handdator

Visa fullständig version : Mörka ringar under ögonen


BobaFett
2009-04-18, 15:34
Hej!

Har haft mörka ringar under ögonen så länge jag kan minnas, vissa perioder har jag haft mycket mindre och ibland så har det sett ut som man har två blåtiror.

Kan det vara nån brist på något? Finns det nåt man kan göra? Kan ni rekommendera nån produkt som fungerar? Jag vill inte använda smink men finns det kanske nån kräm eller nåt som fungerar?

Finns det nåt man kan göra inom plastikkirurgi? Alltså ingen operation eller så utan jag tänkte mer på t.ex. botox, restylane eller vad det kan finnas för olika metoder.

Sniggel
2009-04-18, 15:36
Nu har jag inga belägg för det här men har hört att leverproblem kan orsaka mörka ringar under ögonen. Någon får gärna dementera om det är en skröna :)

BobaFett
2009-04-18, 15:45
Nu har jag inga belägg för det här men har hört att leverproblem kan orsaka mörka ringar under ögonen. Någon får gärna dementera om det är en skröna :)

Ok, tror inte att jag har leverproblem, vad skulle orsaka dem i så fall? *rolleyes*

mojoo
2009-04-18, 15:47
Kan det vara så att du sover mindre än vanligt ?

har för mig att de påverkar

BobaFett
2009-04-18, 15:50
Kan det vara så att du sover mindre än vanligt ?

har för mig att de påverkar

Det som är grejen är att så fort jag inte gör allt optimalt så syns det under ögonen. Om jag missköter kost, sömn, om jag sitter mycket inomhus framför datorn o.s.v så får jag ringar. När jag sköter allt optimalt så har jag inte så mycket, men fortfarande så mycket som en genomsnittsperson när han/hon har en dålig dag.

Patrick Bateman
2009-04-18, 15:53
Grooming blogg har skrivit lite om detta problem.

http://www.grooming.se/blogg/?p=1411

Och här har du några produkter att välja emellan.

http://www.grooming.se/sv/artiklar/hudvard/ogonkram/index.html



Samt dessa trådar behandlar samma ämne:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=50403

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=53200

spoon
2009-04-18, 15:56
Jag får det ofta vid sömnbrist eller dåligt levande. Typ fest osv. Jag brukar smörja in ansiktet varje dag i hud-lotion för att förebygga problemet. Annars finns det produkter för detta. Testa att googla på under eye gel så kommer du hitta en del att läsa om det. Inge kul att se ut som en tvättbjörn ;)

Jockefoten
2009-04-18, 15:57
En bra concealer och ditt problem är löst.

BobaFett
2009-04-18, 16:15
En bra concealer och ditt problem är löst.

Hellre mörka ringar än smink i ansiktet. Jag drar gränsen vid noppning av ögonbryn :MrT:

Chrillee
2009-04-18, 16:16
Har samma problem, provade allt verkligen. La om hela min livsstil, kost, motion, styrketräning, sov 8h mm.
Men inget hjälpte, gick och frågade och dem sa att det är svårt att få bort om man har väldigt tunn hy där.

Så då rekommendera hon en liten concealer, kändes lite lustigt först att vara man och ha smink, men det är så ytterst lite som krävs och så ser det mycket bättre ut.

Good luck.

mikaelj
2009-04-18, 16:44
Extremfallet är binjureinsuffiens, dvs för låg kortisolproduktion. Då blir du svart under ögonen.

Jag blir mörk under ögonen när jag tränar hårt.

Jockefoten
2009-04-18, 16:46
Hellre mörka ringar än smink i ansiktet. Jag drar gränsen vid noppning av ögonbryn :MrT:

Hellre ligga än runka framför datorn.

Tolkia
2009-04-18, 16:48
Frågan är väl om de mörka ringarna under ögonen vid sjukdom eller allmän slitenhet (t.ex. under en period med lite sömn, hård träning etc.) inte snarare visar på just allmän slitenhet än på problem med något specifikt organ. Om lever eller binjurar inte funkar som de skall får man ju rätt stora effekter på hela systemet och därmed på allmäntillståndet.

Är man en person som från början är mörk under ögonen är det svårt att göra något åt saken (utom smink, då). Å andra sidan ser det inte så fasansfullt ut att det egentligen är ett bekymmer heller, från en betraktares synpunkt.

mikaelj
2009-04-18, 17:02
Tolkia,
Allt det där du beskriver är just ökad belastning på binjurarna. Om de inte hänger med får man brist på stresshormon och blir sliten, mörk under ögonen och så. Jag har inte riktigt tänkt på det på det sättet förrän du satte ihop det i samma mening...

----

När binjurarna inte mår bra blir man helt off under resten av dygnet också. Vaknar tröttare än när man somnat (trots 8-9h sömn), orkar inte ta några initaitiv och så vidare. Stämmer nå't av det in kan det vara värt att kolla upp. Annars kanske det räcker att ta det lugnare, som Tolkia skriver.

Sparven från Minsk
2009-04-18, 18:26
Om man är mörk under ögonen så är det väl mest pga att man har tunn hud där, och blodkär och liknande lyser igenom. Har för mig att det är så...

stafh
2009-04-18, 18:27
Hellre ligga än runka framför datorn.

Han kanske vill ligga med tjejer.


OH SNAP

Jockefoten
2009-04-18, 19:22
Han kanske vill ligga med tjejer.


OH SNAP

Touché!


on-topic:
Använd solglasögon om du inte vill använda bögprodukter =)

BobaFett
2009-04-19, 12:50
Hellre ligga än runka framför datorn.

Hmmm, så du säger att man får ligga om man använder smink. Om det var så så skulle alla gå omkring som transor :D

LindaS
2009-04-19, 13:23
Det som är grejen är att så fort jag inte gör allt optimalt så syns det under ögonen. Om jag missköter kost, sömn, om jag sitter mycket inomhus framför datorn o.s.v så får jag ringar. När jag sköter allt optimalt så har jag inte så mycket, men fortfarande så mycket som en genomsnittsperson när han/hon har en dålig dag.Så om du "sköter dig optimalt" under en längre tid borde det bli bättre, eller?

BobaFett
2009-04-19, 13:40
Så om du "sköter dig optimalt" under en längre tid borde det bli bättre, eller?

Aaa det stämmer, på sommarhalvåret då jag deffat, ätit nyttigt och kört många morgonpromenader i solen brukar de försvinna nästan helt.