, men tydligen inte lika bra protein för musklerna så det är ju en orsak att inte köpa det.

Jag tycker sojaprotein mättar så bra så jag har faktiskt ändå kört det som mellanmålsprotein fast blandar ut det med lite vassle för att det blir nästan för tjockt om jag bara använder sojaproeinet och sedan ligger nog ändå tanken att det inte är lika bra för musklerna som en orsak.

Eddie Vedder
2009-04-20, 10:54
Om du köper ett protein på soja så behöver du inte oroa dig om du är kille för de ämnen som killar ska undvika från soja är bortfiltrerade, men tydligen inte lika bra protein för musklerna så det är ju en orsak att inte köpa det.

Vilka ämnen menar du? Jag är ju själv lite osäker på det här med antinutrienterna som sagt. Dels hur pass väl de kan tänkas följa med när man enbart har filtrerat ur proteinet men även vilka som kan tänkas vara t.ex. bortkokade.

Lektiner och trypsininhibitorer inaktiveras ju genom blötläggning och kokning av bönorna. Men goitrogena ämnen, fytat m.m. kräver ju groddning eller fermentering.

Men som sagt, det kanske inte gäller proteinpulvret utan bara hela bönor?

pia
2009-04-20, 14:20
Vilka ämnen menar du? Jag är ju själv lite osäker på det här med antinutrienterna som sagt. Dels hur pass väl de kan tänkas följa med när man enbart har filtrerat ur proteinet men även vilka som kan tänkas vara t.ex. bortkokade.

Lektiner och trypsininhibitorer inaktiveras ju genom blötläggning och kokning av bönorna. Men goitrogena ämnen, fytat m.m. kräver ju groddning eller fermentering.

Men som sagt, det kanske inte gäller proteinpulvret utan bara hela bönor?

Jag kan inte svara exakt på detta eftersom jag enbart frågade tillverkaren av sojaproteinet. Han sa att alla fytoöstrogener var borta ur pulvret så säker kan jag knappast påstå att jag är men jag får hoppas att jag fått rätt information.

Sverker
2009-04-20, 19:00
Tvättar man sojabönor med svag lut så tvättar man garanterat bort fytinsyran från proteinet. Man tvättar nog bort det mesta, inklusive vitaminer och isoflavoner ( fytoöstrogener ).
Kvar finns rent protein.

flipp
2011-04-23, 18:34
Är vegetarian och intar stora mängder sojaprotein. Nog runt 100 gram per dag. Kan det finna några hälsorisker med detta?

King Grub
2011-04-23, 18:39
Det skall det inte vara. Kanske t o m några hälsofördelar, även om det inte är något dramatiskt åt det hållet heller i sådana fall.

Earlier research indicating that soy protein, as compared with other proteins, has clinically important favorable effects on LDL cholesterol and other CVD risk factors has not been confirmed by many studies reported during the past 10 years. A very large amount of soy protein, more than half the daily protein intake, may lower LDL cholesterol by a few percentage points when it replaces dairy protein or a mixture of animal proteins. The evidence favors soy protein rather than soy isoflavones as the responsible nutrient. However, at this time, the possibility cannot be ruled out that another component in soybeans could be the active factor. No benefit is evident on HDL cholesterol, triglycerides, lipoprotein(a), or blood pressure. Thus, the direct cardiovascular health benefit of soy protein or isoflavone supplements is minimal at best. Soy protein or isoflavones have not been shown to improve vasomotor symptoms of menopause, and results are mixed with regard to the slowing of postmenopausal bone loss. The efficacy and safety of soy isoflavones for preventing or treating cancer of the breast, endometrium, and prostate are not established; evidence from clinical trials is meager and cautionary with regard to a possible adverse effect. For this reason, use of isoflavone supplements in food or pills is not recommended. In contrast, soy products such as tofu, soy butter, soy nuts, or some soy burgers should be beneficial to cardiovascular and overall health because of their high content of polyunsaturated fats, fiber, vitamins, and minerals and low content of saturated fat. Using these and other soy foods to replace foods high in animal protein that contain saturated fat and cholesterol may confer benefits to cardiovascular health. Soy protein also may be used to increase total dietary protein intake and to reduce carbohydrate or fat intake.

http://circ.ahajournals.org/cgi/content/full/113/7/1034

Wargher
2011-04-27, 12:19
Jag drack och åt en hel del soja som vegetarian, blev överkänslig tillslut.

Äggprotein är bättre än whey och kasein, men den jag har smakar hemskt (egg protein 80 vanilj, jag får knappt ner det... jag dricker hellre rent naturell esapro och hmb-pulver om det säger något).

Andra alternativ till soja och laktos:
Carnivor (biffprotein)
Rice Protein kombinerat med Pea protein.
EAA.
Hemp protein.

Juxta
2011-04-27, 13:10
Man ska dock akta sig för studier som säger att man får tuttar av soja då majoriteten av dom studierna är sponsrade av Sally Fallon och hennes lobbyorganisation. Dom arbetar för att smutskasta soja till fördel för mjölkindustrin. Kolla upp Weston Price och Sally Fallon så lär ni få reda på vilka fulspel dom kör med.

Vill TS inte köra soja så rekommenderar jag ärtprotein, eller ta 1/3 brunt risprotein och 2/3 ärtprotein.