handdator

Visa fullständig version : förvirrad vad gäller min kost vid deff


Mira
2009-04-18, 19:16
Hej ja har läst deffguiden, den är riktigt bra! men jag behöver hjälp med att reda ut lite saker som har med min kost att göra.

blev förvirrad idag när jag pratade med en kompis som snart är färdig dietist, berättade om att jag helt plötsligt "stannade" i min deff, min vikt står stadigt stilla tredje veckan i rad. Jag har tränat styrketräning 3 gånger i veckan i snart ett år mest för att jag tycker det är roligt att se musklerna utvecklas och håller samtidigt på med flera andra sporter ett par gånger i veckan, bland annat distanslöpning då det är det jag tränar helst. mitt mål är att bli mer väldefinerad/tonad än vad jag är i dagsläget. jag ser bara de översta magmusklerna och vill att resten (om de nu är där =P) ska synas.

Jag äter små mål, flera gånger om dagen och mina största kolhydratkällor är fiberhavregrynsgröt och frukt. Mycket av det jag äter är proteiner från kött, bönor, linser, ägg osv. och jag äter väldigt lite fett i övrigt. jag trivs såhär för jag kan äta större mängder mat men få i mig förhållandevis få kcal. jag hatar att vara hungrig.

Min vän dietisten menar dock att jag äter för lite i överlag men FÖR MYCKET kolhydrater eftersom jag äter mycket frukt plus havregrynsgröt till frukost (ca 4 frukter om om dan). Hon tycker att jag ska ta bort det helt och bara trycka proteiner och fett och mycket "överjordsgrönsaker". jag trodde jag kunde äta vad jag ville så länge jag höll mig till ett underskott på runt 500 kcal om dan. Men jag står HELT stilla plus minus noll trots kcalunderskott. nu idag flippade jag ur och åt massa ost, godis, nötter och choklad bara för att jag är så less på hela grejen *grr27*) vad tycker ni? ska jag verkligen lägga ner kolhydraterna helt och börja med att bara trycka proteiner + fett? jag kommer ju vara hungrig jämt om jag ska äta små portioner med massa fett och ändå ligga på kcal minus! *gah!*

what to do? råd och tips snälla ni! och tack för att du tog dig tid att läsa mitt långa inlägg!!

stats:

längd 168 cm
vikt 57 kg

Flexipop
2009-04-18, 19:24
Jag tycker du ska lyssna på din vän!
Fortsätt med gröten men försök att skippa frukterna. Öka istället med en protein och/eller fettkälla. Jag äter fiberhavregrynsgröt varje morgon. Men det är också det enda stora kolhydratsintaget jag har under dagen. Har inte ätit en enda frukt sen jag började banta/deffa. Jag har gått ner från 93 till 78,5kg på 2,5 månader och har aldrig varit riktigt hungrig.

Gunfire
2009-04-18, 19:35
Jag tycker du ska lyssna på din vän!
Fortsätt med gröten men försök att skippa frukterna. Öka istället med en protein och/eller fettkälla. Jag äter fiberhavregrynsgröt varje morgon. Men det är också det enda stora kolhydratsintaget jag har under dagen. Har inte ätit en enda frukt sen jag började banta/deffa. Jag har gått ner från 93 till 78,5kg på 2,5 månader och har aldrig varit riktigt hungrig.

riktigt bra. hur har du lagt upp din deff? räknar du kalorier?

Flexipop
2009-04-18, 20:16
Tack. Ja allting vägs och räknas. Ska tillägga att jag äter långsamma kolhydrater nån gång i veckan också. Oftast i samband med styrketräning. Fullkornspasta, linser och quinoa har det blivit, men i väldigt små doser.

Flexipop
2009-04-18, 20:19
Såg din vikt och längd nu Mira. Av det att döma ser det ut som om du inte har så mycket fett alls att bli av med. Antar att det är bra mycket svårare att gå ner i vikt då.

Mira
2009-04-18, 20:32
tack för ditt svar flexipop! kul att det går så bra för dig! =) ja det är ju det sista som är svårt att bli av med, det går ju fort i början men ju längre in i deffen desto trögare. Svårt att känna sig motiverad att fortsätta deffa när ingenting händer fast man sliter med träningen och diet =( behöver byta defftaktik så jag tar tacksamt emot alla tips!! =D

Flexipop
2009-04-18, 20:41
Har du kollat på en Cyklisk Ketogen Diet? Det kanske är något för dig som är så långt in i deffen. Kolhydratsladdning nån gång i veckan men utöver det är det fett och proteiner som gäller. Funderar själv på att köra det när jag börjar närma mig mitt mål.
Vet inte om jag får länka här men du kan ju alltid googla på det eller söka här på forumet. Jag kan tänka mig att det är kolhydraterna som ställer till det för dig även om jag är långt ifrån en expert :p