handdator

Visa fullständig version : Knälindor - skadligt?


spange
2009-04-18, 18:21
Jag har på sistone funderat på att skaffa något som ger stöd åt knät i tunga böjar, sen började jag tänka på lindor för att kunna höja belastningen lite (Ja, egot stack upp sitt fula tryne.)

Men efter att ha läst en del om lindor så verkar det ju inte bara vara plågsamt, utan också rent skadligt för brosk runt (bakom?) Patella.
Det finns ju en hel del SL:are på brädan, hur upplever ni lindor - har de påverkat era knän negativt, eller är det inte så farligt som jag har uppfattat?

Just nu lutar det åt att jag köper något sorts värmeskydd, att använda på enstaka tunga reps, mest för det mentala (känns helt enkelt säkrare), samt att mina knän har en tendens att kännas rätt kalla, och det är väldigt skönt att få något värmande över dem.

Bör tilläggas att jag aldrig haft problem med knäna.

ceejay
2009-04-18, 18:24
Endaste för värmen så lär de ju inte skada, endast vara bra(mina knän brukar kännas kalla ibland med) men om man på daglig basis använder hårt lindade lindor så är det nog en annan sak.

spange
2009-04-18, 18:29
Endaste för värmen så lär de ju inte skada, endast vara bra(mina knän brukar kännas kalla ibland med) men om man på daglig basis använder hårt lindade lindor så är det nog en annan sak.

jo, köper jag lindor skulle jag väl tippa att de inte kommer till användning mer än en gång/ vecka. Värmeskydd vore väl det smartaste, dock funderade jag på lindor för att det skulle vara intressent att se hur pass mycket det ger mig rent viktmässigt

mini
2009-04-18, 18:31
Jag ser inte någon direkt anledning att linda knän om man inte köra SL. Värmeskydd brukar kunna ge bra stöd.

spange
2009-04-18, 18:42
Jag ser inte någon direkt anledning att linda knän om man inte köra SL. Värmeskydd brukar kunna ge bra stöd.

dock ser jag inte riktigt skillnaden att vilja lyfta riktigt tungt på tävling eller på en maxning på träning, i båda fallen gör man det ju för sin egen skull.
Dock har jag haft funderingar på tävling för ett par år sedan men mer tappat intresset för just tävlingsmomentet. Men som du säger är det nog vettigare med värmeskydd, något tips på bra märke?

jwzrd
2009-04-18, 18:51
dock ser jag inte riktigt skillnaden att vilja lyfta riktigt tungt på tävling eller på en maxning på träning, i båda fallen gör man det ju för sin egen skull.
Dock har jag haft funderingar på tävling för ett par år sedan men mer tappat intresset för just tävlingsmomentet. Men som du säger är det nog vettigare med värmeskydd, något tips på bra märke?

Det finns en viss skillnad mellan att höja tävlingsvikter "för sin egen skull" och att höja träningsvikter i sin tvättstuga "för sin egen skull". Det är ett helt vanligt råd till dig men samtidigt bör du ju göra precis som du vill.

spange
2009-04-18, 19:21
Det finns en viss skillnad mellan att höja tävlingsvikter "för sin egen skull" och att höja träningsvikter i sin tvättstuga "för sin egen skull". Det är ett helt vanligt råd till dig men samtidigt bör du ju göra precis som du vill.

nu förstår jag i och för sig inte riktigt den skillnaden. Nu tränar jag ju inte i min tvättstuga heller =)

Men nej jag kan verkligen inte tycka att det är någon större skillnad att vilja prestera på eller utanför tävling. Nu var frågeställningen om ni som använder lindor ofta får några sorts problem av det, om det ger problem vill jag givetvis inte använda det. Annars ser jag inte att det skulle vara ett problem.

Herr Oberst
2009-04-18, 19:27
Kör man för sin egen skull borde det väl vara mer intressant att veta vad sin egen kropp klarar av att lyfta och inte hur många extra kilon man kan få ut utav lindor?

EkarN
2009-04-18, 19:29
Ur muskelbyggarsynpunkt kan väl lindor vara intressant, då man därigenom ökar belastningen man kan använda. Men jag tror att om man använder hårt lindade knän vecka ut och vecka in får man nog problem till sist.

jwzrd
2009-04-18, 19:34
nu förstår jag i och för sig inte riktigt den skillnaden. Nu tränar jag ju inte i min tvättstuga heller =)

Men nej jag kan verkligen inte tycka att det är någon större skillnad att vilja prestera på eller utanför tävling. Nu var frågeställningen om ni som använder lindor ofta får några sorts problem av det, om det ger problem vill jag givetvis inte använda det. Annars ser jag inte att det skulle vara ett problem.

Alltså grejen är ju att en tävlingsknäböj i styrkelyft innebär knälindor, dräkt och allra oftast bälte. Det betyder att man tränar i övrigt på det sätt som förbättrar möjligheterna till stora vikter _med_ lindor och övrigt utrustning. Lindorna är alltså inte något slags bonus som klistras på för att förbättra ett (dåligt) utgångsläge.

Jag upplever att mina knäna tar stryk av lindningen. Men jag gör mycket annat som belastar knäna också så det är naturligtvis svårt att skilja ut just den komponenten. Jag vet inte om det är själva belastningen eller lindningen i sig heller.

jwzrd
2009-04-18, 19:34
Ur muskelbyggarsynpunkt kan väl lindor vara intressant, då man därigenom ökar belastningen man kan använda. Men jag tror att om man använder hårt lindade knän vecka ut och vecka in får man nog problem till sist.

Belastningen på kroppen ökar, belastningen på benen minskar.

mini
2009-04-18, 19:40
I "tvättstugan" finns heller inte hjälpen runt om man kan tänkas behöva. Passare som vet vad de gör, någon som kan tipsa om hur man lindar bäst och säkrast osv. Det blir också en lite annorlunda teknik att använda lindorna.

Edit: men vill du testa så gör det.

spange
2009-04-18, 19:42
Alltså grejen är ju att en tävlingsknäböj i styrkelyft innebär knälindor, dräkt och allra oftast bälte. Det betyder att man tränar i övrigt på det sätt som förbättrar möjligheterna till stora vikter _med_ lindor och övrigt utrustning. Lindorna är alltså inte något slags bonus som klistras på för att förbättra ett (dåligt) utgångsläge.

Jag upplever att mina knäna tar stryk av lindningen. Men jag gör mycket annat som belastar knäna också så det är naturligtvis svårt att skilja ut just den komponenten. Jag vet inte om det är själva belastningen eller lindningen i sig heller.

Tack för ett bra svar.
Det får nog bli värmestöd eller dylikt för min del om det blir något alls. Det var någonstans där mina tankebanor gick i början, sedan började jag fundera på lindor då jag trodde att de även användes för att ge stabilitet och skydd vilket inte verkar vara fallet.